[url=http://beobuild.rs/forum/viewtopic.php?p=777221#p777221:1xb9t6er je napisao(la):Gwaihir » 23 Sep 2020 12:13 pm[/url]":1xb9t6er]
Bez ikakve namjere da ulazim u neke duze polemike na ovo moram da odgovorim upravo zbog toga sto mi je tematika itekako poznata. Razlog zbog kojeg roba (bilo kamionom, bilo vozom) iz Rijeke ili Soluna (ovo vec malo teze cak i sada) stize brze nego iz Bara je upravo taj sto je put tj. infrastruktura takva kakva jeste. Ja vidim da provejava neki animozitet prema CG trenutno pa iako znam da je za to zasluzan bivsi rezim koji je ostavio velike posledice misljenja sam da ne bi trebalo generalizovati, svako bi svakome imao sto da zamjeri.
Nego, da ne skrecem sa teme, ukoliko bi imali autoput roba iz Luke Bar bi do BG bila za max 6 sati sa stajanjem na granici, uz bolju propusnu moc iste i za 5-5 ipo a to mogu da sanjaju i Solun i Rijeka itd. geografski, blizu luku od Bara Srbija nema, njena moguca korist posebno za gradove koji su na trasi Milosa je vec sada iskoriscena od mnogih privrednika u tom reonu (CA, UE, PZ, ARILJE itd.) sa autoputem sa izuzetkom krajnje istocne Srbije Luka Bar bi bila jedini normalan izbor, ako je vremenski faktor taj koji odlucuje.
Oduzio sam, izvinjavam se, rekoh iz branse sam i o ovome bih mogao danima, ne zamjerite.
Apropo ove udaljenosti, trenutno je razlika u kilometraži između Beograd - Rijeka i Beograd - Bar oko 30 km u korist Bara. Izgradnjom auto puta Bar će postati bliži pa time i isplativiji.
E sad ono što jeste velika prednost Rijeke je što je ona za ceo sever Srbije (Beograd i dobar deo Vojvodine) i posle te izgradnje zapravo bliže (recimo iz Subotice ili Sombora se ode ka Osijeku i tamo izađe na auto put, a manje su opterećeni i granični prelazi), a topografija terena je povoljnija.
Trasa do Rijeke (i putna i železnička) je sve do iza Karlovca tipična nizinska, maltene bez ijednog uspona, iza Karlovca počinje blagi uspon do Bosiljeva gde se ulazi u Gorski Kotar i potom savladava primorski planianski greben (finalno kroz tunel Tuhobić na 700 mnv, dok je najviša kota cele trase 860 mnv), ali taj deo je ukupno oko 70-ak km (što kroz tunele, što preko vijadukata, ali ipak uspon i posle spust do mora).
Nasuprot tome čak i kada bude gotov auto put do Bara imaće uspon od Lučana na Pešter (1200 -1400 mnv), pa spuštanje ka dolini LIma (Berane su na oko 700 mnv), pa relativno mali uspon (ako će iči dolinom Lima i tunelom) do iza Kolašina (gde će se kod Mateševa - 1120 mnv - spojiti na ovo što se sada gradi), taj izgrađeni deo je na dosta visokim kotama u planinama istočno od Morače, da bi se potom spustio u Podgoricu i zatim sledi uspon do Sozine što je na sreću samo na oko 200 mnv.
Dakle teret iz/do Bara treba minimalno dva puta "podići" na preko 1100 metara nadmorske visine.
Prosto je u ovom slučaju planinski deo mnogo duži deo trase. Sigurno je, a i prirodno, da Bar povuče teretni saobraćaj zapadne i jugozapadne Srbije, kao i centralne (Kraljevo Kragujevac), za ovo ostalo nisam siguran koliko je realno, pogotovo ako se na auto put bude dugo čekalo. Za NIš i jug, bez političkih ujdurmi realno najbliži bi bio Drač, ali tek to je na dugom štapu. Ostaje naravno i Solun koji je nešto dalja varijanta, ali u situaciji u kojoj bi saobraćaj išao oko Kosova ka Baru, Solun je prosto u velikoj prednosti (čak i sa dve granice). Ako bi saobraćaj išao nesmetano preko Kosova, onda nema nikakvog smisla da ne ode ka Draču.