Pre neki dan bio u Nišu pa da podelim sa vama utiske.
Niš Ekspres frankenštajna više nema pri čemu 90% gradskog voznog parka predstavlja polovni Citaro prve generacije u solo 12 i 15m varijanti, obe sa troja vrata, većina sa električnim brzim izbačajnim kliznim vratima osim prvih.
Najveći broj solo Citara sa troja vrata je iz Berlina sa izduvom u ćošku (kao O405, retka verzija, ima ih i u Barseloni). Imao sam sreće pa mi je prvi autobus koji je naišao upravo bio Niš Ekspresov troosovinac. Pozadi je kao Conecto s jednim stepenikom kod trećih vrata. Ne možeš vrat da skrljaš kao u IK112/218M. Takvi su zglobni u Zagrebu.
U povratku vozio sam se zglobnim CNG Neoplan Centrolinerom #33 na liniji 10 Naselje 9. Maj - Ćele Kula koju održava Niš Ekspres. Autobus je ofarban u standardnu crvenu kolor šemu s tim da su garažni broj, facebook i instagram logo crveni na beloj pravougaonoj, odnosno kvadratnoj pozadini.
Za razliku od Beograda sva vozila koja imaju zvaničnu kolor šemu (polako ih farbaju) ofarbana su potpuno isto nezavisno od modela (nema varijacija) baš kao što je nekada bilo, a kako se radi svugde u svetu, kako i treba. Nema fušeraja, da tako kažem.
Vozila koja još nose kolor šemu bivšeg prevoznika (najčešće BVG Berlin) imaju potpuno iste oznake, samo na zatečenoj kolor šemi.
Svi uvozni polovni autobusi imaju klimu. Samo jedan beli IK103 nema (Arriva?). Osim njega video sam samo jedan beli IK112 sa BG tablicama (Arriva?).
Klime u Citarima ne rade, mada iako je napolju bilo toplo (peklo na suncu) u vozilu nije bilo neprijatno, niti sam se oznojio a kamoli usmrdeo. Prešao pola grada suv. Tog dana temperatura je bila ista kao u Beogradu, međutim 10% niža vlažnost vazduha. Peče sunce kao na moru ali ne guši/kuva kao u Beogradu.
Primetio sam da se ne upražnjava kickdown, te da osim autobusa i automobili voze "mirno". Ceo grad je kao usporen film. Divljanja nema, sirena nema, policija nikog ne juri, ljudi ne trče i nisu namršteni. Vozači automobila koče ispred trotoara ukoliko vide pešaka, čak i kada semafora ili pešačkog nema.
Autobusi polako ubrzavaju, polako i koče pa ipak postižu dobru brzinu. Stanice nisu blizu kao u NS, niti trase imaju mnogo semafora kao u Beogradu. Koliko vidim ima dugo da im traju iako su polovni.
Posebno mi je zapalo za oko to da je ista zauzetost vozila bez obzira na tip/kapacitet ili liniju što znači da su pažnjivo kombinovali vozni park sa redom vožnje u zavisnosti od trase. Ne može doći solo dvoosovinac krcat, zglob prazan a solo troosovinac normalono popunjen. Bio solo 12, 15m ili zglob od 18m uvek ima ljudi koliko i sedišta s tim da i pored slobodnih sedišta neko ko kraće putuje ipak stoji. Ovo vam govorim za špic u 16h, doduše po redukovanom letnjem redu vožnje sa manjim brojem putnika. Ako se više napuni čak i tada bude slobodnih sedita a više stajanja, no uvek u slobodnom prostoru, nikad u zoni vrata ili na prolazima između središta.
Kad sam došao u Beograd u 23h sudar na NBG ili na Gazeli - kolona na autoputu do Komande kao usred bela dana. A vrućina da crkneš. Kući došao mokar ko Dodola. Poslednji polazak 53 radio solo 3237 (klima radila kao da nije zbog loše izolacije motornog dela) iako su nekada i Karaburmini dvestakečevi bili krcati. Molio Boga da ne poginem ako se otvore vrata. Standardno sam visio s vrata. Rodni grad mi se zgadio. Bilo mi žao kad sam pošao za Beograd odande kao da sam znao šta me čeka.
Osim navedenog treba napomenuti da sva vozila imaju konduktera a cena karte za prvu zonu je 60din. Imaju i markice čija cena za zaposlene ide ovako: zona1=1980din, zona1+2=2635, zona1+2+3=3305 i zona1+2+3+4=3960din. Nema švercovanja.
Neki Citari imaju bučan izduv ali motori svima rade normalno i tiši su od Conecta. Razlika između Citara i Conecta (bilo visokopodnog ili niskopodnog) je uočljiva. Dok oba Conecta vibriraju konstrukcija Citara je kruta kao kod Urbina. Za razliku od Urbina neravnine na putu se ne osećaju. U vožnji se ponaša kao automobil sa trokrakom zvezdom. Ni putevi nisu loši i začuđujuće je čisto. Kako su čiste ulice tako su čisti i autobusi. Sva sedišta su tapacirana, pritom nisu ni prljava ni prašnjava niti smrdi u vozilu. Paneli u pomenutim polovnim vozilima ne klepeću a plastika ne krcka.
Troosovince koriste gde infrastruktura to dozvoljava kako bi se izbegao tehnički komplikovaniji zglob. Troosovinci ruše beogradsku ideologiju da sva vozila moraju biti na raspolaganju - odnosno da mogu raditi na većini linija. Ko hoće nađe način - ko neće nađe izgovor. Koliko puta to treba ponoviti. To sam pričao za Novi Beograd.
Ovi novi BMC u Beogradu kao da imaju 25 godina u odnosu na Citaro prve generacije star 17 godina.
Niš je oborio moja očekivanja, i što se tiče samog grada, mentaliteta njegovih stanovnika pa i što se tiče prevoza. Polovan vozni park ukoliko je dobrog kvaliteta može biti bolje rešenje nego nov upitnog kvaliteta - bio on nazovi domaćeg, turskog ili kineskog proizvođača, a kombinacija novog i polovnog još bolje.
Bez preterivanja mislim da Niš zaslužuje vozni park sastavljen kombinovanjem novih Conecta i polovnih Citara. Da se ja pitam kupio bi Conecto G sa četvora vrata za linije 1, 2 i 10, Citaro L na 13 dok bi na ostalim ostavio solo s troja vrata.
Zaključak bi bio da sam u najkraćim crtama doživeo pravi kulturni šok, i to pozitivan. I pored toga što je budžet grada daleko manji od Beograda i Novog Sada javni prevoz uspeva da se održi upotrebom dobrih polovnih vozila. Naravno da nekada nije bilo tako, da je prvo bilo kao i u drugim delovima zemlje posle čega je usledio mračan period šarenila rivatnika i Niš Ekspresovih frankenštajna od starih autobusa. Hvala Bogu da je taj period iza Niša.