Uklonite panoe koji ruže grad
Mateja Beljan, Marina Milojević | 01. 09. 2013. - 14:12h | Foto: N. Kojadinović | Komentara: 9
Bilbordi i raznorazni reklamni panoi postavljeni su u centru grada kao domine koje je neko u besu razbacao po stolu. Zaklanjaju ono malo lepih fasada ili važne zgrade koje pripadaju kulturno istorijskoj baštini, i nerviraju Beograđane kojima ograničavaju kretanje i uživanje u pogledu na neku ambijentalnu celinu.
Stručnjaci i građani su jednodušni: treba ih ukloniti i napraviti bolji plan za njihovo postavljanje.
Milica Singer koju smo zatekli ispred Narodnog pozorišta kaže da joj smeta kada su reklame postavljene u blizini lepih zgrada i lepih trgova.
- Takve stvari su nedopustive. Reklame treba da stoje na nekim prihvatljivim mestima - kaže ona.
Dušan Hadži-Pavlović ističe i da bilbordi nekada ugrožavaju bezbednost.
- Dešava da zaklanjaju saobraćajni znak, što može da bude veoma opasno. Na velikim raskrsnicama uvek se nalazi i neki bilbord - objašnjava on, pokazujući na raskrsnicu Makedonske i Kolarčeve ulice.
Prijave inspekciji
Građanima, bar dok se ne donese novi plan postavljanja bilborda, preostaje samo da se žale inspekciji.
- U poslednje tri godine, uglavnom po prijavama građana, doneli smo 77 rešenja kojima je naloženo uklanjanje 206 bilborda - kažu u Sekretarijatu za inspekcijske poslove.
Sa građanima se slaže i nekadašnji gradski aritekta Đorđe Bobić, koji smatra da bi o lokacijama trebalo da se pitaju prvenstveno stručnjaci urbanisti.
- Na mnogim mestima bilbordi zaklanjaju vizure, kvare ambijent i mnogima od njih nije mesto tu gde su. Posebno bih spomenuo Knez Mihailovu ulicu, Trg Republike i Slaviju. Ja sam svojevremeno predlagao da se napravi plan za postavljanje bilborda gde bi praktično svaka pozicija bila sagledana - kaže Bobić.
Većina bilborda u Beogradu je postavljena po Planu iz 2010. godine, ali Bobić smatra da taj dokument nije na kvalitetan način donet.
- Nisam siguran da je to prošlo neku ozbiljnu stručnu proceduru, to nema veze sa urbanizmom, to je isključivo neka komunalno-privredna stvar - dodaje on i ističe da bi ovim problemom trebalo da se bavi ozbiljan tim urbanista.
Na donošenje Plana iz 2010. godine nisu imale mnogo uticaja ni gradske opštine, a u Starom gradu rekli su nam da se od njih ne traži čak ni mišljenje.
Dozvole za postavljanje bilborda na javnim površinama, po navedenom planu, izdaje Direkcija za puteve.
- Oglašavanje na otvorenom prostoru obavlja se na način kojim se obezbeđuje sigurnost u saobraćaju, štite kulturno-istorijski spomenici i dobra od opšteg interesa i čuva i unapređuje izgled grada - kažu u ovoj direkciji, ne objašnjavajući kriterijume po kojima se čuva autentični izgled grada.
O tome brine Zavod za zaštitu spomenika kulture.
- Nažalost, svedoci smo da uprkos negativnim rešenjima koja izdajemo, neadekvatno postavljena ili svojim izgledom neprimerena sredstva i objekti za oglašavanje ipak opstaju u našem gradu. Dovoljno je pogledati sa Brankovog mosta prema Pop Lukinoj ulici - komentariše Bojana Ibrajter Gazibara, istoričar umetnosti konzervator.
Nije za utehu, ali sličan problem postoji u Zagrebu, gde je ovih dana pokrenuta inicijativa da se, za početak, sa zgrada u centru uklone reklamni panoi.
http://www.blic.rs/Vesti/Beograd/402608 ... -ruze-grad