Šta je novo?

Aerodrom Nikola Tesla - (Avijacija)

[url=http://beobuild.rs/forum/viewtopic.php?p=838921#p838921:bskvs589 je napisao(la):
lukarts » Pon Apr 05, 2021 9:56 pm[/url]":bskvs589]Padinska skela bi bila dobra lokacija, pod uslovom kad bi obilazniza bila produžena od Pančeva do N. Banovca...... BG bi mogao nesmetano da se razvija prema severu....

Тамо већ има бивши војни, а сада спортски аеродром Лисичји јарак.
 
bilo bi dobro uci u katastar i proveriti placeve i u okolini dobanovaca...mozda bi nam ovaj plan bio tada malo jasniji...


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
[url=http://beobuild.rs/forum/viewtopic.php?p=838688#p838688:13o9e1q1 je napisao(la):
JohnnyLee » Pon Apr 05, 2021 9:36 am[/url]":13o9e1q1]будалаштина. као да Тесла нема где да се шири. и да не раселе све што се населило у непосредној близини (Радиофар, Ледине), ка обилазници и са друге стране ауто-пута има и више него довољно места
Ta dva naselja ce do 2030 godine imati blizu 100 000 stanovnika. Beograd se siri nenormalnom brzinom, ovo za aerodrom mi zato ima i logike. Umetnuta pista mozda i stane negde, ali prava druga pista ja ne vidim gde mogu.
 
Mapa aerodroma
 

Prilozi

  • IMG_20210406_083853.jpg
    IMG_20210406_083853.jpg
    168 KB · Pregleda: 1.763
[url=http://beobuild.rs/forum/viewtopic.php?p=838993#p838993:3utzs6au je napisao(la):
Miksa » 06 Апр 2021, 08:27[/url]":3utzs6au]Ta dva naselja ce do 2030 godine imati blizu 100 000 stanovnika. Beograd se siri nenormalnom brzinom, ovo za aerodrom mi zato ima i logike. Umetnuta pista mozda i stane negde, ali prava druga pista ja ne vidim gde mogu.

да је реда и закона у овој држави, Радиофар не би ни постојао, а Ледине се не би приближило аеродрому

[url=http://beobuild.rs/forum/viewtopic.php?p=838841#p838841:3utzs6au je napisao(la):
peper.mint » 05 Апр 2021, 17:16[/url]":3utzs6au]Tako je, kada bi bilo potrebe. Aerodromu ne treba toliko pista, bilo bi više nego dovoljno da se za par decenija napravi samo još jedna nova pista kao što je plavom zonom označeno u prošlogodišnjem planu detaljne regulacije:

а потребе нема, нити ће бити у наредних 20-30 година
 
Bukvalno ima mesta kolko hoćeš oko sadašnjeg aerodroma, malo porušiš ovo nelegalno, ukoliko bude bilo potrebno ceo Radiofar izmestiš, ima mesta sa druge strane Autoputa stoga nema smisla investirati ogromne pare koje mogu da se mnogo bolje negde drugde iskoriste.
 
Ima mesta za pistu zapadno izmedju aerodroma i obilaznice. Jos vise ima severno od autoputa. Sem toga Sabiha Gokcen je 2019 opsluzila skoro 36 miliona putnika sa jednom jedinom PSS - i to bez sirokotrupaca. Kada cemo mi imati 36 miliona?
 
Pokusao sam da skiciram moguce pozicije za nove piste. Druga pista bi bila paralelna sadasnjoj, u vec pomenutoj plavoj zoni, dok bi eventualna treca mogla da bude sa druge strane autoputa E70 uz nadvoznjak za avione, kao sto je to uradjeno u Frankfurtu.
756-A72-A9-5381-4-B2-C-9-DEC-1586748-BCC27.jpg
 
Хајде да пробамо да анализирамо пословну логику "Варијанте Добановци", која, наиме, ипак постоји, и крајње је једноставна (друго је питање да ли и оправдана - мислим да није и предложићу алтернативу).

Наиме, иза овога готово извесно стоји Винчи, немојте много да сумњате у то. Ранији планови подразумевају градњу, практично, још једног аеродрома поред постојећег. Ту долазимо до једноставне рачунице да је нешто врло слично томе, уз додатак контролног торња, можебити много јефтиније изградити иза Добановаца. И онда добијамо Аеродром "Никола Тесла 2", у првој фази са једним терминалом и са једном пистом, који ради паралелно са Аеродромом "Никола Тесла 1". Уместо километар, два аеродрома су раздвојена 10 километара. Нови терминал (аеродром) користи Ер Србија и још понека компанија. Потреба за функционалном логистичком везом између два аеродрома је мала - практично, нема путника ни пртљага који преседају са једног на други - и они тако паралелно раде, уз покоји полазак шатл-буса, све до Фазе 2, када се наставља ширење у Добановцима. Онда постаје упитно шта са старом локацијом: на њој се, ако ништа, може оставити минимум ваздухопловне функције, база пословне авијације и државног авио-сервиса, и томе слично. А без икакве сумње, земљиште на којем се налази може да се прода за много веће новце од оног иза Добановаца.

Ова варијанта, хтели ви то да признате или не, извесно има велике (или чак огромне, ако је земљиште у Добановцима државно) финансијске предности по инвеститора. А приватни партнер у овим инвестицијама сигурно много боље уме са новцем и разуме пословну логику, од наших планера и урбаниста, који су за то проверени и доказани дудуци.

Али, ево алтернативе, сматрам, још јефтиније и још сврсисходније: нови терминал гради се у Батајници и аеродром испрва има војно-цивилну функцију (то је огроман комплекс, прављен за много веће РВ). У фази аналогној Фази 2 у "Варијанти Добановци" - цела Батајница постаје цивилни аеродром (2 писте већ постоје, треба их продужити, постоји и трећа, травната), а за војску се гради нови аеродром у Добановцима - скромнијих пропорција.

Мислим да су економски параметри јасно на страни оваквог решења, као и функционално-просторни: Аеродром у Батајници има директну везу са новом "брзом пругом" за Нови Сад и нигде другде не може се успоставити тако добра веза ова два града, али и целе Србије, са међународним аероромом.

Носталгију за Сурчином и те како имам, али, неко ко је данас рођен извесно је неће развити у тој мери. Живот иде даље.
 
Kakvu crnu nostalgiju, aerodrom u Surčinu se još širi.
Lepo ja kažem, treba da prestanemo da nasedamo baš na svaku predizbornu patku.
 
Па, ово што се сада шири, ако буде радило наредних 20 година, Французи срећни и задовољни, јер ће им за то време повећан комерцијални простор направити разлику од једно милијардице евра.

А даље и озбиљно ширење, као што написах, подразумева дуплирање постојећег аеродрома. Мислим да тај филм нећемо гледати.
 
I dalje ne vidim smisao svega ovoga, osim smanjenja buke. Ali 2035. će i motori aviona biti dosta tiši nego danas... Naravno da bih voleo da BEG bude mega aerodrom povezan sa 100 gradova u Evropi i 50 na drugim kontinentima, da liči na ono što sam video na ATH i ARN (neću pominjati druge, veće aerodrome) al i dalje sam ubeđen da sve može da se spakuje u Surčinu. Ili kako Panta kaže u Bataji, baš zbog te pruge, amda bi se i tu sve iznova moralo raditi, i piste.
 
Batajnici treba izgraditi terminal, i dati da lete LCC. Wizz i EasyJet bi presli, dosao bi sigurno i Ryanair. Tako bi Bataja imala 30+ linija i preko milion putnika godisnje. Sadasnji prosirivati po potrebi i tu bi letele Legacy kompanije.
 
pa dobro, ako bi na NS presli LCC, to bi bilo znacajno olaksanje za BEG, u smislu da bi BEG imao dodatni prostor za prosirenje.
 
Е, то са Шајкашем не разумем уопште. Као прво за новосадски аеродром је свакако боље да буде северно од града, као Ченеј, јер онда покрива већи део територије који иначе нагиње ка Пешти. Овде где су га ставили могао би бити скоро па и београдски аеродром... Логично је да је за лоукост, али тамо пише да им је битна инфраструктура (пут, пруга) због карга. Није ми баш јасна комбинација.

Долазим и на примисао да би Французи могли газдовати и тим аеродромом, мада ни ту операцију у основи не разумем.

ЕДИТ: А можда, најпре, сасвим супротно - да држава жели да има један карго аеродром у региону Београда под својом контролом.
 
Не разумем, зашто не прошире Лисичији Јарак?

Значи, у околини нема апсолутно ничега. Буквално ненормално празан део града. Једине ствари ту сем Падинске Скеле су оне апсолутно ужасавајуће колоније покојног ПКБ-а које изгледају све као да су изашле из неког филма страве и ужаса. Ако већ толико игноришу тај простор нек раселе све то поруше и посаде шуметину, корисније је.
 
Гледам већ 2 дана ове планове и размишљам које су мотивације за овакав одабир. Укратко сам закључио следеће:
1. Од свих потенцијалних простора за нови аеродром, овај је релативно добар.
2. Вероватно се циља на то да неко време постоје два паралелна аеродрома са једном пистом, пре него што у даљој будућности Добановачки преузме примат кроз експанзије. Ако је један државни а други у концесији, то такође има смисла. А има смисла и да једног дана се угаси Тесла и прода земљиште.

По путнике тих неколико минута да се оде 10км даље неће пуно значити, не иде се на авион сваки дан. А за аеродром, државу и/или концесионара очигледно постоји рачуница.

А ево и мало детаљније да искоментаришем неке ствари.

1. Зашто баш ова локација
Хајде да сагледамо потенцијалне локације од тренутног аеродрома, па у круг:
1.1. Простор између Саве и Сурчина. Простора има на кнап, али то је заштићена зона и планирају се друге ствари. Авиони би надлетали директно Нови Београд уздужно. Не долази у обзир.
1.2. Простор јужно од обилазнице у брдском Шумадијском делу града нигде нема погодну локацију
1.3. Простор између Дунава, Иванова, Омољице и Старчева. Има довољно простора, али обилазница би га секла на пола и имао би незгодан приступ. Надлетали би авиони тачно изнад Панчева. Не долази у обзир.
1.4. Простор између Војловице и Баваништа. Има довољно простора, авиони не би надлетали ниједно насеље, има добар приступ. Тачно би терминал могао бити одмах поред обилазнице. Удаљеност од центра ваздушно око 22км, исто као и варијанта у Добановцима. Долази у обзир.
1.5. Простор између Долова и Банатског новог села. Има простора, мана је опет што би авиони надлетали Панчево. Не долази у обзир.
1.6. Простор између Сефкерина, Црепаје и Дебељаче. Има простора. Не надлеће се ниједно насеље. Аутопут за Зрењанин ће пролазити тачно поред њега. Пруга је исто одмах поред. 22-24км од центра, слично као и Добановци, али мана је што је у сред ничега. Нема никакве индустрије около, није толико добро повезан са било чиме, итд. Долази у обзир.
1.7. Простор између Зрењанинца, Глогоњског Рита и Тамиша. Овде имамо и онај минијатурни аеродром Лисичјки Јарак, па су неки спомињали и ову локацију. Постоји места за три писте и најближе је граду (око 15км), то је добро. Међутим, нова северна обилазница онако како је предложена би га секла тачно на пола, што није добро. То значи да би она морала ићи у тунелу нека 3 километра на врло непогодном месту из аспекта хидрологије. Не може проћи ни северније ни јужније да буде смислено и да обиђе хипотетски аеродром. А тунел нема никаквог смисла. А и та обилазница се у овом просторном плану спомиње само ради резервисања простора, и не планира се изградња до 2035. ("очување коридора за северни део аутопутске обилазнице око Београда (веза IA број 1–IB број 13–IIA број 130 и/или IIA број 131–IБ број 10 уједно крај сектора Ц, петља Панчево север", страна 282.). То значи да чак и да се одлучи за тунел у празном Банату између две реке ради тог аеродрома, свеједно тај аеродром не би био идеално повезан у следећих 20 година, једино би био ближе. Авиони би надлетали Борчу. Не могу рећи да не долази уопште у обзир, али нема баш смисла када се мало изанализира.
1.8. Простор између обилазнице, А3, Земун Поља и Земуна. Ту може стати аеродром, али је очигледно да је тај простор већ намењен за друге ствари и "резервисан" за развој града. Не долази у обзир.
1.9. Простор у троуглу Стари Бановци, Белегиш, аутопут за Нови Сад. Има простора, одмах поред аутопута. Не би се надлетало директно ниједно стамбено насеље, али путање летова би се укрштале са аеродромом у Батајници у било којој оријентацији писта. Мана је што је неких 30км од центра, док је предност што је ближе Новом Саду. Није на траси пруге, али може се спровести, међутим то би доста закомпликовало све. Долази у обзир у специфичним околностима, али има пуно мана.
1.10. Простор између Крњешеваца, Војке, Голубинаца и Попинаца. Има простора, одмах поред аутопута. Не би се надлетало ниједно насеље. Мана је удаљеност од 30км. Долази у обзир.
1.11. Простор између Добановаца и Деча. Има простора, одмах поред аутопута и одмах поред обилазнице. Близу пруге, може се направити крак. Надлетао би се само један мали део између Бечмена и Сурчина. Од свих реални опција најближе граду, око 22км. Спада административно под Град Београд. Близу индустријских и логистичких зона везаних за аутопут. Близу постојећег аеродрома.

Значи, у финале улазимо са следећим варијантама:
1.4. Простор између Војловице и Баваништа
1.6. Простор између Сефкерина, Црепаје и Дебељаче
1.10. Простор између Крњешеваца, Војке, Голубинаца и Попинаца.
1.11. Простор између Добановаца и Деча.

Очигледно је ко је победник. А ако се неко не слаже, волео бих да аргументује где би он то поставио аеродром да му је дат задатак да нађе локацију. Играјте се са мапом и условима пар сати, доћићете до овог одговора сваки пут.
Батајницу овде нисам разматрао јер она нема потенцијал проширења. То ћу објаснити испод.

2.Око земље и планирања
Земља за проширење Тесле, која је резервисана планом из 1962., је требала још тада бити откупљена, па рентирана после тога пољопривредницима на коришћење. Ако не тада, било кад у следећих 50 година се могло то одрадити, макар део по део.

Сада због тога бежимо у Добановце а постоји исти ризик. Саградиће се тамо прва трећина аеродрома, и док прође опет неколико деценија да се гради друга или трећа, опет ће неко покуповати земљу, опет ће неко направити куће и улазимо у врзино коло.

Лакше је да држава купи раније док су цене ниже, док нема нелегалних објеката, и да стави земљу у аренду, него да се хвата за главу касније и плаћа много више.

Проверио сам у катастру насумичним избором 15-ак парцела на том простору. Њиве чине око 3/4 простора и власник већине њива је БД Агро АД, док је власник оне шуме што чини 1/4 Република Србија а корисник Министарство Одбране.

3. Око развоја
Ако је цена изградње новог аеродрома са већим дугорочним потенцијалом за ширење, значајно јефтинија од доградње постојећег, онда ово има смисла. Фазно пребацити кроз деценије све више капацитета на тај аеродром, а овај потенцијално за 40-50 година угасити и продати земљиште.

Све су ово јако дугорочне ствари. Аеродром у Сурчину је у пуном капацитету планиран око 1960. а биће то потенцијално остварено тек око 2050. То је 90 година између. За нас је то можда непојмљиво и предугачко време из перспективе једног људског живота, али из перспективе државе то је само трептај. Ако се зна да ће нам за 40-50 година требати нови аеродром са три писте, онда би било паметно да сада већ планирамо где би могао бити да се не би после наши потомци хватали за главу.

4. Батајница
Ако Батајница икада треба да се пренамени у цивилни аеродром са капацитетом за ширење, то би морало одмах да се одреди. Северозападно је скроз залепљено насеље Нова Пазова, југоисточно насеље Батајница. Зона североисточно је зонирана као "Централна радна зона" општине Стара Пазова, праве се полако нове улице за индустрију, парцеле се продају, објекти се граде. Ту већ имамо неколико значајнијих логистичких објеката. Ако се планира "безецовати" простор за дугорочни аеродром, то ће да кошта "Бога оца". Цела околина и насеља су развијена без тога у виду, за разлику од Сурчина и Ледина где се знало одавно шта сме а шта не сме, па су људи свеједно градили илегално.

Ево, направио сам визуелни приказ за Батајницу. Напомињем да нисам стручњак за авијацију, већ сам узео стандарде које сам нашао на интернету, измерио простор који користи и Тесла и други аеродрому по свету. Писта од 3,5 до 4,0 км, потребан простор са заштитном зоном треба да буде око 5км. За паралелно коришћење оба писте, надодно треба 1000м до 1300м размака између. Овде сам за слике узео 1000м. Види се јасно да са те две писте се већ излази из габарита тренутног аеродрома, да би се морали померати путеви и радити невероватно скупа експропријација. Трећа писта готово да је и немогућа без тунелирања целог аутопута и рушења пола Нових Бановаца.

Батајница има пругу близу и могла би као таква да опслужи и БГ и НС. Било би лепо да ако већ нема потенцијал за дугорочни велики аеродром са две или три писте, да је макар оспособе да има једну дужу писту за комерцијалне летове а остатак за војску. И то би отприлике био врхунац. За било шта више у Батајнице је нажалост прекасно, међутим то не значи да са том једном комерцијалном пистом не може бити одличан аеродром.
 

Prilozi

  • Batajnica3.jpg
    Batajnica3.jpg
    342,8 KB · Pregleda: 1.401
  • Batajnica2.jpg
    Batajnica2.jpg
    268,5 KB · Pregleda: 1.247
  • Batajnica1.jpg
    Batajnica1.jpg
    309,5 KB · Pregleda: 1.265
@NoLimit Odlicno objasnjeno. Ja bih, kao i vecina nas, najvise voleo da se Tesla siri prema juznoj strani, ali sve su prilike da do toga nece doci. Kao sto rece NoLimit, ta zemlja je trebala biti odavno otkupljena. Gomila nelegalnih objekata, jaka cena zemljista i tesan prostor su dovoljni motivi da se ide na drugu lokaciju.
 
Koji smo mi raspad od države da za širenje najvećeg aerodroma u državi nije rezervisano zemljište, tuga.
 
[url=http://beobuild.rs/forum/viewtopic.php?p=839180#p839180:3p5ep179 je napisao(la):
SRBO » Uto Apr 06, 2021 4:07 pm[/url]":3p5ep179]Не разумем, зашто не прошире Лисичији Јарак?
Jarak ne moze da se prosiri jer tamo i nema sta da se prosiri. U pitanju je jedna livada namenjena sportskoj i poljoprivrednoj avijaciji, a za nesto vise bi trebalo graditi od nule.

Nema od svih ovih prica nista, niti je potrebno, niti je prakticno. Dostupna povrsina za razvoj sadasnjeg aerodroma jednaka je povrsini Heathrow aerodroma, a taj obim saobracaja koji oni opsluzuju nece kod nas biti dostignut u narednih dvesta godina.
 
[url=http://beobuild.rs/forum/viewtopic.php?p=839020#p839020:2y4iu2u5 je napisao(la):
JohnnyLee » Uto Apr 06, 2021 10:03 am[/url]":2y4iu2u5]
[url=http://beobuild.rs/forum/viewtopic.php?p=838993#p838993:2y4iu2u5 je napisao(la):
Miksa » 06 Апр 2021, 08:27[/url]":2y4iu2u5]Ta dva naselja ce do 2030 godine imati blizu 100 000 stanovnika. Beograd se siri nenormalnom brzinom, ovo za aerodrom mi zato ima i logike. Umetnuta pista mozda i stane negde, ali prava druga pista ja ne vidim gde mogu.
[url=http://beobuild.rs/forum/viewtopic.php?p=838841#p838841:2y4iu2u5 je napisao(la):
peper.mint » 05 Апр 2021, 17:16[/url]":2y4iu2u5]Tako je, kada bi bilo potrebe. Aerodromu ne treba toliko pista, bilo bi više nego dovoljno da se za par decenija napravi samo još jedna nova pista kao što je plavom zonom označeno u prošlogodišnjem planu detaljne regulacije:

а потребе нема, нити ће бити у наредних 20-30 година
To sam i mislio kad sam rekao da je dovoljno da se tek za par decenija, recimo posle 2045 godine, napravi još jedna pista na zapadnoj strani sadašnje lokacije. Do tada nema potrebe čak ni za novom pistom. Potpuno se slažem.
 
Vrh