Šta je novo?

Železnice - putnički saobraćaj

Za zainteresovane: Mali lupa gluposti.

Screenshot_20240401_015229_TikTok.jpg
 

Novi švajcarski vozovi "zeleno svetlo" čekaju na vršačkoj pruzi (FOTO)​

Maj je mesec kada bi u putnički železnički saobraćaj na srpskim prugama trebalo da bude puštena serija novih Štadlerovih flirt vozova. Da je ovog proleća realno puštanje u saobraćaj novih flirtova (nabavljeno ukupno 18 njih) iz Srbijavoza su poručili u nekoliko navrata, ali kako će tačno izgledati ti vozovi, ljubitelji železnice mogli su da vide uglavnom na društvenim mrežama, naročito u toku prošlogodišnjeg sajma Trako u Poljskoj gde je primerak novog flirta i predstavljen.

Kako izbliza izgledaju flirtovi koji će biti pojačanje onima koji su na našim prugama od 2015. godine (tih primeraka je ukupno 21), otkriva eKapija koja je nekoliko ganc novih primeraka ovog Štadlerovog voza uočila i snimila parkirane na pruzi na železničkoj stanici u Vršcu.

nova_serija_flirt_voza_010424_tw1024.jpg


Novi flirtovi se od njihovih desetak godina starijih šinskih "rođaka" pre svega razlikuju u boji i dizajnu. Dok je za prve flirtove bilo odlučeno da budu dominantno crvene spoljašnjosti, ovi mlađi će dominantno biti beli. Oni koje smo uočili i snimili u Vršcu, takoreći još su "neotpakovani", a njihova sedišta i bukvalno i dalje imaju zaštitnu foliju. Oznake na ovim parkiranim vozovima, koji po svemu sudeći čekaju "zeleno svetlo" za puštanje u redovan putnički saobraćaj, poručuju da su proizvedeni 2023. godine u Poljskoj.

nova_serija_flirt_vozova_7_010424_tw1024.jpg


Novi vozovi su za brzine do 160 kilometara na sat, a nova serija koja bi uskoro trebalo da bude puštena u saobraćaj predstavlja četvrtu generaciju, koja je modernija i dizajnerski drugačija od vozova koji su već desetak godina na našim prugama. Novi vozovi se razlikuju od postojećih pre svega kada je reč o komforu putnika - imaće mašina za piće, dva toaleta, a sedišta će biti udobnija.

nova_serija_flirt_vozova_21_1_010424_tw1024.jpg


Iz Štadlera su ranije naveli da je reč o tipu voza koju karakteriše lagana aluminijumska konstrukcija, da je dizajn takav da se njime nagašava mala potrošnja električne energije i da je voz lak za upravljanje. Novi flirt rađen je od ekološki prihvatljivih materijala uključujući i boje na bazi vode. Vozilo karakteriše i lak princip ulaska i izlaska, uključujući osobe sa invaliditetom, osobe u invalidskim kolicima i bicikliste. Voz je klimatizovan, sa spoljnim i unutrašnjim videonadzorom i sa sistemom video i audio obaveštavanja. Novi vozovi imaće četiri odeljka sa ukupno 244 mesta za sedenje, odnosno ukupno 473 putnika, uključujući i deo za putnike sa ograničenom pokretljivošću, kao i dosta prostora za prtljag.

nova_serija_flirt_vozova_13_010424_tw1024.jpg


Nabavka ovih vozova koštala je‚oko 112 mil EUR i finansira se iz kredita EBRD.

Kako je još prošle jeseni istakao u razgovoru za eKapiju istakao Ivan Bulajić, v. d. direktora Srbijavoza, regio linije (one na kojima vozovi staju na gotovo svim stanicama opsluživaće Štadlerovi flirtovi koji su u saobraćaju od 2015. godine, dok će Štadler kiss i novi flirtovi biti na inter siti linijama (koje povezuju najveće populacione centre u zemlji) i na regio ekspres polascima (koji staju na svega nekoliko stanica na trasi). On je još tada ukazao da će, na primer, između Beograda i Užica i dalje postojati regio vozovi, ali biće i novih koji će usput stajati samo u Valjevu, Požegi, Kosjeriću i Užicu.


nova_serija_flirt_vozova_2_010424_tw1024.jpg


Kao nove linije najavljene su i Sremska Mitrovica - Novi Sad, Niš - Leksovac, Novi Sad - Bijelo Polje, kao i ona od Pančeva do Novog Sada.

nova_serija_flirt_vozova_1_010424_tw1024.jpg


Preduslov za puštanje u saobraćaj novih flirtova bio je i dobijanje tipske dozvole potrebne za upis u registar, a ova procedura je bila važna, jer kako je ranije pojasnio Bulajić, mi smo prva zemlja koja je kupila taj voz za naponsku mrežu od 25 kilovolti. Taj isti model voza je u saobraćaju u Evropi, ali za 15 kilovolti. Zato, kada se uvodi novi proizvod, on mora da prođe homologaciju, jedan izuzetno složen test, ukazao je Bulajić prošle jeseni dodajući da, bez obzira na to što su razlike uglavnom male, uglavnom u elektronici koja se koristi na vozu, on prolazi testiranje da bismo imali potvrdu da je potpuno bezbedan. I zakonski je zahtev da bude izdat taj sertifikat da bi voz mogao uopšte da dobije dozvolu za vožnju po Srbiji.

 
Poslednja izmena:
Štadler kiss i novi flirtovi biti na inter siti linijama (koje povezuju najveće populacione centre u zemlji) i na regio ekspres polascima (koji staju na svega nekoliko stanica na trasi). On je još tada ukazao da će, na primer, između Beograda i Užica i dalje postojati regio vozovi, ali biće i novih koji će usput stajati samo u Valjevu, Požegi, Kosjeriću i Užicu.
zna li se na kojim ce jos relacijama biti sem bg-uzice? i gde ce stajati?
msm od postojwcih, vidim uvode nove linije
ima li sanse za jos koji polazak nis-bg, bg-nis
 
zna li se na kojim ce jos relacijama biti sem bg-uzice? i gde ce stajati?
msm od postojwcih, vidim uvode nove linije
ima li sanse za jos koji polazak nis-bg, bg-nis
To mogu samo da smanje haha. U planu je sledece godino 15-20 polazaka između Aleksinca i Leskovca, ako sam dobro razumeo.
 
A krov ništa? Svakako mnogo pristojnije izdleda sa tako svedenom bojom, bilo je tu zaista propusta sa celim dizajnom šema, ali svakako daleko bolje od onog sa zastavom sa leve strane...
 
To mogu samo da smanje haha. U planu je sledece godino 15-20 polazaka između Aleksinca i Leskovca, ako sam dobro razumeo.
Jel moguće da će ih biti toliko? Pančevo kao faktičko predgrađe Beograda i dalje sanja polovinu od tog broja polazaka do njega. Ne računam onu propagandnu lakrdiju od Panvoza koji vozi samo od Vojlovice do Pančevačkog Mosta, a i to se skraćuje povremeno. Zajedno sa vršačkim Re imaju smešnih 12 vozova dnevno.
 
Jel moguće da će ih biti toliko?
To, kako je dodao znači da između Aleksinca, Niša i Leskovca imamo 30 polazaka dnevno.

"Ti radovi bi trebalo da budu gotovi do kraja godine", rekao je on i dodao da će odmah po završetku tih radova pustiti zaista ozbiljan obim saobraćaja da pokriva i jug Srbije.


Možda sam malo preterao, veliki je znak pitanja kako su oni došli do brojke od 30 polazaka.
Ni-Le
Le-Ni
Ni-Al
Al-Ni
I po koji direktno Al-Le i obratno i eto 30 🤣
 
Jel moguće da će ih biti toliko? Pančevo kao faktičko predgrađe Beograda i dalje sanja polovinu od tog broja polazaka do njega. Ne računam onu propagandnu lakrdiju od Panvoza koji vozi samo od Vojlovice do Pančevačkog Mosta, a i to se skraćuje povremeno. Zajedno sa vršačkim Re imaju smešnih 12 vozova dnevno.
Да не помињем да су железничке станице све само не у граду, а градски превоз није много бољи од било ког града у унутрашњости.
 
Iz radoznalosti pogledam red vožnje Užice - Beograd, i vidim da 2132 ne ide nedeljom iz Užica za Beograd, a kada svako iole pismen zna da je najveća tražnja. To je vreme kada u svakoj državi Evrope koje to jesu ili dodaju polaske, ili povećavaju broj vagona/dupliraju kompozicije, ili i jedno i drugo. Dokle je došlo odsustvo intelekta, i slepo povlađivanje Partiji?
 
Iz radoznalosti pogledam red vožnje Užice - Beograd, i vidim da 2132 ne ide nedeljom iz Užica za Beograd, a kada svako iole pismen zna da je najveća tražnja. To je vreme kada u svakoj državi Evrope koje to jesu ili dodaju polaske, ili povećavaju broj vagona/dupliraju kompozicije, ili i jedno i drugo. Dokle je došlo odsustvo intelekta, i slepo povlađivanje Partiji?
Ne saobraća voz 2132, ali saobraća voz 2120 po istoj trasi samo na relaciji Priboj-Beograd. Znači rednim danima + subotom je obrt Beograd-Užice-Beograd, a nedeljom Beograd-Priboj-Beograd. To je urađeno da bi se omogućili izleti na Zlatibor i dalje.
 
Sada sam promenio opcije pretraživanja i našao sam taj voz. Čudan im je taj sistem kojim putnika dovode u zabludu. Nemaš opciju reda vožnje bez datuma. Ako ti datum stoji utorak, piše 2132 ne ide nedeljom. Ako ti datum stoji nedelja, piše 2120 ide samo nedeljom. U oba slučaja pitnik nema informaciju da iz Užica, Požege, Kosjerića i Valjeva voz ide svakodnevno u isto vreme.
 
Poštovani, da li neko ima iskustva sa spavaćim kolima noćnog voza za Bar? Planiram ovog leta da idem dole, vidim da ide kako spavaći vagon Plavog voza, tako i regularan wlablm? Jel se isplati? Pozdrav i hvala vam.

 
Vrh