"Dosta više priče da smo Srbi"
https://www.b92.net/info/vesti/index.ph ... id=1596477
"Nedopustivo je, kaže akademik Radovan Radonjić, da su svim pravoslavnim vernicima u Crnoj Gori dostupne naše svetinje, osim Crnogorcima. “Koja to Venecijanska ili druga komisija ima pravo da se meša u stvari koje su isključivo crnogorske”, rekao je Radonjić.". Kao i druge kritike CPC mitropolita Mihaila i još nekih.
Ovde opet moram da podsetim na Staru Hercegovinu. Koja se inače pre toga zvala Vojvodstvo Svetog Save, a Sveti Sava je upravo osnivač SPC pre 800 godina. Crna Gora je kraj oko Cetinja koji se proširio i na delove Stare Hercegovine pre vek i nešto, nakon oslobođenja od Turaka. Pre toga ni Otomansko carstvo, ni Stara Hercegovina, ni Vojvodstvo Svetog Save... nije bilo imena Crna Gora. Zapravo sve su to stariji pojmovi od imena Crna Gora, imena koje se pojavilo u 15,16 veku, u pomenutom kraju oko Cetinja. Naravno, reč je istom narodu jer ljudi koji su se pojavili sa imenom Crna Gora, bili zapravo došljaci par planina dalje iz sadašnje Hercegovine, oko Zelengore (prema istraživanjima Petra Aškrabe Zagorskog). To će potvrditi i haplogrupe, i jezik i dijalekat koji se nije proširio samo do Crne Gore već Zapadnom Srbijom čak do Divčibara, tj Kosjerića, kao i naravno u Zapadnoj Hercegovini gde su danas Hrvati (pa tako moj brat iz Mostara ima isti naglasak kao moj drugar iz Kosjerića, s tim da ovaj drugi ne priča ijekavski).
Međutim taj isti narod je zadnjih vekova podeljen, što na katolike Hrvate, što na muslimane, što na Srbe, što na Crnogorce, što na severne Albance... U pitanju je bila uglavnom verska podela (mada u slučaju Albanije i jezička), tako da nije čudno što se ovde pojavljuje crkva, tj CPC. Ne kažem ni da je SPC svetinja, ali ima najdužu tradiciju od svih pomenutih crkava u tom kraju od oko 800 godina.
Dakle šta je ovde problem. Problem je što se jedan narod : Srbi Hercegovci i Srbi Crnogorci, oslobađao zajedno od Tuaraka karajem 19. veka. Crna Gora se brže oslobađala i zato je dobar deo Stare Hercegovine potpao pod nju, a bilo je ideja da Crna Gora bude sve do Konjica, čime bi skoro cela današnja srpska istočna Hercegovina danas bila u sastavu Crne Gore. To naravno tada nije bio tolko veliki problem među Srbima, ali pošto su bile dve srpske dinastije, pa kasnije dve republike, i na kraju dve države.. to je dovelo do bitnosti ovih pitanja, kao i uvek kada se nešto deli.
I sada ima jedna paradoksalna situacija, da je SPC koja je u tim krajevima osnovana pre 800 godina, "okupira" Crnu Goru koja je em nastala par vekova kasnije od istih ljudi, em se kaže da bi se te stare crkve SPC trebale preobratiti u CPC. Naravno, to ne bi bilo ništa novo jer su i mnoige crkve, džamije itd dizane na starijim religijama. Ali otrovnost je najveća u podelama jednog naroda kome će se stranom carstvu prikloniti. Jer isti su ljudi. Zajbani i sa jedne i sa druge strane. Znajući to, zar Mihailo & Co misle da će ti ljudi lako prepustiti svoju crkvu njemu ili bilo kome? Ako bi krenuo da otima crkve crnogorskim vernicima SPC moguće da bi neki od njih se digli i na oružje. I to nema veze sa stanovništvom u Srbiji, već sa stanovništvom koje živi na tom konkretnom mestu. Ne može Vasilije Ostroški koji se rodio u jednom delu Hercegovine, a službovao u drugom u okviru SPC, da bude "okupator" svoje đedovine, koja je to logika CPC ljudi? Kako onda CPC može uzeti starohercegovački Ostrog? Pa ko je onda tu napadač. Ostrog i druge crkve su se našle u CG posle oslobođenja od Turaka, i niko nije insistirao da se ta teritorija vrati pod naziv Stare Herceogovine jer i nije bilo toliko bitno ako je isti narod, jezik, vera. a pride je i Hercegovina bila strana, nemačka reč, pa što insistirati na njoj. Sa druge strane i sadašnja Srbija je okupaciona i bolesna teritorija, pa još nije vreme za ujedinjenje svih srbskih zemalja, biće kada Srbija kao najveća ozdravi, da ne zaražuje i uništava dodatno ostale.
Zaključak, ne mogu starohercegovačke crkve SPC na teritorije današnje Crne Gore da budu "okupatorske" jer su u pitanju starije institucije od samog imena Crne Gore. Ja mogu razumeti razočaranost današnjom Srbijom ali ne mogu razumeti izdaju srbstva, bratsva, roda, to je mnogo dublji pojam od današnje okupirane zemlje Srbije ili crkve koja nosi to ime.