Šta je novo?

'Južni tok' - gasovod kroz Srbiju

Ima i toga, jesu pogodnije ali postoje i druga rešenja za balansiranje. Jedno od njih je izgradnja megabaterija što sada rade, ali koštaće ih mnogo mnogo skupo. Posebno što je cena litijuma podivljala.
Ipak je cena gasa bila presudna, za bilansiranje ne treba mnogo gasa, ali kod njih je cela industrija na gasu, veliki deo domaćinstva se greje gasnim bojlerima. Ja verujem da će Nemci da uspeju da se preorijentišu. Uspevali su i veće stvari u svojoj istoriji da preokrenu.
 
Da se mi više brinemo o našem snabdevanju gasom.


" . . Srbija zakupljuje kapacitete u Aleksandropolisu, gradi interkonekciju Dimitrovgrad–Sofija, a vrlo brzo će početi da finišira interkonekciju prema Rumuniji.
„Gradićemo još jedno gasno skladište Banatski Itebej jer je Banatski dvor skladište za vršna opterećenja. Kada budemo mogli da skladištimo dve do 2,5 milijarde kubika u Srbiji, u tom momentu imaćemo skladišta i za snabdevanje i za rezervu“, rekao je Bajatović.
 
Ima i toga, jesu pogodnije ali postoje i druga rešenja za balansiranje. Jedno od njih je izgradnja megabaterija što sada rade, ali koštaće ih mnogo mnogo skupo. Posebno što je cena litijuma podivljala.
Ipak je cena gasa bila presudna, za bilansiranje ne treba mnogo gasa, ali kod njih je cela industrija na gasu, veliki deo domaćinstva se greje gasnim bojlerima. Ja verujem da će Nemci da uspeju da se preorijentišu. Uspevali su i veće stvari u svojoj istoriji da preokrenu.
А има и тога да су Немцу хтели, нарочито после опструкције Јужног тока, да дистрибуирају гас за целу Европу, да буду друга рука што би се рекло.

Са еколошког аспекта комбинација ОИЕ+гасне електране је била најбоље решење нарочито што би у перспективи гасоводима могао да тече водоник.

Више верујем да је будућност складиштења у водонику него мегабатеријама.
 

"Turski ministar energetike i prirodnih resursa Fatih Donmez, u intervjuu za majski magazin Kriter, rekao je da je planirano da ovo polje počne sa radom početkom 2023. godine i da se dnevna proizvodnje gasa poveća na 40 miliona kubnih metara."

"Balkanski tok" počinje u Turskoj i možda oni zamene ruse u snabdevanju gasom.
 
Daj link te vesti, nisam uspeo da nađem, jer ne verujem da je jedan državni medij mešao babe i žabe.

Naime, ako pričamo o TNG (tečnom naftnom gasu, ili kako ga zapadnjaci zovu LNG) Evropska unija uvozi samo oko 20% svojih potreba iz Rusije, tako da mislim da će se snaći za taj deo, jer su već potpisali ugovore.
Konkretno, iz USA je tokom prošle godine u EU stiglo 248 velikih brodova koji su prevozili LNG.
Srbija sama proizvodi oko 65% potreba za TNG-om.
TNG je derivat nafte.

Prirodni gas je skroz druga priča. Tu je i Evropa i Srbija ozbiljno zavisna od Rusije. Drugo, prirodni gas se efikasno transportuje jedino i samo gasovodom. Kakvi crni brodovi, kamioni, avioni. Može naravno, ali je totalno neefikasno i ekstremno opasno.
Ja odavno ne uzimam medije kao relevatan izvor informacija, pogotovo te propagande, bili naši, istočni ili zapadni.
https://standard.rs/2022/04/11/s-despot-svet-je-usao-u-fazu-ekonomskog-i-kulturnog-razdvajanja/

Математика гаса
Заправо, биће још и много горе него што су политичари спремни да признају. Председник Федерације немачких индустрија Зигфрид Русвурм предвиђа да ће без руског гаса доћи до „буквалног слома наших индустријских мрежа“, док Мартин Брудемилер, генерални директор БАСФ-а, највећег хемијског конгломерата на свету, најављује „тотални колапс“ и „високе нивое незапослености… Многе компаније ће банкротирати. Ово би створило неповратну штету. Бићу јасан: ово може да гурне немачку економију у најгору кризу од краја Другог светског рата, и да уништи наше благостање.“

Драматична упозорења постају још јаснија кад се сагледају и бројке. Прошле године Европска унија је из Русије увезла 155 милијарди кубика природног гаса, у просеку, преко 420 милиона дневно. Да би ту количину надоместила потребно јој је око 1.600 танкера с течним гасом, и то максималног капацитета, свакодневно – укупна носивост свих постојећих танкера на свету, међутим, износи тек око 95 милиона кубика, што ће рећи, 4 пута мање од количине потребне на дневном нивоу. Другим речима, замена не постоји.
 
Onda je jasno. Ovde se govori o prirodnim gasu, za koji trenutno nema zamene.
Za TNG su se snašli.
 
Не само тренутно, него у догледно дуже време. Зато се и неће и не може ићи на замену јер је реално немогућа већ се иде на преваспитавање народа да мање троши и живи у складу са новим околностима. За дубљи увид у ову и повезане теме као што су светска размена, пропаст петродоларског система, и слично препоручујем слушање Александра Сјеклоће. Лепо све објашњено.
 
Ovde se malo mešaju stvari - LNG brodovima i terminalima se obezbeđuje transport pothlađenog i komprimovanog prirodnog gasa, a ne tečnog naftnog gasa (TNG).
Skraćenica za TNG je na engleskom LPG (Liquified Petroleum Gas).
Katar je donedavno bio najveća zemlja izvoznica LNG. Za našu ukupnu godišnju potrošnju prirodnog gasa je potrebno otprilike 15-ak LNG brodova katarske klase (prosto je neverovatno koliko se gasa "zapakuje" u tečnom obliku - stepen kompresije je 600:1).
E sad ključna stvar su ovde terminali na kojima se ovako likvifikovani gas prepumpava, i naravno skladištenje i kapacitet gasovoda, jer kad sa izvši ponovna dekompresija treba nešto taj gas i da prihvati - e to je trenutno slaba tačka i Evrope, a pogotovo nas.
Inače količina gasa u svetu koja je trasnportovana brodovima se 2019 procenjivala na oko 485 milijardi kubnih metara gasa (naravno kada se on ponovo ekspanduje), a transport gasovodima je bio oko 801 milijarda kubnih metara (otprilike 38% ukupnog svetskog gasa se već transportuje kao LNG). Rusija kao najveći izvoznik gasa gasovodima obezbedila je ukupno oko 217 milijardi kubnih metara, Norveška blizu 110, a SAD oko 75 milijardi kubnih metara.
Katar je u LNG obliku isporučio 108 milijardi kubnih metara, a Australija oko 110 milijardi.
Ono što je zanimljivo - u poslednjoj deceniji je transport gasa u LNG formi porastao za 94% i nastavlja da raste (a ova kriza će to samo potencirati) - jer ovo raznim izvoznicima otvara mogućnost da snabdevaju bilo koga velikom količinom gasa, a ne samo blisko okruženje sa kojima su povezani gasovodima.
Tehnologija kao i izgradnja terminala i skladišta za LNG je značajno napredovala i postala ekonomski isplativija tokom poslednje dve decenije, tako da je to podstaklo enorman rast.
Katar je praktično osmislio princip kontinualne isporuke gasa u LNG formi, gde se ključnim klijentima brodovi šalju po rasporedu i obezbeđuju konstantno snabdevanje gasom.
Katar je u međuvremenu prepustio prvo mesto Australiji, a blizu je i SAD (verovatno će postati prvi izvoznik ove godine kada prorade dodatni LNG terminali).
Naravno tu u igri ima još zalivskih zemalja i afričkih koje povećavaju kapacitete za LNG.
Zemlje podsaharske Afrike podižu proizvodnju i tamo su ulaganja ogromna - 2025 se očekuje da isporučuju ekvivalent od 82 milijarde kubnih metara gasa godišnje (naravno u LNG formi), i da dodatno na to do 2030 dodaju 102 milijarde kubnih metara gasa godišnje. I to samo četiri glavne zemlje. Tako da gasa zapravo ima na sve strane, neće biti tako jeftin, ali zapravo su ulaganja počela i pre ovog haosa u Ukrajini, ali dobra stvar je što se više razvija mreža za distibuciju i broj brodova za prevoz raste to će cena po jedinici zapremine postajati zapravo prihvatljivija.
Naravno Kinezi će najviše profitirati jer će Rusija posledično morati da se orijentiše ka njima - već ranije je izgradila gasovod ka Kini, pa očekujem da će ubrzati posao u tome pravcu. Kinezi će na taj način početi preuzimati velike količine gasa (verovatno po diskontiranim cenama, kao što su i za naftu tražili da im Rusi spuste cenu za dodatnih 30% da bi je oni kupili), što daje ogromnu ekonomsku prednost Kini, ali istovremeno će osloboditi nešto LNG kapaciteta (jer Kina trenutno uvozi mnogo gasa i na taj način). Tako da će nakon prve dve godine koje će biti verovatno nestabilne, tržite postići balans - Evropljani će gas plaćati više nego dosada, Rusi će ga izvoziti na drugu stranu dosta jeftinije nego cena koju su imali u Evropi, jer neće imati bar u početnom periodu alternative za Kinu, a LNG izvoznici će postati globalni igrači.
 
I tu se vidi koliko je bitno da jedna država ima izlaz na more, i to na međunardne vode.
 
Evropljani će gas plaćati više nego dosada, Rusi će ga izvoziti na drugu stranu dosta jeftinije nego cena koju su imali u Evropi, jer neće imati bar u početnom periodu alternative za Kinu, a LNG izvoznici će postati globalni igrači.
Овде је важно напоменути коју референтну цену гаса узимамо, пре или после кризе. Руси ће сигурно наплаћивати Кинезима гас скупље од 300 долара колико је био у Европи пре кризе а мање од 1500 колико достиже сада.

Цена ЛНГ је око 800 долара и није одрживо да буде јефтинији од гаса из гасовода. Вероватно ће се те цене изједначити, можда због унапређења технологије коју си навео и падне цена ЛНГ. Рецимо и да падне на 600 долара то је опет дупло више него што је била пре цена гаса коју је плаћала Европа.

Ако посматрамо Американце, Кинезе, Русе и Европу имамо Win Win Win Lose комбинацију, Амери постају конкурентни у Европи са својом ценом гаса, Русима одговара повећање цене гаса и диверсификују тржиште, Кинези диверсификују понуду и могу да рачунају на нижу цену гаса од Руса, а Европа ће гас плаћати много скупље него што га је пре плаћала.
 
Ako Rusima ostane samo Kina kao tržište, onda Kinezi mogu da ih ucenjuju, dajte jeftinije ili nećemo ni mi kupovati. To se u biznisu zove "moć kupca". Za Ruse EU ostaje važno tržište, bez obzira na sve. Kada stane rat, i strasti se smire opet će krenuti gas ka Evropi. Onda će opet imati "moć prodavca" i moći će da diktiraju cene. Bez EU im se ne piše dobro, prodavaće gas i naftui Aziji ali zarada neće biti velika. U biznisu nema prijatelja i prijateljstvo, to bar ne treba dalje da eleboriramo.
Evropa će svakako da izgubi, osim to sam već napisao ako ne nadje zamenu za gas i naftu. Bogate evropska zemlje mogu da podnesu i veću cenu gasa, ali nsve ima svoju granicu. Njena komapartivna prednost je još uvek visoka tehnologija i društvo znanja. Tu im Rusija nije konkurencija, ali SAD i Kina da. SAD su "saveznici!, ali Kina ako ovlada visokim tenologijama, ana putu je, onda Evropa postaje nevažna.
 

Bugarska je promenila dobavljača gasa, srećno im bilo. A, većina evropskih trgovaca gasom je otvorilo račune kako bi posredno plaćali u rubljama. Gas još nije pod sankcijama EU, a neće ni biti duže vreme.

Ukrajina je zaustavila transport gasa za EU, navodno zbog ratne situacije, premda Gasprom kaže da za to nema razloga. Možda ukrajinci tako hoće da ucene EU zbog oklevanja da počnu razgovore o njihovom članstvu.

Ako bugari stvarno odustanu od snabdevanja "Balkanskim tokom", što je oko 3mild/god, onda bi ta količina mogla da ide u Madjarsku, Austriju i dalje u EU, a Srbija bi dobijala više novca za tranzit gasa.
 
Zanimljivo da je cena koju su dobili za junske isporuke kako se navodi "malo niža od Gaspromove", a navodi se da se trenutno pregovara o dugoročnom ugovoru o snabdevanju gde se očekuje osetno niža cena od ove za prve isporuke (jer se potpisuje dugoročni ugovor).
Nemačka se u međuvremenu nateže sa Katarom koji je predložio potpisivanje 20-godišnjeg ugovora uz klauzulu "destinacije" čime bi se onemogućilo da se isporuke preusmere na druge terminale ili drugim članicama EU.
Inače - pomalja se predlog da se nabavke organizuju "naveliko" kao zbirne nabavke za potrebe cele EU čime bi se verovatno postigla bolja jedinična cena jer bi se ugovarale ogromne količine na dugoročne ugovore.
 
Poslednja izmena:
Bugarska nije objavila po kojoj to ceni će dobiti gas i da li je to dugoročni ugovor. A, ne zna se po kojoj ceni bi dobili gas za dugoročni ugovor sa rusima da se nisu "pravili pametni", već da su sačekali kao i ostali u EU.

Tako da je ta "povoljna cena" vrlo problematična kao i snabdevanje brodovima. Pitanje je kako će to sve da ide pred zimu i u toku zime, jer na moru ima mnogo oluja i talasa pa brod možda skrene u drugu luku.
 
I da nadovezem, zeleni lobi je sve jaci u Americi i svim silama se upinje da zaustavi fraking i vadjenje gasa i nafte, tako da nije iskljuceno da ce se u bliskoj buducnosti znatno smanjiti kapacitet SAD-a da izvozi tecni gas, lepo je sto ce Bugari da imaju ugovor, ali ako nestane gasa na izvoru, onda se prekida snabdevanje.
 
Da to je tačno, no bitno je da si izgrade LNG terminale da mogu da uzimaju i od drugih izvora. Ono što je za mene bio popriličan šok je podataka da je cross-over point kada transport gasa u LNG formi postaje jeftiniji nego transport gasovodom otprilike oko 4000km.
Bio sam ubeđen da su gasovodi i na tim udaljenostima prosto efikasniji, međutim računice pokazuju da preko te udaljenosti jedinična cena postaje manja na LNG strani, kada se ukalkulišu svi CAPEX i OPEX troškovi. Ova udaljenost postaje još manja - koliko nađoh manja od 3000 km, ukoliko gasovod ima podmorske trase, zbog velikog inicijalnog ulaganja. Nikad mi nije palo na pamet ali na dugačkim gasovodima operativni troškovi postaju veliki zbog velikog broja kompresorskih stanica kako bi se kompenzovao pad pritiska.
Jednom kada se malo prekopaju podaci ispostavi se da je čitav posao transporta gasa "zemlja čuda" u kojoj se svašta izdešavalo u poslednjih 20 godina. Bio sam ubeđen da su gasovodi otprilike jedino validno sredstvo transporta sve do pre par nedelja.
Faktički je zapravo jedino razumno imati fiksne gasovode, ali koje vode kako od gasnih polja, tako i od LNG terminala i izbeći varijantu postojanja samo jedne od ove dve opcije, u budućnosti će se cene očigledno menjati i činiti povremeno jednu ili drugu opciju pogodnijom - i treba uvek imati mogućnost reći dobavljaču preskup si u odnosu na drugu opciju.
 
Poslednja izmena:
Cena gasa je uvek imala i "političku komponentu" i neke države bliske Moskvi su imale veliki popust. Sada je ta "politička cena" još više došla do izražaja, neko dobija povolje uslove, neko lošije, a nekom se ukida snabdevanje gasom.

Cena je mnogo veća od cene proizvodnje i transporta gasa, pa je na berzama sumanuta cena koja nema nikakve veze sa "ekonomskom cenom". Tako će da bude još dugi niz godina, nažalost.
 
Руска влада је у среду одобрила списак од 31 компаније које су садашње или бивше филијале „Гаспрома“, на које се примењују посебне економске мере. Међу њима су „Гаспром Германија ГмбХ“ и „Гаспром маркетинг & трејдинг Лтд“, као и оператер пољског дела гасовода „Јамал-Европа“.

Синоћ око 22.30 Путин је објавио указ по коме су европске гасне компаније потпале под руске санкције. У Немачкој су погођени ‘Гаспром’ и његове филијале. То значи да неколико филијала не добија гас из Русије.

https://rs.sputniknews.com/20220512...ale-da-dobijaju-gas-iz-rusije-1137289096.html
 

"Nekada je to bilo 270, a danas između 340-350 dolara po hiljadu kubnih metara gasa, jer je cena nafte u međuvremenu skočila. Danas je između 119-120 barel nafte, i to je bila svakako ubedljivo najvolja cena u celoj Evropi, . ."
Nama je potrebno povećanje za 800.000 kubika gasa i ostaje da se pregovara o ceni za tu dodatnu količinu, ali za 2,2 miliona kubika ovo je dogovoreno.
 
Poslednja izmena:
 

"Gasovod dug 182km ide od grčkog grada Komotinija do Stare Zagore u središnjoj Bugarskoj. Počinje sa radom sa prvobitnim kapacitetom od 3 milijarde kubnih metara gasa godišnje i izgledima za povećanje na 5 milijardi kubnih metara."

Bugarska troši oko 3 milijarde k.m. pa će oni zakupiti ceo kapacitet gasovoda, a moraju da obezbede i gas što nije jasno kako će da urade kada je sva količina azerbedžanskog gasa već godinama zakupljena.

Srbija gradi svoj deo interkonekcije od 1,8 milijardi k.m. Niš - Sofija koja se povezuje na ovaj gasovod prema budućem terminalu za LNG u Aleksandropolisu. Odatle bi trebalo da dobijamo neke količine gasa koji bi stizao brodovima.
 
Vrh