Zašto porediti Knez Mihailovu sa Zdravka Čelara? Pa normalno je da u starim delovima i gradskim jezgrima budu ulice poput Knez Mihailove, Dobračine, pa čak i malecke poput Zmaja od Noćaja. Ali da li je normalno da i u naseljima građenim posle WW2, u skroz drugom tehnološkom dobu i mentalitetu, budu
ovakve ulice?
Pa ne, nije normalno. Bolesno je.
Ne može svaka ulica u Beogradu da bude Knez Mihailova. Niti ona treba da služi kao reper i prosek, jer ona svakako nije prosek. Nije norma ni u čemu. Jer da jeste, imali bismo takve ulice i u drugim starim delovima grada, a to baš i nije slučaj.
Obiđi Lion, obiđi Lekino Brdo, Zvezdaru, nove delove Karaburme, Vračar... videćeš da sve više ulica koje nisu na vreme širene i regulisane, postaju neprohodne. Baš sam pre neki dan prolazio kroz Lekino Brdo. Van Južnog Bulevara i pojedinih starih ulica poput Gospodara Vučića, 90% vremena koračao sam kolovozom jer trotoari ne postoje ili su parkirališta. E to će brate da bude novi prosek Beograda. Već i jeste. Okačio bih linkove ka Street View ali snimci su mu stari skoro 10 godina a na Guglu kad kucam imena ulica, izbacuje mi slike stanova na prodaju. Ali još bolje, ne veruj meni, prođi delovima Beograda i vidi na šta će da liče sve te kanjončine i sokaci koji niču. Kada neko u njima pokuša da sprovede bilo šta veće od kolica za pijacu, ima da prođe kroz pakao. Ne preterujem. Hodanje njima je u stvari hodanje od jednog procepa između parkiranih automobilčina do drugog. Nefunkcionalne su i za posetioce, i za pešake u tranzitu, i za automobile, i za JGP i za same stanare.
Što se tiče pomenutog primera u Zdravka Čelara, tebi ostavlja utisak Aušivca zato što je sve zapušteno i propalo, ne zato što je uređeno loše. Na
prizoru koji sam prikazao, zamislimo da je asfalt u boljem stanju, da je fasada sređena, da stubići nisu počupani nego uredno naređani, i da je zelenilo održavano i bogato umesto izgaženo i puno prašine i smeća. Naravno da bi bilo trista puta lepše. I za mene bi svakako bila jedna od najlepših posleratnih ulica u Beogradu.
I dok se taj potez u Zdravka Čelara i druge deonice građene između '45 i 60ih, uvek mogu naknadno učiniti još prometnijim a da ostanu funkcionalne (ne kažem da navijam za to, ali ako bude preke potrebe, nema šta da se polemiše), 90% svih drugih ulica i naselja na desnoj obali Save građenih do rata i posle 60ih će zauvek ostati taoci slepačkog urbanizma, nedostatka prostora i opšteg haosa. Koji iz godine u godinu postaje sve gori i gori.
Što rekoh na drugoj temi malopre - prosto, grad će saobraćajno i funkcionalno kolabirati u narednih 5 godina, i tu ne može više ništa da se uradi. Zato što se ovde slepila i gluposti kaleme jedni na druge već decenijama. I sad sve i da postanemo najbogatija zemlja na svetu, nema tih para i te radne snage koja bi mogla da ispravi sve te zaostale brloge, sokake, mahale i udžerice.