Šta je novo?

Република Српска

Nadam se da je prilikom projektovanja deonice Vukosavlje - Brčko planirana i paralelna trasa za železničku prugu. Na ovaj način se minimalizuju troškovi izgradnje pruge koja bi se morala graditi u narednom periodu prema Srbiji.

Nedostaje železnička deonica od Modriče ka Brčkom. Kroz Brčko postoji pruga kroz grad i ž. stanica. Zatim nedostaje pruga na deonici Brčko - Bijeljina. Od Bijeljine do granice sa Srbijom postoji trasa pruge (koja poslednjih oko 15 godina nije u upotrebi) i postoji železnički most preko Save. Za kompletiranje ove pruge, koja je po mom mišljenju, od vrhunskog nacionalnog interesa, nisu potrebna velika sredstva. Dovoljan je jedan elektrifikovani kolosek. Teren tj. reljef je pogodan za izgradnju. Potencijalno najteža gradska deonica kroz Brčko je već rešena. Most preko Save postoji. Kada bi se i veliki deo trase rešio zajedno sa trasiranjem autoputa to bi dodatno smanjilo troškove
Poslednji put sam se vozio ovom prugom, do Bijeljine 1999. Tom prugom je saobraćao šinobus, nije elektrifikovana. I tada je bila u katastrofalnom stanju, ponajviše most preko kojeg je šinobus prelazio sa 5km/ h. Mislim i da je to i ponajveći razlog zasto je saobraćaj prekinut, čini mi se 2005.te.
Most je metalni sa drvenim pragovima. Sećam se da su pragovi na mestima toliko propali da se kroz njih mogla videti voda.
Hoću da kazem, da od remonta nema nista. Sve bi moralo biti ponovo izgradjeno.
 
Za povezivanje železničke mreže zapadne Republike Srpske i Srbije nedostaje oko:
- 35 km nove trase i koloseka na relaciji Modriča - Brčko
- Kroz sam grad Brčko postoji pruga i Železnička stanica koja se uklapa u trasu preko 5 km.
- 35 km nove trase i koloseka na relaciji Brčko - Bijeljina
- Rekonstrukcija tj. suštinski nova izgradnja pruge po već postojećoj trasi Bjeljina - Rača. O_vde je najvažnije da je trasa sačuvana, nema eksproprijacije i brzo i jeftino se može uraditi. Most preko Save postoji, to je most preko kog je do pre neku godinu išao celokupan drumski saobraćaj, istovremeno sa železničkim zaključno sa 2005 ili 2006. godinom.

Dakle sve u svemu nedostaje oko 70 km nove trase i koloseka uz dodatnu rekonstrukciju manjih deonica.
Ovim se dobija povezivanje zapada Republike Srpske i Srbije, kao i povezivanje železnicom najvećih centara republike Srpske (populacionih i privrednih) koji do sada nisu bili povezani železničkom mrežom.
Dakle, dobila bi se pruga Srbija - Bijeljina - Brčko - Modriča (Šamac, vezivala bi se na postojeću mrežujužno od Šamca) - Doboj - Banja Luka - Prijedor - Novi grad.
Odnosno od Srbije dalje na zapad železnička magistrala ukupne dužine preko 330 km. Dodatno, ovo bi bila i rezervna paralelna pruga koridora 10 kroz Hrvatsku. Od Novog grada severno ka Zagrebu, a južno bi bila dodatni razlog za ponovno uspostavljkanje saobraćaja na Unskoj pruzi (Novi grad - Bihać - Knin i dalje grtanjanje u pravcima ka Zadru, Šibeniku i Splitu).
I ponavljam, nedostaje samo oko 70 km nove železničke trase i koloseka, a trasa bi se mogla obezbediti paralelno sa planiranim autoputem.

Mislim da bi tih 70 km nove trase za brzine od 120 km/h uz neophodne rekunstrukcije kostalo manje od 400 miliona eura, možda i manje od 300 miliona. Potencijalna trasa prolazi kroz lak teren, nema potrebe za izgradnjom skupih objekata tunela i većih mostova, a jedina veća nova železnička stanica bi trebalo da se izgradi u Bijeljini.
 
Poslednja izmena:
Nažalost, u Bijeljini su železničku stanicu pretvorili u novu autobusku stanicu (kad su je napravili, nije imala uopšte saobraćaj, jer postoji i stara autobuska stanica, ne znam kako je sad).

Ali da se to ispraviti.

Jedino što bih ja voleo malo direktniju i bržu vezu, npr. da se za Bijeljinu odvaja krak sa pruge Šabac-Loznica.
 
Mogla bi vladajuća partija da iskoristi dobre veze sa Rusijom pa da se angažuju ruske firme da grade ovu prugu, a možda bi Rusi bili voljni i da daju neki kredit za izgradnju ovoga. Naravno pod uslovom da su te veze uistinu dobre :)
Ako se ne varam, rekonstrukciju pruge BG-NS su radili Rusi?
 
Nisam napisao da sam spominjao most preko reke Bosut. On je bio u katastrofalnom stanju.
Pruga Bijeljina Šid je negde oko 40km duga (potpuna rekonstrukcija je neophodna).
Bilo bi lepo da se sve to uradi, al mislim da od toga nema nista u narednih 10god.
Trenutno je prioritet ka Budimpesti i ka Baru.
 
Nisam napisao da sam spominjao most preko reke Bosut. On je bio u katastrofalnom stanju.
Pruga Bijeljina Šid je negde oko 40km duga (potpuna rekonstrukcija je neophodna).
Bilo bi lepo da se sve to uradi, al mislim da od toga nema nista u narednih 10god.
Trenutno je prioritet ka Budimpesti i ka Baru.

Veliko je pitanje da li uopšte postoje uslovi da se pruga rekonstruiše kroz semberska sela do Bijeljine, imajući u vidu stepen izgradnje.
Praktično, od starog mosta u Rači koji je btw u groznom stanju, do Bijeljine, morala bi verovatno da ide sasvim nova trasa... sve sa novom stanicom na kraju pruge u gradu.
 
Paralelna magistralna pruga već i postoji (Srbija, Loznica)->Zvornik-B.Poljana (Tuzla)-Doboj-Banja Luka-Prijedor-Novi grad-Dobrljin->(Hrvatska, Sisak). Na sreću što se tereta tiče, ova pruga je poslednjih godina bila toliko opterećena da je konačno doživela i rekonstrukciju u Srbiji. I koliko se moglo pročitati postala jedan od bitnijih teretnih pravaca na mreži Železnica Srbije. Trasnportuje se sve i iz BiH (tuzlanski rudni bazen, zapad R. Srpske), a teret dolazi i preko luke Ploče, kao i iz Prahova i Glinice za Prahovo. Toj pruzi zaista nedostaje kraća poprečna veza sa jugom Srbije, jer koliko sam čitao dosta tereta je išlo i iz Bugarske i Makedonije.
Da, šteta je što Bijeljina i Banja Luka nemaju železničku vezu, ali kolika je opravdanost ulaganja to je pitanje. Kada bi se u BiH svi malo manje bavili time da nešto mora pošto poto da bude na teritoriji određenog entiteta, a više gledali da se iskoristi celokupni potencijal infrastrukture BiH (a od toga bi naravno ekonomske koristi imali svi), zapravo bi bilo dovoljno izgraditi Bijeljina-Brčko da bi se Bijeljina železnički povezala sa Banja Lukom, jer veza već dalje postoji iz Brčkog preko B. Poljane (gde delta račvanje omogućava vozovima iz Brčkog da direktno produže ka Doboju, a istovremno i Zvorniku jer je položaj stanice takav da je izlaz za Doboj i izlaz za Zvornik na istoj strani stanice) i Doboja. To bi za transport tereta već bio dobar put, paralelno rekonstruisati i Bijeljina - Šid, i eto novog transportnog pravca u celini. Koliko bi ta opcija bila pogodna za putnički saobraćaj, verovatno malo, ali putnički saobraćaj je ionako na dugu štapu svuda kod nas (tužno, ali je tako).
Pa kad se prevoz robe železnicom ozbiljno poveća, i samim tim opravdava ulaganje, onda praviti i u "savsku" trasu ka Modriči (mada je, u ekonomskom smislu, onda veliko pitanje zašto zapravo ne ulagati u rečni prevoz iz Srbije do Brčkog ili Šamca i obratno, što bi po logici stvari moralo biti ekonomski najpovoljnija opcija).
Ono gde zapravo potpuno nedostaje železnica, i to kako u Srbiji tako i u Bosni je podrinjski pravac južno od Zvornika. E sad tu većih mesta nema pre Višegrada, Goražda i Foče. Pitanje je u kakvom su stanju industrije tih gradova da bi opravdale ulaganja - verovatno je potpuno neisplativo. Bilo bi to lepo imati voz kanjonom Drine, ali je u ovim momentima to potpuno nerealno. Poslednji fragmenti uskotračne pruge do Foče (koja je usput opsluživala i hemijsku industriju u Vitkovićima kod Goražda) su korišćeni primarno za drvovprerađivačku industriju još u decenijama kad samrtni hropac bivše države nije bio na vidiku. Nažalost kada u Jugoslaviji nije postojala ideja i isplativost železničke magistrale Podrinje - Južni Jadran, sad više ni neće zadugo.
 
Inače, takva nekakva 'savska' trasa nove pruge Beograd-Zagreb je bila u planu još pre 100 godina. A i trasa ka crnogorskoj obali je planirana kroz Podrinje...
 
Poslednji put sam se vozio ovom prugom, do Bijeljine 1999. Tom prugom je saobraćao šinobus, nije elektrifikovana. I tada je bila u katastrofalnom stanju, ponajviše most preko kojeg je šinobus prelazio sa 5km/ h. Mislim i da je to i ponajveći razlog zasto je saobraćaj prekinut, čini mi se 2005.te.
Most je metalni sa drvenim pragovima. Sećam se da su pragovi na mestima toliko propali da se kroz njih mogla videti voda.
Hoću da kazem, da od remonta nema nista. Sve bi moralo biti ponovo izgradjeno.
Ti si nesto pomešao, preko tog mosta su išli i automobili do izgradnje novog mosta odmah pored
 
Red priče o ratu, red priče o samostalnosti, floskule o Srbiji i spajanju, malo protiv EU i tako...

Potrudili su se makar za otvaranje, lepa scenografija, kamioni, narod, kinezi...

Kao rok je 3 godine, eksproprijacija je uglavnom uradjenja, a o samoj trasi, njenim osobenostima oept nismo saznali mnogo.

 
Ако сам добро разумео требаће им пуних 8 година за неких 90 км аутопута:


"Put se pruža između Vukosavlja u RS-u i Brčko Distrikta. Druga dionica od 37 kilometara ići će od Brčkog do Bijeljine gdje će spojiti sa dionicom autoputa koji se pruža od granice sa Srbijom, odnosno od Rače.

Predviđeno da 20 kilometara tog autoputa bude izgrađeno za 36 mjeseci i spojeno na novi most preko Save i na trasu od mosta do Kuzmina i petlju koja će ovdje biti izgrađena za uključenje na autoput do Beograda.

Očekuje se da će sve biti završeno do 2030. godine."

 
Rok 36 meseci, širokoooo... Uz kašnjenja dakle 2026. opušteno...

Za ono parče sramote, nije ni pola jednog gasa na normalnom putu ta dužina, šta reći a ne zaplakati. Prođe život.
 
Vrh