Полуписменом народу, који није видео света даље од родног села се може свашта причати.
Можда ја сам нисам неки геније, који је попио сва знања овог света, али ћу вам пренети моје мишљење на основу, ево већ три месеца живота у Холандији.
Ми смо, везано за тај канал и све то промашили циљеве. Прво, када градимо велики водопривредни објекат, требамо кренути од себе. Даље, постоји одређена осетљивост приликом градње великих пројеката не само у односу на међународна политичка превирања, него и економску политику. Рецимо, Холанђани су инвестирали огромна средства у издвојену двоколосечну теретну пругу од Ротердама до границе са Немачком, али пруга није коришћена у планираном обиму због тога што сами Немци нису предузели озбиљније мере да се више транспорта преусмери на пругу.
У којем стању је водни саобраћај данас у Србији? Никаквом. До те мере смо привредно онеписмењено друштво да је врховни владар барже назвао "олупинама". Као и највећи контејнерски терминал, те центар железничке путничке транспортне мреже Србије. Од свих лука на Дунаву, једином међународном коридору који нико не може да преусмери око нас, најпрометнија лука, Панчево, користи 15% својих капацитета. Већина осталих лука је или одсечена од железнице, или је одсецање од железнице у плану, што би Делија рекао, квинслига и економских издајника.
А сада, мој став је да требамо да направимо канал Нова Морава паралелно са Великом Моравом. Подсетићу да је прилив воде у Дунав из Мораве приближно десетоструко нижи него из Саве, да је велики једино приликом отапања снега, и да је дно реке каменито. Односно релативно плитко је потребно копати да се дође до каменитог дна.
Сврха канала:
- Наводњавање у Поморављу. Ниво воде у каналу би требао бити виши него околно земљиште, тако да се наводњавање врши природним падом. Тако функционишу Кина и Холандија у својим пољопривредно најуспешнијим регијама. Ред величине наводњаваних површина би био преко 100.000 хектара, а вредност повећања пољопривредне производње може бити и преко пола милијарде евра годишње, па и преко милијарду, зависно од тога шта се производи.
- Веза централних и јужних делова Србије са Белгијом, Холандијом, Немачком пловним путем исте категорије (Vb) као и канал Дунав-Мајна, и канал Амстердам - Рајна. Дубина 2,5 метра минимум, ширина 120 метара, висина пловног отвора 8,8 метара (пожељно мало више). Такав пловни пут би могао прихватити бродове и потисне саставе од 4000 тона. Требало би дефинисати у том случају регионалну луку, рецимо Крушевац. Јужно од Сталаћа је врло велики проблем правити канал. А и прилив воде се смањује.
- Заштита од поплава. Када се отапа снег, уместо да пустимо ту силну воду, боље је да бар један део задржимо. У ту сврху би било добро да канал буде и шири и дубљи, како би задржали што више воде за коришћење у току сушног лета.
- Туризам, спорт, рибарство и остале погодности.
Канал би у том случају био, у ствари, систем вештачких језера повезаних преводницама. Оне би свакако биле неопходне због велике висинске разлике.