AUTO-PUT BRIŠE TARU SA LISTE UNESKO: Potpuno uništeno korito reke i njena fauna, građevinske mašine i dalje iznose šljunak i pesak!
PODGORICA - Vlada od početka gradnje autoputa zna da bi bilo kakvi radovi u koritu Tare mogli da izbrišu ovu reku sa liste UNESCO.
Vijesti su juče objavile fotografije Mreže za afirmaciju nevladinog sektora (MANS) koje svedoče o potpunom uništenju Tare u delu gde je predviđena gradnja mostova Tara 1 i Tara 2 - tok reke je promenjen, korito izmešteno, postavljeni potporni stubovi, a građevinske mašine iznose šljunak i pesak.
Nadležni državni organi tvrde da sve rade u skladu sa propisima.
Na moguće uništavanje korita reke, a potencijalno i statusa Tare na listi UNESCO, Vlada je upozorena kroz Stratešku procenu uticaja na životnu sredinu, koja prati Detaljni prostorni plan auto-puta Bar - Boljare.
U dokumentu, do kojeg je došao Istraživački centar MANS, podgoričko-slovenački stručni tim podseća da se sliv Tare nalazi na UNESCO listi svetskih rezervata biosfere, te da je, u skladu sa međunarodnim kovencijama, Crna Gora u obavezi da “neće namerno preduzimati nikakve mere koje mogu direktno i indirektno izazvati negativne posledice na kulturnu i prirodnu baštinu”.
[youtube]https://www.youtube.com/watch?v=MfAwRSCjaQI[/youtube]
Stratešku procenu uticaja na životnu sredinu na DPP autoputa Bar - Boljare naručilo je Ministarstvo ekonomije, odobrio resor ministra održivog razvoja Pavla Radulovića, a izrada Strateške procene poverena je konzorcijumu WINsoft iz Podgorice i slovenačke firme Geateh.
Kako auto-put od Veruše preko Mateševa do Trešnjevika prolazi upravo kroz područje sliva Tare, to se, tvrde autori Strateške procene, može smatrati povredom Konvencije.
To bi, kako dodaju, obavezalo crnogorske institucije, M&B komitet, te Međunarodni savet za koordinaciju M&B Programa (ICC), da o svemu obaveste Generalnu skupštinu UNESCO.
“A konačna odluka može biti i brisanje područja sa Liste svetskih rezervata biosfere”, navode autori Strateške procene, podgorička kompanija WINsoft i Geateh iz Ljubljane.
Mreža za afirmaciju nevladinog sektora (MANS) objavila je snimke i fotografije koje ukazuju na devastaciju korita Tare, na delu budućeg auto-puta, gde je predviđena gradnja mostova Tara 1 i Tara 2.
“Dokument do koga je došao MANS pokazuje da je Vlada Crne Gore znala da reka Tara može biti ugrožena izgradnjom auto-puta, jer su je eksperti upozoravali na to, kao i da može biti prekršena Konvencija o zaštiti Svetske prirodne i kulturne baštine (UNESCO).
[youtube]https://www.youtube.com/watch?v=XogAKelyLwk[/youtube]
Uprkos tome, državne institucije su dozvolile devastaciju korita Tare u obimu koji je otkrio Istraživački centar MANS-a”, kazala je izvršna direktorka MANS Vanja Ćalović Marković.
Grupa profesora sa PMF-a od n2016. prati faunu dna Tare. U izveštaju o monitoringu ističu da je tokom 2017. i 2018. fauna dna Tare na lokalitetima na kojima kineski CRBC gradi budući auto-put - potpuno uništena. Iz Ministastarstva održivog razvoja i turizma odgovore na pitanja o budućnosti Tare još nisu dali odgovore.
Ekološki pokret “Ozon” i Ekološko društvo “Breznica” smatraju da radovi u koritu reke Tare degradiraju njenu ekosistemsku vrednost, što nanosi nesagledive ekološke i ekonomske posledice i predstavlja dalje obesmišljavanje Ustavom definisanog razvojnog pravca ekološke države.