Šta je novo?

Brana, Akumulacija Stubo-Rovni

Postoji mala verovatnoća, brane po svetu pucaju. U zadnjih vek-dva je puklo oko 50tak brana. Razlozi su : zemljotresi (za ovi branu je jasno rečeno da se ne može obezbediti potpuna zaštita od zemljotresa iz ekonomskih razloga, videti stranu foruma 24), loša konstrukcija i materijali, loše održavanje, iznedni odroni i poplave, terorizam (kao što je 92-e Murat Šabanović zamalo izveo nedaleko u Višegradu...). Valjevo je 10tak km nizvodno, ako bi se sagradile neke preventivne male kaskade između brane i grada, verovatnoća da se ugroze ljudi u gradu bi bila svedena na nula.
 
[url=http://beobuild.rs/forum/viewtopic.php?p=432921#p432921:1rh9pd2d je napisao(la):
Earthmoving » 11 Feb 2017 11:49 am[/url]":1rh9pd2d]Postoji mala verovatnoća, brane po svetu pucaju. U zadnjih vek-dva je puklo oko 50tak brana. Razlozi su : zemljotresi (za ovi branu je jasno rečeno da se ne može obezbediti potpuna zaštita od zemljotresa iz ekonomskih razloga, videti stranu foruma 24), loša konstrukcija i materijali, loše održavanje, iznedni odroni i poplave, terorizam (kao što je 92-e Murat Šabanović zamalo izveo nedaleko u Višegradu...). Valjevo je 10tak km nizvodno, ako bi se sagradile neke preventivne male kaskade između brane i grada, verovatnoća da se ugroze ljudi u gradu bi bila svedena na nula.


Vec postoje
 
Jasta i sta ce to na ovu temu nije brana u Orovilu tema cak nije ni u ovoj zemlji lose su je ameri odradili nisu sve brane na svetu iste.
 
Svaka brana može da pukne, kao i što svaki automobil može da učestvuje u nesreći sa smrtnim ishodom. Hoćemo li sada na temi o automobilima da pišemo samo o nesrećama?
 
Stara kola odu bezbedno u staro gvožđe, a gde ode stara brana? Prepreka u sagledavanju problema brana je što je velika većina u svetu relativno nova, tj u najvećem broja mlađa od 60-70 godina. Ova gornja svega 50 godina. I onda se sada iz te vremenske blizine ne vidi dobro da tiha voda kad tad breg roni. A ispod desetine hiljada ljudi i stotine miliona evra imovine... Naravno, štetu je moguće sprečiti održavanjem, popravljanjem ili čak građenjem nove brane posle nekog perioda ali ako vidimo da se u bogatoj Americi to ne dešava, kako da verujemo da je kod nas tek sve bezbedno.
 
U bogatoj americi padaju mostovi od dotrajalosti i neodrzavanja kod nas se to jos ne dogadja.

Nije zlato sve sto sija, tako da vidimo da nije ni amerika toliki sjaj kako se (u filmovima) predstavlja, niti je kod nas sve cemer i jad kako neretko kazemo i mislimo...

Sent from my LG-D320 using Tapatalk
 
Gazeli je malo falilo.
Koliko me sećanje služi brana kod Prokuplja (Selova) ima malih problema.

[youtube]https://www.youtube.com/watch?v=hTMGlR1_RO4[/youtube]
 
[url=http://beobuild.rs/forum/viewtopic.php?p=433396#p433396:1wf3iff0 je napisao(la):
Žika » 13 Feb 2017 11:12 pm[/url]":1wf3iff0]Gazeli je malo falilo.
Koliko me sećanje služi brana kod Prokuplja (Selova) ima malih problema.

[youtube]https://www.youtube.com/watch?v=hTMGlR1_RO4[/youtube]

Nije ni dovrsena kako treba to ti je ko kad kucu ostavis pod plocu bez krova normalno ce da prokisne.
 
Ajoj, nije valjda ovo zarđalo gvožđe od mašina u desnom uglu zaduženo da hitro reaguje ako bude problema na brani... Na onoj američkoj brani smo videli mašine u pripravnosti koje saniraju oštećenu branu usled popolava: betonske pumpe, miksere koji donose beton, bagere, buldozere... Imali su dobru opremu (mislim čak i helikoptere koji su donosili velike stene) i verovatno je to i pomoglo da se brzo popravi oštećenje i spreči katastrofa.
 
Eh da je samo jedna https://www.youtube.com/watch?v=b6NAjrIjf3U
Da li kod ove brane nadležni imaju park mašina spremnih da reaguju u slučaju radova i popravki na brani (kao što smo videli da Ameri imaju kod svojih brana)? Ako imaju interesuje me koje vrste mašina imaju, gde su i kolko su stare tj. pouzdane?
 
Nisam slikao levak, ali sam video da je bela gradjevina (bivsa crpna stanica?) slikana na strani 39 na istom nivou kao sto je bila i onda kada sam je ja slikao. Zaci da je vodostaj slican onome od pocetka novembra. Nadam se da ce ona nestati za nekoliko nedelja. Sledece nedelje ide malo ozbiljnija kisa.
 
.. Na onoj američkoj brani ..... Imali su dobru opremu (mislim čak i helikoptere koji su donosili velike stene) i verovatno je to i pomoglo da se brzo popravi oštećenje i spreči katastrofa.

... imali jer bi pali debeli odštetni zahtevi !!!

Sve je to bilo prenapumpano - ono oštećenje odlivne staze nije bilo katastrofično jer se sama staza nalazi na stenovitoj podlozi.
Sve u svemu klasična USA cirkuska predstava.
 
[url=http://beobuild.rs/forum/viewtopic.php?p=436850#p436850:1uyiah1i je napisao(la):
Earthmoving » 01 Мар 2017 02:30 pm[/url]":1uyiah1i]Eh da je samo jedna https://www.youtube.com/watch?v=b6NAjrIjf3U
Da li kod ove brane nadležni imaju park mašina spremnih da reaguju u slučaju radova i popravki na brani (kao što smo videli da Ameri imaju kod svojih brana)? Ako imaju interesuje me koje vrste mašina imaju, gde su i kolko su stare tj. pouzdane?
Zemljani, već nekoliko puta si ponovio ovo, ali siguran sam da nisi u pravu. Izveo si zaključak gledajući slike/snimke gledane u trenutku kada je već nastalo oštećenje i kada pokušavaju nešto da saniraju. Sigurno nisu imali mašine koje im nisu neophodne za redovno održavanje. To bi bilo potpuno ekonomski neopravdano. Ameri su racionalni ljudi, mašine angažuju po potrebi, a imaš gomilu preduzeća koja ih iznajmljuju. Isto kao što nisu imali 5 helikoptera koji su sedeli 50 godina pored brane čekajući na intervenciju. Jednostavno, takve stvari se ne rade. Dakle, ako su nešto imali, imali su samo najneophodnije mašine koje se koriste za redovno održavanje i to je to.

Ne rade svi kao u srbiji gde 4 godine ne može da se zakrpi pešačka staza na mostu. Ljudi su sposobni da se organizuju u par sati i obezbede helikoptere, kamione, sve što je neophodno. Imati armiju mašina koja čeka kriznu situaciju je jednako kao imati kod kuće štake i invalidska kolica za slučaj da vas jednog dana neko osakati u saobraćaju.

vlasta":1uyiah1i je napisao(la):
Sve je to bilo prenapumpano - ono oštećenje odlivne staze nije bilo katastrofično jer se sama staza nalazi na stenovitoj podlozi.
Sve u svemu klasična USA cirkuska predstava.
Evo ga tipični predstavnik srpskog internet naučnika. Pročitaš dva naslova, pogledaš dve slike i doneseš zaključak i popljuje. :violina:
Da si se zaista informisao, znao bi da glavni preliv, tj prelivna staza, nije bio kritičan po branu, već pomoćni, za hitne slučajeve, koji nikad do sada nije bio korišćen (nalazi se levo od glavnog, bez odlivne staze).
Oroville_dam_spillover_2017-02-11.jpg


Kada je glavna prelivna staza krenula da se urušava, zaustavili su odliv vode tu kako bi pokušali da saniraju i nadali se da će pomoćni da odradi posao. Ispostavilo se da je voda počela da potkopava temelje i da su nastavili da ga koriste zid preliva bi popustio i 20m vodenog stuba bi se strmoglavilo nizvodno, a pitanje da li bi se završilo samo na tome.
Oroville-aux-spillway.jpg

Nakon toga su rešili da kompletno žrtvjuju glavnu prelivnu stazu i time sprečili da dođe do dalje erozije kod pomoćnog preliva. Dakle, uopšte nije bilo prenaduvano, već vrlo, vrlo kritično.

Evo i slika glavnog preliva pre i posle žrtvovanja
Oroville_Dam_spillway_damage_7_Feb_2017-10235.jpg
920x920.jpg
 
@Mihailo, razumem šta hoćeš da kažeš i generalno se slažem sa tvojom logikom ovde ali ja imam par dubljih pitanja:
Ja samo pitam kako je to sa mašinama regulisano kod naših brana i na ovoj konkretnoj brani: da li bi u slučaju potrebe hitno angažovali tuđe mašine ili imaju neke svoje mašine koje kao garant sigurnosti stoje blizu brane? Na slici gore su neke zarđale mašine, pa se pitam da li su one tu slučajno ili su upravo namenjene toj funkciji i ako jesu dal su u upotrebnom stanju za hitne intervencije jer ne ulivaju poverenje.
Da li je skupo da imaju čak i samo jednu mašinu, recimo bager koji bi tamo stajao iz predostrožnosti? Jeste. Da li je ta cena bila skupa ako bi mogla spasiti čitav grad ispod? Nije. Moguće su različite strategije:
1. da imaju svoju jednu ili par mašina, a da ostale angažuju od drugih u slučaju nužde
2. da imaju sve svoje mašine kojima je to primarna funckija ali zarađuju odrađivajući i ostale poslove u širem kraju (čišćenje korita, održavanje i gradnja puteva, komunalije, šume...)
3. da nemaju ni jednu svoju mašinu i da u slučaju havarije hitno angažuju sve mašine od nekog sa strane. Ovde se postavlja pitanje šta ako u kritičnom trenutku te mašine nisu blizu nego su angažovane ko zna gde. Tu postoji opasnost da se ne bi imalo čime reagovati.
Da li je skupo držati, recimo, jednu mašinu za svaki slučaj. Takva nova mašina bi koštala 100-200.000 evra. Ako je to svega neki % prihoda ovog preduzeća i ako bi povećalo sigurnost žitelja nizvodno onda nije skupo. Tako slično funkcioniše sistem osiguranja - štediš po malo (po neki %) da bi kada se u jednom trenutku realizuje potencijalni rizik imaš fond na raspolaganju. Meni naravno jeste skupo al ja niti imam tolku odgovornost nit imam tolke prihode :D
Dakle, ja ne znam pa pitam jer želim da saznam kako ta organizacija funkcioniše kod nas. Ipak ništa nije večno, posebno ne nešto pored vode, posebno ne brane, pa se moraju adekvatno održavati i pratiti.
 
Pa kad se ona slika zumira, vidi se da je ono neki otpad. Dve kiper-prikolice bez kamiona, jedna sa kamionom na čijoj kabini je očerupano sve, nema točkove, sedišta, stakla, samo go metal koji truli. I ima jedan veliki rezervoar. Dakle, staro gvožđe.

E sad, što se tiče ovog oko posedovanja mašina ima smisla posedovati samo ono što ti treba redovno. Ako npr bar jednom nedeljno ima potrebe da bager nešto radi, ima smisla imati bager u suprotnom ne.

Čišćenje korita se verovatno radi jednom u 10 godina i posedovati mašine koje se angažuju jednom u deset godina nema smisla. Probale bi i od samog stajanja.

E sad ovo angažovanje "u slučaju nužde" je posebna priča. Prvo, brana sigurno nije napravljena tako da je to nešto što treba očekivati. U prevodu, ne postoji sračunat rizik. U tom smislu, nikakve mašine koje bi čekale u pripravnosti da se tako nešto desi nisu potrebne.

U slučaju da dođe do "slučaja nužde" tipa ekstremno jak zemljotres, udar meteora prečnika pola km i slično, taj bager ili 2 ili 50 ne bi bilo od mnogo pomoći.

I na kraju, ako baš dođe do neke frke i da je potrebna mehanizacija, postoje mehanizmi da se obezbede usled vanredne situacije, npr angažovanjem vojne mehanizacije, ili privremenom zaplenom drugih u slučaju vanrednog stanja. To su naravno ekstremi, ali mehainzmi postoje ako se hoće.
 
Ja recimo 15 godina plaćam osiguranje za kola, a nikada do sad nisam imao odštetu od osiguranja. Da li nema smisla što plaćam? (da ne ulazimo sad u moranje plaćanja jer i u jednom i drugom slučaju zakon može isto odrediti). Druga stvar, ranije sam kačio, sad me mrzi da tražim, u elaboratu se jasno kaže da ova brana nije pravljena za potpunu sigurnost jer to ne bi bilo ekonomski opravdano. Dakle, mali rizik, hazard je svesno predviđen zarad manjih troškova. Naravno taj rizik je trenutno izuztno mali posebno dok je brana nova, pa još ako većina smatra da ta ulaganja ne bi bila vredna smanjenja rizika sa 1% na 0,01%, onda sam ja naravno u manjini, pa ne bi sad nastavljao više o tome :) Ali, kako godine prolaz, brane stare, imate teško breme da svaki dan vreme dokazuje vašu tezu da brane ne padaju, da je to glupost ;)
 
Babe i žabe. Ti (kao i ja) plaćaš osiguranje i znaš šta dobijaš time što plaćaš. I znaš da ćeš, ukoliko bude potrebno, to isto moći da iskoristiš i na koji način.

U ovom slučaju bi se plaćalo nešto što 99% ne bi bilo ni blizu dovoljno za sanaciju/intervenciju. Stvarno ne razumem kako ne shvataš da nema poente. Ako se desi havarija to je verovatno iznenadna ogromna havarija kojoj ne bi pomoglo ni 50 helikoptera i 300 buldožera. Sve ostalo se sređuje redovnim praćenjem stanja i sanacijom po potrebi i za sve to je moguće angažovati mašine po potrebi.
 
Ako mašine nisu potrebne, koja je onda funkcija onih pored brane na slici gore? Ako su staro gvožđe, šta onda traže pored brane, tik pored ispusta, na mestu koje liči kao napravljeno za odlaganje mašina? Tih 30tak tona gvožđa može se bez problema i za finu sumu prodati u staro gvožđe ako više nisu potrebne. Mislim ko još voli da čuva gvožđe ako može da uzme pare? Za buldozer ne vidim u kakvom je stanju ali za one kipere mi deluje da ih ne bacaju u staro gvožđe jer veruju da neke delove mogu da iskoriste za popravku drugih mašina. Ali nije jasno čijih drugih i kojih drugih, dal svojih ili tuđih. Ako je tuđih onda bi to bila trgovina pa ne mogu da stoje na placu ako nije privatan (a deluje da nije, nego državni i u nekoj vezi sa branom), ako je svojih onda znači da imaju negde još neke mašine.
 
@Mihailo

Hvala na odlicnom postu o skorasnjoj kriznoj situaciji sa branom u SAD

Inace, slazem se sa tobom da je bespredmetno drzati na bilo kom objektu gradjevinsku mehanizaciju 'za slucaj'.
'Za slucaj' su vanredne okolnosti i u tom slucaju se i vanredno dejstvuje, a u valjevu i okolini ima nekoliko pristojnih firmi koje se bave sto niskogradnjom, sto kamenoloma, te cementara u kosjericu i tako dalje.
Sva ta mehanizacija je na sat dva, (nek je i tri, ako je na terenu) vremena potrebnog do brane.

@Earthmoving
Pogresan primer ti je sa osiguranjem.
Pravi primer bi bio da si rekao da u prtljazniku automobila nosis (ili negde u podrumu cuvas) rezerni motor i menjac, za slucaj da ti otkazu.
Naravno da je to krajnje neracionalno i naravno da ces pratiti stanje svoga vozila, pa ako eventualno vidis da su navedeni delovi ili celi sklopovi nepovratno osteceni, tek onda kupovati druge.

Sent from my LG-D320 using Tapatalk
 
Vrh