Šta je novo?

Železnice - putnički saobraćaj

Тако бисмо завршили са 50ак кола у врло добром стању.

Тамо негде пре око 15-20 година само за возове из Србије за Бар (7 парова) је током лета било у обрту око 150 кола (ЖТП БГ+ПГ). Велики је злочин што су стотине путничких вагона отишле у старо гвожђе. Вагони сличне старости возе модернизовани (па чак и немодернизовани, само добро одржавани) у стотинама, ако не и у хиљадама по земљама централне Европе, као што су Пољска, Чешка, Словачка, Мађарска, Словенија итд. Ми смо изгледа гадљиви на то, па смо уништили благо које смо имали у виду од 500+ путничких вагона, од којих је барем 200 могло да буде модернизовано или барем сређено.
 
Међутим, реално је поптуно да се модернизују 25 комада, што би за Србију било довољно.

Са овим се не слажем. 25 комада ДМВ је можда довољно за земљу величине Луксембурга. И поред тога што ће неке пруге бити електрифициране (тренутно је само Ниш - Цариброд извесно, а све остало на дугом штапу), 25 комада ДМВ није довољно за тактни ред вожње на 2 сата, што је минимум стандарда ЕУ. Са два до четири поласка дневно на одређеним релацијама, што је пракса у Србији, боље и да нема ниједан. Да би неко трајно користио воз као превозно средство, мора да има правилно распређене поласке током целог дана од 6ч до 22ч (мање више). Ето, уведена је линија Београд - Зворник, која је по времену путовања конкурентна аутобусу, али има само два поласка дневно, те пада у воду, јер нико неће да чека следећи полазак пола дана, него ће сести на аутобус или блаблакар.
 
Tужно. Босна и Херцеговина, Македониja, Грчка, Бугарска, Турска и Румунија ни у плановима. А прошле деценије смо имали возове за Сарајево, Скопље, Солун, Софију, Истанбул и Букурешт. Притом је у Европи тренутно бум повратка даљинских возова.
Nisu ista vremena kao pre 15-20 godina. Rastom standarda i razvojem drugih vidova saobraćaja, putnici postaju značajno osetljiviji na vreme putovanja, a mnogo manje na cenu karte. Srbijavoz bi teoretski mogao da pokrene voz, ali koliko bi takav voz bio finansijski održiv je vrlo upitno zbog malog broja putnika. Usled ograničenih sredstava u Srbijavozu, kako finansijskih tako i voznih, jednostavno se prirodno došlo do toga da se neprofitabilne međunarodne rute obustave sve dok se ne sredi infrastruktura i značajno smanje vozna vremena.
Takođe treba imati u vidu da na pojedinim koridorskim prugama su se značajno produžili radovi na pruzi i da ona preostala propusna moć ide teretnim vozovima jer je teretni saobraćaj dugoročno bitniji i značajno teži povratiti ukoliko se klijenti odluče na alternative.
Verujem da onog momenta kada se infrastruktura dovede u red i kad može da se konstruiše stabilan i koknkurentan red vožnje, Srbijavoz će biti spreman da pokrene i te vozove koji su ranije postojali.
 
Nisu ista vremena kao pre 15-20 godina. Rastom standarda i razvojem drugih vidova saobraćaja, putnici postaju značajno osetljiviji na vreme putovanja, a mnogo manje na cenu karte. Srbijavoz bi teoretski mogao da pokrene voz, ali koliko bi takav voz bio finansijski održiv je vrlo upitno zbog malog broja putnika. Usled ograničenih sredstava u Srbijavozu, kako finansijskih tako i voznih, jednostavno se prirodno došlo do toga da se neprofitabilne međunarodne rute obustave sve dok se ne sredi infrastruktura i značajno smanje vozna vremena.
Takođe treba imati u vidu da na pojedinim koridorskim prugama su se značajno produžili radovi na pruzi i da ona preostala propusna moć ide teretnim vozovima jer je teretni saobraćaj dugoročno bitniji i značajno teži povratiti ukoliko se klijenti odluče na alternative.
Verujem da onog momenta kada se infrastruktura dovede u red i kad može da se konstruiše stabilan i koknurentan red vožnje, Srbija voz će biti spreman da pokrene i te vozove koji su ranije postojali.

Причам о будућим плановима када буде завршена модернизација Коридора 10 јужно од Београда, када ће време путовања бити конкурентно. Надовезао сам се на Иваново
а једног дана и преко Загреба и Љубљане за Трст и Венцију
што подразумева онда када буде модернизована пруга ка Загребу. Тако да се и мој коментар односио на период након модернизације пруге Београд - Ниш, Ниш - Цариброд и Ниш - Табановци.

С обзиром да се са бугарске стране паралелно ради и модернизација пруге Софија - Драгоман (два колосека, брзина до 160), која би требало да буде готова мање-више у слично време када и Ниш - Цариброд са наше стране, мислим да би увођење међународне линије Ниш - Софија са минимум два поласка дневно било једна сасвим нормална и природна ствар. Ниш Експрес има два поласка дневно Ниш - Софија који иду старом магистралом, те је време путовања неупоредиво спорије него што ће бити возом након завршетка модернизације пруге која је у току са обе стране границе. Тако да би та линија одувала Ниш експрес.

Питање за Ивана је да ли се уопште размишљало о возу Ниш - Софија након завршетка модернизације пруге?
 
Не заборавите да су били планирани синхрони у шпицу. То је 500 места.
Da, i onda sa svakim sinhronom imamo jednu kompoziciju manje. Da li se okvirno zna frekvencija polazaka u prvoj godini na liniji Beograd - Budimpesta. Madjarski ministar saobracaja je pominjao 3 polaska dnevno, razumeo sam da su to njihovi vozovi. Da li to znaci da je realno da bude 6 polazaka dnevno, po 3 svaka kompanija?
 
Madjarski ministar saobracaja je pominjao 3 polaska dnevno, razumeo sam da su to njihovi vozovi.

Ово има логике. Од 3 поласка мађарске гарнитуре, 2 би била до Беча, а 1 до Будимпеште. Уклапа се и у тактове Будимпешта - Беч. Фактички би било два дводневна турнуса мађарских гарнитура:

1) јутро Будимпешта, подне Беч, вече Београд, јутро Београд, поподне Беч, вече Будимпешта
1) јутро Будимпешта, подне Београд, вече Беч, јутро Беч, поподне Београд, вече Будимпешта


Da li to znaci da je realno da bude 6 polazaka dnevno, po 3 svaka kompanija?

Београд - Келебија (гр) има нешто више тарифних километара него Келебија (гр) - Будимпешта, а такође мађарска гарнитура би могла имати "већу цену" јер има више места (ако иде стандардна композиција Еуросити као за Беч), тако да би могло бити и 4 поласка Сокола Београд - Будимпешта, да би се једнако пребили километри (Мађари обично изричито инсистирају на томе).
 
To je bila izjava za medije.
Svi smo videli grafikon reda vožnje koje je objavio IŽS (doduše predlog samo, studija)
I na MAVu se sve više priča o redu vožnje identičnom sa grafikona IŽS...
Da li će se to zaista ostvariti ili ne, to još niko ne zna. Ali izvesno je da i MAV ima prilično velikih problema sa putničkim kolima. jedan deo je u saobraćaju, jedan dobar deo na investicionoj opravci, a jedan deo na vanplanskim opravkama. Da ne dužim priču, postoje veliki problemi i sa njihove strane, i pravac ka Beogradu za njih takođe predstavlja jedan dobar izazov.
MAV ima 3 voza koji su im pravi prioritet ( EC 130/131 Bathory Budapest-Varšava, EC 172/173 Hungaria Budapest-Hamburg i EN 462/463 Kalman imre za Stuttgart/Zurich)
Dešavalo se da ponekad i na ovim vozovima ne mogu da odgovore svojim zahtevima pa su na primer za Stuttgart umesto spavaćih kola ubacivali 1.razred, što je onako, veoma neprijatan tuš za putnike koji su platili kartu spavaćih kola u jednom pravcu po 150EUR i više.
Kako bi odgovorili izazovu koji je pred njima, na MAVu se uveliko diskutuje o pregovorima sa drugim železničkim upravama, da ka Beogradu upotrebe kola od drugih uprava, kompanija (ČD, ŽSSK, PKPIC, CFR Calatori, OBB itd..). Vozovi iz Praga, Košica imaju jako puno slobodnog prostora u Budimpešti, i predstavlja dobru alternativu da se iskoristi to.
Na sličan način su to radili MAV i OBB na vozu Wien-Debrecen , u nedostatku raspoloživih kola, a u ogromnom vremenskom prostoru, pustili su PKPIC kola na taj voz.
Ali otom/potom.

 
Pitanje za direktora @Ivan Bulajic

Kao prvo dobrodosli na nas forum jer je vasa pojava ovde zaista prijatno iznenadjenje za sve nas i hvala vam puno na vremenu koje izdvajate da odgovorite nasim forumasima.

Zeleo bi da se dotaknem pitanja brze pruge:
Naime jako dugo se ovde na forumu raspravljalo o tome da li je pruga Beograd-Novi Sad-Subotica zaista prava brza pruga ili nije jer eto vozovi na njoj idu "samo" 200 na sat.
Takodje druga tematika koja je uzburkala forum je bila rasprava da li je bilo bolje da se pravilo za 160 umesto za 200 jer je razlika samo 3 minuta do NS.

I pitanje za kraj, pruga je testirana na maksimalnoj brzini od (zvanicno) 201.5km/h a (nezvanicno) 210km/h
Zasto pruga nije testirana do krajnje granice svog kapaciteta jer mi i dalje ne znamo kolika je Vmax na njoj uprkos geometriji pruge koja dozvoljava brzine znatno vece od 200?
Poredjenja radi bugari su testirali prugu za 160 sa Vmax 234 km/h a poljaci prugu sa 200 na 298 km/h.
Da li ste upoznati sa mogucnostima podizanja brzine u nekoj buducnosti, koji je potencijal pruge za naredne decenije?

Ako mozete da nam razjasnite zauvek ove 3 neodumice bili bi vam jako zahvalni.
 
Са овим се не слажем. 25 комада ДМВ је можда довољно за земљу величине Луксембурга. И поред тога што ће неке пруге бити електрифициране (тренутно је само Ниш - Цариброд извесно, а све остало на дугом штапу), 25 комада ДМВ није довољно за тактни ред вожње на 2 сата, што је минимум стандарда ЕУ. Са два до четири поласка дневно на одређеним релацијама, што је пракса у Србији, боље и да нема ниједан. Да би неко трајно користио воз као превозно средство, мора да има правилно распређене поласке током целог дана од 6ч до 22ч (мање више). Ето, уведена је линија Београд - Зворник, која је по времену путовања конкурентна аутобусу, али има само два поласка дневно, те пада у воду, јер нико неће да чека следећи полазак пола дана, него ће сести на аутобус или блаблакар.

планира се и електрификација пруге Сталаћ - Краљево, а колико знам и Панчево - Вршац и Рума - Зворник

Ако сте приметили, за 413 подсерију 100 смо чак питали грађане да гласају за коју су опцију.

овога се, искрено, не сећам

Књига стандарда постоји, али не третира возна средства већ логотипе и дигитални визуелни идентитет.

мислим да би и возна средства да буду третирана књигом графичких стандарда, но добро

Такође смо договорили са ЕБРД набавку 12 нових спаваћих кола (42 милиона евра).

је л' било нешто од овога?

412 је немогуће решити. Постоји нека опсеија графитера са тим возовима. Преко 90% графитирања је на 412, срећом много мање на осталим серијама. Тако да смо увели правило да са свих осталих серија графити морају да се скину у року од 48ч од настанка, и то се ради. На 412 постоји толико слојева графита да је немогуће скинути их јер су се "испекли" на сунцу већ деценијама уназад и сада би морали да се фарбају. А то се баш не исплати.

не треба, реално, трошити паре на њих. време им је да иду у заслужену пензију

Проблем је јако лоше одржавање и недостатак резервних делова

брате... како фирма, која жели да буде озбиљна, може себи да дозволи те ствари?

а једног дана и преко Загреба и Љубљане за Трст и Венцију.

је л' истина да Хрвати највише ово коче?
 
Pitanje za direktora @Ivan Bulajic

Kao prvo dobrodosli na nas forum jer je vasa pojava ovde zaista prijatno iznenadjenje za sve nas i hvala vam puno na vremenu koje izdvajate da odgovorite nasim forumasima.

Zeleo bi da se dotaknem pitanja brze pruge:
Naime jako dugo se ovde na forumu raspravljalo o tome da li je pruga Beograd-Novi Sad-Subotica zaista prava brza pruga ili nije jer eto vozovi na njoj idu "samo" 200 na sat.
Takodje druga tematika koja je uzburkala forum je bila rasprava da li je bilo bolje da se pravilo za 160 umesto za 200 jer je razlika samo 3 minuta do NS.

I pitanje za kraj, pruga je testirana na maksimalnoj brzini od (zvanicno) 201.5km/h a (nezvanicno) 210km/h
Zasto pruga nije testirana do krajnje granice svog kapaciteta jer mi i dalje ne znamo kolika je Vmax na njoj uprkos geometriji pruge koja dozvoljava brzine znatno vece od 200?
Poredjenja radi bugari su testirali prugu za 160 sa Vmax 234 km/h a poljaci prugu sa 200 na 298 km/h.
Da li ste upoznati sa mogucnostima podizanja brzine u nekoj buducnosti, koji je potencijal pruge za naredne decenije?

Ako mozete da nam razjasnite zauvek ove 3 neodumice bili bi vam jako zahvalni.
Мислим да та питања нису у надлежности Србијавоза већ ИЖС и да се сам господин Булајић није бавио њима.
 
планира се и електрификација пруге Сталаћ - Краљево, а колико знам и Панчево - Вршац и Рума - Зворник

Planira se...Niš - Caribrod se planiralo više od pola veka. Ko je završavao osnovnu školu tad kad se planiralo, sad je u penziji, a elektrifikaciju još uvek nije dočekao.
 
Мислим да се као професионални менаџер из света финансија није пуно мешао у посао саобраћајне струке, а опет је ту целу причу диктирало министарство са пројектом тзв. брзе пруге.
 
Planira se...Niš - Caribrod se planiralo više od pola veka. Ko je završavao osnovnu školu tad kad se planiralo, sad je u penziji, a elektrifikaciju još uvek nije dočekao.

Sredstva su tu, sve ostalo koči birokratija i za Niš - Caribrod & za Stalać - Rudnica.
Eto imamo primer za Caribrod, Ministarstvo godinu dana obrađuje dozvolu, isto tako su ukanalili i Niš - Brestovac...
 
Naime jako dugo se ovde na forumu raspravljalo o tome da li je pruga Beograd-Novi Sad-Subotica zaista prava brza pruga ili nije jer eto vozovi na njoj idu "samo" 200 na sat.
Odgovor na ovo pitanje nalazi se u EU direktivi 2008/57

1752048214896.png
 
Takodje druga tematika koja je uzburkala forum je bila rasprava da li je bilo bolje da se pravilo za 160 umesto za 200 jer je razlika samo 3 minuta do NS.
Skrećenje vremena putovanja je samo jedan, možda i minorni, benefit podizanja brzine sa 160 na 200. Bzina od 200km/h donela je ETCS L2, umesto planiranog ETCS L1 za brzinu 160 km/h, čime je bezbednost, sigurnost i pouzdanost komandno-upravljačkog sistema podignuta za red veličina. Takođe, dobili smo i denivelaciju putnih prelaza što za brzinu od 160 km/h nije bio plan, znamo kakvih sve problema imamo sa putnim prelazima zbog (ne)kulture vozača drumskih vozila i zbog poslovično lošeg održavanja.
 
MAV produžio zatvor pruge Kiskunfelegyhaza- Kiskunhalas- Baja do 30. novembra, zbog radova u i oko stanice Kiskunhalas
Screenshot 2025-07-09 103744.png
 
Sredstva su tu, sve ostalo koči birokratija i za Niš - Caribrod & za Stalać - Rudnica.
Eto imamo primer za Caribrod, Ministarstvo godinu dana obrađuje dozvolu, isto tako su ukanalili i Niš - Brestovac...
Oces reci da ministarstvo samo sebe sabitira ne izdavanjem dozvola za ono što oni treba da grade
 
Sve gore navedeno EU finansira preko svojih fondova, oni zahtevaju da se sve radi po PS, što Ministarstvo pa i delom izvođači otaljavaju bespotrebno. Sećate se kada sam pisao za onaj most nad Južnom Moravom, Trace i Ministarstvo se frljaju sa projektom, jer komunikacija 0. Pa slepci iz Ministarstva dok su sredili faze 2 i 3 zbog kojih danas kasni otvaranje Brestovac - Niš 2 godine. U 4 godine rada Brestovac - Niš, mašine su više stojale nego radile, to je da se neko zapita da li je radio svoj posao oko obezbeđivanja dozvola kako treba.
Srećom, Dobra volja je finansijera što nije zahtevao obustavu sredstava ili debele penale, jer je svestan stanja na terenu..

Ali ima tih problema i u drugim EX YU državama, Hrvatska pa čak i Slovenija ne mogu da izađu na kraj sa zahtevima, birokratija po raznim direkcijama, ministarstvima, železnicama je odavno prevaziđena i ne odgovara zahtevima efikasnosti 21. Veka.
 
Питање за Ивана је да ли се уопште размишљало о возу Ниш - Софија након завршетка модернизације пруге?
Рано је било за било какаве планове, ко зна колико ће та пруга бити у ремонту. Ниш-Брестовац 23км траје већ годинама. Када буде готова, сигурно би Београд - Ниш - Софија имало смисла...
 
планира се и електрификација пруге Сталаћ - Краљево, а колико знам и Панчево - Вршац и Рума - Зворник



овога се, искрено, не сећам



мислим да би и возна средства да буду третирана књигом графичких стандарда, но добро



је л' било нешто од овога?



не треба, реално, трошити паре на њих. време им је да иду у заслужену пензију



брате... како фирма, која жели да буде озбиљна, може себи да дозволи те ствари?



је л' истина да Хрвати највише ово коче?
Електрификација Сталаћ - Краљево је нешто на шта сам лично јако поносан. Док сам био саветник министра, вршио сам максимални притисак да то уђе у пројектовање, и захваљујући Анити Димоски и успео. За спаваћа кола, направили смо истраживање тржишта, контактирали са неколико произвођача, припремили тендерску документацију и тада сам напсутио фирму....
Да, мислим да су Хрвати потпуно незаинтересовани за линију са Србијом... Био сам код њих на састанку, са Словенцима смо разговарали, они су били јако заинтересовани... Међутим брзине у Хрватској су катастрофа, пуно ремонта пруге у току, нема вагон материјала довољно ни код нас ни код њих... Пре 2029-2030 тешто да нешто може да се очекује,
А овај коментари око одржавања, могло би толико тога да се каже да би смо напунили још један нови форум...
 
Naime jako dugo se ovde na forumu raspravljalo o tome da li je pruga Beograd-Novi Sad-Subotica zaista prava brza pruga ili nije jer eto vozovi na njoj idu "samo" 200 na sat.
Takodje druga tematika koja je uzburkala forum je bila rasprava da li je bilo bolje da se pravilo za 160 umesto za 200 jer je razlika samo 3 minuta do NS.
Директива ЕУ 2008/57/ЕЦ каже да је за брзу пругу минимум 250 км/ч, ако се гради нова. Ако се реконструише постојећа, онда је минимум 200км/ч да би се звала брза пруга. То је мање битно од питања каква пруга је нама потребна? Нисам стручњак за ту област, али са логичког аспекта, ако сви около имају 160км/ч, ако нам је земља мала како јесте, ако су трошкови експоненцијално а не линеарно већи са растом брзине, мислим да се одговор намеће сам по себи. Ми смо често у фирми причали како бисмо били срећни да је на пругама мимо коридора Х брзина 80км/ч. Били бисмо далеко конкурентнији од аутобуског саобраћаја.
 
@Ivan Bulajic Da li je se razmišljao o nabavci baterijskih vozova. Ovaj Flirt ne deluje tako loše za sporedne pruge.

Specifications​

Operating range in battery modeup to 150 km
Top speedmax. 160 km/h
Charging time under overhead line15 minutes
Seats120-180
 
Vrh