Šta je novo?

Autoput Beograd - Temišvar

Čuli smo danas od Vesića da su u toku dogovori sa lokalnim vlastima u Vršcu oko trase obilaznice oko Vršca. I čuli smo opet komentar Vučića da za ovaj projekat nema para. Valjda će se nešto promeniti kroz par godina kada projektovanje bude završeno.
 
Kakve razgovore ima da obavlja Vesara kad je trasa utvrđena CIP-ovim projektom još za vreme Mrkonjića, kad je i urađena deonica od BG puta do Pavliša? Čak je tada odrađena i eksproprijacija, tačno se može videti na GeoSrbiji kuda je to planirano da ide.

Da dopunim sam sebe, sad sam pogledao snimak, Vesić je zapravo i spomenuo Vučiću da je projekat odrađen u CIP-u a onda je ovaj hteo da ispadne pametan pa da objašnjava kako se moglo i preko Vlajkovca iako obilaznica počinje tek podosta posle Vlajkovca, blam.

A za nemanje para, pa to je primetno već duže vreme da se za Vršac "nema para". U zadnjih 10 godina koliko su na vlasti sve što je urađeno urađeno je opštinskim ili Evropskim novcima. Država se ponaša kao da taj deo države pripada Rumunima i da tu nema nikakvih obaveza.
 
Verovatno se ceka da se i sa rumunske strane krene, a to opet jos nije na vidiku. Rumunima ova veza nije prioritet.
 
Rumuni imaju ozbiljnih problema da zavrse južnu obilaznicu oko Temišvara... Da ne govorim o problemima sa daleko prioritetnijim deonicama na Karpatima... Mislim da će njihov deo auto-puta ka nama duuuuuugo čekati, ukoliko se nekim čudom ne ugovori u paketu sa našim (isti izvođač)...

A da se ne lažemo... da li je i nama ova deonica stvarno prioritet? I ne samo to, da li nam baš treba auto-put ili je brza saobraćajnisa (tipa Šabac-Loznica) više nego dovoljna.... Na deonici ŠA-LO je saobraćaj daleko veći nego što će na ovom putu ikada biti, povezuje nas sa Bosnom koja nam je neuporedivo važnija od Rumunije (uz dužno poštovanje) i teren je vrlo sličan а opet se gradi put nižeg ranga... Putujem za Temišvar bar 10 puta godišnje... nikakvih probelama nikada nisam imao sa gužvom (osim ponekad na granici), uvek se glatko vozi... I naš i Rumunski deo puta je u dobrom stanju. Više me smori dok dođem do/od Pančeva nego posle... kao i dok prođeš kroz Vršac oko koga je obilaznica ODAVNO MORALA da bude završena!

Mislim da je građenje auto-puta ka Rumuniji više politička stvar, da možemo da "kažemo" da smo eto sa projateljskom zemljom smo spojeni baš auto-putem, saobraćajnicom najvišeg ranga, nego nešto nižeg brzom saobraćajnicom (koja je po mom skromnom mišljenju sasvim dovoljna).... Jedino što na ovoj deonici baš ne valja je naš granični prelaz Vatin koji vapi za renoviranjem da me je prosto sramota kao građanina ove zemlje na šta liči. Rumuni su svoj potpuno renovirali i kod njih sve izgleda tip-top.
 
Poslednja izmena:
Pričali smo tako i o A2 Surčin-Preljina pa je promet iznad očekivanja. Ponudimo Rumunima brzu vezu za CRO-SLO-ITA jer gravitiraju Italiji.
ifyoubuildittheywillcome.png
 
Neko ponovo nema pojma o čemu priča ili lupa gluposti. Nema šta da se razgovara o trasi obilaznice. To je urađeno odavno:

obilaznica.jpg


Inače je potpuno tačno da nema obima saobraćaja za autoput i da je previše graditi put tolikog kapaciteta, ali je to takođe slučaj u drugim krajevima zemlje gde se autoputevi uveliko prave. Broj vozila na velikom broju puteva južno od Dunava je toliki ponajviše zato što je dozvoljena (tolerisana) izgradnja kuća direktno na magistralama i što svako izađe na magistralu da bi otišao i u kafanu ili prodavnicu, da ne kažem "to što sela nemaju normalne ulice". I onda se primeni logika: "ovi nisu poštovali propise o izgradnji, hajde da im napravimo i autoput jer je sad gužva".
 
Стварно је срамота што обилазница Вршца није изграђена, док се прича о неком аутопуту...

Ponudimo Rumunima brzu vezu za CRO-SLO-ITA jer gravitiraju Italiji.

Румунија ће ускоро у Шенген (коначно су се договорили са Аустријом која их је блокирала). Па и сад без Шенгена je мање прелазака границе преко Мађарске, а након уласка их неће бити уопште. Да не причам о путаринама у Србији и Хрватској и вињети у Мађарској. Да се дрндаш са граничним прелазима и још плаћаш скупе путарине. Нека хвала, каже брат Румун.
 
Rumuni će pre ili kasnije ući u full Šengen, a svakako će ući mnoooogo pre od nas....

Drugo ako idu preko Srbije imaju dve granice da prelaze što je za kamionski saobraćaj samoubistvo.... Plus putarine, naše Hrvatske su paprene! Mi prosto Rumunima iz Banata nismo atraktivni za tranzit... Posebno za kamionski tranzit... Kad (ako) i mi nekog lepog dana uđemo u Šengen možda se tek tada pokaže neko opipljivo interesovanje, ovako ma nismo im ni na marginama razmišljanja. Verujte govorim iz prve ruke, razgovaram sa njima svakodnevno i znam kako razmišljaju. Rumunima (koji ne žive u Banatu, a takvih je najviše) je daleko interesantnija Đerdapska magistrala... a tu do Golupca imamo uskoro brzu saobraćajnicu...

Dalje, ako pogledamo naš lokalni saobraćaj, koliko će "naši" između Vršca i Pančeva (Beograda i dalje) hteti da plaćaju putarinu na auto-putu ili će pre da se štekaju za dž magistralom (koja je sasvim OK, prava, pregledna, ravna, većim delom može da se vozi bezbedno zaista brzo, sa Ibarskom magistralom ipak nije tako, otuda je A2 konkurentan)... Faktički problem su samo naseljena mesta, isključiti to i rešen problem...

Iz svega navedenog moje skromno mišljenje je je brza saobraćajnica na tom potesu dakleko bolje rešenje od klasičnog auto-puta. Em je jeftinija i jednostavnija za gradnju (samim time i brža) em bi za korisnike bila besplatna... 100 km/h je sasvim dovoljno ograničenje da se do granice sa Rumunijom stigne za 1h bez ikakvih probelma... Do Vršca i nešto brže... Svakako mislim da bi brza saobraćajnica uticala na razvoj južnog Banata potpuno isto kao (daleko skuplji) auto-put...
 
Poslednja izmena:
I samo da se kratko nadovežem.... ja slušam bar 20 godina o obilaznicama oko Vladimirovca i Banatskog Novog Sela, pa ništa... Uz te obilaznice i gotovu obilaznicu oko Vršca bi u startu uštedeli 20+ minuta na putu od Pančeva do Vatina (uz drastičan skok kvaliteta života stanovnika tih mesta jer im neće ići saobraćaj). Uz obilaznice i oko ostalih znatno manjih mesta još i više vremena bi se uštedelo... A kolika bi bila investicija? Malena naspram gradnje saobraćajnica višeg ranga!

A mi se zanosimo auto-putevima... :) Prvo rešiti male stvari, malim koracima... za početak svakako renoviranje graničnog prelaza Vatin, ponovo kažem to je BRUKA I SRAMOTA na šta liči :)
 
Poslednja izmena:
A2 je posebna priča. Problemi će biti npr na novom autoputu između Kraljeva i Kruševca. Nema šanse da bude dovoljan broj vozila.
Ajd da si rekao između Pirota i Bele Palanke, ali između Kraljeva i Kruševca, gde između imaš i Vrnjačku banju i Trstenik. Pa trenutno ta deonica od 55km zna da se otegne na 90-120min.
 
Moguće je da grešim. Napisao sam to pre nego što sam pogledao trebnutni prosečni broj vozila na toj deonici (između Kraljeva i Kruševca). Nisam znao da je 10+ hiljada i tamo. Vršac još uvek ima više stanovnika nego Trstenik i Vrnjačka banja zajedno, a generiše mnogo manje saobraćaja. Možda će zaista biti masovno korišćen autoput, mada je meni toliki broj vozila još uvek neobjašnjiv na bilo koji drugi način osim da je to većinom lokalni saobraćaj prouzrokovan divljom gradnjom i nedostatkom urbane infrastrukture, a ne nekim posebnim tranzitom potrebnim za autoput. Videćemo da li će se to preneti na autoput ili će ostati na lokalnim/regionalnim putevima.
 
Ne treba zaboraviti da ao neki pravac ima odredjeni promet, to nece biti prebaceno na potencijalni AP, ako se iygradi paralelno sa tim putem. Siguran sam da se AP BG-ZR -NSnece koristiti za lokalni saobracaja PKB-Besni Fok- Krnjaca,, Ecka - Zrenjanin ili Novi Sad - Kac. No to ce doneti dodatni saobracaj na duzim relacijama, na primer medjunarodni transport.
Zivim u zemlji gde je naplata putarine resena godisnjim vinjetama, pa e AP masovno koristi za lokalni saobracaj, ali to kod nas nije slucaj, pa ce ljudi to izbegavati (dodatni trosak i gubitak vremena na naplatnim rampama).
 
Kad to pomenu auto-put BG-ZR on će vrv oduzeti neki autmobilski promet ka Temišvaru od Vršca, jer će se mnogi odlučiti da idu tim auto-putem iz Beograda pa na Jašu Tomić (posebno oni koji idu iz pravca Novog Beograda i Zemuna jer im je sa Pupinovog mosta ta ruta daleko jednostavnija i dostupnija neko preko Pančeva i Vršca. Nedostatak te rute je sam granični prelaz Jaša Tomić koji je stvarno minijaturan i radi samo do 19h te ne mogu ga koristiti kamioni. Na našoj strani je bukvalno kontejner u kome sedi osoblje a sa Rumunske nekakva tužna kućica... Međutim obično na toj ruti (kad prođete ZR i eventualno Lazarevo, razume se) nema žive duše te je vrlo udobno i lagano za vožnju. Poslednji put sam prošao tuda u novembru 2023. Putevi sa Rumunske strane su potpuno rekonstruisani i u fantastičnom su stanju, mada se prolazi kroz 3-4 sela što je svakako manje nego preko Vršca. Što se našeg dela tiče put od Zrenjanina do granice je u sasvim korektnom stanju. Ja bih preporučio tu rutu, osim u slučajevima kad vam radno vreme graničnog prelaza ne odgovara...
 
Poslednja izmena:
Ja vise verujem da ce tranzit biti odvucen preko BP S. Crnja- AP A1, pa ka NS, zatim Fruska gora, AP ka ZG (plavo). To je ipak kombinacija AP i BP. To vazi za one iz Temisvara, mada je pitanje da li onim sa udaljenih destinacija odgovara da prolaze Temisvar i provlace se kroz sela do granice.

Cak i verzija da se kod N Beceja koristi BP do Zrenjanina i onda na NS mozda nece biti duza od ove varijante.

Put preko J Tomica je ipak lokalni, tako da ne verujem da ce ga iko koristiti ko nije bas lokalac.

Veryija da se koristi pravac TM -S Crnja - ZR - NS je opet problematicna sto od TM do ZR se ide kroz sela, mada je granicni prelaz ipak mnogo bolji. Samo sa nase strane se prolazi kroz Srpsku i Madjarsku Cnju, Aleksandrovo, B Karadjordjevo, Cestereg, B Dvor, Zitiste i Klek.

Ovu mapu sam skicirao dosta ofrlje, ali daje odredjenu predstavu Ocekujem i da budu uradjeni i neki poprecni putevi, pre svega radi povezivanja mesta oko AP, tako da ce se mozda od BG za TM najbrze ici ako se sa AP BG-ZR iskljuci kod Kovacice ili Orlovata, pa na Botos (trenutno se radi novi put), Secanj, Jasu, ali opet, to su trenutno teski lokalci.




1.jpg



Naravno, treba pre svega imati u vidu za koga se planiraju ovi putevi. Mi obicno krecemo od potreba lokalnog stanovnistva, ali na kraju moye da se desi ce but biti koriscen od strane Moldavaca, Ukrajinaca, severa Rumunije da idu ka juznoj Evropi ili prema Italiji i dalje. A mozda ce "carinske formalnosti" biti nepremostiva prepreka, da ce za sve njih bolje biti ici ka Budimpesti i naokolo umesto preko non-EU teritorije. Mozda i Madjari nameste vezu paralelnu sa nasom granicom, otprilike Segedin- Baja - Pecs a koridor 5c je veza sa BG-ZG. To bi ostavilo samo potrebu da se ide ka jugu, a tu Vrsacki AP ima veliku prednost nad pravcem ka ZR.

Ono sto ce sigurno biti prebaceno na Zrenjaninski pravac sa Vrsacko je saobracaj iz juzne Backe i delimicno Srema, mada su oni i sada uglavnom ili tuda. Na zalost, nas saobracaj sa Rumunijom je uvek, a i sad je neuporedivo manji od saobracaja sa Madjarskom i Hrvatskom.
 
Ako govorimo o današnjem stanju put preko Jaše Tomića jeste lokalni ali je u DALEKO boljem stanju nego preko Srpske Crnje... Sa Rumunske Strane opet od Žombolja i dalje je kvalitet puta odličan, generalno su jako dobro sredili sve puteve po svom Banatu. Opet iz prve ruke vam mogu reći. Jedini "problem" koji ja vidim je granični prelaz koji je mali i ne radi ceo dan...

Svakako sa ostalim manje-više se slažem... Iskreno me čak čudi da se forsira uporno auto-put preko Vršca, možda je logičnije da ide na Zrenjanin gde se auto-put svakako gradi i potrebno je samo izvesti krak ka Temišvaru. Jednim udarcem se ubiju dve muve, pokrije sav saobraćaj i iz pravca Beograda i iz pravca Novog Sada... Čak mislim da bi i Rumunima bilo bolje jer bi deo na njihovoj strani bo kraći i jeftiniji...

...a Vršcu da ostane dobra kvalitetna magistrala (u perspektivi brzi put) sa završenim obilaznicama oko naseljenih mesta.
 
To sa AP preko Zrenjanina je stara prica. Medjunarodni koridori su odavno iscrtani i ne menjaju se lako, ili skoro nikako.
Licno takodje mislim da je mnogo bolja opcija AP preko Zrenjanina, ali verujem da za sada nema nista od toga. Cak i ovaj preko Vrsca je na dalekom stapu, izmedju ostalog zato sto Rumuni imaju druge prioritete, a mi nismo ni u EU ni Sengenu da bi im ozbiljno povezivanje saobracaja sa nama bilo prioritet.
Mi mozemo samo da se nadamo nekim EU sredstvima za medjuregionalnu saradnju od EU, da se nesto uradi preko reda.
Ja verujem da mozemo da ponudimo Rumunima iz Tem i ARA prustup nasim lukama, da li u Novom Sadu (potrebna dobra veza ppreko ZR), da li u Beogradu (oba puta su opcija), moyda cak i izgradnja luke na Tisi, negde kod Zabajskog mosta (opet AP ka ZR) ili kod Beceja (na planiranom BP Ki-SO). Potrebno je nesto sto moze da opravda vaznost ovako velikih investicija sa njihove strane.
Vec se spremamodernizacija pruke PA-ZR-KI do Zombolja, sto ce mozda doneti zeleznicki saobracaj, ali drumski je zakocen pre svega carinskim procedurama. Ako se to ikako resi, mozemo da ocekujemo da putevi budu iskoriscni, sve ostalo je samo puko mastanje.
 
Apsolutno i iz prve ruke se slažem što se tiče rumunskog pogleda na celu situacijiu... Najblaže rečeno - smatraju nas iskrenim prijateljima ali nisu baš previše zainteresovani za bilo kakvu ozbiljniju saradnju... Što je i velika šteta jer je to verovatno jedina zemlja u našem okruženju sa kojima nemamo otvorenih pitanja...

Zato je meni iskreno baš baš iznenađenje da se auto put A9 pojavio u kategorizaciji...
 
Temišvar-Rijeka, ili Temišvar-Trst preko Mađarske je nekih 100 dalje ili oko sat više vožnje. Obzirom da kamioni samo na Batrovcima čekaju i po 24 h jasno je ruta koja "bliža".
 
Rumuni taman krenuli na autoput a ovi nasi odmah presaltali na brzu saobracajnicu. Pa hit!
 
Vrh