VLADA CRNE GORE USVOJILA IZVJEŠTAJ O VREDNOVANjU PONUDA I PREGOVARANjE U POSTUPKU JAVNOG NADMETANjA ZA AUTOPUT BAR - BOLjARE
Pregovori sa Hrvatima počinju za nedjelju dana
Vlada ne očekuje nijedan sporni elemenat u pregovorima sa «Konstruktorom». Ukoliko „Konstruktor” ne dokaže da je obezbijedio polovinu novca, Vlada ima pravo da raskine ugovor .Nakon isteka perioda od tri decenije, put Bar – Boljare postaje vlasništvo države. Ni jedan element iz ugovora, što se tiče Vlade , ne bi trebalo da predstavlja poslovnu tajnu
Podgorica, 9. aprila - Za nedjelju dana trebalo bi da počnu pregovori oko dodjele koncesija za gradnju autoputa Bar-Boljare-
predstavnika crnogorske vlade i hrvatskog konzorcijuma koji čine Konstruktor, Institut za građevinarstvo Hrvatske i Tehnika. To je danas konstatovano na sjednici kojom je predsjedavao potpredsjednik dr Igor Lukšić, na kojoj je usvojen izvještaj Komisije za vrednovanje ponuda i pregovaranje u postupku javnog nadmetanja za autoput i finalni Nacrt ugovora o koncesiji kao polaznu osnovu za pregovore s prvorangiranim ponuđačem u postupku dodjele koncesija.
Danas, najkasnije sjutra biće upućen formalni poziv «Konstruktoru» da dođe na pregovore oko potpisivanja koncesionog ugovora, kazao je nakon sjednice Vlade ministar saobraćaja, pomorstva i telekomunikacija dr Andrija Lompar, podsjećajući da je Crna Gora već imenovala svoju ekipu. Nadam se da će oni već iduće sedmice biti spremni da počnu razgovore, ali to zavisi i od njihovih mogućnosti. Ne očekujemo nijedan sporni elemenat u pregovorima sa «Konstruktorom». Vjerujem da ćemo se dogovoriti u periodu od 30 dana. Prilikom usaglašavanja ugovora sigurno ćemo razgovarati i o pitanju PDV, kazao je Lompar, dodajući da su oni imali dosta pitanja oko fiskalnih elemenata.Hrvatski konzorcijum će formirati firmu u Crnoj Gori, koja će predstavljati izvođača radova , morati da ispuni sve fiskalne obaveze u Crnoj Gori. Oni su imali određena pitanja i sugestije koje treba da znače olakšice za njih. Iz Ministarstva finansija im je odgovoreno da su njihovi zahtjevi uvršteni u pravni okvir i treba da stupe na snagu. Ni tu ne očekujem velike probleme. Izvjesno je da ćemo raspravljati i o atribuciji - državnom učešću od 100 miliona eura. Nacrtom koncesionog ugovora predviđeno da se taj novac isplaćuje četiri puta po 25 odsto odnosno po 25 miliona eura, ali da to bude vezano za završetak određenih radova. Ministar je objasnio da će u pregovorima biti i onih klasičnih pitanja oko geologije i arheologije... Pregovaraćemo dok definišemo svaki član ugovora, da se kasnije ne bi pojavio neki problem.
Rok za potpisivanje svih ugovora sa koncesionarom je šest mjeseci. Koncesionar u tom periodu treba da obezbijedi sav novac. Informacije koje sada imamo pokazuju da je već obezbijeđena polovina novca i da „Konstruktoru” treba malo vremena da obezbijedi drugu polovinu. Ukoliko „Konstruktor” u periodu od tri mjeseca ne dokaže da je obezbijedio polovinu novca, Vlada ima pravo da raskine ugovor, naplati garancije i počne pregovore sa drugorangiranim. Ukoliko dokaže, daćemo mu još tri mjeseca da obezbijedi ostatak. To se može završiti i ranije. Postoji mogućnost obezbjeđivanja i predpočetnih kredita od 100 miliona eura , koje nude neke banke , kako bi počela gradnja i da se ne bi gubila građevinska sezona.
Hrvati su za kompletan autoput naveli neto sadašnju vrijednost od 2,77 milijardi eura, od čega bi učešće države bilo 1,74 milijarde eura. Konzorcijum je za glavnu dionicu budućeg autoputa od Podgorice do Mateševa ponudio cijenu od 910 miliona eura, uz učešće države od 603 miliona eura. Kontribucija - 603 miliona eura je cijena koju će država platiti 30 godina od dana kada bude puštena u saobraćaj prva dionica . Nakon isteka perioda od tri decenije, put Bar – Boljare postaje vlasništvo države . Lompar je objasnio da bi, ukoliko bi država 603 miliona eura stavila u banku, uz godišnju kamatu od osam odsto, onda bi novac bio dovoljan da svih 30 godina platimo koncesionaru - izgradnju, održavanje redovno i investiciono i upravljanje njime. Tu cifru je ponudio „Konstruktor” , podsjetio je ministar. Oko rizika frekventnosti saobraćaja dogovorili smo se da sve prihode od korišćenja puta uzima koncesionar do jednog trenutka – kada oplodi svoj kapital u visini cijene kredita pod kojim ga je dobio od finansijskih institucija. Kada to dostigne osam odsto, odnosno stopu po kojoj je dobio novac od finansijskih institucija, počećemo da dijelimo novac po pola – državi Crnoj Gori i hrvatskom konzorcijumu . Kada stopa oplodnje kapitala bude 15 odsto, tada će Crna Gora uzimati 80 odsto putarine, a koncesionar 20 odsto. Nakon isteka 30 godina, država uzima kompletan prihod od putarine.
Ministar je podsjetio da je konfuziju u javnosti izazvala i cifra od 840 miliona erura za prvu dionicu u slučaju „Konstruktora” i dodao da država neće imati finansijskih obaveza dok se ne završi prva dionica . Nakon što ona bude završena i prvo auto prođe njome, tog trenutka počinje da teče period od 30 godina koncesionog ugovora. Tada dospijevaju prve finansijske obaveze Vlade. To, odnosno taj dan, treba da nastupi za četiri godine . Od tada u narednih 30 godina kompletne kontribucije države su 840 miliona eura. Na toliko će narasti 603 miliona oročene pod kamatu od osam odsto za četiri godine, objasnio je ministar.
Od eventualne prevare, Vlada se zaštitila bodovanjem . Ni jedan element iz ugovora koji smo danas koncipirali ne predstavlja poslovnu tajnu što se Vlade tiče. Sve je dostupno, objasnio je on, dodavši da će se nakon pregovora vidjeti da li taj stav dijeli hrvatski „Konstruktor”. Mi u ovom momentu ne vidimo da postoji i jedan elemebnat koji bi mogao biti poslovna tajna, objasnio je Lompar.
Za eksproprijaciju 20 miliona eura
Budžetom je za eksproprijaciju planirano 20 miliona eura koji će se trošiti prema dinamici i usvajanju elaborata. Za eksproprijaciju prvih 10,5 kilometara biće utrošeno 2,9 miliona eura. To je vrlo optimistično, jer je to dio sa najviše privatnih vlasnika, dok u narednim ne očekujem toliko novca, objasnio je ministar. Tržišna cijena je bila osnov za određivanje cijene eksproprijacije, a Vladi su je dostavile opštine kroz koje put prolazi. Elaborat o eksproprijaciji osam kilometara puta već je završen , ali još nije i usvojen na Vladi.
Putarina od šest do 39 centi po kilometru
Cijena putarine u zavisnosti od kategorije vozila kretaće se od šest do 39 centi, kazao je ministar. Za motore je šest centi , automobile 12 , autobuse 21, a srednja i teška teretna vozila 30 i 39 centi. Lompar je objasnio da koncesionar može godišnje pod određenim uslovima prilagođavati cijene, ali da one ne mogu biti veće od ovih.
Angažovanje domaće operative nije obavezno
Nacrtom koncesionog ugovora nije predviđena klauzula o obaveznom učešću domaće građevinske operative, jer bi to, kako je rekao, moglo predstavljati barijeru - limitirajući faktor za koncesionara. To bi bila jedna vrsta ucjene, bez obzira što takvi uslovi postoje u nekim zemljama. Tržište niskogradnje u Crnoj Gori potpuno je usisano, a domaća operativa, bez tako velikog projekta, kakav je izgradnja autoputa, 100 odsto je angažovana. Poslove niskogradnje već realizuju neke firme iz regiona - Užica, BiH... I kada bismo postavili uslov da mora biti angažovano trećina ili 50 odsto naše oparative nijesmo sigurni da bi oni to mogli da obave. Jednostavno smo ocijenili da ne postoji potreba za takvom zaštitnom klauzulom. Ukoliko firma koja bude gradila autoput bude imala ekonomski interes da angažuje lokalne firme, ona će to i uraditi. Lompar smatra da je to dovoljna šansa svim domaćim firmama da učestvuju u izgradnji.
Nezavisni inženjer - nadzor
Nadzor nad gradnjom autoputa vršiće Nezavisni inženjer- pravno lice koji će biti imenovan sa liste koji predlože oba partnera.On će imati autoritet da brzo rješava sporove i sve što se može pojaviti kao problem u arheologiji, geologiji i ispunjavanju roka. Ako Vlada i hrvatski konzorcijum oko njega ne uspiju da se dogovore, biće tražena pomoć od Međunarodne organizacije nezavisnih inženjera. Pored Nezavisnog inženjera, Vlada će imati i sopstveni nadzor za kojeg sada ima dva modela. Uskoro će se odlučiti za jednog , kazao je Lompar, dodajući da postoji mogućnost formiranja državne firme za nadzor. Smatram da je domaći model bolji zato što je to prilika da se formira jedna mlada dobra ekipa domaćih inženjera . Ta edukacija ne smije skupo da se plati , upozorio je Lompar.
Savjet za računovodstvo i reviziju
Vlada je donijela Odluku o osnivanju Savjeta za računovodstvo i reviziju, čime se u potpunosti zaokružuje organizacija i funkcionisanje ovog značajnog sistema. Cilj je razvoj i unapređivanje računovodstvne i revizorske prakse u Crnoj Gori.
Donijeti zakon o krivičnom položaju maloljetnika
Analizu postojećeg normativnog okvira u oblastima krivične i prekršajne odgovornosti maloljetnika, izvršenja krivičnih sankcija prema maloljetnicima i koncentracije nadležnosti , danas je usvojila Vlada. Potrebno je donijeti posebni zakon kojim će se cjelovito urediti krivično-pravni položaj maloljetnih počinilaca krivičnih djela, uz garanciju potpune zaštite ljudskih prava djece, ocijenjeno je na Vladi.
Lokalne putarine ne mogu biti veće od regionalnih
Taksa za korišćenje lokalnih puteva ne može biti viša od regionalne i magistralne, predviđeno je Izmjenama i dopunama Zakona o putevima koji je Vlada danas isvojila, kazao je nakon sjednice ministar saobraćaja, pomorstva i telekomunikacija, dr Andrija Lompar. Izmjena važećeg Zakona bila je neophodna jer lokalne zajednice visoko naplaćuju korišćenje lokalnog putnog pojasa. To je prepoznato kao biznis barijeru. Novim zakonskim rješenjem biće uspostavljena ravnoteža u cijenama putarine za regionalne, magistralne i lokalne puteve. Zakon o putevima ostavio je mogućnost da onaj ko njima gazduje može da naplaćuje korišćenje. Ovim zakonom je definisan i inspekcijski nadzor.
Inspektor za državne puteve imao je nadzor nad regionalnim i magistralnim, a izmjenama je predviđeno da u okviru prostora koji pokriva DUP u određenim opštinama nadležnost ima komunalna inspekcija. Državni inspektori su nadležni za one druge.
Mr.Milović
Izvor:
www.pobjeda.me