Šta je novo?

Aerodrom Nikola Tesla - (Avijacija)

Smernice koje je Vlada donela u članu dva elimišu 25 od 26 aviokompanija i ostavljaju samo Air Serbiju kao jedinu aviokompaniju koja može da ostvari popust. A u članu tri kažu "sve aviokompanije pod istim uslovima ostvaruju pravo na subvencije ukoliko ispunjavaju uslove".

Bez namere da bilo koga uvredim, ali koliko neko mora da bude neinteligentan da ne shvati da su Smernice napravljene tako da eliminišu konkurenciju Air Serbije i da samo ovoj kompaniji omoguće privilegovan položaj na aerodromu.

Problem je dublji, pošto ova kompanija ne plaća aerodromu ni dinara od kad je transformisana u Air Serbiju. Koliko ja znam u trgovini i poslovanju popust ostvaruje uvek onaj ko najviše plaća sa akcentom na plaća.
 
да, али по ономе што сам читао у тим Смерницама, ТАП и Вуелинг имају право на субвенције јер покрећу летове ка дестинацијама ка којима нико не лети. и Виз би имао право за субвенције ка неким градовима где нико не лети, само када би знали где да лете

belgrey":3fdylf9r je napisao(la):
Bez namere da bilo koga uvredim, ali koliko neko mora da bude neinteligentan da ne shvati da su Smernice napravljene tako da eliminišu konkurenciju Air Serbije i da samo ovoj kompaniji omoguće privilegovan položaj na

није да их штитим, али има логике да држава форсира своју авиокомпанију. и многе друге државе раде слично
 
Ali je navodno protekcjonizam po eu pravilima zabranjen a pravila igre bi trebala biti ista za sve
 
U Smernicama piše da pravo na subvencije imaju samo kompanije koje otvore nove linije i to samo za letove na tim linijama, a pri tom se u određivanju novih linija uzimaju aerodromski sistemi, a ne aerodromi. To znači da Memingen nije nova destinacija, na primer. Iako je 120km zapadno od Minhena on se smatra aerodromskim sistemom Minhena. Isto je sa Charleroi, to je aer. sistem Brisela, Malme bi bio aer. sistem Kopenhagena itd. Drugo, taj popust na nove linije se odnosi samo na tu liniju, pa je znatno manji i beznačajniji, daleko je važniji popust na cene usluga na osnovu ukupnog prometa aviokompanije, a to sam već rekao da je namešteno da samo Air Serbia ima pravo da se kandiduje za taj popust. I Johhny da ti samo dodam da nije normalno da država štiti svoju kompaniju. Prvo nacionalne kompanije su prošlost, danas imamo kompanije koje nose državnu zastavu (flagcarriers) ali to nisu nacionalne kompanije u klasičnom smislu kako je bilo 80-tih na primer. Sve kompanije danas imaju jednaka prava, a posebno u okviru Zajedničkog evropskog vazduhoplovnog područja (ECAA) tzv. Otvoreno nebo. U toj zoni sve su kompanije iste i moraju da poštuju pravila, a svaka pomoć od strane države koja narušava konkurentnost se strogo kažnjava: Malev, Spanar...
 
belgrey":3oubkxa5 je napisao(la):
U Smernicama piše da pravo na subvencije imaju samo kompanije koje otvore nove linije i to samo za letove na tim linijama, a pri tom se u određivanju novih linija uzimaju aerodromski sistemi, a ne aerodromi. To znači da Memingen nije nova destinacija, na primer. Iako je 120km zapadno od Minhena on se smatra aerodromskim sistemom Minhena. Isto je sa Charleroi, to je aer. sistem Brisela, Malme bi bio aer. sistem Kopenhagena itd.

значи добро сам разумео тај део. једино не знам за Малме, ипак се зове Малме, не Копенгаген Малме

belgrey":3oubkxa5 je napisao(la):
I Johhny da ti samo dodam da nije normalno da država štiti svoju kompaniju. Prvo nacionalne kompanije su prošlost, danas imamo kompanije koje nose državnu zastavu (flagcarriers) ali to nisu nacionalne kompanije u klasičnom smislu kako je bilo 80-tih na primer.

једно Х, два Н ;) елем, политика и управљање предузећима у Србији је остало у 80-им, зато ми и има логике да то држава ради

belgrey":3oubkxa5 je napisao(la):
Sve kompanije danas imaju jednaka prava, a posebno u okviru Zajedničkog evropskog vazduhoplovnog područja (ECAA) tzv. Otvoreno nebo. U toj zoni sve su kompanije iste i moraju da poštuju pravila, a svaka pomoć od strane države koja narušava konkurentnost se strogo kažnjava: Malev, Spanar...

имају, али Србија није чланица ЕУ, тако да може да примењује ЕЦАА како јој одговара
 
Ne može, Srbija je ECAA i ima ista prava i obaveze kao i Nemačka ili Albanija, koja je takođe ECAA.
 
Ako smernice krše ECAA odnosno daju Er Srbiji povlašćen položaj protivno ECAA, Evropska komisija će o tome obavestiti Srbiju.

Mene u ovoj priči interesuju dve stvari:
1. Kako to da drugi prevoznici na BEG (kako legacy tako i LCC) nemaju problem sa tim smernicama i nastavljaju da lete normalno? Kako su te smernice uspele da pogode samo Wizz? Možda tako što su prethodne smernice dopuštale samo Wizzu da se kvalifikuje za povlastice, što je pretpostavljam bilo savršeno u skladu sa ECAA? Wizz se nije pokupio i otišao iz Srbije, imaće 29 letova nedeljno i opet biti drugi prevoznik po broju operacija. Redukcija koju su napravili taman deluje kao prelazak iz povlašćenog okvira u nepovlašćen okvir poslovanja - gde se nalaze svi drugi prevoznici osim Er Srbije.

2. Da li Wizz ima nameru da malo pojasni svoju tvrdnju da će ih aerodromska usluga koštati 33 evra po putniku? Pominju se neki novi cenovnici, a ti cenovnici sigurno nisu napravljeni samo za njih nego će važiti za sve ostale (i hajde da pretpostavimo da neće važiti za Er Srbiju). Kako to da samo Wizz ima nov cenovnik i da te cene ne pogađaju nikog osim njih?
 
"Виз ер" је добијао попусте на Николи Тесли, за разлику од других компанија. Логично је да тим другим компанијама смета што "Виз ер" плаћа за исту услугу - мање. Када се направи посебан терминал за лоукост - у Сурчину, или у Батајници - чије коришћење ће бити јефтиније, онда ће "Виз ер" моћи да лети одатле, а доћи ће нам, у кратком року, и "Рајанер" и још понеки превозници ("Изи џету" не смета ни овако, јер је то његова пословна политика). И нећемо кршити никакве прописе.
 
Dobar tekst vezan za Aerodrom i Viz Er.

Dobro jutro, Srbijo
Mijat Lakićević | 06/04/2014

Polako se nazire program nove vlade Srbije. Budući premijer, Aleksandar Vučić, kako su izvestili mediji, govorio je o tome u subotu, 5. aprila, Predsedništvu svoje stranke. Po onome što je doprlo do javnosti uglavnom su to bila uopštena opredeljenja i načelni stavovi. Ali, to je u neku ruku i normalno; red je da se ciljevi i sredstva nastupajućeg ministarskog kabineta najpre otkriju pred narodnim predstavnicima u skupštini. Tada će o tom paketu moći i da se konačno sudi.

Ipak, ako se po jutru dan poznaje, onda se nešto od te nove politike moglo naslutiti i pre nego što je Vučić stao za partijsku govornicu. Primer je konkretan, ali kao što iz iskustva znamo, neretko se dešava da dobra i prihvatljiva načela budu manje ili više derogirana konkretnim rešenjima. Ne kaže se džabe: „đavo je u detalju“.

Reč je, naime, o odluci Vlade Srbije da se cene za korišćenje aerodromskih usluga niskotarifnoj avio komapniji Viz er povećaju za 40 odsto. Tim povodom je, uzgred, između Aerodroma i Vlade nastalo malo prepucavanje oko toga ko iza odluke zapravo stoji, svako je upućivao na onog drugog, ali nema sumnje da rukovodstvo „Nikole Tesle“ tako nešto samo, bez „podsticaja“ sa strane, ne bi smelo ni u snu da izvede. Odgovornost je, dakle, na Vladi. Jeste to, doduše, odlazeća, tehnička vlada, ali da je aktuelni prvi potpredsednik imao bilo šta protiv, ta odluka sigurno ne bi bila doneta. Na osnovu toga se, dalje, može pretpostaviti, ili makar posumnjati, da je upravo to ekonomska logika kojom će se rukovoditi i nova vlada.

Suština te odluke, tj. logike, leži u tome da će se za istu uslugu plaćati dve cene: jedna kompanija, Er Srbija, plaćaće aerodromsku uslugu po putniku 17, a druga, Viz er, gotovo dvostruko više – 31 evro. Zbog toga je Viz, koji je prošle godine prevezao blizu pola miliona putnika, odlučio da linije za Brisel i Oslo potpuno ukine, a ostale da prepolovi.

Sasvim je jasno da je vlada svojim postupkom jednu kompaniju stavila u povlašćeni, a drugu u podređeni položaj. Upravo to je ono što vlada ne bi smela da radi.

Ima u ovom primeru još nešto što obespokojava. To je priča koja se pronosi kroz medije – da li je „vest“ ili „spin“ procenite sami – o (navodnom) hapšenju direktora aerodroma; sad će, samo što nije. Ta „logika straha“ kojom se često i rado koristila prošla vlada zatrovala je u velikoj meri sveukupni život Srbije. I ako nova namerava da zaista uradi nešto dobro, onda je to prva stvar koju mora da promeni. Policijsko-političkim manipulacijama ne može se izgraditi normalno društvo.

To važi pogotovo ako Vučić zaista misli, kao što kaže, da osnaži i podstakne privatni sektor. Jer, jasno je i ko će snositi posledice, tj. plaćati cenu pomenute vladine odluke. Građani Srbije, naravno. Pre svega tako što će morati znatno više novca da izdvajaju za avio karte. Bilo da putuju privatno ili poslovno. Dakle, plaćaće, kroz povećane troškove, i privreda Srbije. Plaćaće, doduše, i država, jer će i njeni službenici karte za, recimo Brisel, gde bi radi priključenja Evropskoj uniji sve češće trebalo da putuju, plaćati skuplje nego kad bi išli Vizom. Ali i ti budžetski rashodi u krajnjoj liniji opet padaju na račun poreskih obveznika.

Možda neko misli da Vladina odluka i nije tako rđava, jer će se te pare ipak slivati u jednu (polu)državnu kompaniju. Možda, ali zar Jat nije propao upravo zbog toga što je uživao privilegovan položaj i zar nije prodat upravo zbog toga da građani ne bi morali da iz svojih džepova pokrivaju njegove gubitke. Ako će oni, silom prilika, to morati i dalje da rade, samo sad još i za (polu)stranu kompaniju, onda – „džaba smo krečili“.

Na kraju, ostaje još pitanje da li će na ovu odluku Vlade Srbije i njen pokušaj da jednoj firmi obezbedi monopolski položaj, reagovati Komisija za zaštitu konkurencije. Videćemo, ali – sumnjamo. Toliko o jačanju institucija. Što će se sigurno naći visoko na listi prioriteta u Vučićevom programu.

Peščanik.net, 06.04.2014.
 
Pitanje je ko je tu kome dao povlastice tako da mi je ovaj tekst u toliko neutemeljen.

Ne razumem ovoliko kukanje za dve koliko sam shvatio inace slabe linije koje je zwizz ukinuo i krivicu svalio na ANT
 
Stvarno je blesavo da od toliko kompanija koje posluju sa ANT-om samo Vizu smeta povećanje ...
 
Trejsi":1qaj82bs je napisao(la):
Dobar tekst vezan za Aerodrom i Viz Er.

O kvalitetu teksta dovoljno govori to što je autor ubeđen da je Vlada Srbije direktno napravila nove cenovnike aerodromskih usluga, po jedan za Wizz i Er Srbiju, a ostali prevoznici valjda lete bez cenovnika.

Suština te odluke, tj. logike, leži u tome da će se za istu uslugu plaćati dve cene: jedna kompanija, Er Srbija, plaćaće aerodromsku uslugu po putniku 17, a druga, Viz er, gotovo dvostruko više – 31 evro. Zbog toga je Viz, koji je prošle godine prevezao blizu pola miliona putnika, odlučio da linije za Brisel i Oslo potpuno ukine, a ostale da prepolovi.

Materijalna neistina da su preostale linije "prepolovljene" (u stvarnosti je pet linija ostalo potpuno nepromenjeno a na još pet je ukinut po jedan let nedeljno tj. sa ukupno 18 nedeljnih letova prešlo se na 13) takođe govori sama za sebe.

Wizz je pre Osla i Brisela, i pre bilo kakvih nesporazuma sa aerodromom, ukinuo tri linije iz Beograda pa se niko nije bunio niti najavljivao kraj lowcosta u Srbiji.
 
I dalje su avio karte iz Beograda uglavnom najjeftinije, ako se porede iste destinacije iz Zagreba, Ljubljane i Sarajeva, nebitno koji je prevoznik u pitanju. Da ne spominjem da je Beograd mnogo bolje povezan direktnim letovima od spomenutih gradova u "regionu". Nije prvi put da čitam o nekim problemima za Wizz-om... Pre ivzesnog vremena bio je problem sa naplatom prtljaga, pa sa nepostojanjem korisničke info linije za reklamacije, a sada samo njima smetaju nove takse. Ne može se svima ugoditi, očigledno.
 
E kada bi u Srbiju dosli Ryanair i engleska centrala Easyjeta ne znam na sta bi se ti iz Wizza vadili. Wizz nudi neverovatno jeftine letove iz Budimpeste za 40 gradova, pa zasto onda iz Beograda nisu povecali, kada im dnevno mnogo ljudi dolazi iz Srbije na Ferihegy? KJos onda kad se moglo, sto su ukinuli Rim i Krf kao destinacije? Sada samo nude linije privlacne gastarbajterima, a za nase turiste nema skoro nista. Poletite sa njima za Memingen, dok stignete do Minhena kostace vas isto kao da ste leteli Lufthansom direktno do Minhena, jos cete se izlomiti presedanjima na bus ili voz. Sta je tu low cost? Ja bih voleo da ima neki LCC da leti za Prag, Bec/Bratislavu, Moskvu, Solun, Atinu, Veneciju.
 
belgrey":38n4jki4 je napisao(la):
...Bez namere da bilo koga uvredim, ali koliko neko mora da bude neinteligentan da ne shvati da su Smernice napravljene tako da eliminišu konkurenciju Air Serbije i da samo ovoj kompaniji omoguće privilegovan položaj na aerodromu.

Problem je dublji, pošto ova kompanija ne plaća aerodromu ni dinara od kad je transformisana u Air Serbiju. Koliko ja znam u trgovini i poslovanju popust ostvaruje uvek onaj ko najviše plaća sa akcentom na plaća.

TRANSACTION FRAMEWORK AGREEMENT

THE GOVERNMENT OF THE REPUBLIC OF SERBIA (GoS)
- AND -
ETIHAD AIRWAYS PJSC
- AND -
JAT AIRWAYS A.D.

IT IS AGREED:

8.2
Belgrade Airport

8.2.8
By way of reflecting JAT's much greater use of Belgrade Airport than any other carrier, the GoS shall ensure that during the term of the Management Services Agreement:

8.2.8.1
the terms on which JAT uses Belgrade Airport (including but not limited to the Passenger Service Charge (PSC), landing and parking and apron charges, charges for use of airbridges, charges for towing of aircraft, charges for use of office space, lounge space and fast track, and charges for security and insurance) are no less favourable than those offered to any other carrier;

8.2.8.2
a volume discount which shall be the greater of the following:

(a) any such discount that has been approved (whether now or in the future) to any airline company by Belgrade Airport;
(b) 50% on standard charges imposed by Belgrade Airport; and

8.2.8.3
any financial incentive offered to a third party airline is equally available to JAT, and the Parties agree that any of the above stated discounts as may be agreed between JAT and Belgrade Airport during the term of the Management Services Agreement, that are additional to the contractual fees and discounts that are in existence on the date on which the Management Services Agreement is executed (e.g. for illustrative purposes, any discount that is additional to the existing PSC discount of US$4.50 per passenger), will be treated as a reduction of operating cash expenses for the purposes of paragraphs 2.5.4 and 2.5.5. Within four weeks of the end of each quarter (the first such quarter ending on 31 March 2014), there shall be identified all reductions in the Company's expenses that were achieved during that quarter as a direct result of actions taken by the GoS pursuant to its obligations in this paragraph 8.2, and the actual net value of such reductions for that quarter shall reduce the GoS's obligations under paragraphs 2.5.4 and 2.5.5 to provide funding in relation to that quarter. The same exercise shall be repeated in relation to the next eleven quarters ending 31 December 2016. If, in respect of any quarter, the actual net value of any reductions in the Company's expenses exceeds the amount of funding that the GoS was due to provide, the surplus shall reduce the required level of funding in the remaining quarters ending 31 December 2016 by an equal amount for each remaining quarter.

Boldovan deo sam ja podebljao, nije tako u dokumentu.
U pomenutim delovima 2.5.4 i 2.5.5 piše koliko novca svake godine Vlada Srbije mora da uplaćuje na ime funkcionisanja AS. Faktički, ovde se predviđa da svi popusti koje Air Serbia ima na aerodromu Beograd će biti obračunati kao onaj deo novca koji se Vlada obavezala da će investirati u AS.

Čak i ako je tačno da Air Serbia ništa ne plaća Aerodromu Beograd ove godine, sve te pare (obračunati popusti) će se računati kao da ih je Vlada dala, tj. za isto toliko novca, za isti taj iznos će se smanjiti naše obaveze koje imamo kao 51% vlasnik AS.

Ne vidim šta je sporno.
Sporno bi bilo da treba da dajemo (kroz aerodrom BGD) subvencije za AS, em i pored toga treba još da uplaćujemo desetine miliona evra svake godine za AS, tj. kao da te subvencije ne vrede ništa.
 
....da su Smernice napravljene tako da eliminišu konkurenciju Air Serbije i da samo ovoj kompaniji omoguće privilegovan položaj na aerodromu.....

.....Faktički, ovde se predviđa da svi popusti koje Air Serbia ima na aerodromu Beograd će biti obračunati kao onaj deo novca koji se Vlada obavezala da će investirati u AS....

A pominje li se aerodrom Batajnica, kao neko ili nešto od koga treba štititi date privilegije ?
 
neshaoct":7jnogtmj je napisao(la):
Čak i ako je tačno da Air Serbia ništa ne plaća Aerodromu Beograd ove godine, sve te pare (obračunati popusti) će se računati kao da ih je Vlada dala, tj. za isto toliko novca, za isti taj iznos će se smanjiti naše obaveze koje imamo kao 51% vlasnik AS.

Obračunat popust će umanjiti investicione obaveze vlade ali fakturisana cifra posle popusta ostaje obaveza Er Srbije koju kompanija mora da izmiri. Mislim da to ne može da se odbije od investicione obaveze.

Inače, član o ostvarivanju 50% popusta na gorivo kod NIS-a takođe sadrži odredbu o odbijanju tog popusta od investicione obaveze. Ono što mene malo zbunjuje je to što ova dva popusta (gorivo i aerodromske usluge) na godišnjem nivou lako mogu da dobace do 40-ak miliona evra ako uzmemo u obzir povećanje broja operacija. Vlada Srbije se obavezala na godišnje tranše investicija kroz umanjenje operativnih troškova, koje ukupno vrede 40 miliona dolara. Obračunati popusti će već u prvoj godini premašiti kompletan iznos državnih investicija koji je definisan zaključno sa 31.12.2016. (~40M evra naspram 40M dolara)

Edit: čak i ako dodamo još tri predviđena vladina granta od po 14M dolara (42M ukupno), posle tri godine ćemo imati obračunate popuste od ~120M evra naspram investicionih obaveza od 82M dolara.
 
Predviđena je i ta situacija ako popusti pređu iznos koji je Vlada dužna da investira po odredbama 2.5.4. i 2.5.5.

If, in respect of any quarter, the actual net value of any reductions in the Company's expenses exceeds the amount of funding that the GoS was due to provide, the surplus shall reduce the required level of funding in the remaining quarters ending 31 December 2016 by an equal amount for each remaining quarter.

Isto tako, nema cifre koja ostane posle popusta, jer očigledno ništa i ne ostaje (ako je tačno da AS ne plaća ove godine). Popust izgleda nije 50%, nego totalno oslobađanje. Time ćemo sigurno prevazići obaveze predviđene u delovima 2.5.4 i 2.5.5, ali nisu to jedine obaveze oko ulaganja naše strane u AS. Sve preko toga će se računati u ispunjavanje naših drugih obaveza za investiranje u AS.

Etihad i mi ulažemo pare u AS. Kako mi se čini, uprošćeno...razlika je što oni daju žive pare (jer ih imaju), a mi koji ih nemamo dajemo popuste koji će se računati kao pare koje dajemo.
 
belgrey":oj1pwbh4 je napisao(la):
To znači da Memingen nije nova destinacija, na primer. Iako je 120km zapadno od Minhena on se smatra aerodromskim sistemom Minhena. Isto je sa Charleroi, to je aer. sistem Brisela, Malme bi bio aer. sistem Kopenhagena itd.

A zasto se ne bi tako racunalo? Wizz ga sam reklamira (ili ga je bar reklamirao) kao Memmingen - Munich West dok se Sarlroa skoro uvek navodi kao Brussels - Charleroi (ili cak samo Brussels South)? Ako low costeri vec sami pokusavaju da musterijama "podvale" aerodrome udaljene 120 km od grada u koji kao voze (jasno da skoro svako ko ide leti u Memingen ne ide Memingena radi nego Minhena radi) zasto se ta ista "podvala" ne bi racunala kada gledamo sta je "nova" linija a sta nije?
 
Drugari jedna možda interesantna priča za ovu temu, postavio sam je na temu hoteli Beograda,videćete zašto:

http://www.skyscrapercity.com/showthrea ... 4&page=853
"Dobio sam jednu jako pouzdanu i interesantnu informaciju od oca pa da je podelim sa vama:
Naime, očev prijatelj (nekadašnji vlasnik jedne ogromne firme) trenutno pregovara (pregovori su pri kraju) o prodaji jednog ogromnog komada zemlje u okolini aerodroma "Nikola Tesla". Predviđeno je da na ovom zemljištu bude izgrađen hotel. Kupac je firma iz Emirata.
Kada dobijem još informacija, podeliću ih sa vama. "
post postavio Nikolanis

http://www.skyscrapercity.com/showthrea ... 4&page=853
P.S. Greškom sam prvo napisao da će izgraditi hotel, ali je u pitanju kargo centar.
 
kao putnika - mene isključivo zanima cena i tu je wizz neuporedivo povoljniji, šarlroa je 55 km udaljen od brisela, to mi ne predstavlja problem, kao ni ajndhoven u poređenju sa amsterdamom, za koji sam kupovao 3 puta jeftiniju kartu. ukoliko neko štiti air serbiu, tu cenu neko (putnik) mora da plati, problem je što smo to već puno puta imali u ovoj zemlji i koliko god da je kratkoročno nepovoljno za korisnika - putnika, toliko je na dugi rok štetno za tržište, privredu, a na kraju i državu. koliko smo dugo morali da plaćamo onolike carine na kola zbog zastave, koliko desetina mil. € je otišlo jatu - i još ćemo godinama da subvencionišemo air serbiu - to plaćamo svi mi - poreski obveznici, leteli/ne leteli
 
Svaka diskriminacija na tržištu je propast. Plaćali smo i i dalje plaćamo mnoge gubitaše. Moj interes je da platim manje.
 
imam utisak da ce se ubrzo i otvoriti kargo centar na ANTu
nece pripadati ANTu , vec avio kompaniji
Razliku-puteve prihoda vec znamo od pre, uporedjujuci RCM i JATov magacin...
od RCMa smo imali i imamo i sada vajde
a od kompanijskog magacina samo avi. kompanija :mrgreen:
 
Vrh