Turizam nije uspeo da postane jedna od najznačajnijih naših izvoznih delatnosti
Glavni problem loša privatizacija hotela i slabi putevi
Autor: S. Stanimirović | Foto:g. sivački | 30.09.2008. - 05:00
Uprkos tome što je turizam proglašen za razvojnu šansu Srbije, više je nego očigledno da je zapao u krizu. Naša zemlja nikada nije bila neka evropska top-destinacija, ali za nama su ipak vremena koja mnogi pamte kao zlatno vreme srpskog turizma.
Turistička organizacija Srbije saopštila je da se u Srbiji trenutno odmara oko 30.000 turista, što je na istom nivou kao prošle godine u ovo vreme! Broj stranaca je simboličan, bez obzira na to što je ovu godinu obeležio niz manifestacija od kojih su neke, poput „Evrosonga“, imale i planetarne razmere. Nešto, dakle, ne štima.
„Blic“ je ranije razgovarao s predstavnicima države u turizmu, odgovor se svodio na manje-više opšta mesta - nikada nismo bili turistička sila, broj gostiju stagnira, ali broj noćenja raste, itd...
U turističkim agencijama koje se bave dovođenjem stranih turista u Srbiju nerado govore o ovoj temi, kao da ne žele nikome da se zamere, ali zato u prvi plan ističu njihove poslovne rezultate.
Mile Đurić, koji je radio na rukovodećim mestima u velikim sistemima kao što su „Geneks Kopaonik“, „Atlas“, „Putnik“, „Sintelon“, „Jat ervejz“, ali i kao nezavisni ekspert za turizam u Samarkandu, Alma Ati, Meksiku i Evropskoj agenciji za rekonstrukciju i razvoj, kaže za „Blic“ da su tri problema ključ čije rešenje otvara vrata nekakvoj perspektivi u turizmu. To su privatizacija hotela, nepostojanje ministarstva turizma i očajna infrastruktura.
- Od turizma u Srbiji trenutno živi više od sto hiljada ljudi, ali mi nemamo jasnu politiku šta od turizma hoćemo. Nemamo jasno određenje Vlade, veliki je raskorak između školskog sistema i stvarnih potreba, neophodno je obrazovanje ljudi na terenu i jasna zakonska regulativa - kaže Đurić.
Bez obzira na to što postoji nekoliko uglednih turističkih agencija i pojedinaca u Srbiji koji su veliki profesionalci i entuzijasti, oni su ipak u tome usamljeni jer nema državne potpore. Turizam je sveden na jedan sektor, neophodan je jak ministar koji će da stoji iza svih planova koji su sada mrtvo slovo na papiru.
Po Đuriću, nebezbedni putevi, nepoverenje lokalnog stanovništva, ružan utisak o zemlji domaćinu koji stranci stiču još na graničnom prelazu i problematična privatizacija takozvanih smeštajnih kapaciteta samo su delić u moru onoga što ne valja.
- Hotele kupuju i otvaraju ljudi koji imaju kapital ali se bave nečim što nema blage veze sa turizmom. Umesto edukovanih i iskusnih menadžera, na rukovodeće pozicije postavljaju svoju decu i rođake. Osoblje je priča za sebe. Ali kada je reč o ljubaznosti, otidite na bilo koje mesto koje ima veze sa sektorom usluga i uverićete se da zaposlenima nedostaje svih pet ključnih fraza: dobar dan, dobro nam došli, izvolite, hvala i dođite nam opet. Dokle god se to ne promeni, govorićemo o krizi turizma - objašnjava Đurić.
Naš sagovornik, inače, kao jedno od rešenja za odličnu promociju Srbije, pod uslovom da su mnogi od problema bar delimično rešeni, vidi u takozvanom senior turizmu koji je okrenut sredovečnim gostima, mahom dobrostojećim penzionerima iz inostranstva. Oni bi trebalo da budu prva ciljna grupa, jedna fina kategorija turista, vrlo zahvalna, koja voli komfor, pasivni odmor, ali i aktivnije sadržaje poput golfa, jahanja i tenisa.
- U svetu su hit brzi odmori koji podrazumevaju bogate sadržaje, ali i jeftine avio-letove. Druga ciljna grupa su mladi turisti, dakle deca ovih starijih koji dobru sliku Srbije kao turističke destinacije mogu na njih da prenesu pod uslovom da su zadovoljni. To je najbolja reklama - smatra Đurić.
Škola trube u Guči
Ako od Guče želimo da napravimo u svetu prepoznatljivu marku, onda nije dovoljno svu energiju uložiti u festival koji traje nekoliko dana. Zanimljiv je Đurićev predlog.
- U Guči treba otvoriti evropsku školu trube i seoskog turizma uz brojne prateće sadržaje. To treba da bude turistički proizvod par ekselans koji će da traje bar deset meseci godišnje.
Strategija na papiru
Prema strategiji razvoja turizma Republike Srbije prioritet treba da imaju sledeći turistički proizvodi: gradski odmori, poslovni i kongresni turizam, kružne ture, nautika, spa i velnes, planine i jezera i seoski turizam. Razvojna Agencija za turizam trebalo je da bude strateški imperativ u iniciranju i razvoju projekata kako bi Srbija postala konkurentna na turističkom tržištu, ali od toga za sada nije bilo ništa.
Izvor: Blic
http://www.blic.rs/ekonomija.php?id=58904