B92, 9.3.2017.
http://www.b92.net/biz/vesti/srbija.php ... id=1238210
Do raspada SFRJ uvek tuda - hoće li biti auto-put?
Do raspada Jugoslavije devedesetih godina putni pravac sa severa zemlje prema Bosni i moru vodio je uvek preko Šapca.
Uz veliki robni promet, redovno su održavane autobuske linije od Subotice, Novog Sada ili Beograda za Šabac, a potom za Loznicu, Tuzlu, Sarajevo, Mostar i Herceg Novi. Devedesetih se saobraćaj proredio, a u 21. veku je opet porastao, nažalost, na propalim i neuslovnim saobraćajnicama.
Pre desetak godina lokalna vlast u Šapcu naručila je studiju izvodljivosti o izgradnji auto-puta do Rume, odnosno deo iste takve saobraćajnice od granice sa Hrvatskom do Beograda. Ispostavilo se da dnevno tim pravcem, iako nije savremen, prođe desetak hiljada vozila, što je prvi preduslov za auto-put.
Tadašnja republička vlast uzela je to u obzir, put je ušao u prostorni plan Srbije, rezervisano je zemljište i definisan putni pravac kroz detaljni projekat. Takođe je bilo planirano da se taj put nastavi do Loznice, odnosno da se poveže sa Republikom Srpskom i BiH. Međutim, vlast se promenila, a više se ne spominje ni u dugoročnim vizijama sadašnje ministarke saobraćaja Zorane Mihajlović.
“Po našim proračunima, ovaj put dužine tridesetak kilometara, i sa novim mostom na Savi stajao bi oko 130 miliona evra. S obzirom da nema izrazitijih prepreka, da vodi kroz ravnicu i da postoji nacrt trase izvan naseljenih mesta, to je relativno skromna cifra. Nešto obimniji zahvat je gradnja mosta, jer je Sava velika reka. Međutim, sedamdesetih godina za kratko vreme ovde je izgrađen most preko koga sada dnevno pređe oko 15.000 vozila. Ovakva frekvencija saobraćaja zahteva upravo auto-put i relativno brzo bi se izgradio, a kasnije i otplatio, a pogotovo zbog intenzivnog teretnog saobraćaja kao i celokupnog transporta što vodi prema Republici Srpskoj i BiH”, kaže mr Vladimir Đinić, magistar saobraćajnih nauka i neposredno angažovan na ovom projektu.
O opravdanosti gradnje dovoljno govori i podatak da ovom pravcu gravitira oko 600.000 stanovnika, računajući i kraj oko Zvornika i Bijeljine, i da se na ovom pravcu ostvaruje značajan izvoz.
Iako ima punu ekonomsku opravdanost, auto-put se retko spominje kod aktuelne republičke vlasti, izgleda, tvrde ovde, zbog toga što je Šabac opozicioni grad. Tek poslednjih godinu dana nadležno ministarstvo i organi Pokrajine Vojvodine više govore o projektu i planiranim aktivnostima za auto-put Novi Sad - Ruma - Šabac, a o nastavku brze saobraćajnice ka Loznici i granici sa BiH gotovo niko ne govori.
S obzirom na to da će svakako biti građen auto-put Novi Sad - Ruma sa tunelima kroz Frušku goru, kolaju i nepotvrđene priče da se radi o ujdurmi i da će saobraćaj za Republiku Srpsku biti usmeren drugim putem, pa će Šabac i Podrinje biti preskočeni...
Ali Šabac je veoma dobro pozicioniran kada su u pitanju veze sa EU, koja je ovde uložila 20 miliona evra u postrojenje za preradu otpadnih voda i regionalnu deponiju, kao i veoma dobre veze sa stranim ambasadama i investitorima.
Za ovaj projekat zainteresovana je kanadska multinacionala korporacija "EMTA infrastrakčar" i tim povodom ovde je dolazio i kanadski ambasador Filip Penington.
Kanađani su spremni da ovaj put grade na osnovu koncesionog ugovora, bez kredita i velikih rata za otplatu, i sa mogućnošću da domaći putari dobiju zamašni deo poslova. Pošto se nadležni ne oglašavaju povodom ove ponude, očigledno je da ovaj projekat stoji u nečijoj fioci u republičkoj vladi, i ne samo on. A naprečac su davane izjave o auto-putevima za Tiranu, Temišvar, Sarajevo...