Šta je novo?

Autoput Beograd–Zrenjanin–Novi Sad

Koji je smisao kontrole projektne dokumentacije, ako je izgradnje vec u toku... bar za taj deo?
Zato što je ovo što se gradi verovatno po projektu pripremnih radova. A za njih ide posebna procedura po Zakonu. To je uvedeno kako bi se ubrzala izgradnja.
 
Autoput oko Zrenjanina (ovo je najbolja fotografija koju sam napravio) i petlja Ovča. Slikano u četvrtak prošle nedelje.


Screenshot 2025-04-15 at 12.48.02.png
Screenshot 2025-04-15 at 12.49.08.png
 
Radnici AG Instituta uslikani juče tokom bušenja/merenja na trasi autoputa ZR - Ns, negde na pola od Žablja do Tise. na mestu gde se autoput "spaja" sa postojećim putem ka NS.

Kako sad stvari stoje, deonicu NS-ZR neće početi do 2028/29.

1745511775422.png
 
Preko Tise ka NS nije ni isparcelisano u katastru. S druge strane most na Begeju nije počeo da se radi, da ne govorim o dva mosta na Tamišu koji su kao na prioritetnoj deonici. Bilo bi odlično kad bi ove godine počeli da rade most na Tisi, ali mislim da nema nikakve šanse za to.
 
Svakako je most na Tisi najzahtevniji objekat na celom AP, trebace mu najvise vremena.

Sam AP ka novom Sadu ce uglavnom ici postojecim putem, samo deo od mosta do sredine postojeceg puta izmedju stare i nove Zabaljske raskrsnice ce biti potpuno nova trasa. Tehnicki, od te tacke pa do Kaca slobodno moze da se saobracaj odvija jednom trakom, dok se druga gradi, a izgradnja novog, zamenskog regionalnog puta moze da se radi i kasnije.
 
Da bi bilo jasnije koliko je to udaljeno od buduceg mosta, evo i plan, a i razdaljina sa Google Maps. Do te tacke nema puta koji bi mogao da podnese opterecenje (koliko znam samo poljski put po nasipu oko Tise vodi tamo).
Ono sto mi nije jasno, zasto bi se se tu dovlacio kamen i pesak, kad je postojeca sljunkara na planu levo, na Tisi gde pise Crna cuprija. Tu se decenijama sa brodova istovarao materijal. Jeste sa drge strane Tise, ali preko mosta nije vise udaljena. A mozda bi mogli i da direktno sa brodova istovaruju tamo gde je most, ako uopste misle da dopremaju materijal brodovima.

Sto se tice kamena, njega lokalno nema, tako da mora da se dopremi ili sa Fruske Gore (kroz Novi Sad) ili sa jos vece udaljenosti.
Sto se tice peska, njega ima u izobilju u okolini. Jos uvek postoje duboke jamure od peskara, koje su napravljene u vreme izgradnje puta NS-ZR. Doduse, dobro su zatrpane smecem, zato sto se decenijama koriste kao deponije, ali to znaci da je pesak na maloj dubini, pa je moguce da se naprave nove na samoj trasi AP i u blizini samog mosta. To vec i rade oko Muzlje, napravljene su nove peskare i maksimalno se koriste.

Screenshot 2025-05-17 103557.png


Screenshot 2025-05-17 103443.png
 
Ovo je zanimljivo:



"Korisnik kredita će, kako se navodi u predlogu zakona, kredit koristiti samo u svrhu finansiranja faze 1 projekta koja obuhvata deo Deonice 1 Beograd – Zrenjanin, i to:

- Poddeonice 1, deo radova na delu od km 0+000 do km 7+100 (gde su izuzeti: asflaterski radovi i gornji stroj, saobraćajna signalizacija, javna rasveta, TK instalacije, uređenje terena i zidovi zaštite od buke, obaloutvrde na mostovima, mostovska kanalizacija)
- Poddeonice 4, deo radova na delu od km 52+000 do km 67+662.46 (gde su izuzeti: most preko Begeja, kompletni radovi na petlji Ečka, radovi na kolovoznoj konstrukciji, saobraćajna signalizacija, javna rasveta, TK instalacije, uređenje terena, zidovi zaštite od buke, obaloutvrde na mostovima),
- priprema planske i projektne dokumentacije (Idejno rešenje i Idejni projekat) za ukupan obim radova koji je definisan Okvirnim komercijalnim ugovorom."

Ovo bi trebalo da znači da ne samo što most preko Tise neće skoro početi, nego neće ni preko Begeja. Takođe znači da sva projektna dokumentacija još nije gotova.

Poddeonica 4 (južno od ZR) će se trasirati od 52+000 do km 67+662.46.
 
Do expoa. Bar su tako najavljivali da ce se zavrsiti deo do Kovacice.
 
Da li se zna da li je ovaj kredit dodatak na one postojeće ili je uzet da se finansiraju postojeći kredit? Ako je dodatak koliko je onda vrednost ovog puta? Ako sam dobro sabrao do sada je bila oko 2 milijarde € (1.7 kredit od Kineza i oko 300 miliona do sada van tog kredita). U prvom slučaju je vrednost porasla na 2.3 milijarde evra tj 23 miliona po km
 
Ne znam da je zaista i uzet kredit od Kineza. Znam da je najavljivan, ali je vise puta pomenuto da postoje finansijski problemi... Izgleda da je bila samo najava, a Kinezi nece vise da daju novac tako lako.
 
Da li mi može neko objasniti zašto je potreban pun profil autoputa da se uradi umesto da se uradi brza magistrala / saobraćajnica (2+2 trake, bez zaustavne) ?

Kao Novi Sad - Ruma - Šabac - Loznica ?
 
Bilo je puno napred nazad, te autoput ce, te brzi put ce. Na kraju izgleda nikome nije bas najjasnije zasto je AP. Za stanovnike Zrenjanina nece nista ubrzati putovanje do Novog sada, ali ce ga poskupeti. Do Beograda ce verovatno nesto i ubrzati, i produziti putovanje.
Po meni, dosta nakaradno je planiran. Kao prvo, ne spaja se direktno na druge autoputeve. Kod Novog Sada se pretvara u BP zadnjih par kilometara. Kod Panceva (ovo u stvari i nije AP BG-ZR, nego PA-ZR) se spaja na severnu tangentu. Vezu na A1 i A3 ima preko Pupinovog mosta, dok ce vezu prema Nisu imati preko Pancevacke obilaznice - jednog dana kad se uradi most preko Dunava kod Bubanj Potoka.

Zaista je pitanje sta se planira dalje sa ovim putem, koji nece puno doneti, ali ce kostati dosta. Sta se planira u buducnosti, veliko je pitanje. Ono sto se zna je da ce se raditi BP (po najavama) od Zrenjanina do (Novog) Beceja, sto bi nesto skratilo vezu od Panceva prema Subotici, a samim tim bi ovaj AP postao slaba konkurencija beogradskoj obilaznici. U prostornim planovima postoji i ideja da se izvrsi povezivanje Zrenjanina i Temisvara jednim novim putem, sto bi donelo dosta saobracaja na Fruskogorac, mozda cak i ka BG, ali to se sem u tim planovima, nigde drugde ne spominje. Osmeh Vojvodine ce preusmeriti postojeci saobracaj iz severnog Banata ka Novom Sadu na taj pravac, pa i to otpada kao razlog.

U vreme planiranja ovog AP je bilo nekih prica da se AP ot Rumunije ka BG nece praviti preko Vrsca, nego preko Zrenjanina, ali je to otpalo na insistiranje rumunske strane da se pridrzavamo ranijih dogovora.

U vreme dogorvaranja izgradnje ovog puta je bila najavljena izgradnja veceg broja kineskih fabrika u Zrenjaninu, koje bi zahtevale transport velikih kolicina robe. Onda je dosla Korona, zatim veliko negodovanje prema Kinezima i LL, pa se te fabrike vise ni ne spominju. Nasi zvanicnici su vise puta izjavili da je promena plana (AP umesto BP) izvrsena na zahtev kineske strane. Put je trebao da bude zavrsen ove godine, no nije se daleko odmaklo. Tek do prvog kredita za izgradnju i manje vise zemljanih radova na 10-15 km. Da li Kinezi i dalje imaju planove i zelju da izgrade najavljene ili neke druge fabrike, ne znamo. LL ce imati nekih 100 slepere dnevno, sto ne opravdava ovu investiciju. Nemacki DRX je u medjuvremenu zatvoren, Green Miles, koji je cak i kupio zemljiste, je izgleda odustao. Fabrika nerastvorljivog sumpora kao i cink oksida se vise ni ne pominju. Ne znam kakve su potrebe novosadskog regiona za vezu sa Rumunijom (Nidec, Continental,...) kao i Pancevackog i Vrsackog za vezu sa Novim Sadom. U Zrenjaninu (kao i ceo srednji i severni Banat), za razliku od drugih mesta, nemamao nove najave nekih industrijskih investicija. Kao da je Novi Sad sve privukao. Radna snaga iz Zrenjanina se masovno zaposljava u Novom Sadu, Pancevu i Beogradu.

To sto je Zrenjanin jedno od vecih naselja u Srbiji (pao sa 6. na 9. mesto u zadnjih 10 godina) verujem da nema uticaj na ovu odluku.


%D0%BD%D0%B0%D1%98%D0%B2%D0%B5%D1%9B%D0%B0-%D0%BD%D0%B0%D1%81%D0%B5%D1%99%D0%B0-%D1%83-%D1%81%D1%80%D0%B1%D0%B8%D1%98%D0%B8-%D0%BF%D1%80%D0%B5%D0%BC%D0%B0-%D0%BF%D0%BE%D0%BF%D0%B8%D1%81%D1%83-%D0%B8%D0%B7-2022-v0-4sls92cu2w3b1.png
 
Bilo je puno napred nazad, te autoput ce, te brzi put ce. Na kraju izgleda nikome nije bas najjasnije zasto je AP. Za stanovnike Zrenjanina nece nista ubrzati putovanje do Novog sada, ali ce ga poskupeti. Do Beograda ce verovatno nesto i ubrzati, i produziti putovanje.
Po meni, dosta nakaradno je planiran. Kao prvo, ne spaja se direktno na druge autoputeve. Kod Novog Sada se pretvara u BP zadnjih par kilometara. Kod Panceva (ovo u stvari i nije AP BG-ZR, nego PA-ZR) se spaja na severnu tangentu. Vezu na A1 i A3 ima preko Pupinovog mosta, dok ce vezu prema Nisu imati preko Pancevacke obilaznice - jednog dana kad se uradi most preko Dunava kod Bubanj Potoka.

Zaista je pitanje sta se planira dalje sa ovim putem, koji nece puno doneti, ali ce kostati dosta. Sta se planira u buducnosti, veliko je pitanje. Ono sto se zna je da ce se raditi BP (po najavama) od Zrenjanina do (Novog) Beceja, sto bi nesto skratilo vezu od Panceva prema Subotici, a samim tim bi ovaj AP postao slaba konkurencija beogradskoj obilaznici. U prostornim planovima postoji i ideja da se izvrsi povezivanje Zrenjanina i Temisvara jednim novim putem, sto bi donelo dosta saobracaja na Fruskogorac, mozda cak i ka BG, ali to se sem u tim planovima, nigde drugde ne spominje. Osmeh Vojvodine ce preusmeriti postojeci saobracaj iz severnog Banata ka Novom Sadu na taj pravac, pa i to otpada kao razlog.

U vreme planiranja ovog AP je bilo nekih prica da se AP ot Rumunije ka BG nece praviti preko Vrsca, nego preko Zrenjanina, ali je to otpalo na insistiranje rumunske strane da se pridrzavamo ranijih dogovora.

U vreme dogorvaranja izgradnje ovog puta je bila najavljena izgradnja veceg broja kineskih fabrika u Zrenjaninu, koje bi zahtevale transport velikih kolicina robe. Onda je dosla Korona, zatim veliko negodovanje prema Kinezima i LL, pa se te fabrike vise ni ne spominju. Nasi zvanicnici su vise puta izjavili da je promena plana (AP umesto BP) izvrsena na zahtev kineske strane. Put je trebao da bude zavrsen ove godine, no nije se daleko odmaklo. Tek do prvog kredita za izgradnju i manje vise zemljanih radova na 10-15 km. Da li Kinezi i dalje imaju planove i zelju da izgrade najavljene ili neke druge fabrike, ne znamo. LL ce imati nekih 100 slepere dnevno, sto ne opravdava ovu investiciju. Nemacki DRX je u medjuvremenu zatvoren, Green Miles, koji je cak i kupio zemljiste, je izgleda odustao. Fabrika nerastvorljivog sumpora kao i cink oksida se vise ni ne pominju. Ne znam kakve su potrebe novosadskog regiona za vezu sa Rumunijom (Nidec, Continental,...) kao i Pancevackog i Vrsackog za vezu sa Novim Sadom. U Zrenjaninu (kao i ceo srednji i severni Banat), za razliku od drugih mesta, nemamao nove najave nekih industrijskih investicija. Kao da je Novi Sad sve privukao. Radna snaga iz Zrenjanina se masovno zaposljava u Novom Sadu, Pancevu i Beogradu.

To sto je Zrenjanin jedno od vecih naselja u Srbiji (pao sa 6. na 9. mesto u zadnjih 10 godina) verujem da nema uticaj na ovu odluku.


%D0%BD%D0%B0%D1%98%D0%B2%D0%B5%D1%9B%D0%B0-%D0%BD%D0%B0%D1%81%D0%B5%D1%99%D0%B0-%D1%83-%D1%81%D1%80%D0%B1%D0%B8%D1%98%D0%B8-%D0%BF%D1%80%D0%B5%D0%BC%D0%B0-%D0%BF%D0%BE%D0%BF%D0%B8%D1%81%D1%83-%D0%B8%D0%B7-2022-v0-4sls92cu2w3b1.png

Dakle, navodno Kinezi tražili AP da bi na kraju ispalo da nema realne potrebe za time ali se naši uporno drže toga da mora da bude AP.

Verovatno da bi se ugradili i ukrali više.

Jedini pravi odgovor.
 
Konačno je nastavljeno trasiranje južno od Zrenjanina u pravcu Novog Sada tj Tise. Trasa se sad približila gradskoj deponiji. Deo obeležen crvenom linijom su mašine zgulile u poslednja dva dana, sada se nasipa pesak.

Inače celu ovu trasu kod Zr radi desetak kamiona, trebaće im čitava večnost da kompletiraju trasu od jedne do druge petlje kod Zrenjanina. A ka NS i BG da i ne spominjem. Svi čekamo da se ubrzaju radovi, ali kilavo za sada.

1749758946481.png
 
Ovo je jedan od najgorih priloga o ovom autoputu do sada. Lokalni političar Saša Santovac je simbol kriminala i korupcije u Zrenjaninu. U svim prilozima provladinih medija se samo ponavlja statistika.. dužina puta, "prvi autoput kroz Banat" i sl. Ne razumem zašto ne možemo zvanično da znamo aktuelne planove. Da li je ideja da se završi i pusti deo Zr zapad - Ecka? Ako jeste, kada? Za BG - Kovačica je bio plan za 2026. Očigledno od toga nema ništa. Zašto? Gde je zapelo?

Uzeli smo kredit od Kine od 1,5 milijardi evra. Danas zvanično još 300 miliona. Koliko tačno košta ovaj autoput? Da ga nismo možda pretplatili? Možda trenutno ima većih prioriteta?
 
Vrh