Šta je novo?

Autoput Miloš Veliki / A2: Beograd-Požega-Boljare (Koridor 11)

Da li pratimo radovanje Zapadne Srbije povodom otvaranja AP na Informeru?
Nemojte da to propustite, ovo vam je okupljanje cele Srb a cini ki se mozda 20 ljudi iz ovog kraja.

Pratili ste, trebalo je da bude na FK Gorobilje, ali tokom noći prosuta je osoka. Ovaj teren je teren u vlasništvu Železnice, došli i preuzeli za proslavu, niko ni pitao nikog nije.
Dosli sa nabildovanim bajama koji su čuvali celu noc da se ne prospe opet osoka, ekspresno okrecili objekat svlacionica i unistice teren koji koristi neki lokalni fudbalski klub.

Naravno, put duz terena je zatvoren, naravno policija sve obezbeđuje i naravno da Pozezani prave protest u 19h mada mislim da kod nas jednostavno ljudi jos nisu poludeli ono bas.

Lokalnoj vlasti ovo nije trebalo jer DJV ima jako losu reputaciju...ali eto....tako naša vlast slavi otvaranje puta, neko bi rekao da je cela Požega iazsla na proslavu, a u stvari mi ne mozemo da priđemo
 
Crnogorci napreduju - ukratko, dominiraju Turci i Kinezi sa ponudama, ukupna procena troškova deonice Mateševo-Andrijevica cca 550MEUR, EBRD rok otplate 18 god, grejs 4 godine.

 
Lepe vesti, predsednik Vučić je danas na velikom narodnom veselju u Požegi najavio konačan završetak izgradnje ovog autoputa:

"Očekujem da kompletan auto-put Miloš Veliki bude završen za godinu i po do dve godine, čime će Srbija dobiti još jednu ključnu saobraćajnicu koja će povezati zapadni i centralni deo zemlje."
 
Lepe vesti, predsednik Vučić je danas na velikom narodnom veselju u Požegi najavio konačan završetak izgradnje ovog autoputa:

"Očekujem da kompletan auto-put Miloš Veliki bude završen za godinu i po do dve godine, čime će Srbija dobiti još jednu ključnu saobraćajnicu koja će povezati zapadni i centralni deo zemlje."

Tragikomedija.
 
Ja poštujem propise, ali nisam suvoparni robot, ne želim tako da razmišljam. 0/1 pogled na svet, ne slažem se. Ti polaziš od pretpostavke da je svaki propis amin i da je nemoguće da je neko pogrešio prilikom pravljenja, a da je svako ko zaobilazi debelo pogrešio. Ja imam pogled ok da verovatno si u pravu ali ako smatraš da je zaobilaskom povećana bezbednost daj razloži, obrazloži, šta, kako, koliko i onda imam neko svoje mišljenje i zaključak. U ovom slučaju je zaobilazak propisa povećao bezbednost, meni je to ok idemo dalje. Ali to je ovde individualni slučaj, i da zaobilzak pravila nije nešto što treba da se praktikuje često ali možda baš ta sporadična odstupanja dovode do primene novih propisa do otkaza nekih starih, i na kraju do nekih promena na bolje. Svakako dovode da si više čovek a manje robot. Znam sve, sad će opet odgovor ali to onda nije država, to je onda kaubojcity i novi krug kreće tri dva jedan sad
Ovo se konstantno provlači. Odakle ova konstatacija? Ko je ovo utvrdio?
Postoje bogatije zemlje od nas kojima ne bi bio problem da pored policajaca, vatrogasaca, bolničara uvedu u dežurstvo i ronioce za slučaj biblijskih poplava.
 
Ovo se konstantno provlači. Odakle ova konstatacija? Ko je ovo utvrdio?
Postoje bogatije zemlje od nas kojima ne bi bio problem da pored policajaca, vatrogasaca, bolničara uvedu u dežurstvo i ronioce za slučaj biblijskih poplava.
Utvrdio Pera magacioner, on je stručnjak za te stvari.
 
Ovo se konstantno provlači. Odakle ova konstatacija? Ko je ovo utvrdio?
Postoje bogatije zemlje od nas kojima ne bi bio problem da pored policajaca, vatrogasaca, bolničara uvedu u dežurstvo i ronioce za slučaj biblijskih poplava.
Drobnjak, metodom slobodne procene - bezbednija je deonica koja nema upotrebnu dozvolu, na kojoj se nalazi tunel koji nema Rešenje MUP-a da je protivpožarni sistem u njemu funkcionalan i koji ne ispunjava zahteve Pravilnika o bezbednosti.

- Na pitanje zašto se insistira da se otvori nezavršen put, direktor firme koja je investitor odgovara da je on taj koji insistira, kako bi građani putovali kraće i bezbednije, dodajući da u sezoni dnevni saobraćaj na ovom putu ide i do 30.000 vozila.

- Koliko je ovo kilometara i zašto su važni?

- “To je 20 km od Pakovraća do Požege. Važno je da sve bude bezbedno za učesnike u saobraćaju i da stignu do mora, da stignu do Zlatibora, da stignu građani iz Republike Srpske, iz Crne Gore, do svoje kuće i do svoje firme pola sata ranije, pod brojem jedan bezbednost”, ponovio je Drobnjak.

- Bez obzira na pravilnik i na sve ostalo?

- “Pa, kakav pravilnik? Pa, sve je bezbedno”, uverava Drobnjak.
 
Taj "famozni" pravilnik koji smo preuzeli od EU (iako nismo clanica EU) je dokument u kojem stoji (tacka 1.4) da je moguce umesto automatskog pracenja za detekciju incidenata i pozara privremeno dozvoliti rad tunela ali samo ako se preduzmu mere za ocuvanje bezbednosti.
To u praksi znaci da je privremeni ručni nadzor moguć, ali samo ako je rizik analiziran i nadoknađen drugim merama (npr. ograničavanje saobraćaja, patrole, obaveštavanje vozača).

Ovo pisem za slucaj da nekoga zaista zanima sta pise u tom pravilniku.
 
Poslednja izmena:
E jest sad i ti Boki, a jel to onda znači da nisu Pera magacioner i Drobnjak?
 
Taj "famozni" pravilnik koji smo preuzeli od EU (iako nismo clanica EU) je dokument u kojem stoji (tacka 1.4) da je moguce umesto automatskog pracenja za detekciju incidenata i pozara privremeno dozvoliti rad tunela ali samo ako se preduzmu mere za ocuvanje bezbednosti.
To u praksi znaci da je privremeni ručni nadzor moguć, ali samo ako je rizik analiziran i nadoknađen drugim merama (npr. ograničavanje saobraćaja, patrole, obaveštavanje vozača).

Ovo pisem za slucaj da nekoga zaista zanima sta pise u tom pravilniku.
Znači sve može i sve je dozvoljeno i sve je po propisima samo ćemo reda radi taj isti propis da suspendujemo?

Zvuči realno. Baš onako naprednjački.

Ko je upoznat sa izgedanjom novog berlinskog aerodroma zna da je to bila katastrofa od projekta i da je kasnio ko zna koliko godina. Jedna od stvari koja nije bila urađena po propisima su instalacije i protivpožarna zaštita.

Da su se samo setili na vreme da ukinu propise, instaliraju 100 vatrogasaca I koriste "gotov" objekat više godina.
 
Taj "famozni" pravilnik koji smo preuzeli od EU (iako nismo clanica EU) je dokument u kojem stoji (tacka 1.4) da je moguce umesto automatskog pracenja za detekciju incidenata i pozara privremeno dozvoliti rad tunela ali samo ako se preduzmu mere za ocuvanje bezbednosti.
To u praksi znaci da je privremeni ručni nadzor moguć, ali samo ako je rizik analiziran i nadoknađen drugim merama (npr. ograničavanje saobraćaja, patrole, obaveštavanje vozača).

Ovo pisem za slucaj da nekoga zaista zanima sta pise u tom pravilniku.
Iskreno, nisam siguran o kom tačno pravilniku govoriš.

Imaš Pravilnik o minimalnim bezbednosnim zahtevima koje tunel na javnom putu mora da ispunjava sa gledišta bezbednosti saobraćaja ("Sl. glasnik RS", br. 51/2019) - dostupan na http://demo.paragraf.rs/demo/combined/Old/t/t2019_07/t07_0361.htm i EU Direktivu 2004/54/EC o tunelima koja je dostupna na https://eur-lex.europa.eu/eli/dir/2004/54/oj/eng.

Možda nešto propuštam, ali ne vidim ovo o čemu si napisao. Ako nisi mislio na ovo, daj link.

S druge strane, ukoliko je tvoja tvrdnja tačna, onda se postavlja pitanje zašto je Pravilnik menjan urdbom Vlade? Ako je tačno ovo što ti pišeš, to znači da Pravilnik nije trebalo menjati, je li tako?
 
To u praksi znaci da je privremeni ručni nadzor moguć, ali samo ako je rizik analiziran
OK, daj analizu tog rizika, mada sam nešto uveren da se ta analiza nalazi na istom mestu kao i analiza tokova saobraćaja na Slaviji prema kojoj su crtali biciklističke staze i pomerali pešačke prelaze, kao i sa analiza uticaja na saobraćaj postavljanja kružnog toka na Trgu Nikole Pašića i ispred Brankovog mosta i zajedno sa još mnogim drugim analizama.
 
Nije stvar u tome da li si ljudsko biće (ili formalno ljudsko biće koje to može tvrditi samo na osnovu fizičko-bioloških osobina, ali ne i kognitivnih) ili robot , nego na kom si stepenu društvenog razvoja.

Postoje ljudska bića na višem stepenu društvenog razvoja od nas, koji su smislili propise i znaju njihovu svrhu. Razni stručnjaci iz oblasti građevinskih nauka, geodezije, fizike, matematike, prava, saobraćaja, koji su kroz godine, decenije, pa i stoleća došli do nekog društvenog uređenja ili sistema gde se štite pojedinici i njihovi životi uspostavljanjem nekih pravila u tim oblastima. A kod nas imaš ćaci republiku, tipičnu devoluciju od čoveka ka majmunu. Tako da potpuno razumem tvoj stav, iako ga ne delim.

Taj "famozni" pravilnik koji smo preuzeli od EU (iako nismo clanica EU) je dokument u kojem stoji (tacka 1.4) da je moguce umesto automatskog pracenja za detekciju incidenata i pozara privremeno dozvoliti rad tunela ali samo ako se preduzmu mere za ocuvanje bezbednosti.
To u praksi znaci da je privremeni ručni nadzor moguć, ali samo ako je rizik analiziran i nadoknađen drugim merama (npr. ograničavanje saobraćaja, patrole, obaveštavanje vozača).

Ovo pisem za slucaj da nekoga zaista zanima sta pise u tom pravilniku.
Pa nije baš da tako piše u izmenjenoj uredbi. Ima malo vešte igre rečima.
1753274117009.png

1753274139162.png

1753273915526.png

a evo i originalne uredbe iz 2024.:
1753274554559.png
 
Ljudi, nije ovo 18. vek, klinci nauce sa 5-6 godina da koriste internet. Odete lepo na pretragu, malo prouglate, ako se bas ne snalazite neka vam uskoci u pomoc AI.
Ako i taj AI nije sns bot sto nije iskljuceno. Sve je moguce.

@planik, imas originalnu verziju direktive koju je donela EU 2004. i ja sam nju citirao. Ako hoces da se igras recima, izvoli slobodno.
 
Ljudi, nije ovo 18. vek, klinci nauce sa 5-6 godina da koriste internet. Odete lepo na pretragu, malo prouglate, ako se bas ne snalazite neka vam uskoci u pomoc AI.
Ako i taj AI nije sns bot sto nije iskljuceno. Sve je moguce.
Samo daj link. Znam kako da pronađem pravilnik, i dao sam ti njegov link u prethodnom postu. Ako sam loše video, upri prstom gde piše (jer tačka 1.4 ne postoji u enumeraciji pravilnika). Ako je neki drugi pravilnik (ne isključujem mogućnost da sam pogrešio i omašio pravilnik, tj. da neki drugi pravilnik reguliše tunele drugačije), daj mi link.

Chatbot nije pouzdan izvor za pravne savete. Uvek ga pitaj na osnovu čega je doneo zaključke.
 
Poslednja izmena:
Pa nije baš da tako piše u izmenjenoj uredbi. Ima malo vešte igre rečima.
Pogledajte prilog 245573
Pogledajte prilog 245574
Pogledajte prilog 245570
a evo i originalne uredbe iz 2024.:
Pogledajte prilog 245576
Ovo nije tema, ovo je famozna uredba koja menja režim iz pravilnika.

A kako sam ja razumeo Boocky-a, pravilnik sadrži izuzetak od pravila za automatske sisteme detekcije požara i drugih incidenata. Hajde da vidimo šta je tačno.
 
Poslednja izmena:
OK, daj analizu tog rizika, mada sam nešto uveren da se ta analiza nalazi na istom mestu kao i analiza tokova saobraćaja na Slaviji prema kojoj su crtali biciklističke staze i pomerali pešačke prelaze, kao i sa analiza uticaja na saobraćaj postavljanja kružnog toka na Trgu Nikole Pašića i ispred Brankovog mosta i zajedno sa još mnogim drugim analizama.
Pre Pakovraća malo porazmisliš, da li ćeš na magistralu sa dvosmernim saobraćajem kroz klisuru ili na novi autoput. Gde ćeš bolji risk assessment.
 
Vidi uredba ne menja pravilnik o tunelima nego omogućava probni rad državnog puta. Zato i kažem da je vešta igra rečima. Uredba ne tretira sam tunel nego kompletan put sa svim objektima uključujući i tunele. Državni put je funkcionalna celina.
Što se pravilnika tiče on spominje sledeće:
1753277822061.png

I ako se držimo napisanog u pravilniku, tu je navedeno šta tunel treba sve da ima prilikom projektovanja jer se ovo odnosi na infrastrukturne mere (Mere bezbednosti), što je ovde ispoštovano, ako pretpostavimo da su sve ove sisteme isprojektovali. Dok u merama koje se odnose na korišćenje tunela nema jasnog stava o upotrebi tunela bez automatskih sistema ili je meni promaklo.
Eventualno ova poslednja tačka 2):
1753279132696.png


Zato sam i naveo da se radi o dobroj igri reči, kada se sve sagleda kao celina. Bar ja ovako tumačim kada pročitam i pravilnik i uredbu. Napominjem da u uredbi nigde eksplicitno nije naveden tunel, već probni rad za državni put. Ako neko ima bolje tumačenje, sa jasnim pozivanjem na članove u pravilniku i uredbi zamolio bih da podeli.
 
Ok, to je druga stvar. Drug Boocky me je često žackao da nisam precizan, sad moram da uzvratim uslugu :D

A za uredbu, jeste derogiranje pravilnika na mala vrata.

E sad, na brzinu u razgovoru sa chatbotom dobio sam sledeće:

There is no specific EU regulation or directive that mandates or standardizes a "probation period" (also called trial opening, test operation, or soft opening) for roads or tunnels. However, EU law does not prohibit such practices either — they are generally governed at national or project level, and are sometimes included as part of technical standards, project procedures, or safety validation frameworks.

E sad, pazi ovo:

Yes, several EU countries allow roads (and especially tunnels or major infrastructure) to be opened to public traffic during a trial or probation period, although this is not always called a "trial period" in legislation. It is usually framed as:


  • partial opening
  • temporary permit for use
  • early or provisional commissioning
  • operational testing with traffic
  • soft opening

Here are concrete examples from EU member states:




🇦🇹 Austria


  • ASFINAG, the state-owned motorway operator, allows temporary opening of tunnels or roads for traffic before final acceptance, under strict monitoring.
  • These openings are based on:
    • Tunnelsicherheitsgesetz (Tunnel Safety Act, implementing EU Directive 2004/54/EC)
    • Internal procedures allowing for a probation phase where traffic is permitted, systems are monitored, and deficiencies can be corrected.
  • Traffic is allowed, but it is usually limited in time or volume, with emergency teams on standby.



🇩🇪 Germany


  • Under HOAI and VOB (standard construction and design contracts), there is a "Verkehrsfreigabe unter Vorbehalt"opening for traffic under reservation.
  • This allows:
    • Use of roads or bridges before formal completion
    • Monitoring of defects or performance during use
  • Bundesfernstraßen-Gesetz and federal road agencies allow traffic after successful safety clearance but before full acceptance.



🇫🇷 France


  • French public authorities can issue a “mise en service anticipée” (early commissioning) for new infrastructure.
  • This is allowed by Décret n° 94-617 on road operation and concession rules.
  • Traffic is allowed temporarily, with legal obligations for continued monitoring, corrections, and no final acceptance of the works yet.



🇮🇹 Italy


  • Italian regulations allow "apertura in esercizio provvisorio" (provisional operation) especially for tunnels and motorways.
  • Governed by Ministerial Decree 6792/2001 (on tunnel safety), aligned with EU law.
  • The Provincial Prefect can authorize limited opening with traffic for monitoring purposes, sometimes with speed limits or emergency support.



🇳🇱 Netherlands


  • Large-scale projects like tunnels or motorways may undergo “praktijkproef” (practice test phase), which can include real traffic.
  • This is not a legal requirement but part of Rijkswaterstaat’s risk-based project commissioning, especially for systems like traffic control, ventilation, lighting.



✅ Common Patterns Across EU


  • Probation or trial openings are:
    • Allowed under national law or practice
    • Supervised by road authorities or safety agencies
    • Accompanied by technical monitoring
  • They serve to:
    • Test infrastructure under real traffic
    • Validate technical systems (especially in tunnels)
    • Allow early use in public interest, with legal safeguards


Dakle, može, ali uz primenu Direktive 2004/54/EC.

Tako da mogu da se igraju rečima, ali ne bez tehničkih sredstava. Magacioner Pera i dalje garantuje bezbednost, jer je on stručan za sve.
 
Čitajući ove zadnje postove zaključujem da mi ovde na forumu ustvari ne znamo sa sigurnošću da li je ili nije urađeno nešto protivzakonito a da ima veze sa ovim tunelom?
 
Vrh