Šta je novo?

Dronovi i ostali bespilotni vazduhoplovi

Дронови на жези

Управо налетех на упозорење па да поделим - треба избегавати летење рекреативним дроновима при спољној температури изнад 40 степени. У бољем случају долази до губитка видео сигнала или се дестабилизује GPS, у горем, до прегоревања батерије или губитка контролног линка.
Препоручује се држати батерију у сувом хлађеном простору до пред сам лет.
 
Сасвим скоро сам сазнао, и јако ме је обрадовало - на Универзитету у Београду постоји непрофитно удружење студената које се бави проучавањем, пројектовањем и производњом беспилотних летелица и ракета. Удружење се зове Беоавиа и, хвалимтисебоже, имају подршку Министарствa oдбране, њихових матичних факултета, али и бројних државних и приватних предузећа.

Девојке и момци су, очигледно, толико успешни да својим моделима беспилотних летелица и ракета учествују на међународним такмичењима (нпр. Air Cargo Challenge 2022), а на последњем такмичењу Airbus Sloshing Rocket Workshop 2022 су освојили прво место.

Свака част!
 
Koliko blizu dron sme prići državnoj granici(npr. kod Sremske Rače)?
Capture.JPG
 
Информација за оне који желе да лете дроновима тежим од 250 грама у ЕУ, а нису регистровани:

Од 01.01.2023. у Швајцарској се директно примењују регулативе ЕУ које се тичу дронова, тј. 945/2019 (пројектовање и производња) и 947/2019 (летење и сертификација пилота). Због тога је швајцарска ваздухопловна власт отворила портал на коме се пилоти могу регистровати, похађати онлајн курс и добити сертификат. Овај сертификат је валидан у било којој земљи ЕУ.

До краја јануара 2023. регистрација, курс и сертификат су бесплатни и онлајн. Могуће је регистровати се са пребивалиштем у Швајцарској, или са пребивалиштем ван ЕУ, нпр. у Србији; за оне са пребивалиштем у некој другој земљи ЕУ, сајт ће вас упутити на ваздухопловну власт те земље).

У процесу пријаве, тражиће вам податке о поседовању полисе осигурања против штете трећим лицима (civil liability insurance, assurance responsabilité civile); међутим, ти подаци се могу поднети и накнадно, тј. могуће је завршити курс и добити сертификат и без тих података (наравно, за само летење у ЕУ, специфична полиса осигурања која покрива штету узроковану дроном је неопходна).

Морам да нагласим, иако су на сајту швајцарске ваздухопловне власти информације доступне и на енглеском, сам курс и тест је могуће похађати искључиво на немачком, француском или италијанском. За курс и тест рачунајте бар два сата.

Предлажем да пробају курс чак и они који немају намеру да лете у ЕУ, јер даје јако добар преглед правила за летење према категоријама дронова, као и јасан увид у остале аспекте одговорности пилота (заштита безбедности, приватности, обрада података о личности, заштита природне средине).
 
https://www.dji.com/flysafe/geo-map odavde, to su ogranicenja koja imam sa mojim dronom, iskreno ne gledam ogranicenja koja preporucuje vazduhoplovo Republike Srbije, do sad stvarno nisam cuo da je iko bio kaznjen, a i ne gledam da vozim dron gde bih mogao da ugrozim tudje zivote.
Писао сам раније на овој теми - ди-џи-ај и друге произвођачке апликације су непрецизне и непоуздане. У читавој Европи нити једна још није сертификована као меродавни извор ваздухопловних података (на начин на који је, нпр. Џепсен (Jeppesen) сертификован и препознат).

ДЦВ је управни орган, практично, продужена рука Владе РС. Правилник није препорука већ подзаконски акт - летење супротно одредбама Правилника је, практично, кршење закона. У ваздухопловним законима свугде постоји одредба о немару и небризи (reckless & negligent у енглеској верији европских ваздухопловних закона), управо да би разликовала незгоде које су настале услед природних несавршености система, и којима ће се бавити ваздухопловни истражни органи, од оних које припадају домену кривичног права.

То се никад није десило, па неће ни мени - овакво мишљење не бих ником препоручио. Нико није веровао да путнички екрани за забаву могу да оборе авион, па се и то десило, и убило преко 200 људи. Ваздухопловни закони су крвљу исписани, а страх је једна од најпожељнијих мера заштите. У ваздухопловству је здраво плашити се.
 
Kompanija “Pink research and development center” (PR-DC) koja se, između ostalog, bavi proizvodnjom dronova, a čiji većinski vlasnik je Željko Mitrović u januaru ove godine upisana je u Registar proizvođača naoružanja i vojne opreme, što znači da je Mitrović dobio dozvolu Ministarstva odbrane za proizvodnju naoružanja.
 
Jesam i nece hahah ima fora da izabres da stane i da ide by pass da ga zaobidje, ma dron je top nebo i zemlja u odnosu na mini 2 koji sam imao, mada sam i dvicu sacuvao... na 4orci kontroler kida, uvece senzori ne rade odma prijavi, ima night mode i neko svetlo na dnu tela, sve u svemu top i dobar je prelaz sa dvojke na cetvorku... ima dosta onih za******* tipa neki efekti da sam pravi kruzne snimke itd mada to nisam ni probao video na netu.... ako mozes uzmi odusevices se 😀🚁🔋🔋🔋
 
Koja je razlika u dometu izmedju mini 2 i mini 4(kako se pokazao u urbanim delovima a kako na otvorenom)?
Pa bolji je u svakom pogledu, u urbanim sredinama svaki dron ne moze se pohvaliti distancom jer su tu uvek neki ometaci, zgrade, ruteri itd... npr. danas sam leteo od Savskog trga do Lozionice i morao sam podici visinu na 115 m kako bi imao dobar signal...na otvorenom leti dosta daleko, jaci motori dosta i brzo dostize visinu, senzori rade top... mini 2 je odlican dron i lepo me sluzio imam ga i dalje ali upravljanje i sam osecaj odziva drona i kontrolera ovog novog digitalnog je nebo i zemlja, plus kontroler novi ima i fabricke antene koje jos bolje daju signal dronu... npr stanem tamo kod ava shopping parka i odem do prvog vijadukta od Petlje Bubanj Potok u smeru prema Novom Sadu bez ikakvih problema oko 2400 metara npr i tu vec krene signal malo da zeza al podignem visinu i dobijem pun signal, u idealnim uslovima odlican domet, cim su neke zgrade antene repetitori smanjuje se :( Probao i nocni mod top izgleda, mozda malo precenjen ali eto to su te cene, mini serija se sa cenom priblizava mavic seriji i onom air 3s koji je dosta veci jaci itd ... al popularni su i zbog toga sto su ispod 249 gr pa ne podlezu Pravilniku o bespilotnim vazduhoplovima...
 
Dji dronovi su stvarno bez premca, i sa svakim modelom pomeraju granicu. Ni na vidiku nije neko ko može i do kolena da im priđe.
Da li si imao prilike da probaš active tracking?
Da sam u prilici kupio bih Mini 4 ili Air 3 ali je teško finansijski pratiti sve njihove novotarije. Takođe da sam u prilici uzimao bih US model jer modeli za njihovo tržište imaju drugačiju frekfenciju rada i dronovi mogu dalje da lete bez ometanja.
Za sada za ono što snimam i Mini završava posao.
Ne znam samo kako reaguju naslednici Minija ja sam par puta kada sam leteo blizu vode zamalo ostao bez drona, na nekoliko m od vode sam kreće da propada i da nisam reagovao ostao bih bez istog. Izgleda da mu voda "buni senzore".
 
Poslednja izmena:
Iskreno ne verujem nesto elektronici, gledao sam da moze da prati i da zaobilazi prepreke, ima na youtube kad lik trci kroz sumu a dron zaobilazi drvece, ne uliva neko poverenje :)
Probacu nekad vrv na otvorenom da me prati dok sam u kolima npr, probao sam neke efekte tipa asteroid i dronie i rocket kao kada elektronika sve odradi od tebe al to se sve desava u vazduhu nema gde dron da udari :) Ja pre neki dan upalio mini 2 odlican dron i dalje, slika dobra i baterija i dalje drzi fino i ako sam sa njim presao 1300 km ;) Na Mini 4 su vece elise i motori mnogo lepo i brzo dostigne 100 m... gledao sam na youtube profi snimatelji kazu da koriste mini 4 ili mini 3 pro za neke daily stvari jer su manji dronovi i mnogo je lakse sa njima odraditi posao nego sa profi dronovima jer su dosta veci tezi trebaju posebne dozvole itd... svakako preporuka za mini 4 pro, msm da je oko 1100 e combo paket sa RC - N2 daljincem... nadam se da će u budućnosti napraviti dron koji je totalno vodootporan da ne gledam vise u ovu prognozu :D
 
Jel ima neko dron sa kontrolerom sa displejom, koje su prednosti i mane sa integrisanim displejom i ovim sto se kaci telefon?
 
Jel ima neko dron sa kontrolerom sa displejom, koje su prednosti i mane sa integrisanim displejom i ovim sto se kaci telefon?
Prednosti su brzina konekcije i ne gubis vreme oko kacenja telefona, samo ukljucis i prva konekcija malo traje ali posle nema cekanja kad podizes dron istog dana, displey je top ne tamni na suncu, slika bas tecno ide nema seckanja, jer kad sam se vratio na mini 2 da malo probozam dron video sam koliko je losije i ako imam dobar telefon slika pomalo secka dok na displeju sve ide tečno, dalje imas zoom sa desne strane na tockic koji dosra pomaze ne moras da diras ekran, domet i gradu isti kao i stari ali na otvorenom dosta dalje moze se ode bar je moj utisak takav, baterija mozda malo krace traje nego na obicnom kontroleru ali ono mozes da letis sasvim dovoljno bez punjenja kontrolera... mane nisam pronasao iskreno, sem sto sam primetio da se malo nekad odviju one palice u toku voznje al nikad nisu ispale, al to je vrv do mene i mog nacina upravljanja, po meni vredi dati malo vise i uzeti sa digitalnim kontrolerom uzmi onaj sa antenama on je najnivija generacija, koji dron ti je u planu? Nadam se da sam pomogao, mogu ti pokazati nekad ako budes hteo da vidis uzivo 🚁
 
Stigla mi cetvorka pre neki dan i danas uzmem da je testiram, isao je jedan let po gradu i izgubim signal, vratio se sve super, testirao udarac u kucu zaobisao je i taman da ga prizemljim tu neke kablovi od kuce i naravno da sam ocekivao da ce ih zaobici medjutim on je udario i evo rezultata posle pada:

IMG_4137.jpg
IMG_4138.jpg


Leteo je citavih 500 metara :D
 
Vrh