Šta je novo?

Beogradska tvrđava i park Kalemegdan



Ova fotografija bi trebala da udje u udzbenike arhitekture. Sve govori.

Ljudi napravili zidine i kapije sa pravcima kretanja prije vise stotina godina. I sad u XXI vijeku umjesto da to postujemo i nastojimo obnoviti sto se obnoviti moze, mi pravimo skele preko zidina i kapija govoreci "ne ulazi se tu gdje je predvidjeno vec ovde gde mi kazemo".

:violina:
 
Ukoliko izuzmem estetiku koja je za mene u potpunosti sporna valja se osvrnuti i na funkciju tj nepotrebno premoscavanje jedne saobracajnice posto je jasno da pruga prestaje sa radom. Da je ostvarena neka nova povezanost mogao bih jos i nekako da razumem ali ovde ce pesaci preci nepotrebno produzene pristupne rampe da bi presli ulicicu i na kraju se spustili tih iza kapije kako bi nastavili penjanje . Cak je i Fudzimotov oblak koliko god da je bio predimenzionisan i skoro pa nemoguc za realizaciju i pored silnog kruzenja prevdijao spajanje nepostojecih veza sto ovde nije slucaj. Imamo kej imamo kapiju tako da nam nikakva skalamarija nije neophodna.

Takodje zelim da naglasim da ovo zadovoljstvo i fiks ideja folica i kompanije kosta 2 mil evra.
 
Najgluplji deo je što, ako već zbog neuglednosti, ili ko zna čega, nisu hteli da iskoriste dva već gotova i postojeća tunela ispod puta, mogli su samo malo dalje od ove pasarele da jednostavno iskopaju svega par metara nasutog materjala na kome je put i naprave nadvožnjak, ili bolje reći običan prolaz kroz put, pošto visinska razlika pešačkog i automobilskog nivoa već postoji. Svakako bi koštalo DRASTIČNO manje od 2 miliona, jer posla ima samo na par metara širine puta i još se ništa se ne bi videlo, a pešaci koji idu levo ili desno ne bi menjali nivo ili kružili kao sada. Dakle samo da uklone mali deo putnog nasipa oko ovog tunela, deo koji je ovde oblikom podzida posebno izdvojen.

file.php


... što bi verovatno ustvari bilo samo vraćanje produžetka starog rova koji je ionako originalno postojao, mada sa automobilima koji idu iznad njega. Pretpostavljam da su rekonstruisane i naglašene vertikalne ivice bedema oznaka upravo tog starog nastavka rova koji vidite na ovoj slici. Pa bi se tvrđava tako usput i vratila u stanje koje je nešto malo bliže starom, a ne dodatno nagrdila kao sad.

Belgrade_Fortress,_aerial_photograph,_1914.jpg


Sa reke bi se tada izlazilo direktno na već postojeći pešački put koji prolazi kroz Savske kapije. Dalje pešak može da ide na koju god želi stranu starim putanjama koje već postoje. Levo, desno ili uz stepenice. A u produžetku, duž rova, ako bude želje i para, bi se jednog dana mogle napraviti i pokretne stepenice o kojima smo ranije pričali. Sve brzo, jeftino, savršeno nevidljivo i još sa razvojnim potencijalima u obliku pokretnih stepnica za stare turiste sa brodova.

file.php
 
Zuma, dobra zamisao. Samo mislim da bi pokretne stepenice bile suvisne i ruzne. Bolje lift umesto toga, koji je svakako potreban zbog tockasa.
 
Svejedno, to je samo neobavezna dodatna mogućnost koja se u tom slučaju otvara. Glavno je otvaranje malog segmenta ranije postojećeg rova koji je zatrpan kad se pravio put. To znači kopanje puta samo koliko je on bio širok, pa otvaramo prirodan prolaz po pravcu od Save ka tvrđavi, onaj isti koji je i ranije postojao.

 
Ako sam te dobro razumio Zuma, to bi bio ovaj prolaz, odmah pored Sava Kapije...

Pogledajte prilog 1

Cini mi se da se on vidi i na jednoj od fotografija koje si ranije pravio...



Tu je sada uski tunel koji dolazi do kolosjeka
Na fotografiji iz 1914-te taj tunel se ne vidi pa bih rekao da je tunel napravljen kad i nasip pored kapije, tj, negdje 30-tih godina proslog vijeka.

Otvaranje prolaza na ovom mjestu bi bilo vise nego odlicno. A sigurno daleko bolje i jednostavnije od pasarele. Medjutim ono sto mi pada na pamet a sto bi moglo predstavljati problem je navodno postojanje vodovodnih cijevi koje su polozene ispod trease bulevara. To bi moglo zakomplikovati otvaranje prolaza.
 
Tako je, to je taj deo. Ovaj tunel i deo pregradnog zida u kome se on nalazi nisu originalni deo tvrđave, već prosto drže nasip na kome je put od obrušavanja, pa nije šteta da se oni sruše i malo produži originalni bedem i rov, bar za širinu puta. A ako postoje cevi, to jeste mala komplikacija, ali ne preterano velika. I dalje bi sve bilo bitno jeftinije od ovoga što sada prave uz gomilu drugih prednosti. Sem toga ja sam se uvlačio u oba tunela, pa nisam video cevi. Mada bi mogle biti iznad svoda tunela. Negde ranije imaš i te slike. A tada bi smo usput mogli da restauriramo i porušenu kapiju čiji se deo luka vidi desno na poslednjoj slici. Produžetak tog rova i kapija bi turistima bili prvi jasan i lako vidljiv vizuelni indikator da se tvrđava pružala do Save, nešto što sugeriše kontinuitet pružanja bedema ka reci, što je sada zbog puta i pruge svuda prekinuto.
 
Apsolutno podrzavam ideju Zuma. I u slucaju vodovoda, cijena otvaranja prolaza sigurno ne bi bila 2 miliona eura.

p.s.
sto se tice obnove kapije koja se vidi na slici, ona je obnavljana prije nekoliko godina i nevjerujem da ce se tu desiti ista vise zbog ogranicenja i pravila kojih se restauratori navodno pridrzavaju.
 
Mislim da sam negde na slici video jedan eksperiment u kome je deo originalnog istorijskog objekta u kamenu provizorno i isprekidano nastavljen u staklu i metalu, čisto da sugeriše mogući originalni oblik i funkciju, a da istovremeno bude jasno da je taj deo tek pretpostavka restauratora. Možda bi se ova kapija mogla obeležiti na taj način? To bi valjda zadovoljilo i moderniste koji su izgleda preuzeli tvrđavu u poslednje vreme. Mada sa tim treba biti VEOMA oprezan, pa prvo dobro pogledati kako bi to izgledalo. Ja sam pre protiv toga nego za takve egzibicije.
 
Mada, kad bolje razmislim, tri četvrtine luka kapije od čistog stakla, bez ičeg drugog, i jedna četvrtina originalna, od kamena, to bi bilo prilično kul. Neka vrsta svima očiglednog vizuelnog simbola istrorijske sudbine čitave tvrđave. Sa time ne treba preterivati, ali na jednom mestu, gde nam ništa drugo nije ostalo, što da ne?
 
Zamisljas novo i sveze oprano staklo, ili koju nedelju posle, musavo i verovatno napuklo na par mesta?
 
Ne mora da bude staklo, samo da liči na njega. Sada već postoje plastični materjali sa optičkim osobinama sličnim staklu i svim prednostima plastike: otpornost na atmosferske uticaje, elastičnost i čvrstina istovremeno. Tako da ne bi pucalo. Prale bi ga kiše i, ponekad, zaduženi za to. A izvesna količina prašine, musavosti, pa i grafita, koji izgledaju kao da vise u vazduhu ovlaš ocrtavajući 3D konture nekadašnje kapije - to ne bi smetalo previše. Čak bi bilo zanimljivo na neki način. To bi bila sugestija prolaznosti vremena, samo obrisi davnih delova tvrđave koje zamišljamo ali više u stvarnosti ne postoje ... prljavština na površini nevidljivog objekta uopšte ne mora biti loša stvar.
 
Da li su ti prolazi dovoljno široki da se u njima mimoiđu 4 odrasle osobe, ili jedan bicikl i dve odrasle osobe?
Meni se čini da nisu i zbog toga tu ideju nisam uzimao za ozbiljno.
I da jesu, i to bi bilo "knap".
 
Sutra se u Vojnom muzeju otvara izložba o srpsko-turskim ratovima 1876-1878. i sticanju nezavisnosti Kneževine Srbije :kk:
 
[url=http://beobuild.rs/forum/viewtopic.php?p=532829#p532829:21xgmb47 je napisao(la):
relja » 18 Apr 2018 07:33 pm[/url]":21xgmb47]Da li su ti prolazi dovoljno široki da se u njima mimoiđu 4 odrasle osobe, ili jedan bicikl i dve odrasle osobe?
Meni se čini da nisu i zbog toga tu ideju nisam uzimao za ozbiljno.
I da jesu, i to bi bilo "knap".
Ako pričamo o restauraciji starih bedema i produžavanju postojećeg rova starom trasom, tako da se probija ispod puta, ovaj postojeći koji se spušta nadole je širok između 9 i 10 metara. Sasvim dovoljno mesta za sve što treba.

Pogledajte prilog 1
 
Skupio sam nešto mojih starih slika da vidite koliko je moćno izgledao nekadašnji nastavak koji je spajao bedeme na uzvišenju sa onima pored Save. Ako potrebe za pristupom pešaka sa obale na Kalemegdan mogu usputno da restauriraju makar malo parče tog nastavka, bar onaj deo ispod trenutnog puta, zašto da ne? Dve koristi, i još je sve bitno jeftinije od trenutnog rešenja sa pasarelom.

Ovako je sve izgledalo 1914.

file.php


A zahvaljujujući izuzetno uspešnoj i kvalitetnoj restauraciji, možemo naslutiti kako je to nekada izgledalo. Ovo su ostaci zidina koje su se nastavljale dalje ka reci.

Pogledajte prilog 1
Pogledajte prilog 4
Pogledajte prilog 3
Pogledajte prilog 2
Ovde, na sredini prethodne i sledeće slike, vidite sam početak luka porušene kapije (sa zadnje strane)

Pogledajte prilog 10
Nastavak bedema sa druge strane porušene kapije.


Pogledajte prilog 5
Pogledajte prilog 9
Desno u dnu je ciglom ozidana kamena osnova rečne strane bedema u nastavku bivše kapije, a levo od nje je naknadno napravljeni potporni zid puta koji bi sada trebalo srušiti da bi se nastavio rov koji je ispred kapije produžavao ka reci. Sasvim desno vidite i markiranu "pukotinu" u zidu kojom restauratori verovatno označavaju mesto gde je bila unutrašnja strana bedema čiju osnovu vidite na dnu. Dakle sve je spremo. Samo nastaviti rov, pa je prolaz, i to "originalni" prolaz za pešake već gotov.

Pogledajte prilog 8
Ostali deo bedema koji se pružao ka reci, a koji je presekla trasa puta.

Pogledajte prilog 7
Pogledajte prilog 6
 
Ni na pamet mi nije palo da je iko mislio da se probijaju novi tuneli ispod ulice.
O tome je trebalo misliti kada se gradila ulica, od toga sada nema ništa.
 
Kako to ima 2 milona evra, a nema bitno manje od toga za bitno bolje rešenje? I koliko može da košta da se na put stavi nekoliko čeličnih šina i privremeni metalni kolovoz, pa onda ispod toga natanane iskopa pesak, postave noseći betonski zidovi i preko njih trajna mostovska konstrukcija od svega 10m? Nebitno šta su mislili kad su pravili put, SADA bi potrošili manje para i imali bolje rešenje.

A čak i kad se napravi pasarela, opet ima smisla da se probije ovaj prolaz. Samo će deo ljudi hteti da po prelazu pasarele nastavi uspon stepenicama. Ostali će prvo hteti da vide donje kapije i da nastave šetnju do parka, barutane, planetarijuma ili Svete Petke i izvora, dakle ispod zidina, što je najspektakularniji prizor na tvrđavi. ZAŠTO bi se penjali dalje uz stepenice baš tamo gde ih je dovela pasarela?
 
Zuma, ti kao da ne shvataš šta postoji a šta ne postoji.
Projekat pasarele postoji već godinama.
Projekat ovoga o čemu ti pričaš - ne postoji.
To je samo tvoja ideja na forumu, ništa više, nastala iz revolta zato što se gradi i završava pasarela koja ti se ne sviđa.

Da si napravio takav projekat, da si znao da će se pruga uklanjati, pa da imamo o čemu da pričamo....
 
Vrlo dobro shvatam šta postoji a šta ne, i kako obično idu stvari. Ali svako (bi trebalo) da radi ono što može. Sem toga mentalna inercija je najgora. Veoma je važno da uvek u opticaju postoji niz ideja, čitava lepeza mogućnosti prilagođena različitim potrebama, ukusima i količini novca. Kod nas se stanje ionako stalno menja i nikada se ne zna kad će nešto naglo POSTATI aktuelno, a da to nije bilo samo mesec dana ranije. A onda je kasno za rasprave i sasvim nove koncepte. Tada ideja već postoji, i uzima se u obzir i razrađuje, ili ne postoji. Oni koji se na kraju jave na konkurs ne vade ideje iz malog prsta ili posle tri dana upornog gledanja u jednu tačku na zidu. Već razmišljaju o SVEMU što su bilo gde čuli i o svemu što njima pada na pamet, pa onda biraju. Slično je i sa komisijama i drugim telima koji postavljaju kriterijume ili ocenjuju rezultate. Oni negde u svesti takođe imaju neki opšti kontekst svih predloženih mogućnosti koji je uvek makar samo pozadina njihovih vrednosnih sudova, pa ma kako i po kojim kriterijumima inače odlučivali. Uvek je bolje da ideje postoje i budu široko poznate, nego suprotno. I to je sasvim nezavisno do toga kolike su u nekom trenutku šanse da se one ostvare.
 
Tunel nije bolje resenje od pasarele, jer niko nece pod zemlju, pogotovu tu, gde bi skupljala svakojaka prljavstina i da ne kazem sta sve jos....
 
Vrh