Примарно је било уништити село, као и у свакој комуњарској творевини.
Разни политички системи могу имати своје предности и мане, али оно што је настало у Југославији после реформи Кире Глигорова и преласка на "тржишни социјализам", то је систем који се одрекао многих евентуално позитивних тековина система који су заиста били блиски ономе што је комунизам по дефиницији.
Живим у генерално социјалистичкој држави са секторским капитализмом (Белорусија), која се од СФРЈ разликује по следећем:
- Обавезан минималан јавни превоз по од државе контролисаној цени до најудаљенијег села, пруге су јавно добро које се не укида, а на свакој и најспореднијој прузи морају да буду бар два пара путничких возова дневно.
СФРЈ се определила за тржишну, а не социјалну категорију основне услуге превоза, што нису урадиле ни многе идеолошки дубоко капиталистичке земље.
- Док у Србији у Мељаку 25км од центра Београда људи умиру због за градско подручје баналних болести, у Белорусији (као и у Холандији), постоји могућност медицинске авијације до најудаљенијих насеља. Да не говоримо о томе да ти за температуру 39 долази патронажа на кућну адресу (патронажа и хитна помоћ обједињени).
- Као и у Холандији, држава има монопол над продајом грађевинског земљишта и конверзијом истог. Последично, урбанистички хаос, који се развијао чак и у СФРЈ, немогућ је. Још у СФРЈ су сељаци продавали њиву за плацеве, па може ли трафо станица да издржи, често нема воде лети, фекална канализација у већином непрописне септичке, или цевима у шуму или директно у реку/поток...
- Свако село има државну продавницу са обавезним основним избором производа, апотеку, амбуланту која ради пар дана у недељи, Дом културе... Најнижа јединица самоуправе није општина него "селсавјет", имаш људе којима се директно обраћаш за решавање локалних проблема.
Развукао би тему са набрајањем,
али суштина јесте да је тај вид хибридног социјализма својом политиком укидања пруга и пребацивањем јавног превоза у тржишну категорију извршило у пракси етничко чишћење многих сеоских подручја.
Генерално села у Европи нису уништена.
Те ствари се у развијеној, капиталистичкој Европи нису десиле, само код нас и нама сличнима.
У 20-том веку је без обзира на праведност и неправедност одређених аграрних политика дошло до огромног смањења потребе за радном снагом на селу. Ако је у 18-том веку просечно домаћинство тек 10-30% производа продавало, остало сами трошили, сада једно домаћинство може да храни по неколико десетина породица. Чак и земље које су јако улагале у регионални развој (рецимо Швајцарска), бележиле су одређени пад становника села.
Од успешних политика да се колико-толико сачува сеоско становништво, главне су:
- приградизација села, за шта је суштина политике у транспортним везама не само обавезним јавним превозом, него и безбедним бициклирањем, одређеним квалитетом путева и не прескупим горивом.
- мултифункционална пољопривреда. То је тежња да се производ у селу преради, да се у селу развије занатство, туризам, мање фабрике, транспортна предузећа...
- образовна политика. Ако у селу намерно омогућиш да многи постану дунђери, камионџије, машиновође, и слична занимања ван села где са одсуством из истог не ствараш стални боравак негде другде, ти људи се враћају у село.
- социјално-институцијални минимум у сваком селу...
Ово нису све мере, чисто као пример свеобухватности проблема.
Притом, СФРЈ прима дотације од САД у храни до 1962. године, претходно су аграрном реформом успели да изазову чак и несташице хране и масовну глад у неким регионима, потом је уследила рецесија и милионски одлив радно способног становништва а већ од 70их смо на сиси Светске банке.
Баш везано за "сису светске банке", производња "Југославија за Југославију", и релативно задуживање су били далеко повољнији од ових постјугобананарепублика. Имала је Југославија неких нездравих и промашених политика, поред свега везано и за железнице. Имали су најгоре и најгоре искоришћене железнице од свих европских земаља које су званично биле социјалистичке/комунистичке. Садашња Белорусија са преко два пута мање становника него СФРЈ има више и путника и терета на железници него што је СФРЈ имала у најбољим годинама.