Šta je novo?

Državni put IB, deonica: Novi Sad – Ruma – Šabac – Loznica

Били су заузети отварањем око 100км полупрофила од Новог Сада до Хоргоша, моста Бешка2, и отварањем радова на око 10км новог пута А2, и 30км на будућем аутопуту А4. Истовремено, радили су баш тај предрачун и пројекат за овај пут.
Dobro, pošteno!
AKo su bili "zauzeti" svim gore navedenim, onda nema smisla referencirati se na 2011. godinu i ondašnje troškove izgradnje u kontekstu ovog što je izgrađeno danas.
Ili napravi u 2011. godini i kopaj po troškovima iz 2011, ili napravi 2023. i kopaj po današnjim troškovima.

Ne branim je žvalavog, nego bih, za promenu, zaista voleo da vidim nekog krštenog opozicionara koji ne lupa gluposti, koji ne spaja babe i žabe, nego ukazuje na negativno, pohvali pozitivno i ponudi glasačima rešenja koja su bolja od ovih koje imaju sada, pa nek traži glasove za to.

и отварањем радова на око 10км новог пута А2,
Ovo beše glinena, zar ne?
Nije ti neki argument... "otvaranje radova na 10km novog puta A2".... au jbt, bolje da nisu ništa otvarali, kako su je uradili...

30км на будућем аутопуту А4
jel ovo beše od Niša do granice sa Bugarskom? Ona silna odlaganja, rastezanje tendera, bežanje izvođača sa gradilišta, uvođenje novih na gradilište...
i sad ti meni reci, znajući sve što znamo danas u smislu koliko je ovde problema bilo, šta ima veću težinu: "otvaranje radova na 30km na A4" ili završetak A4?

Na kraju napomenuo bih da je smešan i uvredljiv za zdrav razum svaki pokušaj poređenja performansi ove i prethodnih vlasti na izgradnji infrastrukture.
Jeste, zadužili smo se, ali infrastruktura se gradi iz kredita. Vratiće se to zaduženje vremenom.
Ako smo plaćali više nego što smo morali, ima i vremena i načina da se i to istera na čistac. Barem je infrastruktura napravljena, nije pojedena po kafanama.
 
Evo Sergio je to snimio. O ovom problemu pricam gde odjednom preticajna traka udara u zid, sto generalno nije problem ali ako imate vec dve kolone onda jenda treba da se prebacuje desno ali to vozace ne rade i nastavljaju svojom trakom.

Mislim da trake nisu mogli da obeleze na taj nacin jer naplatna stanica ima mogucnost podesavanja propustnosti po pravcu. Plasticni separatori mogu da se pomere po potrebi broja slobodnih prolaza u svakom smeru.
 
Глинену су сјебали подизвођач Звонце, неодржавање, и поплава, у фантастичној комбинацији какву само СНС може да изнедри, уз великодушну Мркину помоћ. Такође су владе после 2012. одуговлачиле наставак градње на том правцу.

А за А4 је слична прича, јер су се сва срања и измене извођача десили после 2012. Каква случајност.

А то - да је смешно поређење перформанси на градњи инфраструктуре, може да каже само изузетно заборавна особа. Можда су пре 2012. радили мало, и крадуцкали успут, али сада се ради исто толико мало, али се краде на велико. Требало би прочешљати постове Земљаног који је правио упоредне табеле отворених аутопутева по годинама.
 
Mislim da trake nisu mogli da obeleze na taj nacin jer naplatna stanica ima mogucnost podesavanja propustnosti po pravcu. Plasticni separatori mogu da se pomere po potrebi broja slobodnih prolaza u svakom smeru.
Ovde ima dva problema, prvi je taj sto vozna traka potpuno nelogocno prestaje da postoji, i drugi ako je vec moralo tako (a nije) je to sto nema znaka.

Vrlo veliki propust putara ili koga vec. Toliko godine vozim, mislim da nigde nisam video ovakvu situaciju, i to bas na mestu gde svaki vozac ocekuje da ce se put prosiriti za jednu ili vise traka one se zapravo suzava na JEDNU traku.

Ovo je logicno i ocekivano, dve trake ostaju u glavnom pravcu a pojavljuju se dve dodatne.

 
Dobro, pošteno!
AKo su bili "zauzeti" svim gore navedenim, onda nema smisla referencirati se na 2011. godinu i ondašnje troškove izgradnje u kontekstu ovog što je izgrađeno danas.
Ili napravi u 2011. godini i kopaj po troškovima iz 2011, ili napravi 2023. i kopaj po današnjim troškovima.

Ne branim je žvalavog, nego bih, za promenu, zaista voleo da vidim nekog krštenog opozicionara koji ne lupa gluposti, koji ne spaja babe i žabe, nego ukazuje na negativno, pohvali pozitivno i ponudi glasačima rešenja koja su bolja od ovih koje imaju sada, pa nek traži glasove za to.


Ovo beše glinena, zar ne?
Nije ti neki argument... "otvaranje radova na 10km novog puta A2".... au jbt, bolje da nisu ništa otvarali, kako su je uradili...


jel ovo beše od Niša do granice sa Bugarskom? Ona silna odlaganja, rastezanje tendera, bežanje izvođača sa gradilišta, uvođenje novih na gradilište...
i sad ti meni reci, znajući sve što znamo danas u smislu koliko je ovde problema bilo, šta ima veću težinu: "otvaranje radova na 30km na A4" ili završetak A4?

Na kraju napomenuo bih da je smešan i uvredljiv za zdrav razum svaki pokušaj poređenja performansi ove i prethodnih vlasti na izgradnji infrastrukture.
Jeste, zadužili smo se, ali infrastruktura se gradi iz kredita. Vratiće se to zaduženje vremenom.
Ako smo plaćali više nego što smo morali, ima i vremena i načina da se i to istera na čistac. Barem je infrastruktura napravljena, nije pojedena po kafanama.
Ako je za 10g zaduženje samo kod stranih kreditora oko 25mld, plus domaće obveznice, to po ceni višestruko prevazilazi cene napravljenih puteva. Na drugoj infrastrukturi nije rađeno ništa naročito, a samo saniranhe Epsovih brljotina pre skoro 2 godine pojelo je skoro 2 (što zs uvoz struje, što zs kupovinu uglja), a onda se bogami pojelo i po kafanama, jer kako drugačije nazvati ono višekratno razbacivanje para. A već druga bahaćenja državnih službenika ne bih sad komentarisao. Uz to idu i tenderi dostupni samo određenim firmama, kupovine državne imovine za milionske iznose... Moglo bi se o tome mnogo pisari, ali izlazi iz okvira ove teme.
A svaki put, koji se ikada zapične, jednom se mora završiti.
Da li njih gradi predsednik ili njegova stranka? Da li se oni grade novcem svih nas? E, ako je odgovor na oba pitanja NE, onda bi i on i oni trebalo malo da olade i svoju ulogu svedu na pristojnu meru po ugledu na normalne zemlje.
 
Hajde da dodam i ja na priču oni pre i ovi sada: SEK-a je napravila ozbiljan problem u periodu 2008-2011. U svetu para nije bilo a moralo je da se štedi (grubo rečeno). Od 2013 pa do 2022 kreće era jeftinih para i investicionog buma. Da ste doveli Belog Preletačevića, napravio bi bar ovoliko puteva koliko su i ovi danas na vlasti.
Da ne kažem o tempora, o mores.
 
Ovde ima dva problema, prvi je taj sto vozna traka potpuno nelogocno prestaje da postoji, i drugi ako je vec moralo tako (a nije) je to sto nema znaka.

Vrlo veliki propust putara ili koga vec. Toliko godine vozim, mislim da nigde nisam video ovakvu situaciju, i to bas na mestu gde svaki vozac ocekuje da ce se put prosiriti za jednu ili vise traka one se zapravo suzava na JEDNU traku.

Ovo je logicno i ocekivano, dve trake ostaju u glavnom pravcu a pojavljuju se dve dodatne.

Prođoh i ja danas ovim auto-putem pa sam došao na forum da vidim da li će se moje zamerke poklopiti sa zamerkama ostalih učesnika diskusije na forumu i vidim da je to to. Naplatna rampa u Šapcu i prilaz istoj sa mosta koji se javljaju kao rak-rana ovog auto-puta, a nije prošlo ni tri dana od otvaranja. Tu su Oliver i ZAK sa primedbama koje su apsolutno na mestu. Nije mi jasno kako ljudi koji su projektovali put, dakle inženjeri sa ozbiljnim znanjem i iskustvom, mogu da dozvole ovakve brljotine. Zar nije moglo da se sedne i kaže "ljudi, hajde da vidimo kako da maksimalno u skladu sa mogućnostima olakšamo ljudima koji će voziti ovim putem" i da iz ugla laika za saobraćaj i praktičnog korisnika ovog puta takvo rešenje pronađu i sprovedu u delo. Da postoji prostran prilaz rampi, da se prolazak kroz rampu što više ubrza i uštedi na vremenu putovanja. Baš me zanima kako su izgledali njihovi sastanci na kojima su dogovorili sprovođenje ovakvih nebuloza od saobraćajnih rešenja. Ne želim da Šabac postane Preljina 2, svako ko je prolazio tim putem zna kakvi pakleni čepovi se stvaraju u Preljini. To je trebalo da bude velika lekcija za projektante svakog budućeg auto-puta u Srbiji, između ostalog i šabačko-rumskog.
 
Глинену су сјебали подизвођач Звонце, неодржавање, и поплава, у фантастичној комбинацији какву само СНС може да изнедри, уз великодушну Мркину помоћ. Такође су владе после 2012. одуговлачиле наставак градње на том правцу.

А за А4 је слична прича, јер су се сва срања и измене извођача десили после 2012. Каква случајност.

А то - да је смешно поређење перформанси на градњи инфраструктуре, може да каже само изузетно заборавна особа. Можда су пре 2012. радили мало, и крадуцкали успут, али сада се ради исто толико мало, али се краде на велико. Требало би прочешљати постове Земљаног који је правио упоредне табеле отворених аутопутева по годинама.
Da pomognem @GOJE i citiram sam sebe sa teme Autoputevi:

Fotografija članka iz NIN, februar 2022.godine. Ovaj broj sam kupio ciljano zbog tog članka o poređenju infrastrukture iz perioda pre/u toku SNS. Ja sam okoreli protivnik ove interesne grupe na vlasti, koja Srbiju trkeljiše kao roj skakavaca letinu, ali i pored žestokog anti-Vučićevskog (skoro pa patološkog) sentimenta NIN-ove redakcije, ja ne želim da sumnjam u verodostojnost ovih brojeva. A šta možemo dodati na ove brojeve, a da idu u prilog Vođi, pa Preljina-Pakovraće od 12km, Pojate-Makrešane od oko 12km i Straževica-Bubanj potok od koliko već km. Sve u svemu manje od 40km za tri godine. I bez vađenja na koronu. Za autoputeve je korona excuse, Ali zato nije bila za kvadrate stambenog prostora. Sve u svemu, ko kontroliše medije, kontroliše i narativ.
IMG_20230729_224451.jpg
 
Ljudi, jel vi stvarno tvrdite da se za vreme žutih gradilo više puteva nego sada?
Ili je ovo neka šala?

ja ne želim da sumnjam u verodostojnost ovih brojeva
Dobro si rekao: ne želiš.
I pored očiju i zdravog razuma, ne želiš...

A da si želeo, mogao si da pogledaš uredbu o kategorizicaciji puteva u Republici Srbiji?

Saznao bi da ne postoje "putevi prvog reda" koje je NIN sabrao sa autoputevima, pa dobio ovolike cifre.
1697495160351.png


Postoje putevi IA reda - to su autoputevi, i putevi IB reda (to nikako nisu autoputevi, to su putevi tipa Ibarske).

Šta je novinar (očigledno po zadatku) sabirao, Bog dragi zna.
Ali je očigledno da su sabirane babe i žabe da bi se dobile naručene cifre.
Sve mi se čini da je sabrao 100 km jedne trake autoputa od NS do SU (a računao kao pun autoput) sa obnavljanjem Ibarske od nekoliko stotina kilometara :)
Pa onda tako naduvane cifre uprosečio i bum - stara vlast gradila više od nove vlasti :)
Ne mogu da tvrdim 100%, ne kupujem djubre zvano NIN pa ne znam šta tačno tamo piše, vidim samo grafikon.

Sve u svemu, GIGA analiza - garbage in, garbage out.

I tako ispade da je prosečno godišnje u periodu stare vlasti građeno više nego danas.
Nije ovo nuklearna fizika. Može svako da je provali - ako hoće.
Ali problem je što neće. Eto, sam si rekao da ti NE ŽELIŠ.
Potrebno je održati narativ, čak i kada se kosi sa očiglednim stanjem na terenu, pa i sa zdravim razumom.
Smešno je ovo sve :)
 
Poslednja izmena:
Ljudi, jel vi stvarno tvrdite da se za vreme žutih gradilo više puteva nego sada?
Ili je ovo neka šala?
Auuu cime se oni sluze - bruka! Pa celu mladost sam proveo gledajuci sta se gradi kod suseda dok se mi klackamo. I sada kada se kod nas nesto gradi ili se vec izgradilo, neki novinar se pravi pametan i sabira jabuke i kruske da bi kao nesto dokazao. Ovo je velika bruka za tog novinara i bilo koga ko veruje u te cifre.
 
Ljudi, jel vi stvarno tvrdite da se za vreme žutih gradilo više puteva nego sada?
Ili je ovo neka šala?
Napisaću nešto što ne verujem sebi da pišem.

Do pre godinu dana je bilo totalno uporedivo ne samo sa žutima nego i sa onima pre njih.

E sad ide glavno.
Sa dolaskom ministra Vesića dolazi do velikog proboja i mnoge deonice se završavaju. To je isključivo njegova zasluga, jer svi ostali sede u svojim foteljama već 10 godina.

Eto, napisao sam.
 
Lovljenje svakog zareza i analiza svake rečenice, to je dobitna kombinacija zbog koje više nijedna tv stanica sa nacionalnom frekvencijom ne može da se gleda. Ima tog obrasca i ovde. Lepo je neko objasnio koje su deonice bile već ugovorene, a ovi bukači posle prisvojili kompletne zasluge. Uživajte u dabldekerima otvorenih krovova.
 
Ljubitelji njegovog Veličanstva i AVAV-Patriotizma uporno brišu činjenicu da su "oni pre" nasledili apsolutno razorenu putnu infrastrukturu (upravo od istih tih istih radikala i SPS), bukvalno u zemlji nisi imao komad puta koji je bio u iole pristojnom stanju, pa i pola periferije Beograda je imalo zemljane ulice, oni malo srećniji su imali šljunak. Auto putevi (posebno onaj za Novi Sad) su bile kolekcije kratera, kolotraza i krpačina celom dužinom. Sve se to dovelo kolko tolko u red a to je bio mamutski posao koji možda nije medijski toliko efektan kao slikanje na svakom mogućem komadiću auto puta i slikanje u autobusu na sprat.

Ne sumnjam da bi i prethodna vlast krala kao što i su radili, ali to bi bio mačlji kašalj u odnosu na silovanje koje imamo danas.
 
Najveća medijska pobeda ovog kartela koji je okupirao zemlju je upravo taj narativ o bivšima. Razvalis zemlju, ekonomski razoris, uvedes je u rat, onda je neko, slab i posvađan, kako tako jedva pokrpi, upristoji malo medije, zbog toga se opet uskoro vratiš na vlast i zato što si pokupio apsolutno SVE beskrupolozne lopove i barabe od tih bivših plus se udružio sa kriminalom da ubiješ, nastaviš da razvaljujes zemlju pun gas, ali ono BUKVALNO da za svoju finansijsku korist prodaješ teritoriju, reke, vodu, vazduh. Gajis thc konoplju jbt, organizovano državno, uzimaš silom pola glavnog grada, radiš šta hoćeš, ko pijani Neron...

I za sve, 12 god posle, vadiš se na medijski narativ o bivšima i "žutim".... Vi, narode moj, mora da ste jeli bunike.
 
Sa dolaskom ministra Vesića dolazi do velikog proboja i mnoge deonice se završavaju. To je isključivo njegova zasluga, jer svi ostali sede u svojim foteljama već 10 godina.
Naišao je na period kad ima više otvaranja, sticajem okolnosti, a ne svojom pameću ili lepotom. Ne znam kad bi i stigao, budući da je svaki dan na nekoj televiziji. Uostalom kad je tako što nije uzeo kramp i ubrzao radove na tunelu Munjino brdo, ili bar da poturi rame da se ne uruši primarna obloga tunela.

Kaže mi drugar da im je bio na faksu skoro, došao, doneo neku knjižicu i kao "meni su ovo dali da pročitam da naučim materiju, i ja sad mogu da pričam sa vama ravnopravno". Sve kao kroz šalu, istim tim ljudima koje je pre godinu, dve dana nazivao svakakvim imenima jer su napisali otvoreno pismo, na čelu sa Gavranom, o pogubnosti onih predviđenih linija metroa, verujem da ste upućeni.

Prethodna vlast je bila neinteligentna, i nije se služila samopromocijom ni deseti deo ove danas. Primera radi magistrale Valjevo - Šabac, i Valjevo - Loznica su rekonstruisane tamo 2008. godine, tako nešto da ne tražim. Svečanom otvaranju i jedne i druge trase, prisustvovao je samo resorni ministar. Pritom, te godine su bili predsednički izbori kada je Tadić pobedio sa 51% Tomu. A radove mesec dana pred izbore otvarao je Velja Ilić, koji je sam bio predsednički kandidat. Danas resorni ministar nema mišljenje, nego je transmisija jednog čoveka, i svaku rečenicu pominje duha koji lebdi. Duh koji lebdi je dva sata dnevno u uživo programu, a kad se otvara neki program, u celodnevnom programu. Ja sam iz Valjeva, i znam koliko je značilo što su rekonstruisani ovi putevi i koliko i danas znače, ali garantujem da se niko ne seća ni u Valjevu "eeee pa to su uradili žuti". Nego bi svi listom rekli "žuti nisu radili ništa", a Vučić danas radi puteve. Čak i da ne ulazimo u situaciju koju je vlast imala 2008. sa jednom od najvećih svetskih kriza u istoriji, a koju vlast od 15-e, sa najjeftinijim kreditima koji su ih poslužili do pre godinu dana, i tek posle 10 godina vlasti imaju tu neke probleme.

Ukratko, da, danas se radi više AP, i ne, ne gradi se toliko koliko mislite, ne, nije tačno da žuti nisu ništa uradili, da, radovi su debelo preplaćeni, i ne, ovo nije tempo radova dostojan 21. veka, a to što nas sve slude bombastični naslovi vesti uključenja, to je dokaz da propaganda radi. Dođe mi kao onaj Šarović da uzmem mikrofon, i pitam ljude što glasate za AV, kad kažu on gradi puteve, da pitam koji vi put znate da je urađen, kad i odakle dokle. 0 njih bi znalo da bekne bilo šta.
 
Zaboravljamo vraćenu tzv. staru deviznu štednju, a sve uz minimalno inostrano zaduživanje jer su uslovi na tržištu bili nepovoljni.
Onda, sa promenom vlasti dolazi period jeftinog novca, što su novi obilato iskoristili. Kad su to ispucali, prešli su na zaduživanje kod brata Sija koji ne pita koliko si već dužan, samo da plasira svoj višak novca i uposli svoje firme. A da bi i to prolazilo, promenili su način obračunavanja BDP u koji se toliko kunu, tako što sva zaduživanja računaju u njega, a da pri tome kurs evra drže zakucan na 118 kako bi svi podaci lepše zvučali, a to nas košta još koju mld godišnje. Kad jednom sve te milijarde stignu na naplatu, naći ćemo se u čudu i buli u kakvoj nismo nikad bili.
Polako, sve će izaći na videlo.
Istovremeno, imamo izuzetno skupu putarinu (meni je do Bgd polovina puta autoputem i u ukupnoj ceni goriva učestvuje sa 20%) koja je za jednokratni prolaz od Horgoša do Gradine skuplja nego mesečna vinjeta u Bugarskoj.
Na delu je pljačka ogromnih razmera samo na putnoj infrastrukturi. Kad tad, videće se.
 
Ajde da se bavimo cinjenicama na ovom forumu i da ne prenosimo komentare sa n1/b92/kurir...

Posebno je uporan stav da vestacki odrzavamo kurs na 118 i da na to trosimo milijarde i da ce to doci na naplatu. Ovo je apsolutno netacno.

Dinar je slobodna valuta cija se vrednost zasniva na osnovu ponude i potraznje na lokalnom i svetskom trzistu. Postoje nekoliko osnovnih pritisaka na dinar a to su:

1. Izvoz/uvoz gde je srbija u deficitu, odnosno uvozi vise i samim tim pritisak da dinar oslabi u odnosu na euro je veci jer za uvoz je potrebna strana valuta.
2. Krediti u inostranim valutama + kamate pri povratu, itd...

Ovo kompenzuje sa:

3. Stranim direktnim investicijama (investitor donosi euro i menja ih za dinare), doznakama iz inostranstva koja dijaspora salje, krediti u stranim valutama koji se menjaju za dinare kao i...
4. Drugim mehanizmimam tipa donacije, turizam, itd...

Centralna banka je odlucila da kurs drzi stabilnim jer je ovo pogodno za privredni ambijent i dugorocno planiranje i investicionu perspektivu. Dinar nije pegovan (fiksiran) za Euro kao npr u Bosni ali se kurs drzi stabilnim kroz dnevne intervencije NBS u prodaji i kupovini deviza.

NBS trenutno ima oko 24milijarde eura deviznih rezervi koje se godinama povecavaju. To ne znaci da taj novac moze da se trosi za npr pravljenje puteva ali se koristi za stabilizaciju kursa i privrede i za vanredne stanja i intervencije. Ovo je pokazatelj da vise deviza ulazi u sistem i da je potreba za dinarom veca, samim tim da bi odrzala kurs NBS kupuje eure i iz tog razloga se devizne rezerve povecavaju.

Ovo ne znaci da ce ovakvo stanje ostati ali trenutni pokazatelji su da sto se tice samog dinara stanje je prihvatljivo i izgledi su da nece biti potrebe (za sada) za nekim vecim intervencijama. Pogresna je zakljucak da ce odrzavanje dinara doci tajno na naplatu, jer se krediti ne uzimaju za odrzavanje kursa vec za konkretno projekte. Disbalans moze doci ako se gore navedene okolnosti promene, npr drasticno poveca uvoz, blokada izvoza itd...
___________________

@branik: "(meni je do Bgd polovina puta autoputem i u ukupnoj ceni goriva učestvuje sa 20%)" - molim navedi trasu kojom si isao, koliko ti je naplacena putarina, koliko si presa kilometara i koji auto vozis, tj da proverimo koliko trosi pa da napravimo tacan proracun.
 
Centralna banka je odlucila da kurs drzi stabilnim jer je ovo pogodno za privredni ambijent

Ovo mi je zanimljivo, iako nije tema ovog topic-a.

Kako to tačno jak dinar (a jak i precenjen je zato što kurs ne kliza čak ni za razliku između domaće inflacije i inflacije u euro zoni => rsd realno apresira) pogoduje privrednom ambijentu? Npr. kako tačno jak dinar pogoduje izvozu i posledično smanjenju platnog deficita zemlje?

Trenutna politika praktično fiksnog kursa dinara je par ekselans populizam, a meni se čini da upravo suprotno deluje na privredni ambijent, direktne strane investicije (svi troškovi u eur su veći nego realno i to polako briše komparativne prednosti jeftine struje i radne snage, pa ostaju samo netržišne subvencije i vanjavne šeme i dogovori kao faktor privlačenja istih), a naročito loše utiče na izvoz (koji je sa ovakvim kursom skup i još manje konkurentan, a i bez toga uglavnom nije konkurentan).
 
Сво ово скретање са теме због Зеленовићевог твита о 2011. години када је он био битан само за скупљање капиларних гласова по селима.
 
@Zacard
Ako je politika kursa ispravna, kako objašnjavaš da nam je većina cena, posebno kod istovetnih proizvoda, poprilično viša nego u dobrom delu zemalja Evrope?
Ako od Ue do Bg imam tačno 200km i od toga sam na nešto više od 100 na ap, a putarinu platim 2x530, dok mi je za gorivo potrebno oko 5000, zar to nije oko 20%?
 
Mislim da trake nisu mogli da obeleze na taj nacin jer naplatna stanica ima mogucnost podesavanja propustnosti po pravcu. Plasticni separatori mogu da se pomere po potrebi broja slobodnih prolaza u svakom smeru.
Shvatam ja da su oni ostavili 3 prolaza za "uzimanje kartice" a 5 za plaćanje ali rampa je jednostavno preuska ili nisu lepo pozicionirali rampu u odnou na osu puta. Pogledajte sliku ispod. Tamo gde prestaje preticajna traka, tek pocinje da se javlja prosirenje. Bukvalno brzi put svodje na 1 traku. To stvara čep.

1.jpg

Ovde je trebalo bar 100m ranije da pocne prosirenje da bi ljudi mogli na vreme da se prestroje. Zamisli da vozis u voznoj traci i dodjes na ovo mesto sa slike. Hoces li istog trenutka da naglo smotas desno ili ces samo nastaviti pravo ? Zamisli da si u preticajnoj i dodjes do ove prepreke a desno od tebe kolona vozila koja samo ide pravo.
Ne znam kako ovo moze da se ispravi. Ovo je definitifno Preljina 2, koja obesmisljava sve vremenske koristi autoputa. Em platis em cekas. Zamislite kad se završi do Loznice pa brzi put generiše još više saobraćaja, šta će onda biti ?
 
Ovo mi je zanimljivo, iako nije tema ovog topic-a.

Kako to tačno jak dinar (a jak i precenjen je zato što kurs ne kliza čak ni za razliku između domaće inflacije i inflacije u euro zoni => rsd realno apresira) pogoduje privrednom ambijentu? Npr. kako tačno jak dinar pogoduje izvozu i posledično smanjenju platnog deficita zemlje?

Trenutna politika praktično fiksnog kursa dinara je par ekselans populizam, a meni se čini da upravo suprotno deluje na privredni ambijent, direktne strane investicije (svi troškovi u eur su veći nego realno i to polako briše komparativne prednosti jeftine struje i radne snage, pa ostaju samo netržišne subvencije i vanjavne šeme i dogovori kao faktor privlačenja istih), a naročito loše utiče na izvoz (koji je sa ovakvim kursom skup i još manje konkurentan, a i bez toga uglavnom nije konkurentan).

Apsolutno si u pravu da "jak" dinar ima delimicno i potencijalno detrimentalne posledice po privredni ambijent, tj konkretno po izvoz. Izvoznicima pogoduje da dinar konstanto slabi u odnosu na lokalnu valutu gde se izvozi, jer samim tim vrednost izvoza je komparativno veca a produkt konkurentniji. Medjutim to je samo jedan od aspekata.

Poenta drzave kao servisa gradjana jeste da omoguci privredni i radni ambijent koji trazi balans izmedju onoga sto je dobro za privredu (u ovom slucaju izvoz) i potrebe odrzavanja zivotnog standarda gradjana koji u toj privredi rade. Tako npr ako dinar svake godine gubi vrednost 10% posto to apsolutno pogoduje izvoznicima ali je detrimentalno po sve gradjanje drzave jer se mnogo stvari uvozi a i stvari koje se proizvode ovde zavise od uvoznih komponenti koje su onda skuplje i samim tim opada zivotni stadard. Tako dolazi do toga da profit uzimaju izvoznici na ustrb svih ostalih.

Zbog toga je apsolutna potreba za balansom izmedju priverede, kursa i kupovne moci gradjana. Nacin za to je odrzavanje stablinosti kursa i to nije "populisticka" mera nego nesto sto je osnovni zadatak svake drzave. Slicno bi bilo reci da je populisticka mera konstatno snabdevanje strujom i vodom.
 
Održavanje kursa ne znači apresijacija, a mislim da je obojici jasno da kurs nije stabilan, već da dinar apresira (što je POTPUNI nonsens, jer razlika u produktivnosti domaće privrede i euro zone je daleko na štetu domaće privrede, a upravo to u konačnici određuje paritet valuta, zar ne?). Makar iz rečnika koji upotrebljavaš meni deluje da bi moralo da ti bude sve ovo jasno (ponovo podsećam: kurs je fiksan godinama, a razlika između domaće inflacije i inflacije u zoni evra itekako postoji i veća je domaća => dinar realno apresira u odnosu na evro).

Toliko za ovaj off topic. Braniš neodbranjivo i mislim da je to i tebi jasno, a u motive ne ulazim (u nekoj drugoj temi objasnih zašto je to neproduktivno). U svakom slučaju, možemo možda nastaviti u nekoj off topic temi, ali mi se javlja da je badava . :D
 
Pogledaj uporedne grafike inflacije od npr 2018. Ili i ranije. Lako i javno su dostupni. Bezveze da polemišemo "na suvo".
 
Vrh