Šta je novo?

Električna vozila i punjači

Ja sam taksista u Novom Sadu i mogu ti reći da prilikom punjenja na javnim punjačima ne bih imao skoro nikakvu uštedu, a ulaganje je prilično. To je i razlog zbog kog za sada još neću uzeti električni auto. Ne mogu puniti kući, a napolju je na vreme i uopšte nije jeftino. Trenutno ću se držati mog plina, a ako se ništa ne bude promenilo sledeći će biti Toyota hibrid.
Inače volim električne, neke sam i probao i baš to što je vožnja mnogo prijatnija mi je i glavni motiv kada bih prelazio na to.
Hvala! Dobro objašnjenje.
 
Sad izgledaju "samo" ovako:
featured_image.jpg


Inače, saobraćaj u Beogradu čini oko 15% aerozagađenja.
2020 god, Peking :)
Odavde je slika :)
 
Ja sam taksista u Novom Sadu i mogu ti reći da prilikom punjenja na javnim punjačima ne bih imao skoro nikakvu uštedu, a ulaganje je prilično. To je i razlog zbog kog za sada još neću uzeti električni auto. Ne mogu puniti kući, a napolju je na vreme i uopšte nije jeftino. Trenutno ću se držati mog plina, a ako se ništa ne bude promenilo sledeći će biti Toyota hibrid.
Inače volim električne, neke sam i probao i baš to što je vožnja mnogo prijatnija mi je i glavni motiv kada bih prelazio na to.
Kompletna Taksi usluga za celu Srbiju ,treba biti pod Taksi udruženjima,koja imaja svoju flozu vozila,u svom vlasništvu,a gde je taksista zaposlen kao vozač.Ta i takva udruženja trebaju imati flotu električnih i ekoloških vozila i naravno svoje punjače.Taksista vozač ,za svoje potrebe koristi svoj privatni automobil.Ovim se podiže nivo i kvalitet usluge,centralizovani servisi,održavanje,rezervni delovi,naplata kreditnim i ostalim karticama,rad u tri smene ,gde će gradovi odlučivati kad,u koje vereme i koliko vozila treba biti na ulicama,u zavisnosti od potreba,vremenskih uslova i tome slično.Nema nikakve potrebe da bilo koji Taksista u većem gradu vozi na benzin,plin ili dizel,pored pristupačnih cena EV vozila,udruženje nabavi EV vozila i svoje brze punjače i imamo čistije gradove,kvalitetnija i bezbednija Taksi vozila čiji motori imaju daleko veću efikasnost nego bilo koji ICE motor.Ovo se odnosi na velike gradove,manje sredine kao i do sada.
 
Poslednja izmena:
Kompletna Taksi usluga za celu Srbiju ,treba biti pod Taksi udruženjima,koja imaja svoju flozu vozila,u svom vlasništvu,a gde je taksista zaposlen kao vozač.Ta i takva udruženja trebaju imati flotu električnih i ekoloških vozila i naravno svoje punjače.Taksista vozač ,za svoje potrebe koristi svoj privatni automobil.Ovim se podiže nivo i kvalitet usluge,centralizovani servisi,održavanje,rezervni delovi,naplata kreditnim i ostalim karticama,rad u tri smene ,gde će gradovi odlučivati kad,u koje vereme i koliko vozila treba biti na ulicama,u zavisnosti od potreba,vremenskih uslova i tome slično.Nema nikakve potrebe da bilo koji Taksista u većem gradu vozi na benzin,plin ili dizel,pored pristupačnih cena EV vozila,udruženje nabavi EV vozila i svoje brze punjače i imamo čistije gradove,kvalitetnija i bezbednija Taksi vozila čiji motori imaju daleko veću efikasnost nego bilo koji ICE motor.Ovo se odnosi na velike gradove,manje sredine kao i do sada.
To je jako lepa zamisao, i ja bih voleo da stvari kod nas tako funkcionišu.

Nažalost, kod nas, dati toliku moć sprezi srpskih bizmismena™️ i lokalnih vlasti će samo dovesti do krađe i zloupotrebe na sve strane. Taksisti bi imali jako mala primanja, cene bi bile astronomske za korisnike, a gradska kasa bi ostala još praznika nego što je danas.

Stvari su već dovoljno loše, bez neke dodatne centralizacije.
 
Suština je da Taksi prevoz bude jeftiniji,ekološki i sa savremenim i bezbednim vozilima.Da se tačno zna koliko ih ima u datom vremenu,i da vozači voze odmorni,zdravi,da se tačno vodi računa da ne budu preopterećeni.Naravno i plate moraju biti dobre,jer ušteda kod EV vozila ima toliko mnogo,da svi trebaju biti zadovoljni.
Nema ulja,svećica turbina,dpf-a,egr-a,lanca,vodene pumpe,klackalica,zamajca,bregaste,auspuha,manuelnih menjača,boca sa plinom,mešača.
Ako 2 dinara za 1 predjeni kilometar na struju nisu dovoljan razlog da svi treba budu zadovoljni, onda nama nema spasa ni na vodu sa česme da se vozi:ROFLMAO:
 
  • Sviđa mi se
Reagovanja: ink
Evo da podelim i ja neka iskustva, već dugo smo razmišljali da kupimo e-vozilo. Mesečno prelazim kako zbog posla tako i privatno između 2500 i 3000 km, često i kroz nepoznate predele, puno po magistralama i auto putevima u Nemačkoj. S obzirom da imamo kuću sa panelima snage 14 kWp proizvodimo solidno struje koje vraćamo u mrežu sa smešne novce.

Odlučili smo da nam se daleko više isplati da mi sami maksimalno iskoristimo proizvedenu energiju, ove godine smo dosada npr. prozveli 13,13 MWh, a sami smo potrošli 6 MWh struje, od toga pola od panela. 8 meseci godišnje, od marta do oktobra imamo prilično jaku proizvodnju a ostala 4 meseca slabo zbog loših vremenskih prilika.

Znači kreće potraga za optimalnim vozilom, u igri su bili Hyundai IONIQ5, Tesla Model 3 Highland/Model Y, Skoda Elroq i VW ID.4. Hyundai je ubrzo ispao iz igre zato što su imali sistemske probleme sa modulom koji kontroliše punjenje (ICCU), tako da čak i ako se zameni, taj zamenjeni novi ICCU može da ima sličan problem, a još su i kriterijumi za granciju prilično strogi.

Tesla Model 3 Highland mi se najviše svideo pri probnoj vožnji kada je reč o čistoj vožnji, prava uživancija, ali smetalo mi je to što je displej dosta centralan i relativno nervozan auto pilot. Posebno sam imao problema na magistralama u desnim krivinama, kada bi naišao neki kamion iz suprotnog smera onda je dolazilo delimično do kočenja. Ono što mi je smetalo je skupo osiguranje za tesle. Ono što mi se nije svidelo je bio jak regen, odnosno kočenje kod motora.

Skoda/VW mi nisu bili favoriti, probao sam vozila iz 2022m, softver je bio baš loš, jako spor i trom, izbor materijala u unutrašnjosti je bio onako, sama vožnja je bila OK. Tu sam međutim dobio poruku da se otvorimo malo više i da pogledamo facelift modele VW ID.4 iz 2024 što smo i učinili. Razlika je bila nebo i zemlja, kompletno novi hardver i softver koji ide odlično, tu je i novi VW elektromotor sa 286 PS koji je dosta efikasniji od starijih generacija. Posle probne vožnje sam tu imao najbolji utisak, tako da je pala odluka da bude VW ID.4 facelift model sa početka ove godine. Uzeli smo model koji je skoro maksimalno opremljen sa Travel Assit, to je VW-ova verzija "auto pilota" koja je prilično pouzdana.

Sada posle 3500 pređenih km u oktobru i novembru prvi utisak je da ne mogu više da zamislim da se vratim na automobile sa unutrašnjim sagorevanjem. Komfor je odličan, velika je prednost da može kod kuće da se puni, asistenti su me dosada fenomenalno služili, velike deonice puta pređem da skoro ni ne dodirnem gas ili kočnicu, jedino moram ruku opušteno da legnem na volan (ne moram ni da ga drmam). Mesta unutra ima više nego dovoljno za nas četvoročlanu porodicu.

Autonomija je ovih dana (između 3-12 stepeni trenutno, sa kišama itd.) je pri punjenu od 80% oko 400km, sama baterija ima 82kw.

Da ne bude da nema slika, evo nekih utisaka :)

U garaži na poslu:

IMG_0371.jpeg


Unutrašnjost kada idem da pokupim ćerku i njene drugarice sa nastave gitare (po želji ćerke 😂):
1763111761593.jpeg


Isto to ali po želji sina 😀
1763111795784.jpeg


Pogled sa zadnjeg sedišta:
1763111852345.jpeg


Moj favorit, Head-Up-Display u akciji, auto je u poluautonomnom režimu:
1763111929391.jpeg


Kokpit:
1763111959547.jpeg


Punjenje kod kuće na delu:
IMG_0937.jpeg
 
Evo da podelim i ja neka iskustva, već dugo smo razmišljali da kupimo e-vozilo. Mesečno prelazim kako zbog posla tako i privatno između 2500 i 3000 km, često i kroz nepoznate predele, puno po magistralama i auto putevima u Nemačkoj. S obzirom da imamo kuću sa panelima snage 14 kWp proizvodimo solidno struje koje vraćamo u mrežu sa smešne novce.

Odlučili smo da nam se daleko više isplati da mi sami maksimalno iskoristimo proizvedenu energiju, ove godine smo dosada npr. prozveli 13,13 MWh, a sami smo potrošli 6 MWh struje, od toga pola od panela. 8 meseci godišnje, od marta do oktobra imamo prilično jaku proizvodnju a ostala 4 meseca slabo zbog loših vremenskih prilika.

Znači kreće potraga za optimalnim vozilom, u igri su bili Hyundai IONIQ5, Tesla Model 3 Highland/Model Y, Skoda Elroq i VW ID.4. Hyundai je ubrzo ispao iz igre zato što su imali sistemske probleme sa modulom koji kontroliše punjenje (ICCU), tako da čak i ako se zameni, taj zamenjeni novi ICCU može da ima sličan problem, a još su i kriterijumi za granciju prilično strogi.

Tesla Model 3 Highland mi se najviše svideo pri probnoj vožnji kada je reč o čistoj vožnji, prava uživancija, ali smetalo mi je to što je displej dosta centralan i relativno nervozan auto pilot. Posebno sam imao problema na magistralama u desnim krivinama, kada bi naišao neki kamion iz suprotnog smera onda je dolazilo delimično do kočenja. Ono što mi je smetalo je skupo osiguranje za tesle. Ono što mi se nije svidelo je bio jak regen, odnosno kočenje kod motora.

Skoda/VW mi nisu bili favoriti, probao sam vozila iz 2022m, softver je bio baš loš, jako spor i trom, izbor materijala u unutrašnjosti je bio onako, sama vožnja je bila OK. Tu sam međutim dobio poruku da se otvorimo malo više i da pogledamo facelift modele VW ID.4 iz 2024 što smo i učinili. Razlika je bila nebo i zemlja, kompletno novi hardver i softver koji ide odlično, tu je i novi VW elektromotor sa 286 PS koji je dosta efikasniji od starijih generacija. Posle probne vožnje sam tu imao najbolji utisak, tako da je pala odluka da bude VW ID.4 facelift model sa početka ove godine. Uzeli smo model koji je skoro maksimalno opremljen sa Travel Assit, to je VW-ova verzija "auto pilota" koja je prilično pouzdana.

Sada posle 3500 pređenih km u oktobru i novembru prvi utisak je da ne mogu više da zamislim da se vratim na automobile sa unutrašnjim sagorevanjem. Komfor je odličan, velika je prednost da može kod kuće da se puni, asistenti su me dosada fenomenalno služili, velike deonice puta pređem da skoro ni ne dodirnem gas ili kočnicu, jedino moram ruku opušteno da legnem na volan (ne moram ni da ga drmam). Mesta unutra ima više nego dovoljno za nas četvoročlanu porodicu.

Autonomija je ovih dana (između 3-12 stepeni trenutno, sa kišama itd.) je pri punjenu od 80% oko 400km, sama baterija ima 82kw.

Da ne bude da nema slika, evo nekih utisaka :)

U garaži na poslu:

Pogledajte prilog 258123

Unutrašnjost kada idem da pokupim ćerku i njene drugarice sa nastave gitare (po želji ćerke 😂):
Pogledajte prilog 258116

Isto to ali po želji sina 😀
Pogledajte prilog 258117

Pogled sa zadnjeg sedišta:
Pogledajte prilog 258118

Moj favorit, Head-Up-Display u akciji, auto je u poluautonomnom režimu:
Pogledajte prilog 258119

Kokpit:
Pogledajte prilog 258120

Punjenje kod kuće na delu:
Pogledajte prilog 258122
Hvala sto si sa nama podelio to iskustvo!

Što se tiče Hyundai-a, ja sam se pre par dana čuo sa prijateljem koji živi u Nemačkoj i vozi Konu - ne da nije imao problema, nego ne može da prestane da je hvali!

Kaže da pored finansijskog troška, odlazak na pumpu za njega je bio i gubitak vremena pošto nema pumpu na putu do posla pa je uvek morao da "skreće sa puta". Kaže da nije ni bio svestan koliko je to bilo gubljenje vremena.

Po njemu je cena punjenja po noćnoj tarifi zanemarljiva. Ali ipak planira da ugradi panele, i jednog dana kućnu bateriju (pre dve godine su kupili kuću pa nisu još stigli time da se bave).

Ipak, zadržali su Oktaviju na benzin jer dva-tri puta godišnje dolaze ovamo da obiđu roditelje, a kako on kaže "Kona nije auto za taj put".
 
@ink Kona je odličan automobil, a i nema problema sa ICCU kao IONIQ5. Bio je takođe u mom ranom izboru automobila ali smetalo mi je to što je relativno mali za naše potrebe i ima asistente statije generacije gde treba npr. redovno “drmati” volan da bi prepoznao da je vozač i dalje tu. Takođe se relativno sporo puni.

Inače naš drugi auto je benzinac, ono za svaki slučaj. Idućeg petka imam malo duže putovanje pa pišem utiske.
 
Vrh