Šta je novo?

Стопа интелигенције у Србији

Kailan

Advanced
Učlanjen(a)
24.08.2015.
Poruke
3.101
Pohvaljen
11.034
Отварам нову тему јер је тема "наука и критичко мишљење" закључана а мислим да вреди.

На форуму се доста провлачи прича о "интелигенцији у Србији" и то махом позивајући се на разне инстаграм мапе које референцирају просечну стопу интелигенције у Европи, нпр:

iq-europe.jpg


У највећем броју случајева ти постови немају озбиљан извор (дај боже да се овако позову на аутора мапе, некад ни то) и просечна интелигенција драстично варира од мапе до мапе. Е па касно сам пио кафу и онда сам добио налет енергије и узео да истражујем, како где и зашто ови подаци за Србију.

Елем, за Србију колико сам успео да ископам постоје свеукупно три студије које су заправо на иоле великом броју тестирале интелигенцију:

1. Moyles and Wolins (1973) - ову студију нисам успео да нађем, само сам нашао податке да је била рађена на 15-огодишњој деци те 1973. године и то на узорку од 76 њих, добивши да је 89. Самим тим немамо појма ништа о њима осим да су то нека деца рођена 1958 године, да ли су дошла са села или из града, колико су сиромашна, образована итд. нисам успео нигде да нађем. Људи је само цитирају без аутентичног извора или текста. Генерално је не бих узимао превише озбиљно јер је од пре 50 година а Флинов ефекат постоји, једино што је занимљиво јесу године те деце што ће бити релевантно за наредну.

2. Rushton and Čvorović (2009) - ова студија је рађена на узорку од 608 људи, где се структура и резултати могу сажети у овоме (из саме студије):

1733188379286.png


Из неког разлога, аутори су опседнути дељењем људи по вери али не дају нешто пуно других информација. Мени је било занимљиво што је ово угрубо иста генерација као она изнад, дакле људи рођени крајем педесетих или раних шездесетих година (ова студија је рађена 2009). Све у свему, ова студија закључује да је просечан IQ у Србији 93 на основу узорка људи их 90 људи из Новог Пазара, 40 људи из Тутина и мало мање од 300 људи из Београда. Онда то умање на 88 да би "стандардизовали" за америчку норму која укључује црнце (не измишљам, изричито су тако написали у студији).

If an adjustment is made for the increase in American norms of two IQ points a decade (Lynn, 2006, p. 5) from the standardization of 1993 to the approximate date of the Serbian study (2007 = 14 years), the Serbian IQ is reduced to 90. If a further reduction is made of two IQ points because the American IQ is 98 due to the inclusion of African Americans with a mean IQ of 85 (Lynn, 2006, p. 5), the final best estimate of the Serbian IQ is 88.

3. Fajgelj et al. 2010. - ова студија је рађена на узорку од 2314 деце 4-11 година. По њој је просечан IQ у Србији 98.

Стога углавном жуља наратив па се обично уради просек ова три скора (88, 89 и 98) или слична математичка гимнастика да би испало да је просек неких 90. Генерално нема претерано смисла играти се на тај начин са различитим групама, ако се већ комбинују онда се саберу и удари просек али би то драстично повећало скор јер трећа студија има најрепрезентативнији узорак па се то не ради. Иначе, за ову као "урођену" интелигенцију коју хоће да тестирају, резултати на деци су легитимни јер се њима дају тестови стандардизовани за године а ако је урођена јелте, не би требало да буде битно што су деца. Ако ишта само подржава Флинову теорију да су нижи скорови људи рађених раније резултат негативнијих срединских фактора и да се са растом животних стандарда повећава интелигенција (јако добро документовани и доказани Флинов ефекат).

Да је само ово поента вероватно не бих писао овде али је заправо много интересантније. Топло препоручујем свакоме да прво одслуша овај видео који се бави управо Лином који је горе Чворовићкин сарадник и где много занимљивије раскринкава поменутог али ћу се укратко трудити да објасним овде. Ставићу у read more јер постаје предуго а и због спојлера.

Што се тиче контроверзне друге студије, Чворовићка сама по себи ми не делује толико интересантно. Завршила је археологију на филозофском и онда добила докторат из антропологије у Аризони, већина студија јој је о Ромима и Јеврејима у Србији мада се доста интересује и за Рашку регију и Бошњаке. Мало је комично што у 3 различите студије наводи три различита просечна IQ-а у Србији (91, 94, 89) али колико сам испратио само се у једној позива на заправо тестирање. Не улазим у то да ли је дипломирана археолошкиња квалификована да ради психометријске студије.

Оно што је много занимљивије јесте са ким ради те студије. У више наврата а сваки пут када нешто доказује у вези интелигенције, сарадници су јој или Richard Lynn или J. Philippe Rushton, који су обојица радили као директори фондације The Pioneer fund основане да промовише нацистичку пропаганду и еугенетику у Америци. Нема потребе и наглашавати али да, то су нацисти и сарађују у генералном нацистичком миљеу. Што увелико објашњава стандардизацију за америчке црнце како би се одвојили белци о њих и према томе умањили добијени резултати за Новопазарце и Београђане 2009. године.

То такође објашњава и овај део из секције за дискусију из Чворковићкине студије:

A second finding is that no differences were to be observed between Muslims and Christians. This implies that the lower IQ scores found for the Muslim countries (Lynn, 2006; Lynn & Vanhanen, 2006) is a racial characteristic and not due to religion per se. Third, no differences were found between men and women in either means or standard deviations. Why should the IQ scores and educational attainments be lower in the Balkans than elsewhere in Europe? One hypothesis raised in Section 1 is that the people in this region are a hybrid population, comprising a genetic mix between the European Christians and the Turkish Muslims who, like other South Asian/North African populations, average an IQ of less than 90. In the Balkans such a mixed population might have occurred because of the occupation of large territories in southeast Europe by Turkey for a number of centuries during the time of the Ottoman Empire (1521–1919).

Опет наравно, овакве "хипотезе" које "можда говоре" нису засноване на генетским студијама о "хибридној популацији" нити би Чворовићка била стручна да их спроведе нити би се исцимала да их истражи, овакав закључак стоји да "претпостави могућност" који одговара Лину и компанији. Иначе да, увек али увек се за овакве студије провлачи Ричард Лин јер је далеко најплодоноснији теоретичар расне интелигенције иако у више наврата истиче да је податке нагађао, измишљао или процењивао по ПИСА резултатима када му одговара (али не и када му не одговара, Србија има ПИСА резултате одмах испод Исланда а по њему Исланд има 101 IQ)

Мени је искрено надреално да на Београдском универзитету као легитимну научницу имамо археолошкињу која са чувеним криптонацистом и еугеничарем објављује психометријске студије без иоле репрезентативних узорака (или на крају крајева, стручности за тако нешто) и то никоме није проблем
 
I ja sam bio skeptican do pre 4-5 godina kada su skoro svi stanovnici Srbije dobili internet. Tada sam primetio da oni najgluplji i najbesmisleniji komentari na portalima, FB, i slicnim mrezama dobijaju najvise lajkova.

Mogao bih još svašta da napišem, ali bolje da stanem.
 
Најбоља анализа стопе интелигенције у Србији не мора да иде даље од квалитета живота, иновативности и организације друштва. Ако се то гледа, потпуно је јасно да смо на европском дну.
 
Има том часу логике у једној београдској гимназији већ 30-ак лета. Млада професорка Снежана П. заказала контролни; Професорка, професорка... да одложите; Е, нећу да одложим, али можете да користите свеску; А прооофесооорка... нисмо спремни; Па чекајте, у чему је проблем?; А прооооо...; Нема логике, људи. Ви тражите да одложим, па да морате да учите, а овако имате свеску...; Аааааоооонн...

Није одложила, радили смо задатке из логике уз "помоћ пријатеља" (свеске из логике). Највише тројки - понека двојка - неколико четворки и нас двојица добили петице. Тројкаши редом данас са факултетским дипломама - брзо и лако дипломирали (јер "не завршава факултет паметан него упоран") - добрим ухлебљењем и угодном позицијом у друштву. `Ајде да кажемо да и сам припадам том социјалном сталежу, али овај мој друг што је други добио петицу, ништа није завршио, а шта ради, боктепитај.

Наше школство затуца природну интелигенцију као маљ. Булевари на Новом Београду нам се зову по тројици великана науке, Срба, сви су из Аустроугарске. Изненађен бих био, веома много, да је ова мапа, што се нас тиче, нетачна.
 
Има том часу логике у једној београдској гимназији већ 30-ак лета. Млада професорка Снежана П. заказала контролни; Професорка, професорка... да одложите; Е, нећу да одложим, али можете да користите свеску; А прооофесооорка... нисмо спремни; Па чекајте, у чему је проблем?; А прооооо...; Нема логике, људи. Ви тражите да одложим, па да морате да учите, а овако имате свеску...; Аааааоооонн...

Није одложила, радили смо задатке из логике уз "помоћ пријатеља" (свеске из логике). Највише тројки - понека двојка - неколико четворки и нас двојица добили петице. Тројкаши редом данас са факултетским дипломама - брзо и лако дипломирали (јер "не завршава факултет паметан него упоран") - добрим ухлебљењем и угодном позицијом у друштву. `Ајде да кажемо да и сам припадам том социјалном сталежу, али овај мој друг што је други добио петицу, ништа није завршио, а шта ради, боктепитај.

Наше школство затуца природну интелигенцију као маљ. Булевари на Новом Београду нам се зову по тројици великана науке, Срба, сви су из Аустроугарске. Изненађен бих био, веома много, да је ова мапа, што се нас тиче, нетачна.

Mislim da je ovo dobar primer... Realno govoreći, teško da je sa evolutivne tačke gledišta disperzija stepena inteligencije toliko neuravnotežena na relativno malom geografskom području. Samim tim ovakve mape pre su pokazatelj funkcionalnih nekompatibilnosti u sistemu obrazovanja. Ono što je problem, da kod nas, čini mi se, obrazovanje ide dalje u eroziju, a ne suprotno. Sistem obrazovanja generiše generacije funkcionalno nepismenih ljudi i to je nasleđe socijalizma koji je stavljao formu ispred suštine. Problem je što se stvari ne menjaju na bolje...
 
Ako izuzmemo testove i mere inteligenicije, kako bi definisali inteligentnog i neinteligentnog coveka?
Sta radi ovaj prvi, a sta radi ovaj drugi?

Sto se obrazovanja tice, kod nas se recimo fakultetsko obrazovanje vrti oko profesora - malih bogova i asistenata, malo manjih bogova.
Odnosno, svi oni bi da budu mali bogovi.

U svim strukama imamo taj mit o "glavnom Baji". (Glavni na katedri, najbolji hirurg, najjaca .veza..)
To su dinarski ideali koje delimo sa CG, Bosnom i Hrvatskom i ova razlika u odnosu na Hrvatsku mi nije ocekivana, da bude bas tolika.
Ali, najvise migracija iz CG, Hercegovine td imamo u Srbiji i to je proces koji traje 300 godina i vise.
Mozda se u prosecnoj srpskoj porodici ceni forma, sto znaci da se ceni laz i pretvaranje na racun znanja.
Svakako de je tako, jer su roditeljima vazne ocene, pa makar bile kupljene ili prepisane.

Obrazovanje je kod nas eventualno statusna aktivnost, kao i sve ostalo u Srbiji. Od piljara, pa do profesora sve je podredjeno, manje vise tom istom cilju - "biti glavni Baja". Sustina i vrsta posla je nebitna.
S tim ide slepa poslusnost.

I na kraju (u stihu) dobijemo masovnu glupost.
 
Poslednja izmena:
Ovakve mape pre su pokazatelj funkcionalnih nekompatibilnosti u sistemu obrazovanja. Ono što je problem, da kod nas, čini mi se, obrazovanje ide dalje u eroziju, a ne suprotno. Sistem obrazovanja generiše generacije funkcionalno nepismenih ljudi i to je nasleđe socijalizma koji je stavljao formu ispred suštine. Problem je što se stvari ne menjaju na bolje...
То је онај час енглеског из Тесне коже, где се до изнемоглости учи песма "Jenny Kissed me When We met".

Е, па, на срећу нисмо никад синхронизовали филмове код нас, па смо научили енглески (онај други језик што се учи у школи, зато, 1% ученика не научи).
 
Mislim da je Srbij zapravo napredovala dok je postojao influks tih KundK Srba (i drugih).
Cak je i zivot u zajednickoj drzavi pogodovao razvoju Srbije jer je nas originalni mentalitet koji zahteva takmicenje bio usmeremn delimicno na takmicenje sa drugim narodima, posebno Hrvatima, kao najslicnijima.

Medjutim, kada je Srbija ostala prepustena sama sebi, pocela je da tone u retrogradno "tursko" stanje.

Ocene se danas na selu kuouju za kilo masti.
A sta su privatni fakulteti nego trgovina diplomama.
I to je win win win situacija i za valsnike fakulteta i za studente i za njihove roditelje.
U retardiranom intelektualnom prostoru Srbije svako dobija ono sto mu treba. Prihvatanje laznih diploma je normalna stvar jer se ta forma istinski ceni.

Znam da su ovo mucne reci, ali ja ih pisem bez emocija, nemam vise emocija vezanih za ovu zemlju. Ostala je znatizelja. Otkriti mehanizme koji su doveli do ovako uzasne propasti jednog naroda. Nalazim ih u dnevnom, svakodnevnom ponavljanju odredjenih obrazaca ponasanja na mikro i makro nivou drustvenog opstenja. Ti obrasci onemogucili su razvoj domace elite i danas se srpski profesor ili doktor po pokvarenosti i sklonosti prevarama, generalno ne razlikuje od pijacnog preprodavca.

Ne zaboravimo ipak, silne zrtve koje su Srbi dali u poslednjih 200 godina. Sve one nesrecne seljake koji su ginuli u I svetskom rati i zrtve ustaskih ili drugih pokolja u II svetskom ratu. Zagonetka je zato ovako ogromne zrtve nisu dovele do nekog nauka, do nekog zakljucivanja i napretka.
Zaboravljanje zrtava i nemogucnost da se nesto nauci usled takvih zrtava mozda je odraz te "nize inteligencije" o kojima govore testovi.
Mozda se srodnost Hrvata Srbima i ogleda u tom strasnom zlocinu koij su oni pocinili i time zatrovali zauvek odnose sa Srbima i svojim korenima.
Mozda je to bila njihova glupost koju testovi inteligencije ne pokazuju, pa oni ispadaju pametniji.
 
Da se ne lazemo prosecan stanovnik ove zemlje (ali i sveta) je malo priglup. Ne znaci da nema pametnih ljudi svugde, ali u proseku, IQ od 90 zvuci realno za nas. I ne, visok iq ne znaci da ce neko da postane uspesan doktor, advokat ili direktor velike kompanije nego meri koliko neko brzo pohvata cinjenice a i kako razmislja. Kroz razgovor sa ljudima shvatis da je otprilike svaka druga osoba - zatucana
 
Logicka inteligencija kao merilo pameti ide ruku uz ruku uz frenologiju. Nikad u zivotu nisam video vise socijalno neprilagodjenih osoba nego u Petnici. Ali zato su oni isli na matematicke olimpijade a ja nisam uspeo.
Da. U Petnici je stvarno bilo uzasno.
 
Занимљив податак у овим студијама како су деца узраста 4-11 година имала бољи резултат од старијих, иде у прилог томе како школе као институције и средине утичу на појединце.
 
Da. U Petnici je stvarno bilo uzasno.
Dobro ne bih se slozio sa tim, bilo je i lepih druzenja, meni je ostala u lepom secanju. Ali sam primetio i neobicne pojedince, genijalnost u nekoj oblasti izgleda dolazi sa hendikepom u necemu drugom, cast izuzecima.
 
Dobro ne bih se slozio sa tim, bilo je i lepih druzenja, meni je ostala u lepom secanju. Ali sam primetio i neobicne pojedince, genijalnost u nekoj oblasti izgleda dolazi sa hendikepom u necemu drugom, cast izuzecima.
pa da. Za sve mora da se plati cena, ili kako kazu neki "Sve ima svoje g.".

Mozak, ako se previse razvija u smeru logicke i nteligencije gubi na onim drugim poljima.
Kazu da se mozak poslovnih zena za oko 6 meseci od stupanja na posao i intenizvnog rada na berzi, promeni i postaje vise predatorski, muski, a empatija se gubi.
 
Занимљив податак у овим студијама како су деца узраста 4-11 година имала бољи резултат од старијих, иде у прилог томе како школе као институције и средине утичу на појединце.
Moj sin je voleo matematiku dok nije isao u skolu i u I razredu.
Sada mrzi skolu, ucenje, sve vezano za obrazovanje iako nema problema.
To je srpska skola. Strahovito nasilje koje je zapravo ono sto vecina roditelja zeli.
Vecina roditelja ne zeli da ima posla sa svojom decom, oni bi da deca ostanu sto duze u skoli i da imaju sve petice i pobedjuju na takmicenjima.

A da li ce dete biti psihicki stabilno, kako ce da zivi kad odraste, da li c emoci da stupi u bilo kakvu emotivnu vezu.
To ih ne zanima.
U Srbiji, sve je status. Pa i rodjena deca.
 
Образовање може да буде значајан подстрек развоју интелигенције али не може да је умањује, корисна аналогија би била тренирање кошарке и висина. Неће неко да постане нижи ако је тренер био лош, само је питање у којој мери ће тренирање утицати позитивно на развој. Но треба и рећи да образовање само по себи има ограничен допринос, неће ниво интелигенције расти у недоглед са побољшањем квалитета образовања.

Просечна стопа интелигенције (као и сви аналогни просеци популације - висина, животни век) је јако осетљива на аутлајере који су заузврат јако осетљиви на срединске факторе. Најбоља илустрација тога је управо животни век, па имамо статистике да је очекивани животни век некад био 30 година. Не зато што су људи са 30 година умирали од старости већ зато што је дечији морталитет био огроман и то је драстично утицало на просек. Са смањењем дечијег морталитета се просечан животни век дуплирао.

Исто је и за интелигенцију и висину, највећи допринос расту долази од боље медицинске неге, боље исхране, мањег загађења и болести итд. што утиче на смањење негативних аутлајера и диже просек. Неки нпр. сматрају да је коришћење олова у бензину значајно утицало на интелигенцију и да прелазак на безоловно гориво доводи да здравијег нивоа интелигенције међу становништвом.

Код нас јесте фактор чињеница да значајан део становништва живи у беди, да еколошки стандарди нису на задовољавајућем нивоу и да је значајан део популације старији и стога живео још горе. Ми и даље имамо значајан број пензионера који нису завршили више од 4 разреда основне школе јер то није било у њихово време (углавном жена, мушкарци су се још и образовали). Све се то да поправити и неизбежно се кроз године поправља али ето треба нагласити због ширења ових неонацистичких и еугенистичких будалаштина. Чак и да је истраживање методолошки валидно и да подаци показују то што они тврде опет би само показали само пресек у одређеној тачки у времену, са генерацијским развојем интелигенције оваква истраживања су фактички бесмислена и због тога их озбиљни научници не узимају за озбиљно (стварно, у 99% случајева за било који "извор" о интелигенцији народа долази од Ричарда Лина).
 
Moj licni utisak je da je ovo sad i nize (jer su podaci iz 2012)
Takodje, zanimalo bi me neko istrazivanje vezano za Srbiju (tj ljude sa srpskim pasosem) koji su emigrirali u poslednjih 30g, pa mozda da poduprem moju teoriju o negativnoj selekciji.
 
Код нас јесте фактор чињеница да значајан део становништва живи у беди, да еколошки стандарди нису на задовољавајућем нивоу и да је значајан део популације старији и стога живео још горе. Ми и даље имамо значајан број пензионера који нису завршили више од 4 разреда основне школе јер то није било у њихово време (углавном жена, мушкарци су се још и образовали). Све се то да поправити и неизбежно се кроз године поправља али ето треба нагласити због ширења ових неонацистичких и еугенистичких будалаштина. Чак и да је истраживање методолошки валидно и да подаци показују то што они тврде опет би само показали само пресек у одређеној тачки у времену, са генерацијским развојем интелигенције оваква истраживања су фактички бесмислена и због тога их озбиљни научници не узимају за озбиљно (стварно, у 99% случајева за било који "извор" о интелигенцији народа долази од Ричарда Лина).
Tomas Sovel, poznati crnacki intelektualac u Americi kaze da su brojna istrazivanja pokazala da sustinski nema razlike izmedju belacke sirotinje i crnaca iz predgradja, sto govori da je iq iskljucivo uslovljen obrazovanim nivoom testiranih, koji je opet povezan sa materijalnim statusom, jer siromasni cesto nisu u prilici da zavrse formalno obrazovanje, kao sto si rekao da je bio slucaj kod nas. Ima naravno i kulturoloskih razlika u narodima, radnoj etici i slicno ali nisu preveliki faktor u konacnom rezultatu.
 
Moj licni utisak je da je ovo sad i nize (jer su podaci iz 2012)
Takodje, zanimalo bi me neko istrazivanje vezano za Srbiju (tj ljude sa srpskim pasosem) koji su emigrirali u poslednjih 30g, pa mozda da poduprem moju teoriju o negativnoj selekciji.
Pa i ne bas

 
inteligencija nema veze sa obrazovanjem koje se u clanku potencira
inteligentan covek ce napraviti sebi dobar zivot van Srbije i bez obrazovanja, odlaze sposobni i pametni, ostaju i vracaju se oni koji to nisu i ne mogu se izboriti za dobar zivot u zemljama gde je IQ prosek 99+
dodatno, ne smatram merodavnim podatak gde 2/3 clanka obradjuje sezonske radnike u Hrvatskoj, kao sto ne smatram ni da je broj povratnika 10% samo zato sto ja znam jednu osobu koja se vratila od 10 iz mog okruzenja koje su otisle.
 
Postoji i nesto drugo. Naviknutost na testove.
Oni koji su naviknuti da rade testove uradice dobro i IQ test,
Populacija zapadne Evrope naviknuta je da od malih nogu popunjava formulare i radi testove.
Populacija Zapadne evrope kondicionirana je da resava testove.

Mislim da IQ testovi pokauju samo jedan aspekt srpske (ne)inteligencije.
Kako funkcionise srpski um? Blizak je umu pijacnog preprodavca i to je verovatno dominantni nacin razmisljanja.
To je mozak sitnog trgovca, prevaranta. On gleda gde moze nesto da uzme, negde da usicari, nekog da prevari, sitno, ne strasno.
On hoce "uspeh u zivotu", ali ne kao dosadni zapadnjak koji ceo zivot poboljsava casovnike. On hoce brz uspeh. Odma.
Ako je taksista masta o musteriji koja "hoce do Mladenovca".
Ako je ginekolog, masta o bogatoj zeni kojoj ce dati vise oksitocina, pa ce joj se pocepatii vagina i anus, ali dete ce se roditi u njegovoj smeni i on ce dobiti "cast" od glupog muza.
Ako je programer, gledace da program napravi brzo i fascinira klijenta, ali tako da bude nefleksibilno resenje, pa da "samoon moze to da resi kasnije".
Ako je sofer, kad ustreba vozice u kontra smeru.
Ako je majstor fasader, lepice izolaciju za stari plafon.
Ako je otac, salje sina na tenis da postane Djokovic.

itd itd

Takav mozak nije glup, ne moze se reci da on ne razmislja. Ali razmislja u destruktivnom smislu "kako da zah..be".
Sav nas humor, sve humoristicke serije filmovi od Ckalje do Bele Ladje su u tom smislu i smeru.
Mi se tome divimom, jer t o smo mi.

To su ljudi koji su uspeli, koji vise nisu seljaci, koji ne ustaju u cik zore, koji ne rade neki stvaran posao, a ako ga rade on je maska za onaj pravi posao, ono glavno.
Kombinovanje dok ne postanes Glavni Baja.
Tu nema ogranicenja morala, empatije ili znanja.
Brze, bolje, jace.

Problem je sto uz takav nacin razmisljanja nista ne moze da se stvori.
 
Vrh