Šta je novo?

Blok 13 - Filharmonija

Čudesan je bio ovaj nastup Amande Levit. U isti mah beskrajno informativan i iznenađujuće bogat emocijama, pružio nam je temeljan uvid u rad ove fine dame i njenog studija, te nas uputio u detalje projekta Beogradske filharmonije. I sama Amanda je na mene ostavila veoma ubedljiv utisak: ni traga od nadmenosti velike zvezde, u izvesnoj meri i introvertna (jedva je čekala da se skloni s bine), isijavala je iz nje velika ljubav prema poslu kojim se bavi, izuzetno znanje i predanost najsitnijem detalju, kao i duboko promišljanje o kontekstu i univerzumu, bio on deo mikro ili makrokosmosa.

Zato, čak i uz svu svest o opasnostima koje nosi naš politički usud, pa i baš uprkos njima, nipošto ne bismo smeli da propustimo priliku koja nam se nenadano ukazala. Ako se ispostavi da je država gluva i slepa za ovakav dragulj u nastajanju (koji bi i Beograd i čitavu zemlju značajno pomerio na lestvici značaja, makar za pedalj nas primakavši suštinski civilizovanom svetu), moralo bi se da krene stopama Ivana Tasovca: valjalo bi organizovati donatorsku konferenciju gde bi najbogatiji građani Srbije odista pokazali svoj patriotizam i značajnim prilozima pomogli da se ovo zdanje ovekoveči u prostoru i vremenu. Mišković, Kostić, Matijević, Cepter i ini ljudi od povelikog imetka bez naročitih problema bi skupa mogli da dosegnu pomenutu cifru od 350 miliona i tako, u duhu tradicije zadužbinarstva, ostave vanrednu dragocenost svome narodu. Evo, Kole (tačnije, njegov sin) je samo za svoju „Palatu nauke“ izdvojio 25 miliona – znači, nije teško biti fin prema budućnosti svoga roda.

Dok razmišljam o svemu na ovu temu, stalno mi u pamet dolazi primer iz Atine: tamo je Fondacija Stavrosa Nijarhosa, počivšeg prebogatog grčkog brodovlasnika, podigla po projektu Renca Pijana kulturni centar vredan gotovo milijardu dolara „na polzu grčkom narodu“. Ajte, domaći tajkuni, upišite se u istoriju na sličan način.
 
Колико се сећам, првобитна процена је била 200 милиона. Но, за овакав ванвременски објекат од највишег националног значаја ни 350 није пуно.

Иначе, за заиста врхунске архитекте које сам имао прилике да чујем или упознам важи да су нормални, скромни људи, често социјално невешти интроверти или са друге стране креативни мангупи без трунке претенциозности, елитистичког наступа или квази-уметничког филозофирања.

Чим видите архитекту који изгледа и прича као стереотип архитекте - Пројекти су му просечни или бледе копије који због тога морају да се умотају у ону често бесмислену, усиљену "уметничку" причу.

Ту наша сцена долази на прво место. Нит јаднијих пројекта нит веће језичке апстракције која их описује.
 
Poslednja izmena:
Što se cifre tiče, samo sam se pozvao na ovih 350 miliona iz Developmentalistovog posta (čovek mi deluje prilično upućeno u zbivanja u vezi s ovim projektom). Ako bi se ispostavilo da je ipak 200 miliona, utoliko bolje, i gotovo upola manje razloga da se sve ne realizuje kako je zamišljeno.
 
Какво величање, мораћу да издвојим време да видим шта је то она тако рекла.
Знајући колико су енглези добри у презентацији тј у режији и манипулацији емоцијама, не сумњам да је презентација добро урађена, али хоћу да видим суштину и шта то ви, српске архитекте нисте у стању да понудите што Аманда јесте.

Обзиром да сам директан учесник ДИ у СУргуту који су пројектовали наши људи, од експиза, ја не верујем да је ово "бисер" и Драгуљ" који ће наша покољења да изучавају шта Београд није добио.
 
Какво величање, мораћу да издвојим време да видим шта је то она тако рекла.
Знајући колико су енглези добри у презентацији тј у режији и манипулацији емоцијама, не сумњам да је презентација добро урађена, али хоћу да видим суштину и шта то ви, српске архитекте нисте у стању да понудите што Аманда јесте.

Обзиром да сам директан учесник ДИ у СУргуту који су пројектовали наши људи, од експиза, ја не верујем да је ово "бисер" и Драгуљ" који ће наша покољења да изучавају шта Београд није добио.

kvalitetan kadar izvodjenja i izrade izvodjackog projekta za koji je kod nas retko koji izvodjac sposoban a krece mesetarenje vec od pgd kada krene da se uskladjuje sa uslovima a vrlo moguce da navedeni projekat ne moze da prodje ni za dobijanje lokacijskih uslova jer je konkursno resenje, kojim uslovi mozda tek treba da budu definisani a onda tek krecu izmene. Trom sistem i nestrucni ljudi a na vise instanci mora da postoji ekipa koja ce da razume sta treba da se uradi a ne moze jer je ogranicena kao terasa.
 
Dobar je projekat ali da ostavlja bez daha i da je neki vanserijski domet u arhitekturi ne bih se slozio... Ipak ciljano gradjeni objekat filharmonije ce uvek biti bolji od neke adaptacije zbog akustike
 
Dobar je projekat ali da ostavlja bez daha i da je neki vanserijski domet u arhitekturi ne bih se slozio... Ipak ciljano gradjeni objekat filharmonije ce uvek biti bolji od neke adaptacije zbog akustike
A jbg, uzivaj onda u remontiranoj hali na sajmu, ona ce nas sve ostaviti bez daha... ali zbog zagusljivosti.
 
Dobar je projekat ali da ostavlja bez daha i da je neki vanserijski domet u arhitekturi ne bih se slozio... Ipak ciljano gradjeni objekat filharmonije ce uvek biti bolji od neke adaptacije zbog akustike
Ако пажљивије прочиташ наше последње постове видећеш да смо пре свега хвалили приступ пројекту а такав приступ јесте заслуга самог пројекта и његове намене али и аутора који су очигледно дорасли задатку.

Са којег год аспекта да сагледаш овај пројекат његов позитивни утицај је очигледан. Ево, да не пишем о оним очигледним у смислу добијања простора за културну институцију од националног значаја већ рецимо о ширем контексту нашег места у свету и моделима сарадње. Ето, кад су последњи пут неки странци са запада донели било шта позитивно нама и са оваквом страшћу приступили нечему добром овде?

Логично је да кад човеку задаш леп (пројектни) задатак да из тог човека извучеш нешто позитивно. Нама иначе задају стално неке патње, издаје, продаје, суочавања, уступке, импровизације а њима обично задају да дођу овде и отму шта им треба.

Овај пројекат има изразито лековита својства по наше друштво а то није у интересу носиоцима истог и зато сумњам да ће бити дозвољен.
 
Moglo je to da bude lepse i atraktivnije po meni no dobro... Drugima se ocigledno svidja
 
Да, вероватно би могло да буде атрактивније али мислим да не треба да буде. Нисмо ми "њу мани" друштво које треба нешто да доказује, нити је средина без контекста, архитектонског и урбанистичког наслеђа.

Дакле, ми смо тежи део остварили пре 100 година - Основали Филхармонију. Онај лакши, градњу адекватног простора за исту нисмо и зато мислим да је ово права мера раскоши и атрактивности. Притом, кад су наратив/инспирација пројекта лако читљиви уз креативно решење функције и из којих је изашла оваква форма објекта онда је ту прича о нивоу атрактивности и лепоти помало и сувишна. Паметно и креативно решена функција, једноставна али лепа симболика, поштовање контекста, квалитетно, занатски вредно извођење детаља...То су вредности у архитекури који дају ванвременски карактер објеката а не (само) њихова атрактивност или тежња да се свиди.
 
Не мора да буде спектакуларан објекат да би био естетски привлачан, могло је да буде и скромно и лепо за око. У реду је ако добро прати функцију, подржавам ако је са техничке стране добро изведен и свакако подржавам градњу објекта али бар по ономе што сам видео и бар споља, мени објекат није ништа лепши од зграде ТЦ Ушће. Да ми је неко рекао да је изглед објекта генерисала вештачка интелигенција поверовао бих

1715456955961.png
 
Što se cifre tiče, samo sam se pozvao na ovih 350 miliona iz Developmentalistovog posta (čovek mi deluje prilično upućeno u zbivanja u vezi s ovim projektom). Ako bi se ispostavilo da je ipak 200 miliona, utoliko bolje, i gotovo upola manje razloga da se sve ne realizuje kako je zamišljeno.
Moja saznanja su da je procena vrednosti bila 150-200 mil EUR prilikom raspisivanja tendera i planiranja projekta. Otprilike bi to trebalo da je momenat kada je Tasovac bio još uvek ministar i verovatno mu je ovo bio glavni zahtev partiji da uopšte prihvati funkciju. Nešto slično kao mucenom doktoru koji je prihvatio da bude gradonacelnik zarad Tirsove 2 - svaka čast obojici za žrtvu.

U medjuvremenu se dogodio opšti rast cena usluga i materijala i procena je skočila na po meni logicnih 250-300 mil. Konačna cena će zavisiti od kretanja na tržištu kada se počne sa gradnjom. E sad, da za ove pare može da se izgrade tri mosta, verovatno da može.

Moj utisak je da je samo stvar budžeta. Ne žele da izdvoje u narednim godinama za ovo da se izgradi dok niko ne spori vrednost i znacaj. Jbg stadion jeste popularniji i treba nam pravi stadion nije sporno. Ali neka ravnoteža mora da postoji.

Ovaj projekat diže lestvicu jer ovo ne može da se improvizuje. Pa samo integracija čitave okoline i da je pravljen životni prostor a ne samo dvorana govori o daljini razmišljanja. To je sve suprotno od BNV. Jel može barem jedan deo grada da liči na budućnost i Evropu, na Valensiju i Bilbao, umesto na Dubai, brutalizam iz juge i tursku kasabu. Ili stambenu lamelu u Stepi.

Filharmonija i Tasovac koji ih je pravio su postali brend - oni će sami privlaciti publiku izvan Beograda da ne pričamo o drugim sadržajima. Dokaz najbolji su koncerti na otvorenom. Pa covece i to je uzela u obzir prilikom projektovanja. Parkovsko jezero mi je još jedan korak ispred svega sto gledam u Beogradu.
 
 
Какво величање, мораћу да издвојим време да видим шта је то она тако рекла.
Знајући колико су енглези добри у презентацији тј у режији и манипулацији емоцијама, не сумњам да је презентација добро урађена, али хоћу да видим суштину и шта то ви, српске архитекте нисте у стању да понудите што Аманда јесте.
Погледах, и као што рекох, само презентација, и ништа друго.
 
Vrh