Šta je novo?

Aerodrom Nikola Tesla - (Avijacija)

Toaleti su najveći nedostatak, mada, hajde i to, više se vodi računa o higijeni nego, recimo, pre godinu-dve.
Što se tiče razdvajanja tokova putnika, to je nužno.

Najveći nedostatak je, po meni, ugostiteljski i duty free prostor, koji se bagateliše, kao da se još uvek razmišlja 2000-ih: "Imaš jednu birtiju i jedan kiosk, šta će ti više?". Bukvalno, majndset iz vremena krize, kad je broj putnika bio ispod milion na godišnjem nivou.

Stvarno bi nam dobro došla neka insajderska info o tome šta se događa sa "Kafeterijom" i ostalim objektima.

P.S: Najbesprekornije organizovane aerodrome sam video u Kini.
 
Poslednja izmena:
Нисам све прошао за 40, него сам много дуго шетао до пртљага а онда сам чекао још 40 минута и онда сам пешачио још 5 минута. Укупно без чекања пртљага око 30-45 минута. И прекините више да ме за***авате.
 
Niko te ne za***ava, nego pokušavamo da shvatimo gde si uspeo da ubiješ toliko vremena.
Ovo za prtljag, jbg, šta da ti kažemo, povremeno se događa. Gde bi svetskoj avijaciji kraj bio kada bi sve uvek išlo besprekorno. Meni je, prilikom kratkog presedanja u Cirihu, zemaljska služba zakasnila da preveze kofer, pa su mi uveče dostavili na kućnu adresu. Nema ljutnje - događa se.
Nije pravilo, nego izuzetak.
 
Pre nedelju dana sam bio na aerodromu i ovo su moji utisci. Na check in-u je bilo dovoljno otvorenih saltera, predao sam prtljag za 10min. Konacno su uveli da sluzbenice mogu da ocitaju pasos i imaju uvid u vizu za nas kojima u pasosu nema fizicke vize, vec je elektronska (pre su me slali na poseban salter na proveru vize). Pasosku kontrolu prosao za 2min na e-gate, sve radi besprekorno. Security takodje, nije bilo guzve. Duty free standardno skup, nista nisam kupovao. Voleo bih da vidim vise srpskih proizvoda u istom, suvenira, igracaka i alkohola (ostala sranja imam i kod mene da kupim i to dosta jeftinije). Toaleti su bili cisti. U jedinom otvorenom pabu samo 2 tocilice za pivo, oba lager-a (mogli bi da uvedu vise opcija IPA, XPA, pilsner, stout.....). Avion poleteo na vreme. Aerodrom polozio ispit!

Jedina stvar koja mi je zasmetala, i to govorim kao neko ko je radio na aerodromu u zasticenoj zoni, je sto sam video majstora kako se seta sam sa kutijom alata u kojoj je izmedju ostalog bila rucna testera, predmet koji je ostar i moze da posluzi kao oruzije. U moje vreme svaka zona rada je bila ogradjena i nisi smeo da napustis radno mesto bez pratnje obezbedjenja koje bi te izvelo iz zasticene zone.
 
Ja sam leteo pre oko mesec i po dana sa BEG, video sam da su instalirali terminale za automatsku predaju prtljaga, ali mislim da još nisu bili aktivni.
 
Generalniji osvrt:

Ukoliko bi se realizovali svi tekući projekti, što će reći (hronološki):
1. Da se, najzad, dovrše svi lokali, koji su već završeni, a nemaju upotrebnu dozvolu, ili se ne otvaraju samo zato što se ne otvaraju (ugostiteljski, prodajni, rent-a-car);
2. Da se puste samouslužni check-in i baggage drop-off terminali;
3. Da se pusti železnička veza, uz toplu vezu terminala sa železničkim stajalištem;
4. Da se dovrši vazduhoplovni muzej kao izuzetan primer dopunskog sadržaja;
5. Da se izgrade aerodromski hotel i nova upravna zgrada "Er Srbije";

Aerodrom bi bio više nego pristojan i na evropskom nivou.

U perspektivi se može razmišljati i o nekim dodatnim sadržajima (recimo, city check-in na Prokopu, i sl.), ali o tom potom.
 
4. Da se dovrši vazduhoplovni muzej kao izuzetan primer dopunskog sadržaja;
To je moglo biti ali planovi ukazuju da neće biti tako. Muzej će proširiti i onda će muzejom upravljati preduzeće Aerodrom Beograd Nikola Tesla doo. Znaju da su arhitektonski zabrljali sa proširenjem Aerodroma pa su sad jako ponosni što će proširenje Muzeja biti arhitektonski kvalitetnije rešenje. Ali avaj, iscepkati proširenje na tri manja dela kako se ne bi, kako kažu ovi što bukvalno prevode sa engleskog, "ukrao šou" originalnoj zgradi Muzeja, ukazuje na totalno nerazumevanje Muzeja vazduhoplovstva.

Oni ne znaju da ljudi ne hrle u Burže zbog arhitekture hangara već zato što je to jedino mesto na svetu gde su dva Konkorda! Oni pojma nemaju da je Paviljon Avijacije u Muzeju Letenja u Sijetlu privlačan zbog retkosti kao što je prototip 737 i prvi 747 koji je poleteo, a ne zbog hangara koji je bukvalno arhitektonska rugoba!

Hangar bez zidova - Paviljon Avijacije

Ljudi ne posećuju muzeje avijacije zbog arhitekture već eksponata.

Oni ne znaju da će vojni avioni kojim upravljaju ljudska bića biti sve ređa. U sledećih par decenija će iz te kategorije doći jedino MIG 29, možda Rafal jednog jako jako dalekog dana.

S druge strane, putnička, civilna avijacija je imala i imaće ogroman broj mogućih eksponata, od B727, DC9, DC10, 737 pa sve do večnog ATR i jednog dalekog dana A330, A319 itd. Uništen je prvi 737 YU-AND (osim prednjeg dela koji je neko kupio), nema interesa da se pribavi i obnovi makar deo nekih od ovih putničkih aviona, a novim planom nema ni mesta za njih u ovim malim hangarima. Možda ima šanse za kokpit DC10, ili presek putničke kabine DC10, ili motor General Electric CF6 (koji je u suštini bio zajednički i za JATove desetke i za prvi A330 Er Srbije), ali se ne treba mnogo nadati sa ovom ekipom. Bilo bi divno da dozvole Muzeju da "raširi krila" i dostigne maksimalni potencijal ali ne bih polagao mnogo nade u to.
 
Poslednja izmena:
1. Da se, najzad, dovrše svi lokali, koji su već završeni, a nemaju upotrebnu dozvolu
Ma i ti lokali... Toliki bezobrazluk stvarno nisam video nigde osim kod nas! Za ono bajato sra.e od sendviča da traže 870 dinara stvarno nemam reči! Polovina tosta sa nekom uvelom salatom i sapunom od kačkavalja...
Ali sve je tako... Sad će neko da mi kaže ''pa svugde je tako''...e pa nije! Eno FRA ili MUC ima gomilu restorana sa normalnim cenama, kao u gradu!
Odavno sam kod nas prestao da koristim usluge tih ''objekata'' tako da mogu svi i da zatvore, ne pravi mi razliku. Ni flašicu vode ne uzimam!
 
Preuzimanje prtljaga u BEG retko traje duže od 10 minuta U NAJGOREM SLUČAJU, kad si već stigao u salu za izdavanje.
Pasoška jeste slaba tačka, što je pitanje za graničnu policiju. Ali ok, stvarno nisam imao veće neprijatnosti po tom pitanju, otkako je uvedena automatska kontrola - izuzev što gro ljudi još ne zna da je koristi.
Postavili su ljude pre pasoške koji usmeravaju na automatsku kontrolu, pa to ide brže, ali kao što rekoh, ne može sa decom.
 
Ma i ti lokali... Toliki bezobrazluk stvarno nisam video nigde osim kod nas! Za ono bajato sra.e od sendviča da traže 870 dinara stvarno nemam reči! Polovina tosta sa nekom uvelom salatom i sapunom od kačkavalja...
Ali sve je tako... Sad će neko da mi kaže ''pa svugde je tako''...e pa nije! Eno FRA ili MUC ima gomilu restorana sa normalnim cenama, kao u gradu!
Odavno sam kod nas prestao da koristim usluge tih ''objekata'' tako da mogu svi i da zatvore, ne pravi mi razliku. Ni flašicu vode ne uzimam!
Jeste, baš će da zatvore zbog bilo koga…
Problem je što su se prvo otvorili najnekvalitetniji brendovi, a tek naknadno treba oni kršteni.
 
Pre nedelju dana kad sam sleteo, na pasoškoj se baš osećao miris dima od cigareta.

Primetio sam da su bila otvorena vrata od kancelarije policije pa mi se čini da tu policija puši u zatvorenom prostoru na radnom mestu.

Šta očekivati od drugih kad ljudi koji bi trebalo da sprovode zakon ga krše na tako istaknutom mestu.
 
Da li je na aerodromu (gejtu) zabranjeno fotografisanje; i gde to piše? Nisam video znak, ako jeste.

Pa me čisto zanima da li sam neinformisan ili sam samo prisustvovao power tripu velikog agenta Menzis avijacije.

Nikad nisam čuo tako nešto. Osim ako Vlada nije usvojila neku uredbu u međuvremenu, dozvoljeno je slikati ceo aerodrom, sem pasoške (i to zbog mogućnosti da slikaš nečiji pasoš, a ne zbog policije). Štićeni objekti moraju da imaju istaknuto obaveštenje, koje si verovatno video na nekoj kasarni, crveno uokvireno. Čak i u tom slučaju, isključivo službeno lice može da ti zabrani slikanje. Sem toga, u bilo kom prostoru, jedino profesionalno obezbeđenje može da ti izda naredbu, ali isključivo u okviru svojih nadležnosti obezbeđenja ljudi i imovine. To što se desilo je isto kao da je random osoba prišla i rekla da ne sme da se slika.
 
Imate li neki predlog za parking blizu aerodroma? Treba da ostavim auto na 4-5 dana.

Hvala unapred
 
P11 Tesla je ok parking. Nemoj parkirati na parkingu preko puta, sa zapadne strane. Vidi se gde je trasa nove pruge i da će uskoro biti presečen i ovaj deo. Nisu mi jasni ljudi koji i pored toga što se radi pruga parkiraju kola sa druge strane, pa samo će im jednog dana kola ostati odsečena u njivi!
Izvor Youtube Vlad089:

ZombiParking.JPG
 
P11 Tesla je ok parking. Nemoj parkirati na parkingu preko puta, sa zapadne strane. Vidi se gde je trasa nove pruge i da će uskoro biti presečen i ovaj deo. Nisu mi jasni ljudi koji i pored toga što se radi pruga parkiraju kola sa druge strane, pa samo će im jednog dana kola ostati odsečena u njivi!
Izvor Youtube Vlad089:

Pogledajte prilog 259110
Ukoliko jednog dana ipak budu gradili novu pistu na mestu koje je predviđeno ranijim planovima, da li se ova pruga nalazi na mestu te planirane piste ili da li bilo kako pravi problem u potencijalnoj gradnji te piste?
 
Ukoliko jednog dana ipak budu gradili novu pistu na mestu koje je predviđeno ranijim planovima, da li se ova pruga nalazi na mestu te planirane piste ili da li bilo kako pravi problem u potencijalnoj gradnji te piste?
Траса пруге је између садашњих и будуће паралелне независне писте. Практично сече будуће рулне стазе које ће спајати нову писту са платформама. Остатак терена је углавном (ако не и сасвим) слободан.

Када се буде градила та паралелна независна писта, пруга ће морати да се укопава. Међутим, до тога има бар још десет до петнаест година (ја ценим), тако да је ово са површинском трасом пруге у овом тренутку рационално решење.
 
Траса пруге је између садашњих и будуће паралелне независне писте. Практично сече будуће рулне стазе које ће спајати нову писту са платформама. Остатак терена је углавном (ако не и сасвим) слободан.

Када се буде градила та паралелна независна писта, пруга ће морати да се укопава. Међутим, до тога има бар још десет до петнаест година (ја ценим), тако да је ово са површинском трасом пруге у овом тренутку рационално решење.

Da li je bilo dosta skuplje da se sada ukopa tih 500m pruge?
 
Међутим, до тога има бар још десет до петнаест година
Ne bih se slozio. Ukupan kapacitet sadasnje piste jeste dovoljan, ali problemi nastaju u satima kada imas i preko 30 operacija. Na primer, odredjenim danima preko leta u periodu 6-7, 11-12, 13-14, 16-19 i 22-23 imas i preko 30 operacija po satu, nekad i preko 40, sto je itekako gusto i na granici mogucnosti jedne piste.

U tom kontekstu je druga pista neophodna sto pre kako bi se najoptereceniji sati razdvojili na dve piste.

Ovog leta je situacija malo bolja jer imamo brze izlaze sa piste, pa svaka operacija zauzima manje vremena na pisti, ali idalje je stanje jako lose.

Svako dalje sirenje je prilicno ograniceno ovim, dolazimo do situacije da BEG mora da uvede striktne slotove. Air Serbia se primarno siri u svojim talasima kako bi obezbedila konekcije, a ti talasi su upravo najzaguseniji periodi. Wizz ce isto uskoro bazirati i 5. avion na BEG, sto znaci jos vise operacija u jutarnjim satima.

Upravo je ova zagusenost pisti u vrsnim satima uzrok dobrog dela kasnjenja, prioritet uvek imaju avioni koji slecu i kada se nanize njih vise avion na poletanje ceka i do 15 minuta na pragu piste.
 
Ne bih se slozio. Ukupan kapacitet sadasnje piste jeste dovoljan, ali problemi nastaju u satima kada imas i preko 30 operacija. Na primer, odredjenim danima preko leta u periodu 6-7, 11-12, 13-14, 16-19 i 22-23 imas i preko 30 operacija po satu, nekad i preko 40, sto je itekako gusto i na granici mogucnosti jedne piste.

U tom kontekstu je druga pista neophodna sto pre kako bi se najoptereceniji sati razdvojili na dve piste.

Ovog leta je situacija malo bolja jer imamo brze izlaze sa piste, pa svaka operacija zauzima manje vremena na pisti, ali idalje je stanje jako lose.

Svako dalje sirenje je prilicno ograniceno ovim, dolazimo do situacije da BEG mora da uvede striktne slotove. Air Serbia se primarno siri u svojim talasima kako bi obezbedila konekcije, a ti talasi su upravo najzaguseniji periodi. Wizz ce isto uskoro bazirati i 5. avion na BEG, sto znaci jos vise operacija u jutarnjim satima.

Upravo je ova zagusenost pisti u vrsnim satima uzrok dobrog dela kasnjenja, prioritet uvek imaju avioni koji slecu i kada se nanize njih vise avion na poletanje ceka i do 15 minuta na pragu piste.
Лука, ништа од овога што си навео није разлог за независну писту.

Капацитет постојеће писте са брзим излазима је преко 50 операција у сату. Дакле, у најоптерећенијим сатима, неколико дана у години, наш аеродром добаци до 70% искоришћености капацитета писте.

Сви слотови и рестрикције тренутно служе за контролу расположивости паркинг простора за непланиране приватне или карго летове. Линијски превозници немају и још дуго неће имати никаквих проблема у добијању аеродромског слота.

Ако се често дешава да полетање чека 15 минута због низа долазака, то се решава помоћу A-CDM (Advanced Collaborative Decision Making) који служи за прецизну координацију контроле летења и аеродромских диспечера, управо како се такве ствари не би дешавале. Па, тако Гетвик гура преко једне писте 50 операција у сату петнаест сати у дану, сваког дана у години.

И, да, укопана пруга је мнооого скупља од пруге положене преко ливаде. За разлику у цени, и за додатни трошак непотребне друге писте и свих рулница које би је опслуживале, може да се заврши читав УМП, па бирај шта нам је потребније.
 
Vrh