Delija
Expert
- Učlanjen(a)
- 03.01.2010.
- Poruke
- 8.120
- Pohvaljen
- 15.767
Након одличног Јовиновог предавања у просторијама ЦЕП-а и обиља занимљивих информација отворићу нову тему. Сада смо покрили само период до 1972. године
Данас смо од Јовина добили низ веома занимљивих па и шокантних информација.Директор и Карло су такође били присутни па нек ме допуне или исправе у детаљима ако сам нешто битно изоставио или пермутовао.
ПРОКОП
Оно што данас имамо од новог железничког чвора је скрнављени па добуџени Добровићев план из првих послератних година.Касније се замерио политичарима па су га склонили на факултет.Запрепастио ме је податак да је станица првобитно планирана на Аутооманди и да су већ били урађени темељи станице када је директивом станица померена на "ничију земљу", ни на уатокоманди ни уз мостарску петљу. Чак је Јовин због лакше денивелације закривио мало трасу "аутопута" како би железнички надвожњаци секли аутопут под што правилнијим углом и тиме били јефтинији и лакши за изградњу. Јовин је рекао да и дан данас постоји један потпорни зид те станице,испод Аутокоманде. То практично значи да прокоп нисмо правили два већ чак три пута.Исто тако,велика је лаж да је прокоп требао да буде једина главна железничка станица. Прокоп и НБГ станица су требале да буду равноправне и то по ГУП-у још из 1950. године.
ТАКОЗВАНИ АУТОПУТ КРОЗ БЕОГРАД
Такозвани зато што му је претходио савезни закон који је наложио градњу "аутопута братства и јединства" а предвиђао је саобраћајницу попречног пресека од само 7.5 метара.Тада је наш предусетљиви и најбољи градоначелник у историји Бранко Пешић увидео прилику и Јовину наложио да крене у пројектовање а дотадашњи назив,по ГУП-у (Добровићу) већ планиране главне градске саобраћајнице (трећа лонгитудинала) промени у "аутопут братства и јединства" како би од државе извукли паре за "нашу ствар" тј за пун профил булевара у ширини од преко 20м.Занимљиво је да је оригинални Јовинов пројекат предвиђао потпуно денивелисану главну НБГ осу (СИВ - НБГ Жел. станица) тј аутопут би ишао испод ње читавом ширином блока од 400метара како би тај практично главни урбани потез у читавој Југославији још више дошао до изражаја и био још квалитетнији.Такође изведене,како их Јовин назива,јајасте денивелације код арене нису биле тако планиране.Јовин је инсистирао на пејзажним петљама и што мање бетонских сзубова,зидова итд. Оно што је за неповеровати је то да је он дуж целог аутопута предвидео двоструки дрворед са обе стране аутопута што су спречили идиоти са претече данашњег шумарског факултета који су тврдили да то више није модерно те да треба дрвеће поставити "пејзажно" или ти у преводу - местимично.
МОСТАРСКА ПЕТЉА
Вероавали или не на конкурс за мостарску петљу су пристигла два рада: Јовинов који је и изведен и други који је предвиђао кружни ток у који би се сливале и Кнеза Милоша и Савска и "аутопут". Лично Бранко Пешић је пресекао и изабрао Јовиново решење.
По завшетку пројекта 9.5км главне саобраћајнице кроз град Бранко Пешић је са Јовином отишао да Кардеља да испоставе рачун. Кардељ их је глатко одбио говорећи: "Како буде у Љубљани и Загребу тако ће и у Београду" мислећи на 7.5метарски (полуауто )пут. Бранко Пешић је истог момента кренуо да напушта састанак уз речи да Београд не жели да буде паланка.Кардељ је попустио а остало је историја.
ЛУКА БЕОГРАД
Још од Добровића и ГУП-а из 1950. године лука је планирана низводно од панчевца но неким сумњивим одлукама је премештена узводно. Да је урађено како је планирано у полетку Београд би данас практично имао излаз на море. Касније се за реч јавио пројектант садашње Луке Београд који не да је није бранио него чак тврди да Београду ни не треба лука,с чиме смо се сви сложили јер лука панчево са већ издвојених 220 хектара(најпрометнија амстердамаска има само 120) и далеко бољим положајем може бити далеко кориснија за Београд.У каснијим плановима,пре него што је лука изграђена планираана је још више низводно како би била ближе планираном мосту код Винче. У том случају сав теретни саобраћај би био измештен из центра града.Имали бисмо железничку обилазницу,од луке ка Макишу,мост преко Саве је већ ту,око Сурчина,Батаја и то је то. Но,неко нас је уканалио.
(БЛИСКО)ИСТОЧНА ДИВЉА НАСЕЉА ОКО СТАРОГ ГРАДА
На одлично питање Карла зашто је источни део града запостављен мислећи на све оне уџерице,уске кривудабе сокаке по Вождовцу,Душановцу,тадашњем малом мокром лугу који је почињао од Цветка,старој Карабурми... Добили смо невероватан одговор. Наиме,на вишем ниову је одлучено да сва тадашња периферна,сиротињска насеља по ободу старог града једноставно буду прескочена.Знали су да не могу сву новоградњу да стрпају на НБГ па су тако прескочили та несрећна насеља и изградили Коњарник,Карабурму,Бањицу...Зато је Јовин у покушају санирања проблема гурао СМТ (онај прави,не крњи који је актуелан) а не сулуди УМП.
МЕТРО
Нисмо стигли да се дотакнемо у већој мери али због неких наших интерних распарава изнеђу нас овде поделићу с вама оно што је битно.Јовин тврди да се он од краја 60их не бави урбанизмом те да је од тада само пројектант.Метро из 1976. године је последица претходно урађеног регулационог плана који није радио Јовин који већ био напустио урбанистички завод (рад на пројекту "аутопута") а на инсистирање Бранка Пешића,због њихове одличне сарадње је добио задатак да уради машински пројекат и пројекат станица.Пешић је основао секор за метро и прича је кренула.
Све у свему,многи форумаши овде током година критиковања Јовина у ствари су критиковали нашег најбољег градоначелника у историји као и људе из сенке или врха власти који су неке од кључних пројеката скрнавили или стопирали.
Наставиће се...
Данас смо од Јовина добили низ веома занимљивих па и шокантних информација.Директор и Карло су такође били присутни па нек ме допуне или исправе у детаљима ако сам нешто битно изоставио или пермутовао.
ПРОКОП
Оно што данас имамо од новог железничког чвора је скрнављени па добуџени Добровићев план из првих послератних година.Касније се замерио политичарима па су га склонили на факултет.Запрепастио ме је податак да је станица првобитно планирана на Аутооманди и да су већ били урађени темељи станице када је директивом станица померена на "ничију земљу", ни на уатокоманди ни уз мостарску петљу. Чак је Јовин због лакше денивелације закривио мало трасу "аутопута" како би железнички надвожњаци секли аутопут под што правилнијим углом и тиме били јефтинији и лакши за изградњу. Јовин је рекао да и дан данас постоји један потпорни зид те станице,испод Аутокоманде. То практично значи да прокоп нисмо правили два већ чак три пута.Исто тако,велика је лаж да је прокоп требао да буде једина главна железничка станица. Прокоп и НБГ станица су требале да буду равноправне и то по ГУП-у још из 1950. године.
ТАКОЗВАНИ АУТОПУТ КРОЗ БЕОГРАД
Такозвани зато што му је претходио савезни закон који је наложио градњу "аутопута братства и јединства" а предвиђао је саобраћајницу попречног пресека од само 7.5 метара.Тада је наш предусетљиви и најбољи градоначелник у историји Бранко Пешић увидео прилику и Јовину наложио да крене у пројектовање а дотадашњи назив,по ГУП-у (Добровићу) већ планиране главне градске саобраћајнице (трећа лонгитудинала) промени у "аутопут братства и јединства" како би од државе извукли паре за "нашу ствар" тј за пун профил булевара у ширини од преко 20м.Занимљиво је да је оригинални Јовинов пројекат предвиђао потпуно денивелисану главну НБГ осу (СИВ - НБГ Жел. станица) тј аутопут би ишао испод ње читавом ширином блока од 400метара како би тај практично главни урбани потез у читавој Југославији још више дошао до изражаја и био још квалитетнији.Такође изведене,како их Јовин назива,јајасте денивелације код арене нису биле тако планиране.Јовин је инсистирао на пејзажним петљама и што мање бетонских сзубова,зидова итд. Оно што је за неповеровати је то да је он дуж целог аутопута предвидео двоструки дрворед са обе стране аутопута што су спречили идиоти са претече данашњег шумарског факултета који су тврдили да то више није модерно те да треба дрвеће поставити "пејзажно" или ти у преводу - местимично.
МОСТАРСКА ПЕТЉА
Вероавали или не на конкурс за мостарску петљу су пристигла два рада: Јовинов који је и изведен и други који је предвиђао кружни ток у који би се сливале и Кнеза Милоша и Савска и "аутопут". Лично Бранко Пешић је пресекао и изабрао Јовиново решење.
По завшетку пројекта 9.5км главне саобраћајнице кроз град Бранко Пешић је са Јовином отишао да Кардеља да испоставе рачун. Кардељ их је глатко одбио говорећи: "Како буде у Љубљани и Загребу тако ће и у Београду" мислећи на 7.5метарски (полуауто )пут. Бранко Пешић је истог момента кренуо да напушта састанак уз речи да Београд не жели да буде паланка.Кардељ је попустио а остало је историја.
ЛУКА БЕОГРАД
Још од Добровића и ГУП-а из 1950. године лука је планирана низводно од панчевца но неким сумњивим одлукама је премештена узводно. Да је урађено како је планирано у полетку Београд би данас практично имао излаз на море. Касније се за реч јавио пројектант садашње Луке Београд који не да је није бранио него чак тврди да Београду ни не треба лука,с чиме смо се сви сложили јер лука панчево са већ издвојених 220 хектара(најпрометнија амстердамаска има само 120) и далеко бољим положајем може бити далеко кориснија за Београд.У каснијим плановима,пре него што је лука изграђена планираана је још више низводно како би била ближе планираном мосту код Винче. У том случају сав теретни саобраћај би био измештен из центра града.Имали бисмо железничку обилазницу,од луке ка Макишу,мост преко Саве је већ ту,око Сурчина,Батаја и то је то. Но,неко нас је уканалио.
(БЛИСКО)ИСТОЧНА ДИВЉА НАСЕЉА ОКО СТАРОГ ГРАДА
На одлично питање Карла зашто је источни део града запостављен мислећи на све оне уџерице,уске кривудабе сокаке по Вождовцу,Душановцу,тадашњем малом мокром лугу који је почињао од Цветка,старој Карабурми... Добили смо невероватан одговор. Наиме,на вишем ниову је одлучено да сва тадашња периферна,сиротињска насеља по ободу старог града једноставно буду прескочена.Знали су да не могу сву новоградњу да стрпају на НБГ па су тако прескочили та несрећна насеља и изградили Коњарник,Карабурму,Бањицу...Зато је Јовин у покушају санирања проблема гурао СМТ (онај прави,не крњи који је актуелан) а не сулуди УМП.
МЕТРО
Нисмо стигли да се дотакнемо у већој мери али због неких наших интерних распарава изнеђу нас овде поделићу с вама оно што је битно.Јовин тврди да се он од краја 60их не бави урбанизмом те да је од тада само пројектант.Метро из 1976. године је последица претходно урађеног регулационог плана који није радио Јовин који већ био напустио урбанистички завод (рад на пројекту "аутопута") а на инсистирање Бранка Пешића,због њихове одличне сарадње је добио задатак да уради машински пројекат и пројекат станица.Пешић је основао секор за метро и прича је кренула.
Све у свему,многи форумаши овде током година критиковања Јовина у ствари су критиковали нашег најбољег градоначелника у историји као и људе из сенке или врха власти који су неке од кључних пројеката скрнавили или стопирали.
Наставиће се...