Analiza u GSP otkrila OGROMAN PROBLEM sa gradskim autobusima
Mateja Beljan | 13. 06. 2017 - 09:39h izmena vesti 09:55h
Od 838 autobusa GSP „Beograd”, čak 423 već sada su za rashod, analiza je Sekretarijata za javni prevoz u dokumentu o novom javno-privatnom partnerstvu za potez 500.
Naime, kao razlog za angažovanje privatnika na linijama za Sremčicu, Rušanj, Umku i Ripanj navedeno je kako trenutno GSP „ne može svojim prevoznim kapacitetima da zadovolji potrebe za prevozom putnika na teritoriji grada na linijama na kojima im je poveren prevoz”. U analizi koja se nalazi u okviru predloga za javno-privatno partnerstvo (JPP) izneti su zabrinjavajući podaci o stanju voznog parka GSP-a.
- Za funkcionisanje gradskog saobraćaja JKP GSP „Beograd” je u obavezi da obezbedi minimum 748 autobusa u kontinuitetu sledećih 10 godina, a analize funkcionalnosti sadašnjeg voznog parka pokazuju da je već sada neophodan rashod 423 vozila - stoji između ostalog u dokumentu.
U Sekretarijatu za javni prevoz za „Blic” dodatno su objasnili problem u kojem se našao GSP.
- S obzirom na to da su se tokom 2016. i 2017. sa širenjem mreže povećali i prevozni zahtevi na linijama javnog prevoza, a preduzeće GSP „Beograd” nije realizovalo nabavku dovoljnog broja novih autobusa, pokrenut je postupak javno-privatnog partnerstva za potez 500 - kažu u Sekretarijatu.
Međutim, planovi ovog sekretarijata su kontradiktorni, jer će po uvođenju 55 autobusa privatnih prevoznika na potez 500 GSP morati da obezbedi još minimum 64 autobusa za potez 600, gde sada rade privatni prevoznici.
- GSP „Beograd” će po isporuci 30 zglobnih “Ikarbusovih” autobusa koji su već poručeni preuzeti obavljanje prevoza putnika na linijama poteza 600, a termin preuzimanja se poklapa za završetkom JPP za potez 500 - navode u Sekretarijatu.
Polovina autobusa uskoro starija od deset godina
Foto: Mateja Beljan / RAS Srbija Polovina autobusa uskoro starija od deset godina
Kako kažu, nije isključeno ni da se u budućnosti još linija poveri privatnim prevoznicima.
- Ukoliko GSP ne bude u mogućnosti da zadovolji prevozne zahteve putnika, neophodno je pokrenuti postupak realizacije novog javno-privatnog partnerstva - odgovaraju u Sekretarijatu za javni prevoz. Iz GSP-a nisu želeli da komentarišu ove brojke.
PRIVATNICI RADE I BEZ UGOVORA?
Krajem prošle godine odlučeno je da se odustane od javno-privatnog partnerstva za potez 600, iako su ugovori već bili dodeljeni. Pitanje po kom ugovoru prevoznici sada rade na tom potezu ostalo je bez odgovora.
- S obzirom na to da GSP trenutno ne raspolaže potrebnim brojem vozila za potez 600, postojeći prevoznik je nastavio rad do momenta angažovanja GSP-a - kažu u Sekretarijatu.
IDEJA DOBRA, ALI NIJE I REALNA
Ideja da sva vozila u pogonu GSP budu mlađa od deset godina je lepa, ali i - nerealna. Posebno jer to nije bio slučaj čak ni u vreme kada je najveći gradski prevoznik bio mnogo finansijski jači nego što je to sada slučaj.
S druge strane u pogonu ima dosta autobusa starijih od deset godina koji su odlično održavani i nalaze se u veoma dobrom stanju, da ne govorimo o švajcarskim tramvajima starim skoro pola veka.