Šta je novo?

Дисплеји на возилима градског превоза

Sad je bitno da li je ćirilični ili latinični natpis ili tanji ili deblji font...

A nekada, kada se samo setim, one trake što je bila tamo gde je sada displej na prednjoj strani autobusa, pa se vrtela na kurblu iznad desnog dela šofersajbne, cak je bio i osvetljen taj deo gde je traka. To se kvarilo, što samo od sebe, što zbog drugih stvari (na primer, deca se igrala kada autobus stoji na početnoj stanici nedge parkiran, budu otvorena vrata, a vozača nema),...pa naidje bus, ne znas koji je, pitaš ljude koji su već unutra. Posle, tamo nedge posle 2000. godine, par tih starih Ikarbusa je rekonstruisano, to je uključivalo i displej umesto trake.

Sa strane, desne bočne i zadnje su bile prvo metalne table na kojima je štampan broj linije, posle su bile one crne table sa zelenim segmentima brojeva, pomocu kojih se menjao broj linije. Sa time su se putnici igrali, menjali brojeve, krale se, stavljane su i napred na šoferpajbnu autobusa kojima je je bila pokvarena traka na kojoj je pisao broj linije. Kad su videlid a se krade, štampali su na papiru i lepili trakom i sa strane i na šoferšajbnu.

Malo da potsetim kako je bilo to, stariji pamte...
Meni su te rolne oduvek bile zanimljive da ih gledam kada ih vozač pomera na kurblu,takođe i ove crne tablice,rolne i tablice su ostale samo na nekim diwag i katica tramvajima.
 
Video sam tablice sa strane bas pre neko vece na tramvaju, kao sto ti je na avataru, prolazio je pored nekadašnjeg buvljaka na NBG-u, momentalno me je podsetio na neka davna vremena. Jesu te rolne bile zanimljive, a prvi koji je imao displej, bio je jedan rozi Ikarbus, stalno je bio na 16-ici. Kada su se početkom 2000-tih, tačnije 2002. , pamtim po nekim drugim stvarima, za tu godinu vezanim, pojavili prvi Ikarbusi, pa posle žuti Manovi, koje smo polularno nazvali ,,Japanci", posle ovog roze Ikarbusa, to su bili prvi autobusi koji su imali displeje.
 
Prvi Ikarbusi sa flip dot displejima su 201-ice za Karaburmu iz 2001. i 103-jke iz 2003. godine. Ružičast Ikarbus je iz 2004, Volvo Hess, odnosno IK218.3, što znači da je došao posle Japanaca.
 
Prvi Ikarbusi sa flip dot displejima su 201-ice za Karaburmu iz 2001. i 103-jke iz 2003. godine. Ružičast Ikarbus je iz 2004, Volvo Hess, odnosno IK218.3, što znači da je došao posle Japanaca.
Ti si, rekao bi, po pisanju na forumu bivsi ili sadasnji radnik GSP-a ili ljubitelj autobusa, pa sigurno bolje znaš. Ja sam bio ubeđen da je bio jedan ruzicasti, na 16-ici stalno, pre svih njih. Secam se da sam se jednom takvim vozio i unutra je bio neki plakat na kome je pisalo u fazonu da je to probna serija i da cemo u buduce vise da se vozimo takvim autobusima, tako nešto...Mozda je to bio bas ovaj o kome ti pricas, mozda sam pobrkao, to je bilo pre 20+ godina.

A Ikarbuse 201 sa flip dot displejima sam, toga se sigurno secam, prvi put video 2002. godine, pamtim da je bila ta godina zbog nekih drugih događaja vezanih za tu istu i secam se da sam se tada njima vozio prvi put, na linijama 101, 95, 43, 105 i 96. Kad udjes u njih, posle onih krseva kao iz ratnih filmova, a u njima radi grejanje, za razliku od ovih sto su bili stariji, bio je pojam.

Što bi rekao jedan moj drugar - bilo je to gadno vreme, ali je imalo svoju draž.
 
Poslednja izmena:
Prvi Ikarbusi sa flip dot displejima su 201-ice za Karaburmu iz 2001. i 103-jke iz 2003. godine. Ružičast Ikarbus je iz 2004, Volvo Hess, odnosno IK218.3, što znači da je došao posle Japanaca.
Jeste rozi solo 777 i zglob 888 777 je rashodovan neke 2018 i malo ranije prefarban u žutu takođe imao je neku budzevinu motora od ikara umeyto volvoa...
 
Prvi Ikarbusi sa flip dot displejima su 201-ice za Karaburmu iz 2001. i 103-jke iz 2003. godine. Ružičast Ikarbus je iz 2004, Volvo Hess, odnosno IK218.3, što znači da je došao posle Japanaca.
da, sa fabrički ugrađenim to su bili prvi. od ostalih već donirane karose su imale buse displeje, a one su stigle valjda 2001. godine. i druga serija fapova je imala displeje, garažni 110-119, mislim da su stigli u leto 2002, otprilike kad je počela i isporuka 74 ik201.
sa nekim starijim crvenkastim displejima se eksperimentisalo još 90ih na pojedinim zglobnim rabama sa ručnim menjačem, toga se kroz maglu sećam, ali znam da je jedna bila 103x.
ružičasti zglob je svakako 888 i jeste stigao tek 2004. godine. inače autobus koji na ovim forumima ima neki neobjašnjiv mitski status, iako nije mogao tri vezana dana u saobraćaju da sastavi. sramota je što je toliko puta dizan i popravljan, a daleko upotrebljiviji i pouzdaniji busevi su otpisivani.

naknadno su buse displeji na remontu (tj. za neke samo popravci) leta 2004. ugrađeni u neke starije buseve. kod nas su to bile rabe automatici 705, 723, 732, 1066, 1080, 1082, 1088 i 1093. na nbg rabe 1122, 1126, 1135, 1170, 1207, zatim 202ojke 1198, 1216, 1218, 1256 i 201inice 1212, 1283, 1290, 1297. u zemunu naše bivše barbi 202ojke 330, 336, 337 i još jedan njihov (424?). pošto su busevi rađeni u tri različite firme, svaka je na svoj način rešavala postavku displeja, pa se prednji gornji otvor za njega na rabama razlikovao.
 
Poslednja izmena:
Da obnovimo gradivo, ovo je prvenac iz Ikarbusa sa displejem. IK106 sa spoljašnjim i unutrašnjim displejima mađarskog FOK-GYEM
1740778197460.jpeg
1740778332388.jpeg
 
E to je taj o kome sam pričao, malo mi se pobrkalo, jbg, davno bilo. Znam da sam ga na 16-ici viđao. Jedan je bio, beli, ne znam odakle mi se pomešalo da je bio ljubičasti. Sliku nisam mogao da nadjem. Kada stane na Zeleni Venac, kao svemirski brod u odnosu na druge.
A tada je uveliko bilo starih crvenih Ikarbusa IK 110/160 i onih starih Manova SG 220, što su pre toga bili zeleni, a bilo ih je i dugo posle toga, skoro 10 godina. Privatnici su mahom vozili te stare Manove. Koji su mi ostali u secanju da ih je za vreme inflacije mnogo bilo u GSP-u. Tada smo bili srecni sto je uopste naišao autobus.
 
Poslednja izmena:
Ja sam govorio o serijskim primercima. Ružičasti Volvo Hess Ikarbusi su isto kao i IK106 prototipovi. Kad se podsećamo već, da kažem da je IK106 radio punih 20 godina, možda i malo jače, a proizveden je 1997. godine. Šasiju je dao Mercedes, i to od modela 0405N2 sa odličnom mehanikom, OM447hla motorom i ZFEcomat menjačem. 250ks, a zahvaljujući melodičnom ZF-u išao je kao kakav automobil. Voleli su ga vozači. Imao je odlike i tipičnog Ikarbusa u enterijeru, počev od rasvete, pa do panela na krovu i stranicama ispod prozora. Došao je možda i kasno, zaživeo nije i zbog cene. Mercedes je već polako davao naslednika u vidu prve generacije Citara. U svakom slučaju, jeste bio bolji od svega što je Ikarbus napravio do tad. Ako ništa mogli su ponešto naučiti kroz proizvodnju. Svakom modelu iz Ikarbusa je trebalo vremena da sazri. Oni nisu imali mogućnost da temeljno ispituju prototipove pre uvođenja u serijsku proizvodnju. Zato je tu bio GSP😁
 
Ja se secam ovog busa, Zeleni Venac, ono vreme, čekam bus u pravcu ka NBG, staje ovakav Man prvo, normalno ne ovako očuvan i čist, nego ,,vorstajl", čovek i u ono vreme da pomisli da se snima neki akcioni film i da je napravljen baš za tu priliku:
1740841692717.png


A iza njega, ovaj Ikarbus:
1740841993485.png


Kao dve slike iz dva vremena, u albumu za slike na hronološki pogrešnim mestima.

Posle je bilo dosta tih starih Manova kod privatnika. GSP-ovi solo su imali troje vrata za putnike, bili obično crveni, privatnici solo dvoje vrata za putnike i obično bili plavi:

1740842377421.png


1740842511837.png

Čak se na ovom plavom vide i neonke koje su osvetljavale traku na kojoj je pisalo koji je broj i pravac linije, preteči displeja.
 
MAN-ovi iz riječkog Autotroleja su iz slovenačke Avtomontaže, kao i oni kod nas. Nisu kao ovaj dole plavi. Avtomontaža je tada karoserirala šasije starog koncepta, gde je motor ispod poda, ručni menjač, nešto siromašniji enterijer itd. MAN je tih godina već uveliko radio autobuse daleko modernijeg koncepta, kakav imamo i danas, većinom još od polovine 70-tih opremane automatskim menjačem. Motor u zadnjem prepustu je spuštao i patos. Dobre su bile Avtomontaže, proverena mehanika u vidu D25 motora, atmosferac od 220ks, klasična šasija MAN-ova naravno, čvrste, pouzdane, samo su dosta skakale kad su bile rasterećene. Original MAN-ovi SL i SG su ipak bili sofisticiraniji. Domaća industrija je stvarno radila solidne autobuse tada, samo smo morali da se zadovoljavamo skoro uvek starijim konceptom, i izvedbom najčešće na osnovama starijih generacija autobusa. Sanos se tu isticao sa S115 i S200. TAM je među prvima krenuo sa proizvodnjom, po konceptu, modernih i savremenih vozila za ono vreme.
 
Vrh