Koлико људи од броја који прође сваки дан зна коме и зашто је подигнут споменик Николају Другом Романову у Девојачком парку? Бојим се да сам по себи споменик не доприноси много таквом знању. "Има тамо један споменик, али ... не знам", био би најчешћи одговор.
Слично томе, не верујем да је много грађана знало баш много о Кнезу Михаилу током социјалистичке Југославије, иако је Споменик све време на истом месту, док, после слома те Југославије и са слободнијим и тачнијим тумачењем историје током формалног образовања, нове генерације сигурно много боље стоје у том погледу.
Да ли би споменик у Јасеновцу био довољан сам по себи, без музеја? Да, у симболичном смислу, и као место комеморација, али, ако хоћете да стварно сазнате шта је тамо било, ту је музеј. Наравно, не музеј о чијој поставци одлучује и коју уређује хрватска држава.
Да ли је споменик у Шумарицама довољан? Па, сматрало се да није, са свих тридесет и неколико хумки и још десетак других споменика. Направљен је и музеј.
Кад је реч о страдању људи, онда споменик може да буде довољан, ако није остало ништа сем пуког места где се страдање одиграло. Али, ако постоје сачувани предмети, документи, слике, нека грађевина, материјализовано сећање - онда се прави и музеј.
У згради Библиотеке на Косанчићевом венцу нису страдали људи. Страдали су материјализовано сећање и уметност једног народа. Обично се не праве споменици зградама, нити ономе што је страдало у њима, шта год да је, ако нису људи. За то су довољне спомен-плоче.
Али, у овом случају није реч само о (обичној) згради која је нестала на један од начина како зграде најчешће нестају. Овде је реч о посебном начину, посебним околностима и о посебној установи чији је садржај био јединствен, од непроцењивог значаја. Установа се везује баш за то место и ту зграду.
Пошто је зграда довољно велика и архитектонски довољно добра (има ли иоле значајне предратне зграде у Београду која није претрпела накнадне измене?), и побуђује значајна сећања с великим емотивним набојем, она никако НИЈЕ обична зграда с обичном фасадом. То је Народна библиотека! Није ни стан Иве Андрића вероватно друкчји од других станова у истој згради, нити родна кућа Степе Степановића од других кућа ... Ти објекти су неодвојиви од свог садржаја, материјалног, или нематеријалног.
Музеј који би приказао највећу трагедију српског писаног културног и уметничког наслеђа у историји - на истом месту, у истоветној згради, са плановима, сликама, мапама, копијама, пописима, списковима, именима и портретима људи везаних за Установу, ужи и шири контекст тог догађаја, историју установе (која укључује и нову зграду на Савинцу) - дакле, целу једну причу у којој би рушење Библиотеке била једна тачка у континууму, она најцрња, представља веома добру идеју.
Све то једно спомен обележје не може да замени, превише је САДРЖАЈА у овом случају, постоји зграда која се може обновити на изворном месту.
На крају, број људи који се обавести о трагедији, било да је реч о споменику, или о сталној изложби, није велики ни у једном случају. Овде се ради о количини, квалитету и доступности информација за оне заинтересоване.