a) Osvetljenje
Osnovni higijenski uslov za rad u školama, a naročito u nastavnim prostorijama za produženi ili celodnevni boravak jeste da su dovoljno osvetljene kako bi se u njima moglo normalno raditi.
Osvetljenje je dvojako: prirodno i veštačko.
Prirodno osvetljenje je dnevna sunčana svetlost. Sve prostorije u školi obavezno moraju imati dovoljno dnevne svetlosti.
Potrebna dnevna svetlost u nastavnim prostorijama obezbeđuje se na sledeći način:
- upadni ugao dnevne svetlosti na najudaljenijem mestu od prozora u nastavnoj prostoriji iznosi najmanje 23o;
- površine svih prozora u nastavnoj prostoriji iznose najmanje 1/5 površine poda nastavne prostorije;
- nastavne prostorije okrenute su, po pravilu, prema dnevnoj sunčevoj putanji (jugoistok) kako bi se rasuta sunčeva svetlost nalazila u vidnom polju svakog radnog mesta, odnosno da bi se "krajičak neba" obavezno video sa svakog radnog mesta.
Zadovoljavanjem ovih zahteva postiže se povoljna osvetljenost nastavnih prostorija prirodnim osvetljenjem, odnosno dnevnim činiocem, ili potrebnim brojem tzv. "Skaj" ("KY") - faktora odnosno oko tri skaj-faktora (jedan skaj-faktor odgovora svetlosti 50 luksa).
Veštačka osvetljenost nastavnih prostorija, prema usvojenim normama, po jednom radnom mestu iznosi: u učionicama i drugim prostorijama gde se verbalno radi, čita i piše 150 luksa, u laboratorijama i radionicama gde se precizno radi - 300 luksa, u sali za fizičko vežbanje - 120 luksa, a u pratećim prostorijama: za stepeništa i sanitarije - 60 luksa, za hodnike i druge pomoćne prostorije - 30 luksa.
Najpodesnije veštačko osvetljenje je poluindirektno električno osvetljenje. U nastavnim prostorijama treba da ima potreban broj izvora ovog osvetljenja, da su pravilno raspoređeni i da obezbeđuju dovoljno svetlosti za svako radno mesto.