Šta je novo?

Elektrobicikli

Прошле године сам случајно наишао на Ади и поразговарао с млађим човеком који је сам направио солидан ел. бицикл. Користио је батерије за лептоп у пакету, све је лепо спаковано, повезано (чини ми се да је рекао да је електро-инжењер) и тврдио је да одлично иде. Батерије је наручио из Кине. Не изгледа нимало као крпљавина или импровизација, напротив. Иде потпуно самостално, без педалања, и постиже солидну брзину.
Рекао је да га је све коштало око хиљаду евра, ако се добро сећам. Наравно, потребно је било време док није дошао до правих решења.
Рекао ми је и да на интернету у огласима има електричних бицикала у понуди.
 
Planet bike ima u ponudi el. bicikle koje asistiraju vozaču/ ci pri vožnji do 24 km/h, i jako su dobre jer imaju više stepena moguće asistencije, ako se ne varam 5 stepena. Cene su od 100 000 dinara pa na više.
 
Mogli bi da uvedu stanice za rentiranje ovih bicikala u raznim delovima grada, i da ti bicikli budu dostupni svakome , ne samo onima koji parkiraju kola na njihovim parkinzima. Mada razumem da su kola zaloga protiv eventualne kradje bicikla, ali svakako da postoje bolja rešenja za to. Ili da se privatnici uključe u to a Grad ih subvencioniše, ili im omogući povlašćenu nabavku bicikala i punjača. Grad nam je dosta brdovit da bismo mogli da se oslonimo na obične bicikle kao bilo kakvo rešenje u većem delu grada. Naravno tu se postavlja pitanje bezbednostijer staza u većem delu grada nema, ali propisno osvetljeni električni bicikl bi trebao da je jednako vidljiv u mraku kao i skuter, te bi mu trebalo omogućiti da se kreće kolovozom bez ograničenja, osim možda na autoputu kroz grad.
 
Pre svega, veliki pozdrav svima.

Obzirom na to da je u Madridu nedavno uveden sistem gradskih (električnih) bicikala, mislio sam da bi možda bilo zanimljivo da podelim to sa vama, pošto vidim da se o tome raspravlja kao o opciji za Beograd. Naime, pošto je grad u jednom svom delu brdovit, a vožnja na trotoaru zabranjena, zbog toga i nema naročite bicikl-kulture (baš kao što je to slučaj sa BG-om). Pre mesec dana je uveden ovaj sistem sa ELEKTRIČNIM biciklima, što je prvi sistem takve vrste u Španiji (u drugim gradovima su bicikli obični). Na prvi pogled ima smisla, jer na tako brdovitom gradu to je jedini način da se privole ljudi da koriste bicikl kao sredstvo javnog prevoza.

Elem, sistem obuhvata 123 stanice sa 3.126 "parking mesta" i 1560 bicikala. Pošto su električni bicikli već pri kupovini višestruko skuplji (da ne pominjemo kvarove i opravke), od početka se postavljalo pitanje da li je ova opcija uopšte isplativa. Postoje dve varijante korišćenja sistema:

1) povremeno korišćenje, gde se karticom direktno na "stanici" putem terminala kupuje jednodnevna, trodnevna ili petodnevna karta (besplatno izdavanje), koja se kasnije dopunjava, tarife su sledeće:

- prvi sat korišćenja - 2 EUR
- drugi sat korištenja - 4 EUR
- prekoračenje drugog sata: 4 EUR

Osim toga, nagrađuje se sa po 0,10 EUR:
- podizanje bicikla sa stanice na kojoj je popunjeno više od 70% parking kapaciteta
- vraćanje bicikla na stanicu na kojoj je popunjeno do 30% parking kapaciteta
- rezervisanje parking mesta na tačno određenoj stanici/destinaciji već pri uzimanju bicikla

Treba napomenudi da pri izdavanju ovih dnevnih karata sistem blokira 150 EUR na računu kao depozit, vraćajući taj novac po isteku validnosti date kartice (jedan dan, tri dana, pet dana).

2) druga varijanta je sa godišnjom kartom i namenjena je stanovnicima:

- godišnja karta za one koji NEMAJU mesečnu kartu za ostale vrste javnog prevoza (koja, usput, za prvu zonu košta 54,60 EUR) - 25 EUR
- godišnja karta za one koji već IMAJU mesečnu kartu za javni prevoz - 15 EUR

- prvih 30 minuta : 0,50 EUR (u ostalim gradovima Španije je prvih 30 minuta na običnim biciklima BESPLATNO)
- sledećih 30 minuta (0,60 EUR)
- ostali troškovi (prekoračenje i nagrađivanje) su identični prvoj varijatni.

Zašto sve ovo pišem? Zato što u gradu kao što je Madrid, koji ima neuporedivo više novca, sa prosečnom platom od ~1100 EUR i troškovima života koji nisu mnogo veći od beogradskih (osim stanarine), sa ovakvim sistemom koji obezbeđuje odličnu pokrivenost centra (vidi link: http://www.bicimad.com/resources/img/map2.jpg), ovaj eksperiment NE USPEVA. Jednostavno, ljudima se ne isplati da plaćaju toliko novca (na mesečnom nivou, ako ga koristite kao gradski prevoz, vrlo lako možete potrošiti i do 50ak eur) za ovu uslugu. Sa druge strane, gradu se ne isplati da po nižoj ceni izdaje bicikla, jer jednostavno PREVIŠE KOŠTAJU. Nakon mesec dana imaju tek 8000 pretplatnika (za statistike povremen upotrebe već ne znam). Nisam siguran da bi takvo nešto, pa čak ni na manjoj skali (manje stanica i bicikala) funkcionisalo dobro u Beogradu jer je sistem preskup - pogotovo sa balkanskim održavanjem i građanskom (ne)kulturom korištenja javnih resursa.

Eto, učinilo mi se interesantnim da podelim ovo sa vama, izvinjavam se ukoliko moj post ne odgovara u potpunosti temi.
 
Rekao bih da to više ima veze sa mentalitetom Madridjana. Prosečna plata 1100 Eur a njima je 50 Eur mnogo za prevoz? U Beogradu je prosecna plata 35 do 40 000 dinara, a markica za prevoz zaposlenih 3500 din. Druga mogućnost je da im je javni prevoz izuzetno dobro organizovan i kvalitetan pa ni nemaju potrebu za biciklima, a gužve nisu prevelike da ko ima kola odustaje od njih zbog krenistani vožnje
 
Nije toliko ni reč o mentalitetu, već o nepripremljenosti grada za bicikla - strme i uske ulice, nemogućnost vožnje po trotoaru... Što se tiče gužvi, nije da ih nema - svakako znatno više nego u Beogradu, kao i zagađenja. Generalna strategija grada, zbog koje su i uveli ovaj servis, jeste smanjene broja automobila na ulicama - skoro trostruko povećanje cena parkinga na ulicama, kazne itd.

Glavni problem je što:

1) ovaj servis nije integrisan sa ostatkom gradskog prevoza (iako postoji olakšica oko godišnje karte za one koji imaju pretplatnu kartu za gradski)

2) naplaćivanje prvih 30 minuta, što je u dobrom delu slučajeva dovoljno da se stigne od tačke A do tačke B, a u svim drugim gradovima je besplatno. Kad bi to bilo besplatno, čak i sa povećanjem cene godišnje/mesečne karte, mislim da bi ljudi pristali da plaćaju. Ovako, ukoliko već plaćaš gradski prevoz min. 54,60 EUR svakako nećeš davati još minimum 50ak EUR mesečno da bi išao i biciklom, jer jer gradski prevoz stvarno dobar i efikasan. Ako je neko i spreman da plati tih 50 EUR, stigao bi do računice da već za 4 meseca može da kupi sopstveni bicikl.

Sa druge strane, bicikli su toliko skupi da se gradu ne isplati da smanjuje cene. Ne vidim na koji način mogu da popularišu servis sa ovakvom politikom.

E sad, obzirom na to da je BG još brdovitiji od Madrida električni bicikli bi imali još više smisla, ali mislim da ni grad ni građani to ne bi mogli da izdrže. Ne zato što su cene velike, već zato što su plate male. Obzirom na cene goriva, koje su u oba grada gotovo iste, mislim da 30 EUR za mesečnu kartu u BG nije puno. Problem je što ljudi pristaju da rade za 300, što mislim da uveliko onemogućuje uvođenje bike-sharing sistema u BG, pa makar oni i bili ne-električni.

Pošto nisam upućen, da li bi neko mogao da mi objasni kako stoje stvari u Beogradu sada? Na prethodnim stranicama sam pročitao da je postojao sistem izdavanja do i od Ade; da li je to i dalje aktuelno i da li je taj servis privatna investicija ili gradska?
 
mnogo je komplikovan sistem u milanu.

čak i da si stanovnik plaćaš godišnju kartu+ korišćenje + prekoračenja... ma idi bre


nije ni čudo što nije zaživelo.
 
Relativno cesto koristim elektro bajk sa punkta na 25-maju i moram da kazem da su u odnosu na prethodnu sezonu biciklovi dosta pohabani. Ovo se pre svega odnosi na lose odrzavanje. Kocnice su znatno slabije, baterije takodje a i na volanu bicikla su se ogulili rukohvati tako da je sad ostao samo neki lepljivi sloj koji voznju cini jos neugodnijom. Bice da je ovo po staroj srpskoj gde se nesto nabavi a onda se neodrzava i na kraju propadne kompletno pa se otpise kao neuspeli projekat.

Steta sto parking servis nije ovu uslugu prilagodio i ljudima koji ne parkiraju kola pa makar i naplacivao 50 din/sat samo za koriscenje. Svakako bi ovo dovelo do vece popularnosti ove usluge ali i veceg habanja opreme medjutim, ovim bi usluga zazivela u siroj populaciji pa bi mozda i ovo javno preduzece videlo i neki profit a i sigurno smanjivanje negativnog odnosa gradjanstva prema ovom preduzecu.

Nazalost nikada nisam video da je vise od 5-6 bajkova iznajmljeno, a jos gore je to sto i pored tog nivoa koriscenja nisu u stanju da odrze kvalitet. Uzas. Verovatno ce ih otpisati i proglasiti uslugu nerentabilnom i nepotrebnom.
 
Duleja":35t6wasa je napisao(la):
Evo i sjajnog patenta, koji bi samo tako pasovao u Beogradu:


Купује се само задњи точак и монтира на свој бицикл. Контролише се софтвером преко мобилног телефона. Kрајем 2013. године је коштао око 700 долара. Мрзело ме да тражим новије податке.


--------------------------------

Рекао бих да од система "Паркирај - бициклирај" није ништа остало. Шта ли је било с бициклима, где су? На Ади их нема, испред центра "Сава" их нема ...
 
[url=http://beobuild.rs/forum/viewtopic.php?p=362922#p362922:1kbzckks je napisao(la):
Ibro10 » 16 Dec 2015 02:35 pm[/url]":1kbzckks]Zna netko gde da kupim baterije za elektrobicikle? Netko?
_______________
Bicikle prodaja Srbija ili bicikli akcija - biraj sam :)

Samo nemoj na EBAY-ju da kupis i da postom saljes iz USA jer neces moci. Jedino da ti neko ponese. Probaj iz kine da narucis.
 
Sa aliexpresa (ili bilo kog prodavca ko salje robu iz inostranstva) ne stize nista od tih "hemija" proizovda, kako tumaci nasa carina. Tu spadaju i sve vrste baterija, battery pack-ova itd, paste za procesore i slicno.
 
Problem je avio transport, jer teško podnose promene pritiska. Kontaktiraš prodavca i pitaš kako šalje.
 
da razmrdam temu, posto ubedjujem familiju da pazare jedan "elektrobicikl" a oni vicu da je skupo, ima li neko informaciju o odnosu cena/kvalitet i kakva je ponuda na nasem trzistu?
 
Imamo adekvatniju temunu relaksu o elkto kolima i biciklima imaju i neke nase donace od 500 do 1000€
 
Zar je moguće da postoji adekvatnija tema za elektrobicikle od teme koja se zove "Elektrobicikli"?
 
Da ostajemo u okviru ove teme ;)
 
[url=http://beobuild.rs/forum/viewtopic.php?p=732923#p732923:1lgul1z2 je napisao(la):
arapski investitor » 28 Apr 2020 10:07 pm[/url]":1lgul1z2]da razmrdam temu, posto ubedjujem familiju da pazare jedan "elektrobicikl" a oni vicu da je skupo, ima li neko informaciju o odnosu cena/kvalitet i kakva je ponuda na nasem trzistu?
Po meni su previše skupi. Moj predlog je da kada prođe ovaj haos odeš do Ušća, tamo je firma koja renta svoje ebicikle pa isprobaj jedan na sat dva pa vidi kako ti se čini. Po meni su preskupi jer koštaju neverovatno puno, baterija im puno slabi pogotovu zimi, a i bicikl je teži 10-15 kg zbog baterije i elektromotra što je skoro duplo više u odnosu na moj bicikl koji koristim.
 
Da li su elektro skuteri bolji? Elektronici ili su dosadni. Postoje dobri i kvalitetni modeli vodećih proizvođača bicikala koji koštaju kao nova Dacia Logan. Ovi za 1000-2000eur su bacanje para a i jako su dosadni za vožnju.
 
Vrh