28. 06. 2012.| 12:50
Vladislav Lalić, direktor za nekretnine i razvoj za Jugoistočnu Evropu kompanije IKEA - Nije do nas
(Vladislav Lalić)
Dan pošto od države dobije sve neophodne dozvole, IKEA će početi izgradnju prve robne kuće u Srbiji. U švedskoj kompaniji su nam potvrdili da ne odustaju od otvaranja robnih kuća u našoj zemlji - u narednih deset godina IKEA će uložiti 250 mil EUR u pet objekata u kojima će posao direktno naći 2.000 ljudi.
Švedska kompanija je prvo "odmerila" parcelu kod kvantaške pijace u Novom Beogradu. Nakon toga planirana je izgradnja robnih kuća u Novom Sadu, Nišu, potom još jedan objekat u Beogradu i na kraju investicionog ciklusa predviđena je izgradnja robne kuće na tromeđi Kragujevca, Kraljeva i Čačka.
U intervjuu za "eKapiju" Vladislav Lalić, direktor za nekretnine i razvoj za Jugoistočnu Evropu kompanije IKEA, govori o desetogodišnjim planovima kompanije u Srbiji, o počecima izgradnje prve robne kuće u našoj zemlji, saradnji sa domaćim firmama...
eKapija: IKEA je najavila da će u Srbiji imati pet objekata. Kojom dinamikom će biti otvarane robne kuće?
- Tačno je da je u pitanju pet objekata. IKEA je donela takvu stratešku odluku kada je u pitanju tržište Srbije. Ako gledamo hronološki, prvo ćemo graditi robnu kuću u Beogradu, potom u Novom Sadu, Nišu, pa drugi objekat u Beogradu. Na kraju ćemo otvoriti robnu kuću na tromeđi Kragujevca, Kraljeva i Čačka, a za taj objekat još nismo našli adekvatnu lokaciju.
Teško je reći u kom periodu će biti izgrađeni svi objekti jer to zavisi od razvoja tržišta, kupovne moći stanovništva, ekonomske situacije. Kada dolazimo na neko tržište pravimo opsežne analize tog tržišta. Trebalo bi sve objekte u Srbiji da otvorimo u periodu od desetak godina. Postoji mogućnost da ih otvorimo i u kraćem periodu, ali videćemo kakva bude situacija posle prvog objekta.
eKapija: Prva robna kuća IKEA bi trebalo da bude izgrađena kod kvantaške pijace na Novom Beogradu. Dokle se stiglo sa tim projektom? Kada očekujete početak radova?
- Spremni smo da počnemo da gradimo dan pošto dobijemo svu neophodnu dokumentaciju. Uradili smo naš deo posla, i imamo potpisan predugovor sa partnerima. Čekamo da lokalni i državni organi vlasti reše pravno pitanje konverzije zemljišta iz prava korišćenja u pravo vlasništva, zatim da dobijemo lokacijsku i građevinsku dozvolu pa da počnemo da gradimo. Kada je predsednik naše kompanije Mikael Ohlsson u martu bio u Beogradu, obećano mu je iz državnih institucija da će to biti u najkraćem roku.
eKapija: Koja će biti površina robne kuće, koliko će imati zaposlenih i šta će sve ponuditi kupcima?
- Robna kuća na Novom Beogradu biće površine 40.000 m2 i pripadaće većim formatima IKEA robnih kuća. Objekat će imati standardni asortiman za takvu veličinu što znači oko 9.500 artikala. Vrednost investicije će biti oko 50 mil EUR, a direktno će biti zaposleno oko 400 radnika. Bitno je reći da ako gledamo indirektno, biće posla za bar 2.000-3.000 ljudi na uslugama koje se pružaju za funkcionisanje tako velikog objekta. Pokrenućemo građevinsku operativu u Srbiji jer ćemo angažovati domaće građevinske firme na izgradnji.
eKapija: Najavljen je i drugi objekat u Beogradu, na lokaciji Bubanj potok. Da li će biti istog tipa kao objekat kod kvantaške pijace?
- Isključivo smo sada fokusirani na robnu kuću u Novom Beogradu. Proći će neko vreme dok ne otvorimo drugi objekat.
eKapija: IKEA već godinama najavljuje otvaranje robnih kuća u Srbiji? Na koje prepreke je kompanija nailazila u Srbiji, odnosno koji su uzroci odlaganja investicije?
- Imamo stroge interne procedure koje su vezane za karakteristike zemljišta na kojima ćemo graditi IKEA robnu kuću. U poslednje četiri godine u pocesu kupovine zemljišta susretali smo se sa određenim imovinsko-pravnim problemima, nepostojanjem ili nedovoljno izgrađenom infrastrukturom. Od kad je IKEA odlučila da dođe glavni izazovi su nam sporost administracije, otezanje sa konverzijom zemljišta zbog neusaglašenosti zakonskih i podzakonskih akata, kao i različite instance institucija koje daju različita mišljenja.
Za gradnju jedne IKEA robne kuće treba nam 12 meseci. Kada završimo administrativne procedure mi krećemo sutradan u izgradnju. Davali smo državnim organima sugestije u vezi sa poboljšanjem administacije. Kada dođe do promena investitori će se lakše odlučivati da dođu u Srbiju.
eKapija: Koliko na planove kompanije IKEA u Srbiji utiče sadašnja politička situacija u našoj zemlji
- Ako gledamo na nivou svetskog poslovanja, naše poslovne odluke se ne dotiču političke situacije. Isključivo nas zanimaju potencijali tržišta i navike potrošača. Naši planovi u vezi sa Srbijom postoje nekoliko godina i nisu promenjeni. Mi ćemo razgovarati sa svim izabranim predstavnicima vlasti kao i do sada.
eKapija: Ima li IKEA konkurenciju na tržištu Srbije?
- Mi imamo konkurenciju svuda. Konkurenciju poštujemo jer nam omogućava da od nje učimo i da budemo još bolji. Borimo se na fer način. Srpsko tržište ima potencijal, IKEA je ovde već dobro kotirana kao brend i očekujemo da naša kuća dobro posluje.
eKapija: Za IKEA već godinama radi nekoliko fabrika iz Srbije, poput "Simpa" i "Jasen-Lukić". Kakva su vam iskustva u poslovanju sa srpskim firmama i da li planirate proširenje te saradnje?
- Iskustva su vrlo dobra. Ipak, pojavilo se u javnosti da IKEA uništava domaće proizvođače kada uđe u jednu zemlju. To nije tačno. Na primer, iz Bugarske, koja je slična Srbiji što se tiče veličine, broja stanovnika i baze repromaterijala, izvozimo skoro 100 mil EUR proizvoda za naše robne kuće u inostranstvu. Takođe, u Poljsku smo ušli pre 20 godina, imamo tamo 9 robnih kuća i izvozimo više od 1,3 mlrd EUR.
U Srbiji smo veoma zadovoljni partnerstvom sa domaćim proizvođačima. Sa "Simpom" sarađujemo više od 30 godina. Promet je danas na nivou 20 mil EUR za 2012, a samo pre četiri godine bilo je na nivou 2,5-3 miliona. Sa kompanijom "Jasen-Lukić" imamo promet 4-5 mil EUR koji raste. Petnaest ljudi iz IKEA u Srbiji radi na povećanju te saradnje i ja se nadam, ne samo da će promet sa ove dve kompanije rasti, već i da ćemo uspostaviti saradnju i sa drugim kompanijama.
eKapija: IKEA je najavila i otvaranje robne kuće u Zagrebu. Kakvi su planovi za Hrvatsku?
- U Hrvatskoj su pre nekoliko godina doneli antikrizni zakon da se obavezuju da investitoru daju građevinsku dozvolu za 45 dana, dok statistika u Srbiji za dobijanje tog dokumenta beleži 264 dana. U procesu smo davanja dokumentacije za građevinsku dozvolu u Zagrebu i imamo uveravanja nadležnih institucija da će sve procedure biti završene u roku. Očekujemo da ćemo tamo početi izgradnju u septembru ili oktobru, a robnu kuću ćemo otvoriti na jesen 2013.
eKapija: Kakvi su planovi kompanije IKEA u drugim zemljama Jugoistočne Evrope?
- Ovo je jedan od regiona gde su zemlje u razvoju i veoma je značajan za IKEA. Taj region obuhvata Sloveniju, Hrvatsku, Rumuniju i Srbiju. Sedište je u Beogradu gde više od 50 ljudi radi, ne samo na otvaranju i vođenju tih robnih kuća, već vodi računa i o nabavnim aktivnostima. U dugoročnom periodu planiramo da otvorimo 19 robnih kuća na prostoru Jugoistočne Evrope.
eKapija: Da li IKEA planira proizvodnju nameštaja u Srbiji?
- Taj korak naše firme zavisi od uslova poslovanja na ovom tržištu. Pravili smo analize pre krize 2008, ali smo privremeno odustali od tog projekta što ne znači da ga nećemo realizovati u budućnosti. Za sada nam je prioritet otvaranje robnih kuća i saradnja sa domaćim proizvođačima.
eKapija: Nameštaj IKEA se može kupiti u Srbiji. Da li ste upoznati koliko se godišnje uveze artikala sa potpisom IKEA?
- Naša kompanija prodaje nameštaj isključivo kroz svoje objekte, koji su u 90% slučajeva u našem vlasništvu a ostalo pod ugovorom sa eksternim franšizerom. Znamo da postoje određeni prodavci nameštaja koji to rade "na svoju ruku". Uvoz i prodaja se odvija nekontrolisano, i mi ne možemo zakonski to da sankcionišemo. Ne znamo koliko se proda jer se većina robe, koliko znamo, uvozi iz Mađarske. Iako ne podržavamo takvu prodaju, vidimo da je to pokazatelj koliko potrošači žele brend IKEA.
eKapija: O ekonomskoj krizi govore i najveće svetske kompanije. Kako se borite sa novonastalim izazovima?
- Na globalnom nivou IKEA veoma uspešno posluje proteklih godina. Konstantno rastemo i u prometu i u profitabilnosti. Kupci u svim zemljama sveta menjaju navike kad je kriza, ljudi manje troše, i mi to pratimo i prilagođavamo cene.
Takođe, imamo korporativnu kulturu prema troškovima koja važi još od našeg osnivača, ne putujemo biznis klasom, ne spavamo po najskupljim htelima, vodi se računa o novcu. Ne finansiramo razvoj, naše aktivnosti i ulaganje u zaposlene pozajmljenim sredstvima već isključivo zarađenim. Vrlo smo likvidna kompanija što je u ovoj krizi samo plus.
eKapija: Kompanija u Londonu gradi stambeno-poslovni kompleks. Da li IKEA planira ulaganje u slične sadržaje i u drugim gradovima, recimo u ovom regionu?
- IKEA ponekad radi nešto van svog primarnog biznisa. Takvi planovi ne postoje za Srbiju.
eKapija: IKEA planira da lansira liniju nameštaja dopunjenu televizorima i audiosistemima u saradnji sa kineskom kompanijom "TCL Multimedia? Da li će se takvi proizvodi naći i u IKEA robnim kućama u Srbiji?
- Da, takvi proizvodi će se naći u našim robnim kućama u Srbiji.
eKapija: Da li je isti asortiman u svim IKEA robnim kućama? Koliko se prilagođavate tržištu?
- Asortiman se prilagođava u određenoj meri, ali ako otvorite katalog nemački, švedski ili uskoro srpski, tamo ćete naći istu robu. Postoje određene specifičnosti tržišta, tako da menjamo mali deo asortimana. Veće su promene u zemljama koje su specifične. Mislim na Englesku koja ima određenu dimenziju nameštaja, i Ameriku gde je u upotrebi nešto masivniji nameštaj. Kada smo krenuli plasman na tržište Amerike uvideli smo da njima ne odgovara dizajn kao u Evropi i onda smo i ponudu prilagodili tom podneblju.
Suzana Obradović