Šta je novo?

Gradski prevoz u svetu

Kako mi je pričao otac, razgovarao je s nekim ljudima zaposlenim u ZET-u, još 70ih kada se pojavio ČKD T4. Svi do jednog su tada "Bikove" smatrali boljim i pouzdanijim od T4. Najzad, "Bik" je rađen na bazi Breda III, odnosno Breda 5300.
Meni su uživo izgledali bolje od T4YU na kojim su se videli tragovi korozije i dešavalo se da se na sekundu ugase sva svetla, dok je Đuro Đaković izgleda odlično, bez traga korozije.
 
Sr*nja se rade i u inostranstvu, tako i Sjedinjenim državama. Pošto smo već na forumu pomenuli metro u Baltimoru,#4, pod #1 je najnoviji primer Honolulua, nedavno otvoren. Vozi automatski, bez vozača, kratki vozovi, ide u nedođiju. Poznato. Za dobar javni prevoz očito da nije bitno šta vozi, već gde i kako vozi.
 
Did you know that the post office will soon get a brand new four-way intersection?
It is one of the most important hubs in our line network: eight out of twelve tram lines and around 43,000 passengers travel across the post office every day. 20 However, after more than 20 years of continuous operation, the central crossing has reached its load limit and needs to be replaced urgently. ️️

In our track construction workshop in Reick, the new quadruple crossing was already made in over 3,000 working hours - a real masterpiece! It measures 32 by 46 meters, has a total of 16 heart pieces and four adjacent branches, consists of 675 meters of rail and weighs a proud 60 tons. The piece of jewelry will be transported to the post office in several parts.

We are aware that the closure of the post office will lead to significant restrictions. That's why they build even during the less traffic summer holidays - in shifts and on weekends! In addition, our colleagues in the planning and preparation have given everything, together with the assigned construction companies, to limit the construction time to only three weeks.

Gute Fahrt.jpg

Dresdner Verkehrsbetriebe AG


sine1.jpg
sine2.jpg
sine3.jpg
sine4.jpg
sine5.jpg
sine6.jpg
 
Interesantan Rezultat tendera u Belgiji:

140 solo autobusa od Kineskog BYD, proizvodiće se u Mađarskoj.

100 zgloba od Iveca

50 zgloba od VDL-a


To je kad je tender transparentan i može svako da ga dobije. Da uzmemo BYD, ne bih se bunio, ali mi ćemo uzeti opet Higer.
@Bender Rodriguez
Pa prosto Kinezi daju najbolju ponudu i to je to. Sad mi je nejasno zašto probijaju sopstvenog konkurenta u Evropi. Ma da opet Evropski proizvođači imaju velike probleme da isporukama i mnogo kasne, evo primer kod nas je Strela sa Citarima koji su baš baš kasnili, bar jedno 6 meseci, a tako će očigledno biti i sa drugom turom zglobova. Setimo se ex. Bamiron Conecta, koji su u Banbus stigli novi tek negde u decembru čini mi se, a bili su poručeni ja mislim još pocetkom godine, ako ne i pre.
 
Kažem da mi nisu jasni jer nikad ne bih kupovao proizvode od neproverenih proizvođača, pogotovu ako imam svoje. Pa makar čekao par godina dok ih ne usavršim.

Drugi razlog što mi nisu jasni je što su toliko opterećeni električnim vozilima i lažnom ekologijom iza njih.

I treći razlog što to kažem je što drugima s..u kad bi da uzimaju nešto od nekog različitog, a eto sami sad izabraše azijate. Decenijama su nametali našoj i zemljama poput naše njihove proizvode (što je mislim bilo skroz ok jer uglavnom i jesu bili bolji) a sad odjednom gaze sve to i za sebe naručuju azijate.
 
Kažem da mi nisu jasni jer nikad ne bih kupovao proizvode od neproverenih proizvođača, pogotovu ako imam svoje. Pa makar čekao par godina dok ih ne usavršim.

Drugi razlog što mi nisu jasni je što su toliko opterećeni električnim vozilima i lažnom ekologijom iza njih.

I treći razlog što to kažem je što drugima s..u kad bi da uzimaju nešto od nekog različitog, a eto sami sad izabraše azijate. Decenijama su nametali našoj i zemljama poput naše njihove proizvode (što je mislim bilo skroz ok jer uglavnom i jesu bili bolji) a sad odjednom gaze sve to i za sebe naručuju azijate.

Ni oni ne bi hteli, međutim javni tenderi su otvoreni za sve, u suprotonom to se kosi sa zakonima.
Kinezi imaju niže cene zbog jeftinijih energenata i radne snage + bolje datume isporuke kao što je napisao Vinčanac.

Za većinu prevoznika koji su ceo vozni park ili većinski prebacili na električni pogon eksploatacija ispada jeftinije u odnosu na klasičan dizel, sami depoi mogu da budu isto veliki generatori enegrije preko solarnih panela itd..
Tako da ima tu još stvari pored ekologije zašto se uzimaju.
 
Ni oni ne bi hteli, međutim javni tenderi su otvoreni za sve, u suprotonom to se kosi sa zakonima.
Kinezi imaju niže cene zbog jeftinijih energenata i radne snage + bolje datume isporuke kao što je napisao Vinčanac.

Za većinu prevoznika koji su ceo vozni park ili većinski prebacili na električni pogon eksploatacija ispada jeftinije u odnosu na klasičan dizel, sami depoi mogu da budu isto veliki generatori enegrije preko solarnih panela itd..
Tako da ima tu još stvari pored ekologije zašto se uzimaju.
Takođe performanse elektro vozila i dizela ne mogu da se porede i tu elektro vozila jedu dizele.
I treći razlog što to kažem je što drugima s..u kad bi da uzimaju nešto od nekog različitog, a eto sami sad izabraše azijate. Decenijama su nametali našoj i zemljama poput naše njihove proizvode (što je mislim bilo skroz ok jer uglavnom i jesu bili bolji) a sad odjednom gaze sve to i za sebe naručuju azijate.
Evo kod nas se to događalo više puta da se Iz EU bune što uzimamo autobuse iz Turske i Kine, a sad ih i oni isto uzimaju.
 
To koliko su tenderi tamo negde transparentni mi ne možemo da znamo, jer se svuda nameštaju samo tako, negde manje negde više, a Kinezi su odavno dosta agresivni, al i sa pravom. Na kraju, i Evropa je perfidna. Kinesko tržište je neviđeni halapljivi monstrum. Godinama su im prodavali sve i svašta i debelo profitirali na tome, pa sad kad je Kina skoro pa svetska sila broj jedan kuku lele. Uvoze vrhunske inženjere kako hoće, jer imaju nepresušne resurse u parama i radnoj snazi. Evropa i Amerika i dan danas koriste i dalje jeftiniju radnu snagu u Kini, i to je ok, al kad treba oni da se šire to nije u redu. Samu tehnologiju je Zapad odavno dao Kini na izvolite na više nivoa, i nema sad tu kukanja. Dekadentni, liberalni Zapad sa primesama teškog sebičluka, ublaženo rečeno, individualizma, moraće dobro da razmisli o svojoj budućnosti, a pod naletom istočnih gigantskih država i ekonomija. Nešto što je predvideo čak i ludi Adolf Hitler. Ja i te kako jesam za očuvanje Evrope u kulturološkom smislu, jesam za našu zaštitu od gore pomenutih naleta, al previše je tu licemerja u evropskim institucijama, povodom ratova, energenata, prelamanja preko kolena. Nećemo ruski gas, hoćemo ugalj u elektranama, nećemo nuklearke, a ovamo mi drve dal vozimo na benzin, gas, struju ili naftu. Bombe u milionima tona bačene zahvaljujući njihovim igrarijama i idiotskoj spoljnoj politici nisu zagađivači, al kola jesu. O zagađenju tek jako mnogo brinu republikanci u Americi. Ja se samo bojim da Evropa već dugo mnogo sebi puca u noge, i jako se slabo prilagođava ogromnim promenama u rasporedu moći među velikim silama. Pare, interes, ogromna birokratija EU, ne može to bez posledica nikako.

Kažem da mi nisu jasni jer nikad ne bih kupovao proizvode od neproverenih proizvođača, pogotovu ako imam svoje. Pa makar čekao par godina dok ih ne usavršim.

Drugi razlog što mi nisu jasni je što su toliko opterećeni električnim vozilima i lažnom ekologijom iza njih.

I treći razlog što to kažem je što drugima s..u kad bi da uzimaju nešto od nekog različitog, a eto sami sad izabraše azijate. Decenijama su nametali našoj i zemljama poput naše njihove proizvode (što je mislim bilo skroz ok jer uglavnom i jesu bili bolji) a sad odjednom gaze sve to i za sebe naručuju azijate.

Imaju električari velikih prednosti u strogo urbanom transportu, al kako što već pisah gore, mnogo šta se radi brzo, bez preteranog osvrta na potencijalne posledice. Ja verujem da dugoročno stručnjaci raznih struka i te kako znaju šta rade, al bojim se da mnogi faktori nisu uzeti do kraja u obzir. Automobilsku industriju Evropa sama stavlja pod neviđeni pritisak, a usput ih izlaže nenormalnim troškovima, što za posledicu daje potencijalnu dominaciju kineskih proizvođača.

BYD nije nikako anonimus. Vrlo je ozbiljna kompanija, verovatno i veća, moguće i bolja do nekih evropskih. ADL (Aleksandar Denis limitid) u Velikoj Britaniji, odavno koristi platforme i šasije BYD-a za svoje autobuse na električni pogon. BYD ima i svoje fabrike u Evropi. Ko zna koga sve još snabdevaju opremom, tehnologijom i gotovim proizvodima u vidu već gore pomenutih platformi. Pošto sama Evropa zagovara reset automobilske industrije, ne može da se buni kad neki tamo mlađi igrači postanu bolji od njih.
 
Nemam ja uzdanja u te kineske marke, možda i valjaju ali moraće još da se dokažu da bi ih razmatrao da se ja pitam. Predugo su pravili Potemkinova sela na točkovima a i mi ovde imamo loša iskustva sa nekima od njih.

Srećom po njih, elektro šizofrenija drma Evropu samo tako, pa što ti kažeš, to ih dovodi u situaciju da hteli ne hteli moraju da se okreću proizvođačima izvan Evrope da bi zadovoljili sve te preambiciozne planove i rokove.

A elektrovozila imaju svojih prednosti, ali mislim da imaju više u odnosu na gas nego na dizele. Meni u gradu kao putniku nije potrebno da autobus ubrzava kao Tesla ili BKMovi nekad. Potrebno mi je samo da ne bude trom kao gasni BMC koji hoće da crkne na svakoj dužoj padini.

Takođe nemam još poverenja u njih dokle god gore kao hepo kocke koje ne mogu da se ugase i dokle god se deo njih oslanja na baterije kojima je životni vek i dalje kratak, osetljive su na spoljne uslove, pune toksina i ne mogu da se isplativo recikliraju ili razgrade ni dan danas.

Pre bih još 10ak godina uzimao i razvijao opet trolejbuse sa autonomijom nego što bih uzimao full električne autobuse. Naravno, problem je i što je svake godine sve uži izbor jer EU balavi na te elektro papazjanije a i sam elektro lobi nameće i reklamira to svuda uzduž i popreko.

Inače slažem se sa tobom da su EU licemeri u mnogo toga. Kao i da pucaju sebi u noge, na više polja. I po pitanju industrije i po pitanju društva, kulture, propisa, itd... I isto kao i ti, želim uspešnu i stabilnu Evropu jer nam je ona najbliža, za nju smo vezani, i uz to nam kroji u sudbinu (nažalost), ali da neke stvari koje rade i misle u zadnje vreme je bukvalno kopanje sopstvenog groba.
 
I ja sam bio veliki skeptik prema njima, al iskreno @Bender Rodriguez toliko pratim automobilsku industriju, i vrlo dobro znam da je i Japan nekad izbacivao šund, a tek Južna Koreja, a gde su sad, pogotovu Japan, koji je bukvalno fascinantan po pitanju mnogih tehnologija, a u auto industriji su izuzetni, uz par lošijih primera doduše. Kinezi su napravili kvantne skokove za 15 godina. Na sajmu im kola uopšte ne deluju nekvalitetno. Samo pogledaš spojeve, enterijer, kako rade vrata itd. Rade sa svim mogućim stranim partnerima, vrlo su strogi po pitanju ispunjenja uslova za njihove distributere, imaju izuzetno zahtevne kreš testove po više izvora, naspram kojih ADAC izgleda poligon za one autiće iz luna parka. Kinezi to sprovode dosta realno. Još treba da se dokažu, al verujem da nemaju apsolutno nikakav interes da plasiraju šund. Napredak je svakako vidljiv, dok pojedini stari brendovi popuštaju pod pritiskom i troškovima EU.

Nisu samo performanse kod električara, mnogo je tu i drugih faktora o kojima smo već pričali. Razni fluidi, mnogo manje delova, dosta jednostavnije održavanje, trajnost i lakoća zamene elektro motora itd. Baterije su dosta napredovale, ima više tipova na različitim bazama. Uveliko se ispituju i natrijumske baterije bez potrebe za litijumom. U svakom slučaju, dosta se radi na tome, i mislim da tu nema nazad, a alternativa su svakako vodonik koji će motori sagorevati poput benzina, kao i sintetička goriva. Dizelu je sve teže, jer su preskupe i preglomazne komponente naknadne obrade izduvnih gasova, a i sam razvoj je skup sa upitnim povraćajem uloženog kapitala. Problem i jeste što proizvođači ne mogu da rade na tolikim različitim frontovima. Operativni troškovi su toliki da cene gotovih proizvoda mogu bukvalno obesmisliti sve.
 
Moraju pod hitno da porade na tehnologijama gašenja požara na baterijama, inače će gradovi da budu prepuni kotrljajućih bombi. Da, i rezervoari goriva su kotrljajuće bombe, ali bar mogu da se ugase.

I moraju da porade na reciklabilnosti baterija. Kao i na najtežem pitanju od svih - koliko će XY miliona novih vozila na struju da optereti energetske mreže i odakle će da se pravi tolika struja.

Elektrolobi i lažni ekolozi mnogo filozofiraju na te teme i ističu sve lepo a sve ružno i nerešeno često prećutkuju ili umanjuju.
 
Краков, Пољска

Pesa Twist 2014N "Krakowiak". У питању је четвородлени трамвај дужине 42.8м
HG921.jpg

Bombardier NGT8 гб. RY814 на линији 24 Bronowice Małe – Kurdwanów P+R
RY814.jpg

Rotax E6/MPK EU8N гб. HL440 на линији 6
HL440.jpg

Bombardier Flexity Classic NGT6-2 гб. RP638 улази у јеврејску четврт Kazimierz
RP638.jpg

MAN/Duewag GT8N двосмерни гб. RF301 на линији 1 Salwator – Jarzębiny
RF301.jpg

И RF315 резерва вероватно на линији 1
RF315.jpg

3x Stadler Tango "Lajkonik" на различитим локацијама. Ухватио сам и једног од 2 који имају батерије.

RY832 током коришћења батерија
RY832.jpg

RY875 и 877 у јеврејској четврти Kazimierz
RY875.jpg

RY877.jpg

Историсјки трамвај који вози рекламу за њихову вожњу. Ове недеље су радили на 0 и 7, али нисам успео да ухватим вожњу.
43.jpg
 
A realno je da nema autobusa koji ne gori. Čak i dok su vrlo mladi. Neka greška uvek može da se desi, što u konstrukciji, što u eksploataciji.
 
Vrh