BEOGRAD -
Vršilac dužnosti generalnog direktora "Srbijavoza"
Ivan Bulajić izjavio je danas
da će u toku ove godine biti raspisan tender za nabavku šest novih elektrolokomotiva, prvi put posle 40 godina, i dodao da su u toku pregovori sa državom
za nabavku 12 spavaćih kola za voz Bar - Beograd i druge linije.
Bujalić je, povodom obeležavanja 140 godina od osnivanja srpskih železnica, da će se u narednom periodu raditi na modernizaciji voznog parka i digitalizaciji železničkog sistema.
On je naveo
da će do kraja godine biti završena isporuka 18 Štadlerovih vozova koji se koriste za regionalni saobraćaj i podsetio
da je potpisan i protokol za nabavku devet novih vozova za Ekspo, koji će kasnije saobraćati u sistemu BG Voza.
Bulajić je rekao da su u protekle tri godine potpisana tri velika ugovora u vrednosti oko 250 miliona evra.
"Prvo, za nabavku ovih 18 novih švajcarskih Štadlerovih vozova za regionalni saobraćaj. Dobar deo tih vozova je već u saobraćaju. Ostali su u procesu tehničkog pregleda i prijema u saobraćaju, tako da ćemo do kraja godine imati 18 novih vozova. Javnosti je upoznata da su proizvedeni prvi od pet kineskih brzih vozova, koji će saobraćati do Budimpešte", rekao je Bulajić.
Istakao je da se drugi deo planova odnosi na digitalizaciju železničkog sistema.
"Posebno digitalizaciju korisničkog iskustva, odnosno da našim putnicima omogućimo da jednostavno kupuju karte sa popustom i dobijaju pravovremene informacije za svaki polazak voza ukoliko dođe do poremećaja u saobraćaju", rekao je Bulajić.
Najveći izazovi, kako je naveo, odnose se upravo na delove voznog parka, koji još uvek nisu modernizovani.
"Tu pre svega mislim na dosta zastareo park lokomotiva koje koristimo za barski voz i tih vagona i prilično zastareo park BG voza, da nađemo način da njih ili dovedemo u stanje vrhunske tehničke ispravnosti kroz modernizacije i remonte, ili da nabavimo nova vozna sredstva", rekao je on.
Bulajić je kada je reč o brzom vozu Soko
od Beograda do Novog Sada rekao da je od otvaranja te linije do danas prevezeno više od devet miliona putnika.
"Već krajem novembra planiramo da pustimo brzi vozi Soko i do Subotice, tako da će to značajno poboljšati korisničko iskustvo i naravno, u planu je i modernizacija i podizanje brzine za 200 kilometara na sat i do Niša, mreža se razvija i brend Soko će ići od Niša do Budimpešte na svim brzim prugama", rekao je on.
Govoreći o razvoju srpske železnice od 1884. godine, Bulajić je rekao da je razvoj tekao onako kako i prilike u zemlji.
"Postojali su periodi kada je razvoj bio ubrzan i stvari išle jako dobro. Postojali su i periodi ratova, sankcija i periodi ne tako velike moći države da dalje ulože u železnicu. Međutim, ono što možemo da primetimo sasvim izvesno, to je da se u proteklih deset godina situacija značajno promenila i da ide značajno na bolje", naglasio je Bulajić.
Bulajić je podsetio da će sledeće godine voz na Šarganskoj osmici obeležiti stotu godišnjicu.
"To je jedan muzejski voz gde ljudi mogu da uživaju u vožnji onako kako je to izgledalo pre jednog veka u fantastičnim predelima i krajevima te zemlje. Ono što mi radimo dalje na razvoju Šarganske osmice, odnosno voza Nostalgija, kako se on zove, to je da smo uložili značajna sredstva u remont i održavanje tih vagona.
Ove godine poslali smo parnu lokomotivu na remont, tako da ćemo od naredne godine vratiti i parnu vuču i naši gosti će moći da uživaju i u tom pravom povratku u prošlost", dodao je on.
Takođe, podsetio je da u Beogradu postoji
voz Romantika, koji je nekada saobraćao prugama.
"Tu smo u saradnji sa Svetskom bankom takođe
predvideli remont i vraćanje u saobraćaj, parne vuče i na tim relacijama, na primer išlo bi se do Sremskih Karlovaca i Vršca i tako dalje", rekao je Bulajić.
On je naveo da je sačuvana i tradicija Plavog voza koji je bio zvanični voz bivšeg predsednika SFRJ Josipa Broza Tita.
"Taj
Plavi voz je muzejski voz, on ne saobraća. Ono što je važno da razumemo, možemo imati različite stavove o liku Josipa Broza Tita, ali nesporno je da je to jedan izuzetan deo kulturne baštine naše zemlje. Voz se nalazi u garaži Plavog voza na Topčideru i on može da se poseti. Glavni sastav tog voza čine devet vagona, koje je inače koristio Josip Broz Tito tokom putovanja, kako po zemlju, tako i u inostranstvu. Interesantno je da je on tim vozom prešao oko 600.000 kilometara", rekao je Bulajić.
Podsetio je da su mnogi predsednici država bili gosti na tom vozu, da su postojali i restoran, sale za sastanke i saloni.
"Pored tog osnovnog sastava postoje još 13 vagona koji su tamo izloženi, to su vagoni koji služili za logistiku. Vagon koji proizvodi električnu energiju, grejanje, vagon radioveze, vagon koji su koristili vojska i službe države bezbednosti u pratnji predsednika i tako dalje. Sve smo jako dobro sačuvali, garažiran je od prvog dana i pozivam sve da ga posete. To mogu da učine svakog radnog dana", rekao je Bulajić.
Ove nedelje se održava i Evropska nedelja mobilnosti, a Bulajić je rekao da Srbijavoz svoju ulogu vidi u tome što omogućava značajno podizanje kvaliteta života ljudi koji žive uz pruge, koji koriste vozove svakodnevno za odlazak na posao, za rešavanje administrativnih ili zdravstvenih potreba i slično.
"Mi na liniji Beograd-Novi Sad, imamo veliki broj korisnika koji kupuju, na primer, mesečne karte i svakodnevno koriste voze. To značajno umanjuje njihovu emisiju ugljendioksida u transportu, jer voz je ubedljivo najzelenije sredstvo. Zatim, doprinosimo takođe da se tržište radne snage ne posmatra više od grada do grada, nego povezivanjem gradova brzom prugom praktično se širi broj ljudi koji su na raspolaganju investitorima za zaposlenje", rekao je on.