Šta je novo?

Градски и приградски ваздушни саобраћај

Занимљиво је да произвођачи eVTOL највише истичу његове еколошке предности, док је у стварности то тешко доказиво.

Вертикал ероспејс, предводник британског националног конзорцијума за градски ваздушни саобраћај, пише у свом Предлогу за јавност да ће њихово eVTOL возило производити око 30% нижу буку у односу на хеликоптер, али се у ситним словима крије информација да је бука хеликоптера мерена на 30 м изнад тла, а бука њиховог возила на 100 м висине.
Interesantno da se na stranama 45, 46 i 47 Vertikalovog izveštaja može videti kako je percepcija koncepta UAM uopšteno pozitivna, te viđena kao korisna hitnim službama, u smanjenju gužve na postojećim saobraćajnicama i lokalnih emisija, kao i razvoju udaljenih oblasti (decentralizacija). Međutim to je propraćeno opravdanom zabrinutošću po pitanju buke i bezbednosti što je ujedno u najkraćim crtama i moje viđenje koncepta posmatrajući sposobnosti dostupnih tehnoloških rešenja.
У исто време једна студија тврди да ће eVTOL имати за 6% нижи (секундарни) утицај на испуштање штетних гасова у атмосферу од електричних аутомобила (по километру по путнику), али тако што рачуна да ће се eVTOL увек кретати правом линијом од старта до циља у идеалном профилу лета и са сва четири путника, док је рачуница за аутомобил сведена на реалност кривудавог пута, саобраћајних гужви и просечне попуњености од 1,54 путника по возилу. Колико су премисе уверљиве, толико је и закључак веродостојан, али тај закључак је већ продро и у шире јавно мњење (нпр. Гардијан), и тако директно утиче на доносиоце политичких одлука.
Interes je, posebno u slučaju disruptora uvek prisutan, a kao što to uvek biva sa novim neproverenim konceptima i tehnologijama neophodno je nepristrasno utvrditi prednosti i mane radi trouble-free implementacije. Sada je u svetlu ekonomskih, energetskih, ekoloških problema sa kojim se svet suočava političarima mnogo lakše da nasednu. Uslovno je i takva računica prihvatljiva, sve dok se radi o hitnim službama ili point-to-point/direktnom regionalnom prevozu, bez usputnih stanica na vertidromima u gradovima (što je očito i teže dostižan krajnji cilj predlagača).
Плашим се да eVTOL никада неће бити толико нечујан да његово присуство буде занемарљиво, напросто због физике кретања кроз ваздух. Због тога ме охрабрује да поред студије ЕАСА о друштвеном прихватању коју сам поменуо у уводном посту постоје и другачији сигнали. Наиме, Немци су паралелно урадили своју студију која је истраживала општије прихватање дронова и дошла до битно другачијег закључка - немачка јавност прихвата такво летење искључиво у јавном интересу (полиција, ватрогасци, хитна помоћ), док има изразито негативан став према индивидуалној употреби (забава или такси превоз). Мали куриозитет - 3% више Немаца би било толерантније према летовима полиције него хитне помоћи.

Међутим, скоро сам сигуран да ниједна европска држава неће апсолутно забранити приватну употребу eVTOL и живо ме занима где ће се клатно зауставити.
Ni ja ne očekujem da će profil buke biti nečujan, niti da će države zabraniti njihovu privatnu upotrebu, mada moram priznati da neka rešenja uslovno deluju obećavajuće, zavisno od načina i obima primene. Ne treba zaboraviti da različita tehnička rešenja generišu drugačiji zvučni profil meren u istim uslovima.

Pretpostavljam da bi u gradskom saobraćaju prioritet bio dat hitnim službama i masovnom prevozu (relativno tihi leteći autobusi?) radi poboljšanja usluge i smanjenja gužve na postojećim saobraćajnicama, dok bi u prigradskom, odnosno regionalnom krilate letelice većeg gabarita i privatni dronovi uzeli primat.
 
Vrh