Umesto javnih stanova za izdavanje u vlasništvu grada imamo jako mnogo podstanara. Dok u Hong Kongu postoje javna naselja (Public Housing Estates koje samouprava kao investitor gradi u cilju izdavanja), privatna naselja (Home Ownership Scheme koje može samouprava graditi u cilju prodaje građanima), u Singapuru su HDB blokovi (Housing and Development Board) dom su za oko 80% populacije, u obe pomenute forme.
Pa zbog toga je i industrija ovog grada propala. Gde su ti silni liftovi, eskalatori, pokretne trake? Sui Wo Court u Hong Kongu (Fotan, severno od Kauluna, prekoputa Ša Tina) u 9 objekata ima 3501 stabenu jedinicu trosobne i četvorosobne strukture, površine 38-57m2. stanovi su projektovani za najviše 4 ležajna mesta (samo u spavaćim sobama), ali prosečan broj stanara po jedinici je 2,5. Kompleks dakle ima oko 8750 stanovnika, 972 po objektu sa 36 stambenih etaža.
Svaka kula ima po 4 velika brza lifta kapaciteta 24 osobe (1800kg) plus niz liftova ništa manjeg kapaciteta u garažnim kompleksima, javnim objektima (40+ skupih liftova što mu po obimu posla dođe kao oko 100-tinak naših). U Južnoj Koreji konglomerati Samsung, LG, Hyundai bave se i gradnjom i proizvodnjom liftova. Da su spojili Daku, Lisjak i Rad u koncern ne bi propali.
Pa ko nije realizovao kapacitetne šinske sisteme, ko je sedeo na ušima dok je pokojni Jovin drobio o podizanju stepena izgrađenosti u zoni metro stanica (Transit Oriented Development)? E taj je kriv za sve. Stoga narod je taj kome nije ponuđena bolja alternativa.
Pogledaj na šta liče novi DBSS (Design, Build and Sell Scheme) HDB blokovi u Singapuru:
https://www.jgp-group.com/wp-content/up ... eak-01.jpg
http://www.property2day.com/wp-content/ ... ochure.pdf
Ej bre, natkrivene pešačke staze unutar kompleksa, natkriven automobilski pristup, paviljon mesne zajednice, zajednički krov jeftinije nadzemne garaže (podigli spratnost kako bi izbegli kopanje po mulju), svi stanovi po zakonu imaju i skloništa u sredini vertikale, autobuske stanice na obe strane kompleksa koji se nalazi između dve stanice metroa. Nema mola zbog toga što je kompleks izgrađen u zrelom naselju.
Drugi primer koji nije "executive" jeste Ghim Moh Valley (prodaja i izdavanje) udaljeniji od centra grada:
https://i.imgur.com/VEZQGKn.jpeg
https://i.imgur.com/Xo1RnV9.jpg
Kompleks je izgrađen u blizini metro stanice, a poseduje i supermarket, tržni centar i food court. Objekti se sastoje od po tri kule (sa po tri stambene vertikale) spojene vazdušnim mostovima sa liftovskim holom i dva stepeništa. Svi stanovi su trostrano orijentisani zahvaljujući razbijenomoj osnovi pogodnoj za prirodnu ventilaciju svih delova stana (kupatila se provetravaju ka unutrašnjem delu objekta, što u objektima klasične zatvorene osnove nije moguće, osim u slučaju atrjuma sa ograničenom cirkulacijom vazduha).
Boli njih uvo gde bi narod komotnije živeo, decenijama unazad.