Meyraf
Higher intermediate
- Učlanjen(a)
- 08.06.2022.
- Poruke
- 625
- Pohvaljen
- 2.262
Помену @GOJE пре коју недељу како би био спреман да стоји у авиону, али само нпр. до Гроцке. Иако је ова примедба била само контрапункт широј дискусији о комфору авионских путника, у контексту најаве да Ер Србија планира да угура још једну колону седишта на А330, она такође дотиче и једну од тренутно најдинамичнијих области у авио-индустрији – градски и приградски ваздушни саобраћај.
Зашто је ово тема?
Са изласком дронова из скривених лагума авио-моделарства на светла позорнице масовне комерцијалне употребе, врло брзо је отворена и дискусија о коришћењу нових типова електричних летелица за превоз људи. Бројне нове компаније су се појавиле на (још непостојећем) тржишту тврдећи да су откриле нову комерцијалну нишу и почеле да обећавају револуционарни производ са још револуционарнијом добити, само им фали:
Политичка подршка се лако лепи на новац, а још лакше на обећање о великом новцу; ЕАСА је поручила (од McKinsey) и 2021. добила Студију о друштвеној прихватљивости напредне ваздушне покретљивости (што је политички опортун назив за, простонародски речено, градски и приградски ваздушни превоз). Студија је, гле чуда, закључила да европски живаљ о овоме има позитивно мишљење (студија, наравно, није тривијална и упозорава на неке критичне елементе, али о томе у дискусији), те се ЕАСА одмах дала у акцију и већ ове године организовала "Високу конференцију о дроновима" у потпуности посвећену управо овом виду превоза.
Зашто је ово тема за Форум?
Све и кад склонимо у страну бајке које нови индустријалци причају старим инвеститорима и вечитим политичарима, остаје чињеница да нове технологије отварају пролаз за бржи, јефтинији и еколошки прихватљивији превоз људи кроз урбани простор у односу на традиционални хеликоптерски превоз. Међутим, тај пролаз се отвара у нашем заједничком, јавном простору, користећи јавне ресурсе, делећи са свима своје негативне последице (колике год биле), као што су бука и визуелно загађење, док је врло упитно да ли се тај пролаз отвара за све или само за неке.
Шта је јавни интерес у градском ваздушном саобраћају, колико је допуштено користити јавне или заједничке инсталације (паркинге, кровове зграда...) за то, шта је права мера јавног инвестирања у ово, колика је допуштена мера утицаја на животну средину свију нас – све ово су теме које не смеју да буду резервисане за политичке и инвеститорске кулоаре, већ су сви позвани да се о њима изјашњавају.
Зашто је ово посебна тема?
На Форуму већ постоје теме о ваздушном саобраћају, о дроновима и о будућности градског превоза. Мислим, међутим, да ниједна од њих не дотиче довољно прецизно ову област. Чак ни најватреније присталице градског ваздушног превоза не сугеришу да ће он заменити конвенционални авио-саобраћај; тема о дроновима је неадекватна због тога што ће градски ваздушни саобраћај, барем у првој деценији, сигурно бити са људском посадом, док је тема о будућности градског превоза сувише широка и начелна да би се у њој причало о врло конректним детаљима градског ваздушног превоза.
Зашто сада?
ЕАСА је већ издала прототип Техничке спецификације за изградњу вертипорта (по аналогији са "хелипортом", односно уређеном локацијом за полетање и слетање хеликоптера). Истовремено, Џоби је већ ушао у програм сертификације америчке ФАА за модел S4.
Неће Ѕ4 полетети за две године, како Џоби обећава инвеститорима, и како ЕАСА обећава Европској Комисији да би искукала већи буџет. Међутим, полетеће за пет до седам година, до ког тренутка ће већ увелико бити потребна и неопходна инфраструктура – земаљска инфраструктура и посебни ваздушни коридори. У смислу урбаног планирања, као и у смислу дефинисања и артикулисања јавног интереса, пет до седам година је, практично, сутра.
Због свега тога, наздравље нам дискусија!
Зашто је ово тема?
Са изласком дронова из скривених лагума авио-моделарства на светла позорнице масовне комерцијалне употребе, врло брзо је отворена и дискусија о коришћењу нових типова електричних летелица за превоз људи. Бројне нове компаније су се појавиле на (још непостојећем) тржишту тврдећи да су откриле нову комерцијалну нишу и почеле да обећавају револуционарни производ са још револуционарнијом добити, само им фали:
- новац за развој, и
- регулаторна (читај "политичка") подршка.
Политичка подршка се лако лепи на новац, а још лакше на обећање о великом новцу; ЕАСА је поручила (од McKinsey) и 2021. добила Студију о друштвеној прихватљивости напредне ваздушне покретљивости (што је политички опортун назив за, простонародски речено, градски и приградски ваздушни превоз). Студија је, гле чуда, закључила да европски живаљ о овоме има позитивно мишљење (студија, наравно, није тривијална и упозорава на неке критичне елементе, али о томе у дискусији), те се ЕАСА одмах дала у акцију и већ ове године организовала "Високу конференцију о дроновима" у потпуности посвећену управо овом виду превоза.
Зашто је ово тема за Форум?
Све и кад склонимо у страну бајке које нови индустријалци причају старим инвеститорима и вечитим политичарима, остаје чињеница да нове технологије отварају пролаз за бржи, јефтинији и еколошки прихватљивији превоз људи кроз урбани простор у односу на традиционални хеликоптерски превоз. Међутим, тај пролаз се отвара у нашем заједничком, јавном простору, користећи јавне ресурсе, делећи са свима своје негативне последице (колике год биле), као што су бука и визуелно загађење, док је врло упитно да ли се тај пролаз отвара за све или само за неке.
Шта је јавни интерес у градском ваздушном саобраћају, колико је допуштено користити јавне или заједничке инсталације (паркинге, кровове зграда...) за то, шта је права мера јавног инвестирања у ово, колика је допуштена мера утицаја на животну средину свију нас – све ово су теме које не смеју да буду резервисане за политичке и инвеститорске кулоаре, већ су сви позвани да се о њима изјашњавају.
Зашто је ово посебна тема?
На Форуму већ постоје теме о ваздушном саобраћају, о дроновима и о будућности градског превоза. Мислим, међутим, да ниједна од њих не дотиче довољно прецизно ову област. Чак ни најватреније присталице градског ваздушног превоза не сугеришу да ће он заменити конвенционални авио-саобраћај; тема о дроновима је неадекватна због тога што ће градски ваздушни саобраћај, барем у првој деценији, сигурно бити са људском посадом, док је тема о будућности градског превоза сувише широка и начелна да би се у њој причало о врло конректним детаљима градског ваздушног превоза.
Зашто сада?
ЕАСА је већ издала прототип Техничке спецификације за изградњу вертипорта (по аналогији са "хелипортом", односно уређеном локацијом за полетање и слетање хеликоптера). Истовремено, Џоби је већ ушао у програм сертификације америчке ФАА за модел S4.
Неће Ѕ4 полетети за две године, како Џоби обећава инвеститорима, и како ЕАСА обећава Европској Комисији да би искукала већи буџет. Међутим, полетеће за пет до седам година, до ког тренутка ће већ увелико бити потребна и неопходна инфраструктура – земаљска инфраструктура и посебни ваздушни коридори. У смислу урбаног планирања, као и у смислу дефинисања и артикулисања јавног интереса, пет до седам година је, практично, сутра.
Због свега тога, наздравље нам дискусија!