Šta je novo?

Crna Gora

Koliko ja vidim gradnja ka Andrijevici nece krenuti ni za 4 godine.


PREDSTAVLJENA STUDIJA IZVODLJIVOSTI​


Preostale dionice auto-puta isplative, ako ne bude iznenađenja​


Ministar kapitalnih investicija Ervin Ibrahimović je kazao da se 2024. ili 2025. godine može očekivati raspisivanje tendera za izvođača radova na sljedećoj dionici

Izgradnja preostale četiri dionice auto-puta je izvodljiva i ekonomski isplativa, ukoliko ne dođe do pada očekivanog saobraćaja ili rasta predviđenih troškova, navedeno je u Studiji opravdanosti auto-puta Bar - Boljare koja je predstavljena danas.
Studija je finansirana kroz program Investicioni okvira za Zapadni Balkan (WBIF) i Evropske banke za obnovu i razvoj (EBRD), a dokument je neophodan kako bi Crna Gora mogla konkurisati za novac kod evropskih fondova.

Ministar kapitalnih investicija Ervin Ibrahimović je kazao da se 2024. ili 2025. godine može očekivati raspisivanje tendera za izvođača radova na sljedećoj dionici.

Ibrahimović



Autori studije su naveli da za procjenu izvodljivosti nisu uzimali u obzir postojeću dionicu jer je bila u izgradnji kada su oni počeli izradu studije 2019. godine, zbog toga se nisu bavili njenom isplativošću već samo preostalih dionica.
Kao presjek uzeli su 2057. godinu kada će auto-put biti isplativ. Oni u toj godini očekuju da će najveći dnevni prolazak auto-putem biti po dionicama od 17.000 do 37.000 vozila dnevno.
Studija opravdanosti auto-puta
foto: Boris Pejović
Kako je navedeno i pad saobraćaja za dva odsto doveo bi auto-put u zonu neisplativosti.
Troškovi izgradnje prestalih dionica procjenjeni su na milijardu i 290 miliona eura.
Dionica od Đurmana do Farmaka bi koštala 370 miliona, od Farmaka do Smokovca 227 miliona, od Mateševa do Andrijevice 341 milion, a od Andrijevice do Boljara 352 miliona eura.
Za troškove su naveli rezervu zbog mogućeg rasta cijena izgradnje. Kod postojeće dionice Podgorica - Mateševo je upravo bio problem što su troškovi izgradnje naknadno porasli za još sto miliona eura, dok je izgradnja umjesto četiri trajala sedam godina i dva mjeseca. Takođe još nisu rješeni sporovi između izvođača CRBC-ija, koji traži dodatna plaćanja.
Njihova preporučena cijena putarine je pet do sedam centi po kiometru, bez PDV-a.
U vezi moguće izgradnje narednih dionica kroz formu privatno-javnog partnerstva, naveli su da bi privatni izvođač zbog rizika vjerovatno tražio državne garancije o prometu i učešće države u finansiranju troškova.
Studija je rađena za predviđanje maksimalno dozvoljene brzine od 80 do 120 kilometara na čas.
Studija opravdanosti auto-puta
foto: Boris Pejović
Za dionicu Đurmani - Farmaci, radili su više varijanti,a u potpunosti su odbačene varijante koje bi predviđale prolazak auto-puta preko Skadarskog jezera. Izabrana je varijanta koja vodi preko Rijeke CRnojevića i svega u dužini od 200 metara ulazi u sadašnju zonu nacionalnog parka.
Kako je navedeno, nije moguće projektovati da dionica Farmaci - Smokovac izbjegne zaštitnu zonu parka prirode rijeka Zeta, već se dugim mostom i ostalim mjerama zaštite može smanjiti na minimum negativni uticaj auto-puta na prirodu.
I ostale dionice Mateševo - Andrijevica i Andrijevica - Boljare prolaze kroz zaštićena područja rijeke Tare i doline Lima, gdje se pažljivim projektovanjem i izgaradnjom moraju smanjiti na minimum negativni uticaji na životnu sredinu.
 
Kako sada ekonomski isplativo kada su studije pre gradnje prve deonice pokazivale suprotno?
 
Excel trpi sve :)

Mislim da smo ovde manje više zaključili kako na neki srednji rok ovo što smo dobili - dobili smo. I to je to, koliko god je u prirodi ljudskih bića da se nadaju i preferiraju čak i neutemeljeni optimizam u odnosu na surovi, tmurni realizam..
 
Cene su potpuno nerealne, po ovome ispadne da deonica Andijevica - Boljare (od skoro 50 km) košta 352 miliona e, što je samo 11 mil. više od deonice Mateševo - Andrijevica (koja ima oko 22-23 km). Teren jeste nešto lakši, ali sigurno ne baš toliko. Da ne pričam da je pre par meseci deonica Mateševo - Andrijevica procenjena na oko 450 mil. e... Neka bude do 2030. - 2032. gotovo do Andrijevice i da urade dobru magistralu do Boljara ( plus Srbija da za to vreme odradi svoj deo auto puta skroz do Boljara) i puna kapa. Više i bolje od toga - za dve do tri decenije, možda.
 
Nije bas neka rezolucija, ali evo sve tri deonice sa podvarijantama. I ja mislim da cene nemaju dodira sa realnoscu, ali zato sve ovo ima I te kako dodira sa politikom, a ne sa ekonomijom. U sustini uveliko se radi na izbacivanju iz igre u buduce bilo kakvog kineskog prisustva i ulaska americkih kompanija.
Doduse bar nece biti kao na prvoj prioritetnoj, da je primarno gradjena da bi se oprale pare I obogatile privatne firme nekoliko familija, a tek sekundarno da narod I drzava dobiju sto kvalitetniji infrastrukturni projekt za sto manju cenu.
Bilo bi lepo ovde prodiskutovati koja po vama variants ima prednosti I nedostatke na sve tri deonice.
5440360_autoput-3_ff.jpg
5440359_autoput-4_ff.jpg
5440358_autoput-1_ff.jpg
 
Koliko ja vidim gradnja ka Andrijevici nece krenuti ni za 4 godine.


PREDSTAVLJENA STUDIJA IZVODLJIVOSTI​


Preostale dionice auto-puta isplative, ako ne bude iznenađenja​


Ministar kapitalnih investicija Ervin Ibrahimović je kazao da se 2024. ili 2025. godine može očekivati raspisivanje tendera za izvođača radova na sljedećoj dionici

Izgradnja preostale četiri dionice auto-puta je izvodljiva i ekonomski isplativa, ukoliko ne dođe do pada očekivanog saobraćaja ili rasta predviđenih troškova, navedeno je u Studiji opravdanosti auto-puta Bar - Boljare koja je predstavljena danas.
Studija je finansirana kroz program Investicioni okvira za Zapadni Balkan (WBIF) i Evropske banke za obnovu i razvoj (EBRD), a dokument je neophodan kako bi Crna Gora mogla konkurisati za novac kod evropskih fondova.

Ministar kapitalnih investicija Ervin Ibrahimović je kazao da se 2024. ili 2025. godine može očekivati raspisivanje tendera za izvođača radova na sljedećoj dionici.

Ibrahimović



Autori studije su naveli da za procjenu izvodljivosti nisu uzimali u obzir postojeću dionicu jer je bila u izgradnji kada su oni počeli izradu studije 2019. godine, zbog toga se nisu bavili njenom isplativošću već samo preostalih dionica.
Kao presjek uzeli su 2057. godinu kada će auto-put biti isplativ. Oni u toj godini očekuju da će najveći dnevni prolazak auto-putem biti po dionicama od 17.000 do 37.000 vozila dnevno.
Studija opravdanosti auto-puta
foto: Boris Pejović
Kako je navedeno i pad saobraćaja za dva odsto doveo bi auto-put u zonu neisplativosti.
Troškovi izgradnje prestalih dionica procjenjeni su na milijardu i 290 miliona eura.
Dionica od Đurmana do Farmaka bi koštala 370 miliona, od Farmaka do Smokovca 227 miliona, od Mateševa do Andrijevice 341 milion, a od Andrijevice do Boljara 352 miliona eura.
Za troškove su naveli rezervu zbog mogućeg rasta cijena izgradnje. Kod postojeće dionice Podgorica - Mateševo je upravo bio problem što su troškovi izgradnje naknadno porasli za još sto miliona eura, dok je izgradnja umjesto četiri trajala sedam godina i dva mjeseca. Takođe još nisu rješeni sporovi između izvođača CRBC-ija, koji traži dodatna plaćanja.
Njihova preporučena cijena putarine je pet do sedam centi po kiometru, bez PDV-a.
U vezi moguće izgradnje narednih dionica kroz formu privatno-javnog partnerstva, naveli su da bi privatni izvođač zbog rizika vjerovatno tražio državne garancije o prometu i učešće države u finansiranju troškova.
Studija je rađena za predviđanje maksimalno dozvoljene brzine od 80 do 120 kilometara na čas.
Studija opravdanosti auto-puta
foto: Boris Pejović
Za dionicu Đurmani - Farmaci, radili su više varijanti,a u potpunosti su odbačene varijante koje bi predviđale prolazak auto-puta preko Skadarskog jezera. Izabrana je varijanta koja vodi preko Rijeke CRnojevića i svega u dužini od 200 metara ulazi u sadašnju zonu nacionalnog parka.
Kako je navedeno, nije moguće projektovati da dionica Farmaci - Smokovac izbjegne zaštitnu zonu parka prirode rijeka Zeta, već se dugim mostom i ostalim mjerama zaštite može smanjiti na minimum negativni uticaj auto-puta na prirodu.
I ostale dionice Mateševo - Andrijevica i Andrijevica - Boljare prolaze kroz zaštićena područja rijeke Tare i doline Lima, gdje se pažljivim projektovanjem i izgaradnjom moraju smanjiti na minimum negativni uticaji na životnu sredinu.
Kada politicari sa ovih prostora najave da bi nesto moglo da bude 2024-te ili 2025-te to se u realnosti u 2024-oj desi 0%, u 2025-oj 10% i 2026,7,8... 90%.
Poznajuci mentalitet nasih ljudi, neodgovornost prema drustvu, sklonost ka lopovluku...ja deonicu do Andrijevice ne ocekujem do 2035-te. Kakav je onda rezon da mi pravimo preskupi put do Duge Poljane...
 
Naročito mi je zanimljiva deonica Đurđman-Farmaci. Realno bila bi greota da ide preko Skadarskog jezera i Rijeke Crnojevića ali opet značajno se povećava dužina i cena.
 
Bilo bi zanimljivo da se napravi put do Duge poljane a onda nakon nekoliko godina da se poveže sa Boljarima i dalje prema CG.
Ovde su očekivanja da se tim preskupim putem niko neće voziti ukoliko se ne poveže sa CG pa da onda svi jednom godišnje možemo da odemo na more kako bi taj zaista preskupi autoput postao isplativ.
Ovako laički ja nešto mislim da povezivanjem sa CG nećemo dobiti ne znam kakvo povećanje saobraćaja...
Saobraćaj iz CG će koristiti autoput od Duge poljane do BG ili dokle ko ide bez obzira da li stižu magistralom ili direktno autoputem do te lokacije...
 
Jedan pogled na google maps je ovu moju teoriju bacio na kolena...
Zapravo od Nove Varoši do Duge poljane treba isto kao i do Užica... mislio sam da je bliže.
Ali mišljenja sam da autoput na tu stranu treba da se pravi isključivo zbog interesa građana Srbije a da CG treba da gleda svoje interese i da razmišlja kad i kako će da se povezuje autoputem.
 
Crnoj Gori je u interesu da se sto pre poveze sa svetom (čitaj: Srbijom) autoputem, a ne postoji druga opcija osim ove aktuelne. Jadranski autoput preko Čeva ravnoga је nerealna priča.
Srbiji je interes da se što bolje poveže sa Crnom Gorom jer veća ekonomska saradnja znači veću političku stabilnost.
Moj lični interes je da stignem do kuće na Luštici za 4 sata i izađem odmoran iz auta.

Gradi Dritane, zadužuj se, ne pitaj šta košta!
 
Znaci ponovo provejava tema o isplatlivosti autoputa i ponovo se sve gleda uskogrudo kao povezanost samo Srbije i Crne gore. Gde je tu shira okolina?
Zivim u Makedoniji i imam kucu u Cg- Niksic, meni je u interesu da mi kuca bude dostupna kao vikend destinacija a bi mi omugucilo samo autoput na kojem bi se kacio preko Kosova. Nisam bio vise godina u NK bas i razloga puteva a mozda cu kad bude gotov put Berane-Kolasin jer bi bio znacajno blize i brze nego preko Albanije (preko koje idu vecinu iz MK za CG i HR).
Kolega mi ima kucu u Vodice HR, godinama je isao preko K10 a ove godine preko AL jer nije bio gotov autoput, dogodine ide sigurno preko Kosova i CG.
Ovo su samo mali primeri jer da se CG i Srbija povezu autoputem cela MK bi za CG, HR primorje, Bosnu i obrnuto, kacilo na taj autoput, A jos sire Italija, Rumunija i Bugarska.
 

Зна ли се - да ли су разматрали тунел испод Скадарског језера, код Вирпазара?

Мислим да то не би нарушило природну средину, и да би било и краће и јефтиније него да терају кроз брда ка Ријеци, докле и онај узани пут краља Николе једва дође.
 
Mislim da bi gradnja takvog tunela bila previše razarajuća za ekosistem Skadarskog jezera.
 
Koliko sam ja video trasu od Andrijevice do Berana na onoj fotografiji koja je juce izasala u javnost oni bukvalno idu onom prvom varijantom trase kroz naseljena mesta Vinicka, Buce, Pesca , Luzac ,Dolac. Neznam zasto se odustalno od padinske varijante to jest po obodu grada. Ovako mi se cini da ce bukvalno iseliti i srusiti dosta kuca i da ce cak ugroziti i aerodrom kao i manastir Djurdjeve stupove. Zao mi je sto nema bolje fotografije pa ako neko sa foruma ima bolju fotografiju ili moze negde da je nabavi za trasu Andrijevice do Boljara molio bih da postavi na forum.

Dolinska varijanta – od petlje u Andrijevici postavljena je koritom Lima, ispod kote velikih voda, do
stacionaže km 124 u dužini od 9 km, a zatim gusto naseljenim prigradskim naseljima Buce-D.Lužac-
Dolac. Dionica koritom Lima neminovno bi uslovila projektovanje i izvdjenje citavog mostovskog sistema,
sa znacajno vecom cijenom koštanja od padinske varijante, a dionica kroz prigradska naselja izazvala bi,
pored vecih troškova za eksproprijaciju, i negativnu demografsku migraciju. Naime, ova varijanta
uslovljava preseljenje nekoliko hiljada žitelja van Berana, vrlo vjerovatno ka jugu Crne Gore, što bi
izazvalo još intenzivnija negativna demografska kretanja sa ovog prostora.

TO JE OVA VARIJANTA KOLIKO SAM JA VIDEO NA FOTOGRAFIJI.

postoji i ova padinska varijanta i neznam dali se definitivno od nje odustalo

Padinska varijanta - od petlje u Andrijevici ide atarom sela Trešnjevo u dužini od 1600 metara, zatim
tunelom Stanojevo brdo, mostom preko Trepake rijeke, tunelom do Ljute, padinski do prevoja Rudež
iznad sela Bue, gornjeg Lušca, donjeg Lužca, na prevoj Gnjionik-Rastovac, mostom preko Sušice,
padinama iznad Beran sela, tunelom kroz Ravne šume, mostom preko Luke rijeke do ukljucenja u
postojecu trasu na stacionaži km 131 (Tifran).
Ova varijanta potpuno izbjegava korito Lima i gusto naseljena prigradska naselja: Buce, D.Lužac, Dolac i
Beran selo.Ona ce na pojedinim pozicijama predstavljati i svojevrsne vidikovce na Limsku dolinu i grad
Berane.
Vecim dijelom trasa je postavljena državnim šumskim zemljištem pa ce i troškovi eksproprijacije biti
znacajno manji nego po dolinskoj varijanti. Pored prednjeg, padinska varijanta ide i višestruko stabilnijim
geološkim terenom od dolinske, što ce generisati znatno jeftiniju izgradnju i održavanje u eksploatacij
 
Poslednja izmena:
Evo najzad jedne lepe vesti. Danas je pocelo da se asfaltira deo na regionalom putu BERANE- Lubnice- Jelovica- skijaliste Kolasin 1450 - KOLASIN. u duzini od 3 km
Letos sam bio postavi video gde se video taj deo koji je cekao da se asfaltira. Sa ovim asfaltiranjem dobija se kompletno uradjen put od Berana do ulaza u tunel Klisura. S druge strane tunela se nalazi skijaliste Kolasin 1450 i Kolasin 1600 gde se radi most na ovoj deonici.

ako nemozete ovako da otvorite idete preko youtuba
 
Poslednja izmena:
Bilo bi zanimljivo da se napravi put do Duge poljane a onda nakon nekoliko godina da se poveže sa Boljarima i dalje prema CG.
Ovde su očekivanja da se tim preskupim putem niko neće voziti ukoliko se ne poveže sa CG pa da onda svi jednom godišnje možemo da odemo na more kako bi taj zaista preskupi autoput postao isplativ.
Ovako laički ja nešto mislim da povezivanjem sa CG nećemo dobiti ne znam kakvo povećanje saobraćaja...
Saobraćaj iz CG će koristiti autoput od Duge poljane do BG ili dokle ko ide z obzira da li stižu magistralom ili direktno autoputem do te lokacije...
Da, ali teutnoutno nema izmađu mrssta Poda (10 km seveno od Berana prema Bijrlom Polu
Bilo bi zanimljivo da se napravi put do Duge poljane a onda nakon nekoliko godina da se poveže sa Boljarima i dalje prema CG.
Ovde su očekivanja da se tim preskupim putem niko neće voziti ukoliko se ne poveže sa CG pa da onda svi jednom godišnje možemo da odemo na more kako bi taj zaista preskupi autoput postao isplativ.
Ovako laički ja nešto mislim da povezivanjem sa CG nećemo dobiti ne znam kakvo povećanje saobraćaja...
Saobraćaj iz CG će koristiti autoput od Duge poljane do BG ili dokle ko ide bez obzira da li stižu magistralom ili direktno autoputem do te lokacije...
Da, ali kako doći do Duge Poljane? Trenutno jedino od Berana preko Rožaja i Novog Pazara, pa onda na zapad... Okolo naokolo 100 km - van pameti, samo zato što imeđu mesta Poda (na magistrali Berane - Bijelo Polje) i Boljara nema pravog puta jer tu postoji jedino asfaltirani put 3 metra širine (do pola) a na dalje 3 metra širine zemljani vojni put. Zato i kažem da se tuda mora provući kvalitena magistrala (sa 3 trake po mogućstvu) jer za auto put se nema para, i neće ih biti u bliskoj budućnosti
 
Ja sam mislio sa je Duga Poljana mnogo bliže Novoj Varoši ali sam minut i po nakon što sam napisao poruku shvatio da je daleko.
Mislio sam da nekome ko je krenuo iz bilo kog smera neće biti toliko cimanje da se tu uključi/isključi sa AP... ali kao što rekoh brzo sam shvatio da lupetam.
 
Uradjen je pre dve godine dobar put od Berana ka Petnjici. Sada neznam ali mislim da su od Petnjice loši putevi do Srbije a da se neide na Rozaje. Mislim da bi nam o tome i tim putevima najbolje objasnio @EsoSj
 
Šta je sa petlji Pelev brijeg i Veruša? Jesu li funkcionalne i povezane sa lokalnim putevima?
 
Vrh