Šta je novo?

Crna Gora

S auto-puta na seosku cestu: Tender za obnovu puta od Mateševa do Kolašina još nije raspisan​

27 Marta, 2022

road-259815_1280-678x381.jpg

U toku je postupak za raspisivanje tendera za rekonstukciju puta koji će prioritetnu dionicu auto-puta spojiti sa Kolašinom, odnosno sa mrežom magistralnih puteva ka sjeveru Crne Gore, rečeno je Pobjedi iz Ministarstva kapitalnih investicija.
“Putni pravac Mateševo – Kolašin predstavlja regionalni put R-13, kojim je trenutno moguće odvijanje saobraćaja. Međutim, s obzirom na očekivani obim saobraćaja Uprava za saobraćaj je u kapitalnom budžetu za ovu godinu predvidjela sredstva za njegovu rekonstrukciju”, kazali su Pobjedi iz Ministarstva.
U kapitalnom budžetu za ovu godinu se navodi da ta rekonstrukcija treba da košta 5,2 miliona eura. Iz Ministarstva objašnjavaju da su prije raspisivanja tendera morali usvojiti plan javnih nabavki, kojim je stvoren osnov za to.
Dionica regionalnog puta od Kolašina do Mateševa duga je oko devet kilometra.
“Put se rekonstruiše na način da se određena tehnička rješenja unapređuju (povećanje radijusa krivina), saniraju kosine, vrši zamjena asfaltnog zastora na cijeloj dužini, zamjena opreme puta i saobraćajne signalizacije i dr. Put će imati dvije vozne trake, po jedna za svaki smjer”, pojasnili su iz MKI.
Tvrde da će auto-put moći da se otvori za saobraćaj, iako rekonstrukcija prilaznog puta od Mateševa do Kolašina neće biti završena.
“Postojeći put Mateševo – Kolašin može da obezbijedi odvijanje saobraćaja, uz određena ograničenja (manja brzina)”, tvrde iz MKI.
Iz MKI su prošle godine naveli da rekonstrukcija ovog puta nije bila jedna od prioritetnih aktivnosti u proteklom periodu, budući da je namjenski povezana za eksploataciju auto-puta, pa je samim tim i ostavljena da se realizuje pararelno sa završnim radovima na predmetnoj dionici auto-puta.
Iz MKI su ranije ove sedmice Pobjedi saopštili da je na prioritetnoj dionici auto-puta od Smokovca do Mateševa preostalo je da se završi povezivanje elektro-mašinskih instalacija i testiranje sistema kontrole i upravljanja.
Izgradnja ove dionice počela je 2015. i rok završetka probijen je tri puta.
Ukupna dužina prioritetne dionice je 41,5 km, sa 20 mostova na glavnoj trasi, devet mostova na rampama četiri petlje, dva nadvožnjaka, osam podvožnjaka, 7,2 kilometra betonskih zidova, 16 dvocijevnih tunela, dugih 17,7 kilometara.
Cijena proritetne dionice auto-puta prema osnovnom ugovoru je bila 809,6 miliona eura. Od kineske Eksim banke pozajmljena su 944 miliona dolara na 20 godina, sa kamatom od dva odsto, uz grejs period od šest godina, a početkom jula prošle urađen je hedžing aranžman sa evropskim i američkim bankama, kojim je, kako tvrde, smanjena kamatna stopa.
Malo je što se sa auto-puta sa četiri trake silazi na cestu sa dvije, već ta cesta nije ni magistralni pravac, već seoski put. I ne zna se do kada će biti seoski put, ali su sve prilike da će takav dočekati ovogodišnju turističku sezonu. Iz Ministarstva ništa nijesu kazali o budućim “čepovima“ vozila domaćih i turista na ovom putu.

Auto-put otvaraju u maju, a dva puta sedmično lete iz Kraljeva​

Auto-put Bar – Boljare biće otvoren u maju, što će Crnu Goru učiniti bližom turistima iz Srbije, najavio je ministar ekonomije Jakov Milatović na Međunarodnom sajmu turizma u Beogradu.
Najavio je i da će Air Montenegro iz Kraljeva, opštine sa 120 hiljada stanovnika, imati dva puta sedmično letove do Tivta u vrijeme sezone.
 
E OVO TO JE TA FIRMA KOJA JE DOSLA 2016 GODINE U CRNU GORU DA GRADI TUNELE I PUTEVE I EVO
SADA JE 2022 GODINA , A NISTA OD PUTEVA NIJE ZAVRSENO. NI OKO ROZAJA , NI TUNEL PORED ROZAJA
A POSEBNO PUT BERANE KOLASIN PREKO JELOVICE.
FIRMA JE EUROASFALT IZ SARAJEVA.

За рушење моста у Рожајама оптужени директор, извођач и подизвођач​

Они се терете за тешка дjела против опште сигурности у вези са кривичним дjелом изазивање опасности и необезбjеђење мjера заштите на раду, потврдили су Дану из тужилаштва
Основно дравно тужилаштво у Рожаjама, након спроведеног поступка извиђаjа, 28.3.2022. године подниjело је оптужни предлог Основном суду у Рожаjама против четири правна и три физичка лица због пропуста приликом изградње моста Велики Ибарац и његовог урушавања 24. децембра 2020. године када су тешко повријеђена три лица и наступила велика материјална штета.
Предлог је поднијет против предузећа Еуро-асфалт ДОО Сараjево, дио страног друштва Подгорица, и Х.Р., као одговорног лица у том правном лицу, ДОО за инжењеринг промет и Еxпорт импорт Вектор интегра ДОО Сараjево, дио страног друштва Подгорица, и J.Т., као одговорног лица у том правном лицу, А.Г., као непосредног руководиоца радова у Вектор интегри ДОО Сараjево, дио страног друштва Подгорица, ДОО AXA Company Биjело Поље, и И.Б., као одговорног лица у том правном лицу, због кривичног дjела тешка дjела против опште сигурности у вези са кривичним дjелом непрописно и неправилно извођење грађевинских радова, а против Х.Р. као одговорног лица у Еуро асфалту ДОО Сараjево, дио страног друштва Подгорица, J.Т. као одговорног лица у ДОО за инжењеринг промет и Еxпорт импорт Вектор интегра ДОО Сараjево, дио страног друштва Подгорица и И Б. као одговорног лица у ДОО AXA Company Биjело Поље, и због кривичног дjела тешка дjела против опште сигурности у вези са кривичним дjелом изазивање опасности необезбjедење мjера заштите на раду, одговорили су "Дану" из тог тужилаштва.
На оптужници и инжењери
Приjаве су подниjете против црногорске подружнице сараjевске фирме Еуроасфалт, њеног власника и директора Хамеда Рамића (60) из Сараjева главног и одговорног инжењера Суада Jуларџиjа из Загреба, компаниjе Вектра интегра из Сараjева, њеног директора Jасмина Трампу (37) и руководиоца радова Анеса Грахића (29) из Сараjева, као и другог подизвођача, фирме АXА компани из Биjелог Поља и њеног директора Исмаила Брнчевића (57) из Новог Пазара.
Судски спор против окривљених ниjе почео, а мост је и даље у стању какво jе било након рушења због судског спора око тога ко треба да надокнади причињену материjалну штету, што jе услов за санациjу и наставак радова.
На мосту дужине 160 м, чиjа jе изградња била при краjу, у тренутку рушења су била четири радника, док се пети налазио у близини, код пумпе за бетон.
– Приликом изливања бетона дошло jе до попуштања конструкциjе, односно скеле, и радници коjи су били на мосту, њих двоjица, пали су заjедно са конструкциjом и повриjедили се. Радника коjи jе био на пумпи, како су пренијели медији, вjероватно jе ударио jедан дио скела или оплата. Оваj четврти у том моменту некако jе остао на ивици диjела коjи се рушио, остао jе горе – саопштено jе раниjе из ОДТ-а Рожаjе.
Према првим незваничним информацијама, кривичне приjаве поднијете су у марту исте године против четири фирме коjе су радиле на изградњи моста и седам одговорних лица, односно директора и инжењера.
Босанска фирма Еуро асфалт добила jе проjекат изградње заобилазнице око Рожаjа 2017. године. Дужина заобилазнице jе 2,6 километара, а на њој су два тунела дужине 1.193 и 693 метра, као и два моста дужине 17,7 и 154,7 метара.
Уговор су потписали генерални директор Еуро асфалта Хамед Рамић, у име конзорциjума извођача, и генерални директор Саво Парача, у име Дирекциjе за саобраћаj Црне Горе.
 
A rok je 6 meseci, znači najranije 4. oktobra. Divno, i ove godine ima da se lomim kroz Platije
 
S tim da još nisu rešili pristupne puteve na petlji Pelev Brijeg i pogotovo na petlji Veruša, gde je pristup duži i teži. Takođe, mora da se rekonstruiše put Mateševo - Kolašin (mada bi tu trebalo uraditi i proširenja i ispravljanja puta). Ni onih 700 m bulevara u Podgorici još uvek nisu uradili. A radi se gotovo 7 godina... Jeste težak teren, ali ovo sad već postaje katastrofa
 
Kakav spektakularan voluntarizam. Za lekciju u odžebeniku o reaktivnom upravljanju projektom. Da nije tužno, bilo bi da se čovek upiša od smeha...
 

Šta se desava na gradilištu auto-puta: Aktivnosti od početka godine pale na zanemarljiv nivo​

9 Aprila, 2022


autoput smokovac mateševo, autoput bar boljare, bemax, mediabiro
Sa gradilišta autoputa (Mediabiro)
Konsultant koji obavlja nadzor nad izgradnjom prioritetne dionice autoputa, Smokovac-Mateševo, naveo je u januarskom izvještaju Vladi da je vrlo vjerovatno da će radovi biti završeni u maju – julu ove godine, saopšteno je iz Akcije za socijalnu pravdu (ASP).
„Vrlo je vjerovatno da će radovi na prioritetnoj dionici auto-puta Smokovac-Mateševo biti završeni u maju – julu ove godine, procijenio je početkom godine konsultant projekta, koji obavlja nadzor nad izgradnjom dionice, odnosno francusko-italijanski konzorcijum Ingerop Conseil & Ingenierie-Geodata Engineering S.p.A“, naveli su iz ASP-a.
Predstavnica ASP-a, Ines Mrdović, kazala je da je konsultant, u januarskom izvještaju Vladi, naveo da su tokom prvog mjeseca ove godine aktivnosti na projektu bile zanemarljive, odnosno samo 0,05 odsto.
„Određeni broj članova rukovodećeg osoblja vratio se u Kinu u decembru prošle i januaru ove godine, zbog kineske Nove godine. Smanjene su aktivnosti na gradilištu kako se projekat u velikoj mjeri bliži završetku“, naveo je konsultant u izvještaju.
ASP je, prema riječima Mrdović, imao uvid u izvještaj konsultanta, koji je datiran na kraj februara ove godine.
Kako je kazala, glavni izvođač radova na dionici autoputa je kineska China Road and Bridge Corporation (CRBC), koja je dobar dio radova povjerila domaćoj operativi, a najviše podgoričkom Bemaxu, dok je do sada ukupno kašnjenje završetka posla nevjerovatnih tri godine.
„Konsultant procjenjuje da se, osim pojave koronavirusa, svi glavni uzroci kašnjenja mogu pripisati načinu rada glavnog izvođača radova, odnosno kineske kompanije“, dodala je Mrdović.
Među tim razlozima su spora izrada Glavnog projekta i njegove izmjene nakon dobijenog odobrenja. Ukupni period projektovanja trajao je 26 mjeseci, iako je planirano da traje samo deset mjeseci, pa je samo po osnovu projektovanja kašnjenje punih 16 mjeseci.
„Kao razlozi za ogromno kašnjenje navode se i prolongirana mobilizacija od CRBC-a, izvođenje radova suprotno odobrenom Glavnom projektu, kašnjenje u obezbjeđenju dovoljne količine agregata, kasno uspostavljanje dovoljnog broja fabrika betona, kasna mobilizacija osoblja i opreme za elektro-mašinske radove, prvenstveno za tunele“, rekla je Mrdović.
Pored toga, kako je dodala, kašnjenju su doprinijele i naknadne izmjene već odobrenih dijelova Glavnog projekta, korona epidemija, ali i kašnjenje završetka odvojenog ugovora o trajnom napajanju električnom energijom auto-puta, koji sprovodi Monteput.
„U dijelu važnih pitanja, konsultant preporučuje da se priključni put Mateševo, od petlje Mateševo do puta Mateševo Kolašin, od 1,4 kilometara, izgradi što prije, kako bi mogao da se obavlja budući saobraćaj sa auto-puta i kako bi se postojeći put preko mosta preko rijeke Drcke i do naselja Mateševo oslobodio budućeg saobraćaja sa auto-puta“, saopštila je Mrdović.
Kao važno pitanje konsultant navodi i nadogradnju puta Mateševo-Kolašin, te konstatuje da su izvedena određena ispitivanja, ali da nije poznato kada će stvarno biti izvedeni predmetni radovi.
Mrdović podsjeća da se prioritetna dionica auto-puta finansira iz dolarski uzetog kredita kineske Exim banke, čiji je trošak do kraja januara ove godine već dostigao cifru od 109,5 miliona eura, a da su do sada plaćene samo dvije glavnice, a dionica auto-puta još nije završena.
 
Ne uspevam da pronađem, postoji li negde skica buduće veze AP sa Mateševom? Tj. ovoga što treba izgraditi do magistralnog puta.
 
Verovatno će otvoriti a prilaz će biti kroz radove tako da i neće biti neka ušteda kad se napravi neki čep u sezoni, više ono da se overi put...
Ali nek se eksperti dogovaraju lagano, čemu preša...
 
Ne uspevam da pronađem, postoji li negde skica buduće veze AP sa Mateševom? Tj. ovoga što treba izgraditi do magistralnog puta.

Sad sam pažljivije pogledao snimak i pažljivo pročitao vest gore. Izgleda da se proširuje postojeća trasa od petlje Mateševo do ispred mesta Mateševo (gledano od Kolašina), sa dva nova mosta (preko Tare da ispravi postojeću trasu i preko Drcke, da saobraćaj ne ide preko postojećeg mosta).

Nešto poput ovoga:


Dakle, ovi radovi nisu rekonstrukcija celog R-13 do Kolašina, već samo 1.4km od petlje da postojećeg R-13. I za taj patrljak trebaće 6 meseci.
 

Da li će stići do jula: Gradnja bulevara od Podgorice do Danilovgrada ulazi u završnu fazu​

Gradnja bulevara između Podgorice i Danilovgrada trebalo bi da uđu u završnu fazu, s obzirom da je rok gradnje jul ove godine.


Iako je iz kompanije Bemax, koja gradi ovu saobraćajnicu, ranije najavljivano da bi radove mogli završiti i prije roka – sudeći po novom snimku – to se neće desiti.

Poprečni presjek saobraćajnice čine četiri saobraćajne trake širine po 3,25 metra, odnosno po dvije za svaki smjer vožnje, razdjelno ostrvo širine 4,5 metara, bankine, berme, obostrani trotoar širine dva metra je projektovan na ulazu u Podgoricu (500 metara) i na ulazu u Danilovgrad (800 metara).


Predviđena je izgradnja nove kolovozne konstrukcije, saobraćajne signalizacije, javne rasvjete, potpornih zidova, rekonstrukcija postojećih mostova Mareza, Komanski, Matica i Sušica, izgradnja novih mostova paralelno sa postojećim, propusta na trasi, atmosferske kanalizacije. Na trasi se predviđa i izgradnja autobuskih stajališta i kružnih tokova kod JU Komanski most, skretanja za Ćafu i Baloče, Bandiće, Novo Selo, Jastreb i Strahiniće i za Ćurilac.


Izgradnja 15 kilometara duge saobraćajnice koštaće 24 miliona eura a investitor je državna uprava za saobraćaj.


Radovi su počeli u julu 2020. godine a rok izgradnje je dvije godine.
 
autoput smokovac mateševo bar boljare dionica

Čekajući otvaranje: Evo koliko je u procentima završeno radova na auto-putu​

Na prioritetnoj dionici Smokovac – Mateševo auto-puta Bar-Boljare do početka marta bilo je završeno 99,1% predviđenih radova, a kineskoj kompaniji CRBC kao izvođaču je za to uplaćeno 750,083 mil EUR ili 92,65% ukupnog iznosa predviđenog potpisanim ugovorima.

Kako se navodi u izvještaju o radovima Ministarstva kapitalnih investicija i Monteputa čije detalje prenosi Gradski, po osnovu avansa isplaćeno je 161,915 mil EUR ili 20% ugovorene sume, od čega je već vraćeno 117,18 ili 72,37%.

Preostalo je da se izvođaču isplati 59,493 mil EUR ili 7,35% ukupnog iznosa. Od toga, iz budžeta će biti isplaćeno 8,924 mil EUR, a od kreditnih sredtava 69,372 mil USD.

Kada je riječ o dodatnim infrastrukturnim projektima – petlji Smokovac, vodovodnim instalacijama i trajnom napajanju električnom energijom – veće su plaćeni računi vrijedni 40,622 mil EUR. Preostale finansijske obaveze za ove tri stavke iznose 8,868 mil EUR.

Kada je riječ o nivou završetka radova, u tunelima je potrebno priveseti kraju njihovo arhitektonsko uređenje i saniraju pojedine pukotine.

Na otvorenoj trasi auto-puta izvedeno je oko 98,8% predviđenih radova na iskopu, nasipima, zidovima od armirane zemlje, zaštiti kosina, kolovoznoj konstrukciji… Najveći dio je u potpunosti završen, ali su preostali radovi na zaštiti kosina.

Zbog vremenskih uslova bilo je ograničeno preostalo asfaltiranje na auto-putu, petljama i devijacijama. Na rampama petlji skoro kompletan asfalt dobila je ona na Mateševu, na Pelevom Brijegu je preostalo još 17,2%, a na Veruši 32,7% radova. Na devijacijama je završeno nešto više od polovine potrebnih aktivnosti.

– Na lokaciji Pelev Brijeg smještena je Baza za održavanje dionice autoputa Smokovac – Mateševo, koja zauzima površinu od oko 27.000 kvadratnih metara. Bruto površina svih objekata iznosi oko 6.300 kvadratnih metara, a status izvedenosti radova je oko 97% – precizira se u izvještaju.

Na naplatnim rampama Smokovac, Pelev Brijeg, Veruša i Mateševo kompletirano je oko 98 odsto radova.

– Na Petlji Smokovac je do sada završeno oko 99% radova, a na sistemu za vodosnabdijevanje je realizovano 99,7% radova. U toku su radovi na kablovskoj kanalizaciji za 20 kilovoltni kablovski razvod za trajno napajanje električnom energijom na otvorenoj trasi i mostu Moračica. U skladu sa dogovorenim protokolom započeto je sa povezivanjem kablova u trafostanicama prema dostavljenom planu – navodi se u tom dokumentu, i dodaje da je izvođač tražio produženje roka za radove, ali i plaćanje za određene tunelske trafostanice.
 

Vlada dala saglasnost za proceduru probnog rada na dionici Smokovac-Mateševo​


„Tim povodom, Vlada je dala saglasnost da se sprovede procedura probnog rada i funkcionalnog ispitivanja ugrađene opreme u skladu sa Zakonom o planiranju prostora i izgradnji objekata“, kaže se u saopštenju


Ilustracija, Foto: Luka Zeković

Ilustracija, Foto: Luka Zekovic
Vlada je danas dala saglasnost da se sprovede procedura probnog rada na dionici Smokovac-Mateševo, auto-puta Bar- Boljare.
Iz Vlade su saopštili da je na sjednici usvojena informacija u vezi sa probnim radom dionice Smokovac-Mateševo.
„Tim povodom, Vlada je dala saglasnost da se sprovede procedura probnog rada i funkcionalnog ispitivanja ugrađene opreme u skladu sa Zakonom o planiranju prostora i izgradnji objekata“, kaže se u saopštenju.
 

u MKI Očekuju brzi završetak elektromašinskih radova​


Pogledajte kako izgleda vožnja dionicom autoputa Smokovac – Mateševo​

 
Шта мислите , хоће ли до 1.јула бити пуштен у саобраћај овај АП?
 
Vrh