Šta je novo?

Aerodrom "Morava" Kraljevo

Naravno da je "potpuno nepotrebno pitanje", a pored toga već ima odgovor u gornjem postu.

"Direktor Aerodroma Srbije Mihajlo Zdravković najavio je otvaranje nove piste za kargo i čarter letove, dužine 3.500 metara i širine 60 metara. Naglasio je da su pripremni radovi završeni i da će do kraja godine biti urađen plan i prateća projektna dokumentacija, nakog čega će početi izgradnja, koju će finanirati Vlada Republike Srbije."
 
O sve to je bilo prije vrusa a sad su sa mnogih stavki povučene pare za zdravstvo u tom kontekstu je bilo moje nepotrebno pitanje ali eto kad treba detaljno da se nacrta dobili ste detalje...
 
Odakle tebi ideja da su "povučene pare za zdravstvo" iz Investicija i to baš za ovaj aerodrom?!
Smislio si nekakav izgovor tek posle pola dana za to pitanje.

Neće biti nikakvih odustajanja od planiranih projekata, jer će novac biti obezbedjen kreditiranjem, a gradjevinarstvo će da povuče privredu u oporavak posle završetka pandemije.
A, kao što piše u gornjem članku, ove godine će da se samo radi na dokumentaciji za aerodrom.
 
Onih 100 mil € koje prebaceno putevima srb u decembru 2019 sa fonda zdravstva e sad su te pare i slicne u iznosu 300mil € zavrsile u kupovini medicinske opreme tako da zaboravi na mnoge projekte koji ce biti odlozeni koji su trebali da idu iz ipa fondova eu i to je preusmjereno u zdravstvo ...
 
[url=http://beobuild.rs/forum/viewtopic.php?p=727088#p727088:nz7bdll6 je napisao(la):
direktor » 12 Apr 2020 10:28 pm[/url]":nz7bdll6]. . zaboravi na mnoge projekte koji ce biti odlozeni koji su trebali da idu iz ipa fondova eu . .
Neću ništa da zaboravim, nijedan projekat, jer se većina finansira uzimanjem kredita od država koje će da izvode radove kao i dosada ( Kina, Turska, Azerbejdžan, Rusija, . .)
Neke ćemo da finansiramo iz budžeta ili uzimanjem kredita ili izdavanjem obveznica.
Ovaj aerodrom će verovatno da se finansira iz budžeta, jer to nisu velike pare za Srbiju.
 
Dragane, mislim da si nerealno optimističan. Lako je dobijati kredite van krize. Kada ovo prođe, teško da će se sve preko noći vratiti na isti nivo kao što je bilo pre korone. Možda prođu i godine.

Ako se zaista budžet realizuje tako što se aproprijacije prebacuju s projekta na projekat na način kakav opisuje direktor (a to nije nemoguće), teško će se naći pare za Moravu u budžetu. Što je najgore, sve ukazuje da je kašnjenje Morave umrtvilo taj aerodrom u dogledno vreme, bez obzira da li će Srbija imati para za njega. Avio saobraćaj neće biti isti posle ovoga. Sada su aktuelni radni odnosi i pomoć država privredi radi prevazilaženja krize. A za par meseci će procvetati stečajevi i reorganizacije - posebno u toj industriji.
 
Evo par činjenica da vidimo ko je ovde nerealan, a ko racionalan, po pitanju a."Morave" i ostalog.

"Doktor" je pomenuo prebacivanje iz IPA fonda EU za neke investicione projekte u zdravstvo.
Prvo, trebalo bi znati koliko je to prebačeno ( on govori o 300mil €) i sa kojih projekata. To svakako može da se nadoknadi zaduživanjem putem kredita ili izdavanjem obveznica ili "štampanjem novca" ili u krajnjem sličaju prodajom dela zlatnih rezervi. Ali, verovatno zaduživanjem.

Za a. "Moravu" je ove godine planiran samo rad na dokumentaciji, a izgradnja će biti od već planiranog novca iz najavljenog novog "Investicionog ciklusa" od 12Milijardi evra u kojem je i deo za aerodrome. Nije to neka velika suma, a dok se pista izgradi možda krajem 2022., biće i serđeno stanje u ekonomiji.

Znači, ovde nije bilo "preraspodele iz budžeta", već "IPA evropskih fondova" što je minorna suma u odnosu na planirani "Investicioni ciklus". Građevinarstvo je uvek "motor razvoja" jer se angažuju mnogi sektori, pa se tu neće štedeti. Ako baš i mora, može da se odustane izgradnje deonice AP od Užica do Kotromana koja bi koštala 500-600mil €.

Deo privrede izvozno orjentisan će verovatno biti pogođen dok traje oporavak prvenstveno evropske ekonomije. Ali, izgradnja infrastrukture kod nas zavisi samo od nas i ona se gradi za naredne decenije. Zato bi moralo da se gradi sve što je već planirano kao bi se održala privredna aktivnost u Srbiji.
 
[url=http://beobuild.rs/forum/viewtopic.php?p=727152#p727152:1ljihrqb je napisao(la):
dragan » Pon Apr 13, 2020 6:18 am[/url]":1ljihrqb]Evo par činjenica da vidimo ko je ovde nerealan, a ko racionalan, po pitanju a."Morave" i ostalog.

"Doktor" je pomenuo prebacivanje iz IPA fonda EU za neke investicione projekte u zdravstvo.
Prvo, trebalo bi znati koliko je to prebačeno ( on govori o 300mil €) i sa kojih projekata. To svakako može da se nadoknadi zaduživanjem putem kredita ili izdavanjem obveznica ili "štampanjem novca" ili u krajnjem sličaju prodajom dela zlatnih rezervi. Ali, verovatno zaduživanjem.

Za a. "Moravu" je ove godine planiran samo rad na dokumentaciji, a izgradnja će biti od već planiranog novca iz najavljenog novog "Investicionog ciklusa" od 12Milijardi evra u kojem je i deo za aerodrome. Nije to neka velika suma, a dok se pista izgradi možda krajem 2022., biće i serđeno stanje u ekonomiji.

Znači, ovde nije bilo "preraspodele iz budžeta", već "IPA evropskih fondova" što je minorna suma u odnosu na planirani "Investicioni ciklus". Građevinarstvo je uvek "motor razvoja" jer se angažuju mnogi sektori, pa se tu neće štedeti. Ako baš i mora, može da se odustane izgradnje deonice AP od Užica do Kotromana koja bi koštala 500-600mil €.

Deo privrede izvozno orjentisan će verovatno biti pogođen dok traje oporavak prvenstveno evropske ekonomije. Ali, izgradnja infrastrukture kod nas zavisi samo od nas i ona se gradi za naredne decenije. Zato bi moralo da se gradi sve što je već planirano kao bi se održala privredna aktivnost u Srbiji.

Ok, nisam pratio šta se preraspoređivalo, ali svejedno, neka sredstva se troše mimo planirane namene i to je loše (pod pretpostavkom da je zaista bilo tako). I ok, možda za dokumentaciju ne treba toliko novca, ali šta kada se uradi dokumentacija?

Ne može građevinska industrija da ostane nepogođena, jer je sve međuzavisno. Građevinarstvo se odnekle kreditira, a ceo svet je objektivno u krizi. Da li ćemo moći uzimati od Turaka, Azera i Kineza kredite, zavisi pre svega od stanja njihove privrede kada ovo prođe. Štampanje novca je ništa bez nekog pokrića. Podsticajne mere koje je uvela Srbija će koštati poprilično, kao i sve druge uostalom...

Što se a. Morave tiče, u ovoj trenutnoj situaciji je šteta što nije osposobljen za kargo saobraćaj, jer je to jedino što sada cveta u avio-industriji. Da je uporedo s putničkim, aerodrom osposobljen i za kargo saobraćaj, bilo bi više perspektive. Ovako, mislim da će Morava biti jedna od prvih žrtava korone.

Nemoj me shvatiti pogrešno, voleo bih da si ti u pravu, ali u diskusiji sa ljudima iz drugih zemalja koje su znatno jače i bogtije, ovo neće biti lako. A kad tamo neće biti lako, teško da će kod nas biti isto kao pre krize.
 
Mi smo već uzeli kredite od Kineza i ostalih za projekte koji se grade ili tek počinje gradnja. Nijedan nije niti će biti otkazan, već očekujem da ih bude još ove godine kao nap. "Fruškogorski koridor". Za neke druge se sprema dokumentacija, pa će početi gradnja sledeće godine.

Što se tiče dobijanja kredita to nije problem jer nismo preterano zaduženi (oko 50%) i možemo da idemo i na veće zaduženje nap. 60-65%, jer ceo Svet sada ide na kreditiranje, a USA i EU na štampanje para. Kreditni rejting nam nije opao i pored pandemije (BB+), pa možemo da izdajemo obveznice na tržištu novca.

Kao što rekoh, investicije u Infrastrukturu pored poljoprivrede zavise samo od Nas i to nema nikakve veze sa stanjem svetske ekonomije, već sa političkom odlukom da uložimo određen broj Milijardi evra narednih gidina kako je već planirano u Investicionom programu.
 
Ne govorim o kreditima koji su već potpisani. Govorim o budućim stvarima. Ceo svet ide odavno na kreditiranje, to nije ništa novo. I naš zamah pre ove krize zasniva se na jeftinim kreditima. Nakon krize 2008. godine novac je značajno pojeftinio.

Pitanje je ko će nas kreditirati u buduće. Ne kreditiramo sami sebe nego se zadužujemo iz inostranstva (zato ni to za infrastrukturu nije tačno da zavisi samo mi od nas). Možeš izdavati obveznice ali ko će ih kupovati ako ti privreda ode do vraga. Pa mere državne pomoći... Da li ćemo imati te silne milijarde o kojima pričaš nakon svega toga? Videćemo, mislim da osnova za optimizam nema, daj Bože da grešim.

A što se Morave tiče - da se vratimo na temu, jedino državno prelivanje para u AS može pomoći ali i to na mišiće. O razvoju LC letova sada možemo da sanjamo, jer će LCC segment pretrpeti veliki udarac. Za par godina možda.

Sent from my Mi A2 using Tapatalk
 
Tako da aerodrom može na čekanje eventualno neki kargo da se nahvata...
 
[url=http://beobuild.rs/forum/viewtopic.php?p=727274#p727274:f6ry6atc je napisao(la):
direktor » Pon Apr 13, 2020 3:32 pm[/url]":f6ry6atc]Tako da aerodrom može na čekanje eventualno neki kargo da se nahvata...
Problem i jeste što nije za kargo saobraćaj. Pista o kojoj se pričalo nekoliko postova unazad treba da se izgradi kako bi aerodrom mogao da bude za kargo. Šteta što nije već osposobljen za kargo, jer je to sad trenutno jedino što zaista funkcioniše.
 
Troškovi za a.Moravu su minorni u celoj priči o Investicionom ciklusu od više Milijardi evra.

A, sumnje u našu sposobnost za uzimanje kredita su neopravdane, jer od Kine možemo uvek da dobijemo potreban novac, ako nam baš zahvali.
Ali, i EU sprema neke fondove za Zapadni Balkan, a i svetsko tržište novca normalno radi, pa pošto imamo relativno dobar kreditni rejting (BB+) neće biti nikakvih problema u vezi dobijanja kredita direktno ili izdavanjem obveznica. Imamo i preko 13 Milijardi evra deviznih rezervi.
 
Ништа након овога неће бити као пре. Сетите се како је 11.9.променио авиосаобраћај, а објективно, био је то мањи потрес од овога.
Код нас, програм помоћи привреде заснован је на непостојећим парама изгледа, јер се истовремено са њим доноси одлука о задуживању.
На све то треба додати ванредни новац утрошен у здравству.
Кад све ово прође, редефинисаће се приоритети и бојим се да ће путеви први бити на удару. Ако су линије повучене, то мора ићи, али зато оно што је планирано из буџета, тешко да ће ићи у озбиљном и планираном обиму. То су текућа и инвестициона одржавања.
Сачекајмо да ово прође. Од јесени ће све видети, а тада прети опасност од новог круга и дубљег тоњења. Неће бити бемогуће и да ће плате и пензије ићи доле, пдв и друге дажбине горе.
Велики је ово корак назад.
 
Jedna kreditna linija će biti pomoć privredi i stanovništvu, nap. 100€, a sasvim druga vrsta kreditiranja će biti prema Infrastrukturi kako bi se održala i podržala privredna aktivnost, jer gradjevinarstvo utiče na druge sektore.
Kao i ranije možemo da dobijamo kredite od država čije će firme da izvode radove na infrastrukturi.
 
Budžet nije kaca bez dna državne firme da rade infru koje navedi 5 državnih firmi ...
 
Piši kao svi normalni ljudi sa interpukcijom, neću da dešifrujem tvoju gomilu reči.

Pre toga vidi šta sam sve pisao u vezi ino-kreditiranja za Infrastrukturu i ostalo.
 
Pravi se da ne možeš da pročitaš ako ti tako lakše
Kažem da neće biti kako ti mastas prosto
Biće obustavljeno dosta toga svidjelo se tebi ili ne
Ja bi volio da nebude tako ali biće na zalost živi bili pa vidjeli i pisali o tome ovdje
 
OK, neću ja ovde nikog ništa da ubeđujem, maštaj ti šta hoćeš.
Ovde sam već dosta obrazložio moj stav o budućem finansiranju.
 
U velikom minusu je država već sad. Do leta i još većem. Trenutno je jedini prihod pdv od paničnih kupovina po marketima. Mesec dana nisam potrošio ni dinar na benzin. Koliko je nas takvih? Zato cena na pumpi ne pada jer nadokanađuju prihod. Sad je cena dizela kod nas i Makedoniji skoro 2:1.
Kad ovo prođe, a neće tako lako, mnogo ćemo se zategnuti. Trebaće novih rupa na kajišu.
 
Taj članak se uglavnom odnosi na oporavak saobraćaja, aerodroma i kompanija u ovoj godini i poneka reč da će to trajati do 2022. Ali, ako se ove godine završi predvidjena dokumentacija za a. Morava i sledeće 2021. počne gradnja, pa završi sa opremanjem piste 2022. i onda dobije upotrebna dozvola i ostalo, ona bi mogla da bude operativna tek 2023. Do tada će već da se konsoliduje i situacija oko avio-saobraćaja.
 
Da, sa tim već (oprezno) mogu da se složim kao sa mogućim scenariom. Videćemo da i će se kockice tako ložiti, naravno.
 
Mada IATA ima drugačija - pesimističnija predviđanja od Alena:

https://tangosix.rs/2020/14/04/iata-azu ... o-mislilo/

Mi domaći saobraćaj nemamo, tako da videćemo kako će teći oporavak. Umesto "V" oporavka avio saobraćaja, izgleda da će biti pre "U" kriva.

Logično je da se radi prvo na oporavku Beograda i Niša, pa tek onda Lađevaca.
 
Za kargo saobraćaj sa ovog aerodroma neće biti primarni svetski trendovi posle 2023., već potrebe privrede regiona koji gravitira ka a.Morava. Odnosno koliko će se uvoziti i izvoziti robe, sirovina ili repromaterijala i ostalog za taj region. Pošto to nije redovan saobraćaj, već prema potrebi, videćemo kako će se sve to odvijati i realizovati.
 
Vrh