Šta je novo?

Javni prevoz u Srbiji

Nadam se da nece smetati novosadski Ik 218N #972...
21b681ef173ba96116205ab8eb6d3ddb.jpg
8caab0641dc628be74028185e6d01ab0.jpg


Sent from my SM-J320FN using Tapatalk
 
Uvedn je napravili su gresku sa zamjenom kartica samo na jednom mjestu ...
 
Vidim bas im se raspadaju ovi Ikarbusi tamo...
 
[url=http://beobuild.rs/forum/viewtopic.php?p=636016#p636016:2bcgfytg je napisao(la):
hiavata » Čet Jul 04, 2019 7:48 am[/url]":2bcgfytg]Vidim bas im se raspadaju ovi Ikarbusi tamo...

Imam drugara vozi, raspadaju se.
Otkačio potpuno nov Ikarbus i evo pegla prezadovoljan Iveco.

 
Sad baš pričao sa ortakom, kaže da su dva Volvoa stara oko 11 godina izgorela. Bili u fazi raspada, inače firma u rasulu.
 
Pre neki dan bio u Nišu pa da podelim sa vama utiske.

Niš Ekspres frankenštajna više nema pri čemu 90% gradskog voznog parka predstavlja polovni Citaro prve generacije u solo 12 i 15m varijanti, obe sa troja vrata, većina sa električnim brzim izbačajnim kliznim vratima osim prvih.

Najveći broj solo Citara sa troja vrata je iz Berlina sa izduvom u ćošku (kao O405, retka verzija, ima ih i u Barseloni). Imao sam sreće pa mi je prvi autobus koji je naišao upravo bio Niš Ekspresov troosovinac. Pozadi je kao Conecto s jednim stepenikom kod trećih vrata. Ne možeš vrat da skrljaš kao u IK112/218M. Takvi su zglobni u Zagrebu.

U povratku vozio sam se zglobnim CNG Neoplan Centrolinerom #33 na liniji 10 Naselje 9. Maj - Ćele Kula koju održava Niš Ekspres. Autobus je ofarban u standardnu crvenu kolor šemu s tim da su garažni broj, facebook i instagram logo crveni na beloj pravougaonoj, odnosno kvadratnoj pozadini.

Za razliku od Beograda sva vozila koja imaju zvaničnu kolor šemu (polako ih farbaju) ofarbana su potpuno isto nezavisno od modela (nema varijacija) baš kao što je nekada bilo, a kako se radi svugde u svetu, kako i treba. Nema fušeraja, da tako kažem.

Vozila koja još nose kolor šemu bivšeg prevoznika (najčešće BVG Berlin) imaju potpuno iste oznake, samo na zatečenoj kolor šemi.

Svi uvozni polovni autobusi imaju klimu. Samo jedan beli IK103 nema (Arriva?). Osim njega video sam samo jedan beli IK112 sa BG tablicama (Arriva?).

Klime u Citarima ne rade, mada iako je napolju bilo toplo (peklo na suncu) u vozilu nije bilo neprijatno, niti sam se oznojio a kamoli usmrdeo. Prešao pola grada suv. Tog dana temperatura je bila ista kao u Beogradu, međutim 10% niža vlažnost vazduha. Peče sunce kao na moru ali ne guši/kuva kao u Beogradu.

Primetio sam da se ne upražnjava kickdown, te da osim autobusa i automobili voze "mirno". Ceo grad je kao usporen film. Divljanja nema, sirena nema, policija nikog ne juri, ljudi ne trče i nisu namršteni. Vozači automobila koče ispred trotoara ukoliko vide pešaka, čak i kada semafora ili pešačkog nema.

Autobusi polako ubrzavaju, polako i koče pa ipak postižu dobru brzinu. Stanice nisu blizu kao u NS, niti trase imaju mnogo semafora kao u Beogradu. Koliko vidim ima dugo da im traju iako su polovni.

Posebno mi je zapalo za oko to da je ista zauzetost vozila bez obzira na tip/kapacitet ili liniju što znači da su pažnjivo kombinovali vozni park sa redom vožnje u zavisnosti od trase. Ne može doći solo dvoosovinac krcat, zglob prazan a solo troosovinac normalono popunjen. Bio solo 12, 15m ili zglob od 18m uvek ima ljudi koliko i sedišta s tim da i pored slobodnih sedišta neko ko kraće putuje ipak stoji. Ovo vam govorim za špic u 16h, doduše po redukovanom letnjem redu vožnje sa manjim brojem putnika. Ako se više napuni čak i tada bude slobodnih sedita a više stajanja, no uvek u slobodnom prostoru, nikad u zoni vrata ili na prolazima između središta.

Kad sam došao u Beograd u 23h sudar na NBG ili na Gazeli - kolona na autoputu do Komande kao usred bela dana. A vrućina da crkneš. Kući došao mokar ko Dodola. Poslednji polazak 53 radio solo 3237 (klima radila kao da nije zbog loše izolacije motornog dela) iako su nekada i Karaburmini dvestakečevi bili krcati. Molio Boga da ne poginem ako se otvore vrata. Standardno sam visio s vrata. Rodni grad mi se zgadio. Bilo mi žao kad sam pošao za Beograd odande kao da sam znao šta me čeka.

Osim navedenog treba napomenuti da sva vozila imaju konduktera a cena karte za prvu zonu je 60din. Imaju i markice čija cena za zaposlene ide ovako: zona1=1980din, zona1+2=2635, zona1+2+3=3305 i zona1+2+3+4=3960din. Nema švercovanja.

Neki Citari imaju bučan izduv ali motori svima rade normalno i tiši su od Conecta. Razlika između Citara i Conecta (bilo visokopodnog ili niskopodnog) je uočljiva. Dok oba Conecta vibriraju konstrukcija Citara je kruta kao kod Urbina. Za razliku od Urbina neravnine na putu se ne osećaju. U vožnji se ponaša kao automobil sa trokrakom zvezdom. Ni putevi nisu loši i začuđujuće je čisto. Kako su čiste ulice tako su čisti i autobusi. Sva sedišta su tapacirana, pritom nisu ni prljava ni prašnjava niti smrdi u vozilu. Paneli u pomenutim polovnim vozilima ne klepeću a plastika ne krcka.

Troosovince koriste gde infrastruktura to dozvoljava kako bi se izbegao tehnički komplikovaniji zglob. Troosovinci ruše beogradsku ideologiju da sva vozila moraju biti na raspolaganju - odnosno da mogu raditi na većini linija. Ko hoće nađe način - ko neće nađe izgovor. Koliko puta to treba ponoviti. To sam pričao za Novi Beograd.

Ovi novi BMC u Beogradu kao da imaju 25 godina u odnosu na Citaro prve generacije star 17 godina.

Niš je oborio moja očekivanja, i što se tiče samog grada, mentaliteta njegovih stanovnika pa i što se tiče prevoza. Polovan vozni park ukoliko je dobrog kvaliteta može biti bolje rešenje nego nov upitnog kvaliteta - bio on nazovi domaćeg, turskog ili kineskog proizvođača, a kombinacija novog i polovnog još bolje.

Bez preterivanja mislim da Niš zaslužuje vozni park sastavljen kombinovanjem novih Conecta i polovnih Citara. Da se ja pitam kupio bi Conecto G sa četvora vrata za linije 1, 2 i 10, Citaro L na 13 dok bi na ostalim ostavio solo s troja vrata.

Zaključak bi bio da sam u najkraćim crtama doživeo pravi kulturni šok, i to pozitivan. I pored toga što je budžet grada daleko manji od Beograda i Novog Sada javni prevoz uspeva da se održi upotrebom dobrih polovnih vozila. Naravno da nekada nije bilo tako, da je prvo bilo kao i u drugim delovima zemlje posle čega je usledio mračan period šarenila rivatnika i Niš Ekspresovih frankenštajna od starih autobusa. Hvala Bogu da je taj period iza Niša.
 
Pozdrav iz Prištine :)
a9b707bf1b98327249e7356eab79f566.jpg
1c88a268b1416ccdbc5dcd25de3885fc.jpg


Poslato sa VOG-L29 pomoću Tapatoka
 
Da ne provociramo :D

Poslato sa VOG-L29 pomoću Tapatoka
 
Takvu kolor šemu imaju samo autobusi berlinskog BVG-a u Nemačkoj koliko znam. Od skoro su uveli jednobojnu kolor šemu, pa su im svi noviji, a i neka starija vozila čisto žuta. Trenutno obnavljaju vozni park velikim brojem mercedesovih autobusa Citaro C2, pa se oslobađaju polako starijih vozila, uključujući i Solarise, mislim iz 2009 godine. Ima dosta "berlinaca" po Srbiji, u Nišu najviše čini mi se. Prodaju ih za, poprilično, skromne iznose, pošto im autobusi, uglavnom, dosta prelaze.
 
А питам се, зашто београдске власти не купе мало тих половних аутобуса за скромне износе, да се преспоји док не стигну нови, него мора народ данас да се гужва у издрнданој СОЛО 65-ци?
И опет ћу дати исти одговор: путник није у центру пажње, путник је бројка... тј. жива ст***.
 
али је најбитније да ће да спрцају 15 милиона за рекламу...
 
Ajde bre što ste tako negativni, umesto da se radujete što ćete imati hlađenje u autobusima od 1. novembra vi opet gunđate... c c c... 8)
 
Nisam baš oduševljen idejom o uvozu polovnjaka 10+ godina starih, mada i to nije loše, ali samo kao privremeno, rešenje za odstranjivanje najvećih krševa sa ulica. Problem je što bi se, vrlo moguće, gradske vlasti postavile, sa takvom nabavkom vozila, kao da su problem rešili dugoročno, a ne na period od nekoliko godina. Beograd je, ipak, dosta zahtevan po mnogim parametrima kad je javni gradski prevoz u pitanju, pa ako je nešto prihvatljivo rešenje za Niš, za Beograd to ne mora biti tako. Berlinci, konkretno, i nisu baš u idealnoj konfiguraciji za Beograd, s obzirom da im zglobni autobusi imaju troja vrata i nešto više mesta za sedenje, solo uglavnom dvoja, dok im troosovinci imaju troja vrata. Kod njih su prednja vrata pod stalnom kontrolom vozača, a ostala se otvaraju iznutra na zahtev putnika. To se može prepraviti naravno, ali ipak je ovo Srbija, pa i proste stvari umeju da budu komplikovane. Kod onih malo razvijenijih, niste ni svesni odakle su autobusi došli, a često ni da su u pitanju polovna vozila. Odmah se farbaju, sređuju enterijeri, opremanju se prema lokalnim potrebama, itd. Budimpešta je jedan od gradova sa najbolje uređenim javim gradskim prevozom, iako su vozni park dobrim delom sastavili od polovnjaka iz svih krajeva Evrope. Uzeli su čak i kontigent Citara iz Rijeke, ako se ne varam. Imali su nekih dečijih bolesti prvih nekoliko godina.
 
Кешо, докле год је могуће да се увезе неколико стотина (!) половних аутобуса из Западне Европе у исправном стању за десет милиона евра, законом бих забранио да иједна крхотина ГСП-овог типа превози грађане. Законом.

Па ти половњаци нек трају колико трају. Опет су јефтини.

Дакле, или ново, или половно, али да је за превоз људи. Ништа крш. Но пасаран.
 
U pravu si Pantografe.

Nov zglob po nabavnoj jediničnoj ceni od nekih 330000 evra uz eksploatacioni vek od 15 godina (za beogradske uslove puna kapa) godišnje izađe 22000.
Polovnjak može biti i jeftiniji a trajati duže od godinu dana (odnosno polovnjak po ceni od 44000 evra trajaće bar 5 godina, neretko duže i od nekih novih u zavisnosti od raznih faktora). Naravno tu idu i delovi, garancija što je naravno prednost novih vozila, međutim Citaro Facelift (C1-2) trenutno predstavlja nabolju ponudu polovnjaka. Za sporedne linije isplativija alternativa od novih (dosta jeftiniji a ne proguta delova i delova po ceni "all inclusive" pogodnosti pri nabavci novih). Nisu stari kao C1-1, niti su mnogo skuplji a ima ih kolko hoćeš plus tu su i lako dostupni delovi.

Za razliku od starih ukinutih modela isti se proizvodi (nije isto da sada kupite polovan Citaro kao da ste kupili polovan O405 pre 15 godina).

Šteta što FAP nije na vreme uzeo licencu Mercedes Benz C628 šasija. Gde bi nam bio kraj. Živeo bi samo od delova.

Kvalitetan nov bus ostaje kvalitetan i kao polovnjak. Nov krš ostaje krš doveka.

Naravno da raspisivanje tendera za gomilu novih autobusa (koje će "bacati" na sve linije) sa troja vrata spada u domen belosvetske pljačke kada daleko racionalnije rešenje predstavlja raspisivanje posebnog tendera za nabavku jeftinijh korišćenih kvalitetnih vozila prilagođenih takvom načinu eksploatacije.

Alternativa gore navedenom još je povoljnija posebno pri manjku osoblja. Zglobizacija gde god može izađe još manje jer polovni zglobovi su jeftiniji od solo. Moguće je naći one sa manjom kilometražom dobro očuvane, mada to je teže pri čemu kao pri kupovini svakog bilo novog ili polovnog vozila treba biti obazriv.

Zagrebačka prva generacija solo i zglobnih Citara uopšte nije nova. Nabavljeni polovni stari svega nekoliko godina. Dakle jesu bili polovni ali ne i stari i izvoženi zbog čega i dan danas voze bez problema na raznim linijama koje nisu opterećene poput beogradskih čudovišta.

Slabe linije s obzirom na slab takt mogu biti dodatno redukovane (bez drastičnog uticaja na pogodnost polazaka) bez redukcije kapaciteta uvođenjem zglobnih vozila pri čemu bi vozila prelazila manju kilometražu (manji broj obrta), bila u boljem stanju pa duže i trajala čak i uz loše održavanje.

Problem je sistem naplate po kilometru jer grad i GSP-u plati određeni broj km koje autobus mora da pređe - vozio pun ili prazan. Zbog toga vozila brzo propadaju bez obzira da li rade na 38L ili 65. Tome doprinosi i šetanje jer se i same trase međusobno razlikuju.

Obrni - okreni polovan Citaro G će trajati duže na 512 nego nov MAZ 203 na 55 pod uslovom da oba ceo radni vek provedu na sličnim linijama.

Zagrebački Citaro G Facelift su na C628.285 šasiji koja predstavlja bolje rešenje od Ikarbusa na M.A.N šasijama. Kod četvrtih vrata popeneš se kao u stari Conecto. Ako hoćeš napred ima rampu do trećih vrata i pšosle sve niskopodno. Kad se posmatra putnički salon nema uopšte stepenike, samo rampu iznad pogonske osovine. Stepenik je samo u zoni vrata i on nema veze sa stajanjem u ili prolaskom kroz putnički salon. Služi samo za pristup kako bi se izbegla nesrećni "poligon ekspremnih sportova" koji karakteriše M.A.N šasije. Jedino treba ugraditi šipku u zoni četvrtih vrata i to bi bilo to.

C628.290 ima klasičan vertikalni motor sa hladnjakom iznad motora sa leve strane. Takav je i niskopodni Conecto.

Znači 285 za slabije fidere a 290 kao pojačanje za Solarise na opterećenim linijama.

Budimpešta kupila polovne riječke a Rijeka nove Conecto (Istanbul) pa sad Lion's City (Ankara). Sve Turci. Samo da je novo. Zagreb kupio 10 NG363 (verovatno isto Ankara) na kraćoj šasiji od IK218M (18 umesto 18,75m), naravno sa svim nedostacima iste. Nema stepenik kod četvrtih vrata ali zato 2 do sedišta - vrat da skrljaš. Dobro tamo rade na manje opterećenim linijama pa je još i prihvatljivo.
 
Vrh