[url=http://beobuild.rs/forum/viewtopic.php?p=674413#p674413:1ggzmsp2 je napisao(la):
Zuma » Пон Окт 28, 2019 6:01 am[/url]":1ggzmsp2]
Predlog nove tramvajske trase na mestu železničke pruge sam zamišljao kao privremeni kompromis koji bi u ovom trenutku doneo više koristi nego štete.
Ne znam da li si čitao Beobuild proteklih godina, ali ja sam se zalagao za automobilski tunel duboko ispod Kalemegdana, od brda blizu tramvajske okretnice do raskrsnice Cara Dušana i Tadeuša Košćuška. To bi omogućilo da se za automobile zatvori bulevar Vojvode Bojovića oko Kalemegdana, a tek bi to najzad omogućilo da se krene u integraciju obale, Donjeg grada i Gornjeg grada, odnosno u restauraciju donjih delova tvrđave…
Do restauracije obalskih bedema Donjeg grada neće doći tek tako, to je em previše skupo, em je praktično nedostupan stešnjen između bulevara bez parkinga i obale bez prevoza. Jedina mogućnost je ako taj deo uz obalu Save postane popularan, ako i turisti počnu pomalo da ga posećuju isto kao i domaći. Tek onda će neko iz vlade videti vrednost ulaganja novca u restauraciju koja može privući JOŠ turista. Ali da bi se to desilo, mora postojati neki prevoz da oživi ovaj prostor i učini ga dostupnim, a tramvaj je daleko bolji i manje ometa prostor od zadržavanja ulice.
Takođe, dodatni problem je što se upravo najavljuje početak radova na linearanom parku po trasi pruge. Znajući kakav šareni cirkus oni obično imaju na umu kad god je u pitanju nešto "zabavno" i za "mase", taj linearni park "kao u Njujorku" će još drastičnije narušiti ostake bedema jer ide upravo po njima. Ali ako bi se na mestu železničke pruge (za sada) provukao tramvaj, sve imamo gotovo, i bedem se ne dira više nego što je već uništen.... Međutim, ako krenu u linearni park, možemo se trajno pozdraviti sa idejom kompletne restauracije bedema tvrđave jer će to verovatno biti izrazito destruktivno po preostale bedeme. ..
Tramvaj bi dakle prosto privremeno čuvao bedeme uz reku, pružio dovoljno koristi da taj deo obale počne da oživljava, pa bi se možda dale pare i za tunel ispod Kalemegdana, zatim za uklanjanje bulevara Vojvode Bojovića, a na kraju možemo pomeriti i sam tramvaj, to je bar lako ako ulica oslobodi prostor. Ali ako se ne radi tim redosledom, mislim da je ovo što ti želiš utopija.
Zumo, ne možeš ići logikom - hajde da uradimo nešto makar loše da oni ne bi uradili nešto još gore! Gde je onda tome kraj? Destrukcija tvrđave mora da se zaustavi - pruga je otišla, političkom odlukom mora se dodati, ali ne smemo da je vratimo opet! ...Tramvaj obilazi tvrđavu i park sa tri strane, stanice su na 100-200 m od ulaza u tvrđavu, što je sasvim dovoljno -trasa kroz Donji Grad je nepotrebna!
Uklanjanjem pruge se otvara mogućnost da se konačno arheološki istraži priobalni bedem od kule Nebojše do Beton hale a on nikada nije istražen, niti jednim svojim delom. U baroknim bedemima su ostaci srednjovekovnih bedema od XI-XV veka - ovo je neophodan korak za bilo koji dalji korak u izradi projekta za obnovu Donjeg Grada. Struka je 80-ih bila za potpunu obnovu srednjovekovnih zidina na račun baroknih zidina, što bi danas teško prošlo, ali nešto od toga je sigurno moguće prezentovati, ako ne i obnoviti.
Same zidine nisu nimalo u lošem stanju kako tvrdiš u drugom postu, potrebno je samo uraditi isto što i na delu do kule Nebojše, od Vidin kapije. Problem, finansijski gledano, je ono što je bilo na zidinama a to su tri barokne kapije, Vodene kapije I i II, kao i Dunav kapija ispod Kule Nebojše. Za izradu projekta i obnovu treba tražiti i informacije i finansijsko učešće Austrijanaca - to je deo i njihovog nasleđa i siguran sam da bi rado učestvovali u tom projektu - kad su već davali novac za obnovu Golupca. Sava bastion sa ne bi mogao obnoviti do uklanjanja bulevara ali se nakon uklanjanja pruge mogla uraditi istraživanja koja bi dala dragocene informacije za izradu projekta obnova bastiona. Od većih objekata u Donjim Gradu bi ostali još Karlova kapija, o čijoj obnovi se govori decenijama, kao i Istočni barbakan, srušen 1966. godine i Mitropolija, kod koje su mogućnosti obnove ograničene.
Sve ovo bi bio uvod u radove na istraživanju ostalih delova Donjeg Grada i Zapadnog podgrađa, koji su do danas veoma malo istraženi a bez toga nije moguće ni uraditi projekat za obnovu tog dela tvrđave.
Uklanjanje bulevara je moguće tek izgradnjom tunela, to se slažem, a to ne samo da sam pratio na Beobuildu nego smo imali i privatnu prepisku oko nekih rešenja vezanih za njega. Njegov izlazni portal bi verovatno bio na mestu gde je danas deo Zoo vrta, što dodatno komplikuje stvari, bez obzira na to što je vrt odavno zreo za novu lokaciju
Što se tiče parkinga, oni su danas na Beton hali, na tvrđavi i kod Zoo vrta kao i kod sporskog centra Gale Muškatirovič što je trenutno dovoljno. Tvrđava je vrlo pristupačna i kroz javni prevoz kao i za privatne vozila i tu nema potrebe da se išta menja.
A u vezi sa linijskim parkom, ne bih očekivao veče probleme u zoni tvrđave zbog otpora javnosti, već su se opekli sa žičarom..
Posle100 godina se uklanja pruga i prvi put se otvara mogućnost da stvari krenu i nekim drugim, boljim tokom.. .A da li je ovo utopija - verovatno da, imajući u vidu dosadašnje projekte ove vlasti ali moramo se boriti jer šta drugo preostaje sem toga...