Pre svega, veliki pozdrav svima.
Obzirom na to da je u Madridu nedavno uveden sistem gradskih (električnih) bicikala, mislio sam da bi možda bilo zanimljivo da podelim to sa vama, pošto vidim da se o tome raspravlja kao o opciji za Beograd. Naime, pošto je grad u jednom svom delu brdovit, a vožnja na trotoaru zabranjena, zbog toga i nema naročite bicikl-kulture (baš kao što je to slučaj sa BG-om). Pre mesec dana je uveden ovaj sistem sa ELEKTRIČNIM biciklima, što je prvi sistem takve vrste u Španiji (u drugim gradovima su bicikli obični). Na prvi pogled ima smisla, jer na tako brdovitom gradu to je jedini način da se privole ljudi da koriste bicikl kao sredstvo javnog prevoza.
Elem, sistem obuhvata 123 stanice sa 3.126 "parking mesta" i 1560 bicikala. Pošto su električni bicikli već pri kupovini višestruko skuplji (da ne pominjemo kvarove i opravke), od početka se postavljalo pitanje da li je ova opcija uopšte isplativa. Postoje dve varijante korišćenja sistema:
1) povremeno korišćenje, gde se karticom direktno na "stanici" putem terminala kupuje jednodnevna, trodnevna ili petodnevna karta (besplatno izdavanje), koja se kasnije dopunjava, tarife su sledeće:
- prvi sat korišćenja - 2 EUR
- drugi sat korištenja - 4 EUR
- prekoračenje drugog sata: 4 EUR
Osim toga, nagrađuje se sa po 0,10 EUR:
- podizanje bicikla sa stanice na kojoj je popunjeno više od 70% parking kapaciteta
- vraćanje bicikla na stanicu na kojoj je popunjeno do 30% parking kapaciteta
- rezervisanje parking mesta na tačno određenoj stanici/destinaciji već pri uzimanju bicikla
Treba napomenudi da pri izdavanju ovih dnevnih karata sistem blokira 150 EUR na računu kao depozit, vraćajući taj novac po isteku validnosti date kartice (jedan dan, tri dana, pet dana).
2) druga varijanta je sa godišnjom kartom i namenjena je stanovnicima:
- godišnja karta za one koji NEMAJU mesečnu kartu za ostale vrste javnog prevoza (koja, usput, za prvu zonu košta 54,60 EUR) - 25 EUR
- godišnja karta za one koji već IMAJU mesečnu kartu za javni prevoz - 15 EUR
- prvih 30 minuta : 0,50 EUR (u ostalim gradovima Španije je prvih 30 minuta na običnim biciklima BESPLATNO)
- sledećih 30 minuta (0,60 EUR)
- ostali troškovi (prekoračenje i nagrađivanje) su identični prvoj varijatni.
Zašto sve ovo pišem? Zato što u gradu kao što je Madrid, koji ima neuporedivo više novca, sa prosečnom platom od ~1100 EUR i troškovima života koji nisu mnogo veći od beogradskih (osim stanarine), sa ovakvim sistemom koji obezbeđuje odličnu pokrivenost centra (vidi link:
http://www.bicimad.com/resources/img/map2.jpg), ovaj eksperiment NE USPEVA. Jednostavno, ljudima se ne isplati da plaćaju toliko novca (na mesečnom nivou, ako ga koristite kao gradski prevoz, vrlo lako možete potrošiti i do 50ak eur) za ovu uslugu. Sa druge strane, gradu se ne isplati da po nižoj ceni izdaje bicikla, jer jednostavno PREVIŠE KOŠTAJU. Nakon mesec dana imaju tek 8000 pretplatnika (za statistike povremen upotrebe već ne znam). Nisam siguran da bi takvo nešto, pa čak ni na manjoj skali (manje stanica i bicikala) funkcionisalo dobro u Beogradu jer je sistem preskup - pogotovo sa balkanskim održavanjem i građanskom (ne)kulturom korištenja javnih resursa.
Eto, učinilo mi se interesantnim da podelim ovo sa vama, izvinjavam se ukoliko moj post ne odgovara u potpunosti temi.