Jako je sve netransparentno i zamuljano, vlast kao da gradi ovaj put za marsovce a ne za sopstvene gradjane. Evo sta do sada znamo:
- usvojene su primedbe stanovnika Muzlje (da autoput prolazi blizu naselja) i poslovne grupe ZREPOK da je izlaz ZR jug suvise daleko od grada tj Linglonga
- raspisan je tender za izmenu i dopunu prostornog plana područja posebne namene, rok za zavrsetak je jul 2024
- cena sa 700 miliona je skocila na 1.4 milijarde (!!)
- prva varijanta trase autoputa je bila 110km, Vesic je jednom rekao da je trasa smanjenja na 105km i sada vec nekoliko puta spominje 105km
- Vucic na mnogim mapama do sada ima usvrljanu trasu koja ide severno od grada, cak i kad je jasno bilo da je izabrana trasa juzno od ZR, tako da to nije mnogo relevantno
Dakle, ako su izmene trase i prostornog plana male i ako se radi samo o jednoj petlji koja treba da se priblizi Linglongu i malo udalji od Muzlje, kako je moguce da je potrebno citava godina da se izradi pojektna dokumentacija? A za citavu trasu 2 godine? Ovo nema nikakvog smisla, nesto gadno tu smrdi.
Kako je moguce da se za godinu dana cena autoputa duplira?! Razumem inflaciju i ostalo, ali brate duplo, to je bezobrazluk. Ovo bi eventualno moglo da znaci da se odlucilo za skuplju trasu severno od grada sa puno nadvoznjaka. Ali sa druge strane, Vesic kaze da se duzina trase smanjila na 105km, ako ide severno moze samo da se poveca. Opet, s druge strane Vesic je bolid i teska neznalica.
- usvojene su primedbe stanovnika Muzlje (da autoput prolazi blizu naselja) i poslovne grupe ZREPOK da je izlaz ZR jug suvise daleko od grada tj Linglonga - Usvojena je primedba ZREPOK, sto se tice Muzlje, tesko da moze biti usvojena, jednostavno nema kud da prodje, nema dovoljno prostora izmedju Ecke i Muzlje da AP prodje sa normalnim zakrivljenjem. Uostalom, radi se o par kuca, ciji bi otkup kostao neuporedivo manje nego bilo kakve kerefeke da se AP pomeri istocnije ili napravi veca krivina. Sto se tice pomeranja petlje Zapad, ona sad jeste blize gradu, obilaznici i industrijskoj zoni, ali se bojim da je cena koja je morala da bude placena dodatno urusavanje Aerodroma Ecka.
- raspisan je tender za izmenu i dopunu prostornog plana područja posebne namene, rok za zavrsetak je jul 2024 - mislim da ovde malo gresis. Rok nije definisan kao jul 2024, vec odredjen broj meseci od momenta potpisivanja ugovora o projektovanju, sto moze da bude i duze.. No, posto se nece sve menjati (nije mi poznato sta se tacno zahteva), moguce je da neki delovi trase koji ne zathevaju modifikacije, mogu poceti da se rade i ranije, te otkup zemljista moze vec da pocne. Odredjeni objekti mogu poceti i sad da se pripremaju. Pri tome mislim na radne kampove, fabrike betona, odlagalista materijala, pristupne puteve, cak i mesta za iskop peska.
- cena sa 700 miliona je skocila na 1.4 milijarde (!!) - nemam komentar, iylisno je, osim ako su resili da kompletan put izgrade na stubovima. Ono sto mi nije jasno je da li se ovo odnosi na ceo AP od BG do NS, ili samo na deonicu koja se prva radi. mislim da je trenutno potpisan samo uguvor o izgradnji BG-ZR, nejasno da li do zapadne petlje Zrenjanin, ili do jugoistocne (bez mosta na Begeju i obilaska oko Zrenjanina). Takodje, nije jasno da li se u tu cenu ukljucuje i mreza pristupnih puteva, ili samo AP. Na primer, istocna petlja Zrenjanin ce biti udaljena par kilometara od obilaznice ijedno kilometar od puta Zrenjanin-Novi Sad.
- prva varijanta trase autoputa je bila 110km, Vesic je jednom rekao da je trasa smanjenja na 105km i sada vec nekoliko puta spominje 105km - licno bih voled ako je moguce da se jos skrati, no postoje granice mogucnosti. Sto je kraci, to je, po pravilu, isplativiji za koriscenje, jeftiniji za izgradnju i brzi za putovanje. Sa druge strane sam po malo i razocaran sto ne ide sa severa grada. To govori da se ne planira produzenje samog AP do Kikinde, Temisvara ili cak do Segedina / Subotice. Ovako je po malo slepo crevo, bez obzira na najavljeni BP do Beceja i "Smajlija". Dalje povezivanje na sever bi mu doneo znacajan saobracaj i isplativost.
- Vucic na mnogim mapama do sada ima usvrljanu trasu koja ide severno od grada, cak i kad je jasno bilo da je izabrana trasa juzno od ZR, tako da to nije mnogo relevantno - I dalje su u opticaju mape sa obe varijante, iako se odustalo od severne. Mislim da jednostavno nikad nisu objavljene nove mape sa aktuelnom verzijom trase. Na kraju, politicarima to i nije bitno, njima je bitno da imaju cime da masu, bila to mapa ili zelena salata.
Dakle, ako su izmene trase i prostornog plana male i ako se radi samo o jednoj petlji koja treba da se priblizi Linglongu i malo udalji od Muzlje, kako je moguce da je potrebno citava godina da se izradi pojektna dokumentacija? A za citavu trasu 2 godine? Ovo nema nikakvog smisla, nesto gadno tu smrdi. - Opet zavisi koliko su "male" te izmene na trasi i da li ce ga raditi ista firma koja je radila i projekat. Jedno je ako ista firma samo prepraavi poznati projekat, a drugo ako firma preuzme tudji projekat (radili ga Kinezi) i onda prvo treba da se snadje i sve pregleda. Ne verujem da su Kinezi sve detalje radili na engleskom ili SH. Treba i prevesti njihove komentare na projektu. Moguce je da su potrebna i nova geoloska istrazivanja. Zrenjanin je osnovan kao naselje na tri ostrva i dva poluostrva, sto znaci da je tlo mocvarno. Muzlja se nalazi na pescanim nanosima i slojevima podzemne vode.
Kako je moguce da se za godinu dana cena autoputa duplira?! Razumem inflaciju i ostalo, ali brate duplo, to je bezobrazluk. Ovo bi eventualno moglo da znaci da se odlucilo za skuplju trasu severno od grada sa puno nadvoznjaka. Ali sa druge strane, Vesic kaze da se duzina trase smanjila na 105km, ako ide severno moze samo da se poveca. Opet, s druge strane Vesic je bolid i teska neznalica. - Pitanje je kako je odredjena cena prvi put - bez projekta. Mozda je neko samo pomnozio kilometrazu sa ocekivanom cenom po kilometru, bez racunanja dodatnih troskova za mostove, petlje, ojacanje fundamenta, propuste za vodotokove, izmestanje dalekovoda, prelaz preko gasovoda i naftovoda. Ako tome dodamo da je lako moguce uz samu funkciju puta dodato jos nekoliko funkcija, poput izdizanja nasipa kao protivpoplavna barijera, izmestanje nekih vodotokova, izgradnja telekomunikacione infrastrukture, mozda i gasovoda, vodovoda, kanalizacije,... istom trasom i o istom trosku, cena ide u vis. No, ili su prvi put ofrlje dali cenu, u medjuvremenu postavili mnoge dodatne zahteve, placaju se neke druge stvari preko ove investicije, ili je cena kineskih kredita za nas naglo skocila. Ne bi me cudilo da ce kinezi negde izgraditi neki pogon, koji cemo mi platiti kroz cenu ovog projekta. Eto, Linglong je milijardu eura, a uslov je izgradnja puta od milijardu i po.