Šta je novo?

Železnice - putnički saobraćaj

Кружни воз не би био лоше решење.
За путовање од Краљева или Чачка до Београда возом не би било превише заинтересованих јер због трасе пруга не може да се такмичи са друмом али би то имало смисла као регио линија и као веза са Београдом за становнике Трстеника и Крушевца када се уради брза пруга Београд - Ниш.
Često sam se vozio "Banjcem". Vazda je bio poluprazan.
"kontraBanjac" je nedeljom znao da se solidno napuni, ali neuporedivo sa brzim iz Niša koji je išao pre njega.
Za brzu vezu sa Kruševacem je propuštena šansa kod gradnje autoputa.

Železnica treba da se usesredi na nekoliko glavnih tokova.
Ovo što kažem nije popularno, ali jedino trase koje mogu da obezbede preko 5.000 putnika dnevno treba uzimati u razmatranje. Sve ostalo je rasipanje energije i para.
 
Često sam se vozio "Banjcem". Vazda je bio poluprazan.
"kontraBanjac" je nedeljom znao da se solidno napuni, ali neuporedivo sa brzim iz Niša koji je išao pre njega.
Za brzu vezu sa Kruševacem je propuštena šansa kod gradnje autoputa.

Železnica treba da se usesredi na nekoliko glavnih tokova.
Ovo što kažem nije popularno, ali jedino trase koje mogu da obezbede preko 5.000 putnika dnevno treba uzimati u razmatranje. Sve ostalo je rasipanje energije i para.
Слажем се. Апсолутни приоритет је коридор и што се тиче и путничког и теретног саобраћаја. Све остало је још далеко и на дугачком штапу по мом мишљењу, чисто пишемо шта би било кад би било.
 
Да али за терет брзина и траса нису пресудни као када је реч о путничком саобраћају. Пеглање траса и подизање брзина је исплативо само тамо где може да се обезбеди довољан број путника.
 
Niš-Prahovo bi moglo da obezbedi komotno 5,000 putnika dnevno, ako je to granica.

Znači imaš putnički saobraćaj imaš teretni, al jok ajmo mi prvo Sombor-Vrbas da elektrificiramo i dignemo na 120.
 
Poslednja izmena:
То за Сомбор - Врбас је и даље на нивоу обећања, све и када пројекат буде готов то само по себи не значи много.
Ако се некада и буде радила то је међу најлакшим пругама јер је равничарска пруга са великим радијусима тако да пеглања не би ни било или би било минимално + релативно мало километара пруге пролази кроз релативно густо насељен појас.
 
Мислим да ни пругу БГ-НС није могуће одржавати од наплаћених карата.
 
Не знам, можда, али свакако доноси највеће бенефите од свих линија у држави што се путничког саобраћаја тиче.
75 км пруге повезује први и други град у држави и густо насељен појас уз пругу.
Ако и прави губитак прави најмањи губитак јер су возови пуни.
Пуни возови и пристојан такт дају убедљиво највећи број превезених путника.
 
Poslednja izmena:
Воз Краљево - Београд преко Чачка и Пожеге не може да буде конкурентан аутобусу јер превише кружи, време путовања је много дуже, цена због километраже иста цени аутобуске карте.
Можда најбоље решење је модернизација и електрификација пруге Краљево - Сталаћ. Регио Ужице или Пожега - Чачак - Краљево - Трстеник - Крушевац - Сталаћ - Јагодина или кружни регио Краљево - Београд - Краљево.
Из личног искуства, воз Београд - Пожега - Краљево је био пун викендом у оном периоду пред гашење линије (2016. чини ми се), додуше карте су биле нешто скупље па се често нису писале.

Након тога постојала је одлична веза у Пожеги са преседањем од 5 минута али је онда воз Пожега - Краљево често чекао воз из Београда. Касније је то преседање постајало све дуже и дуже па је сад око 1 сат што је постало непрактично.

Елем, можда тренутно линија Београд - Краљево нема смисла али верујем да итекако има смисла уређен Пожешки чвор и усклађеност возова на Барској, Пожега - Краљево а касније и Пожега - Сталаћ (Сталаћ - Ниш). Мислим да Србијавоз доста губи на томе што нема усклађене возове и нема уређен систем преседања. Уколико би се то решило могле би се остварити везе између мањих места у Србији где не постоји исплативост ни код аутобуских ни код директних железничких линија али би било могуће остварити различите везе између градова као нпр Ваљево - Чачак а касније, обновом осталих пруга и Прибој - Крагујевац, Ваљево - Ниш, Ужице - Ниш, све са једним или два преседања али организованим тако да се путовање може обавити у једном дану
 
Из личног искуства, воз Београд - Пожега - Краљево је био пун викендом у оном периоду пред гашење линије (2016. чини ми се), додуше карте су биле нешто скупље па се често нису писале.

Након тога постојала је одлична веза у Пожеги са преседањем од 5 минута али је онда воз Пожега - Краљево често чекао воз из Београда. Касније је то преседање постајало све дуже и дуже па је сад око 1 сат што је постало непрактично.

Елем, можда тренутно линија Београд - Краљево нема смисла али верујем да итекако има смисла уређен Пожешки чвор и усклађеност возова на Барској, Пожега - Краљево а касније и Пожега - Сталаћ (Сталаћ - Ниш). Мислим да Србијавоз доста губи на томе што нема усклађене возове и нема уређен систем преседања. Уколико би се то решило могле би се остварити везе између мањих места у Србији где не постоји исплативост ни код аутобуских ни код директних железничких линија али би било могуће остварити различите везе између градова као нпр Ваљево - Чачак а касније, обновом осталих пруга и Прибој - Крагујевац, Ваљево - Ниш, Ужице - Ниш, све са једним или два преседања али организованим тако да се путовање може обавити у једном дану
Наравно. Преседања, кашњења, мали број полазака, мале брзине, све то одбија људе од коришћења железнице.
Тренутно већи број полазака није могућ због мањка ЕМВ и ДМВ иако је пруга Пожега - Краљево сасвим пристојна. Мислим да би нешто што би уз најмања улагања донело највећу корист а тиче се Шумадије модернизација и електрификација пруге Краљево - Сталаћ, регио возови са пристојним тактом Пожега - Сталаћ или Пожега - Јагодина са усклађеним преседањима а што се тиче терета скраћује се веза југа и истока са Баром.
Од Краљева до Крушевца траса је равничарска, подизање брзина не би захтевало пеглање, мостове и тунеле. Проблем може да преставља једино изграђеност уз пругу. Од Крушевца до Сталаћа је пропуштена шанса за нову трасу и то је најпроблематичнији део.
 
Poslednja izmena:
Тренутно већи број полазака није могућ због мањка ЕМВ и ДМВ иако је пруга Пожега - Краљево сасвим пристојна. Мислим да би нешто што би уз најмања улагања донело највећу корист а тиче се Шумадије модернизација и електрификација пруге Краљево - Сталаћ, регио возови са пристојним тактом Пожега - Сталаћ или Пожега - Јагодина са усклађеним преседањима а што се тиче терета скраћује се веза југа и истока са Баром.
Већи број полазака тренутно није ни потребан већ само да се поједини возови испомерају пола сата горе - доле. Кажем, то је већ постојало након укидања линије Београд - Краљево али је у каснијим итерацијама реда вожње размак између возова све више и више повећаван.

Иронично је то што се често дешава да, кад воз из Београда стигне у Косјерић, други воз полази из Пожеге за Краљево, зар не може да сачека пола сата да воз из Београда стигне у Пожегу и покупи и путнике из тог воза.

Свакако би Краљево - Сталаћ ставио на листу приоритета што се тиче модернизације. То би доста значило у повезивању истока, запада и југа државе. Наравно, свака модернизација пруге мора имати адекватан одговор у виду организације путничког и теретног саобраћаја а то се, судећи по тренутном стању, никако не може остварити. Мањак возова у овом конкретно случају није пресудан већ лоша усклађеност времена полазака са потребама грађана.
 
Redovi vožnje se većinom prave ili bolje rečeno kopiraju već dugo vremena, neki polasci vuku korene još iz 80tih.
Često ili gotovo uvek se prilagođavaju smenama radnika železnice, pogotovo na regionalnim prugama, jedan ujutru jedan popodne i ako imate sreće i jedan u podne, baš u ekstremnim slučajevima kao Lapovo-Kraljevo gde su ga prilagodili onako kako mogu da na jedvite jade daju slobodan DMV.

Svaki deo Srbije treba da ima neki važan projekat modernizacije železnice, sever BG-NS (ne 200 na sat priča), Istok Niš-Zaječar, Zapad Stalać-Kraljevo, Jug Leskovac-Niš i to da predstavlja prvi ciklus investicija, a onda drugi Sombor-Subotica, Istok Majdanpek-Zaječar, Zapad Kraljevo-Lapovo, Jug Prokuplje-Niš i tako dok se ne sredi mreža.
Pričam o ozbiljnim modernizacijama sa peglanjem krivina (dobro u slučajevima kao klisura Niševačka da ostane, svakako je voz i brz tu u odnosu na drum) i elektrifikacijom.

A ne ovako bam sve spiskano u Vojvodinu, pa ne plaćam ja porez da se sređuju sve pruge i elektrifciraju po Vojvodini , a ja da se vozim 65 km/h i da mi se baca na nos kao istroijski uspeh ili ti "budi srećan šta ti fali".
Da nisu bacali pare na ovaj kvaziremont Niš-Zaječar mogli su odmah u modernizaciju Knjaževac-Zaječar sa elektrifikacijom i stotkom, a da danas nastave ka Nišu (iovako većina tereta i dalje ide preko Požarevca koliko je pruga stalno pod zatvorom), a sada ih košta skuplje, a najobičniji krpež ni rampe ne rade posle remonta, ali dobro treba prežiiveti "Vesićizam", "Tominizam", "Zoranizam"

I zanimljivo mi je to, cela 200 na sat priča u Vojvodini može, a kada se traži nešto u unutra pristojnije onda ne može nije isplatljivo, a ovo prvo jeste.
 
Реч је о томе да је под 1 пруга Београд - Суботица део коридора, магистрална пруга и као таква има и треба да има апсолутни приоритет.
Исто као и пруга Београд - Ниш која ће се сасвим извесно градити.
Под 2, представља део везе читаве Србије са средњом, западном и источном Европом.
Под 3, повезује први, други и пети град по величини + релативно велика насеља уз пругу, дакле, потенцијал у броју путника.
Под 4, најскупљи објекти на траси морали би бити изграђени и за брзину од 160 што је неки минимум којем требамо тежити где год је то могуће а тиче се магистралних пруга. Станице би такође морале да се реновирају било да је пруга рађена за 160 или 200, нове станице би морале бити изграђене без обзира била брзина 160 или 200 јер су измештање трасе и други колосек то захтевали тако да разлика између 160 и 200 представља можда 10% у трошковима изградње а на дужи рок добијамо конкуретнију железницу у путничком саобраћају.
Није реч о Војводини него о томе да ако негде идеш на велике брзине идеш тамо где то дозвољава географија, где је тако нешто најјефтиније, где је равно и где нема великих одступања од постојеће трасе.
 
Poslednja izmena:
Што је најгрђе, та пруга брзине 200км/ч је и неким становницима Војводине донела проблеме конкретно у Чортановцима. Када је међународни саобраћај у питању, он је потпуности мртав (Суботица-Сегедин је више попут локалне линије) и теже ће се вратити на стање из 2010. године и поред свих улагања у брзу пругу Бг-НС-Су.
 
Већ сам писао о томе, свака варијанта модернизације у делу код Бешке и Чортановаца захтевала би измештање трасе, тунел и вијадукт. Што је и било најскупље. Поред тога што се траса тако пегла за пристојну брзину решева се и проблем успона који је постојао на том делу. Свака варијанта другог колосека и подизања брзине би изместило станице у Бешкој и Чортановцима, немогуће их је задржати. Нове станице Бешка и Чортановци биле би преблизу једна другој па се ишло на економично половично решење заједничке станице која је далеко и једнима и другима. То није изузетак, и брза пруга Београд - Ниш ће многе станице и стајалишта што изместити што укинути, то је једноставно тако.
Суботица - Сегедин дође нешто као прекогранична регионална линија. Поред пристојног броја путника иако је Суботица практично одсечена док се радови не заврше и политике које је ту такође играла улогу још један од разлога зашто је та пруга модернизована је да се њоме пусти терет док се ради Суботица - Будимпешта.
То што је тренутно мртав или што је био на издисају је понајвише због лошег стања старе пруге или тренутно због тога што је саобраћај обустављен.
Наравно да тренутно нема међународног саобраћаја према северу, ко би до Будимпеште путовао 12 сати преко Баната или преко Сомбора.
 
Poslednja izmena:
Нове станице Бешка и Чортановци биле би преблизу једна другој па се ишло на економично половично решење заједничке станице која је далеко и једнима и другима.
А зашто би уопште у оба места морале да буди станице? У Чортановцима стајалиште, у Бешки (али не у атару већ уз само село) станица.
И чему тачно сметају станица и стајалиште који су близу (претпоставимо да би било на 3 километра)? Једном брзом возу у сат времена? Спомињало се у овој теми да то смањује пропусну моћ пруге. Као да имамо брзе возове на 10-15, а не на 60 минута.
Толико је битна та брза, магистрална пруга да се на територији Града Београда спушта брзина на 120 км/ч јер истом пругом саобраћа и градска железница (!?). А комотно је могло до Земун Поља 160, ако не и 200 км/ч.
 
А зашто би уопште у оба места морале да буди станице? У Чортановцима стајалиште, у Бешки (али не у атару већ уз само село) станица.
И чему тачно сметају станица и стајалиште који су близу (претпоставимо да би било на 3 километра)? Једном брзом возу у сат времена? Спомињало се у овој теми да то смањује пропусну моћ пруге. Као да имамо брзе возове на 10-15, а не на 60 минута.
Станица Бешка могла је да се налази близу насеља између два пропуста али би то врло вероватно подразумевало рушење појединих објеката ради изградње станице и приступних саобраћајница. Стајалиште Чортановци, све и када би на прузи за 200 могла да постоје стајалишта може једино да се налази на пропусту, што опет није близу самог места, сам приступ није најбољи а није ни једноставно за извести. У принципу, капирам да су пројектанти били у фазону "хајде да направићемо једну станицу на пола пута између два места, нека то буде заједничка станица коју ће да користе и једни и други и то је то, коме треба воз нека дође колима и остави их на станици". Као што рекох, то неће бити изузетак, слично чека и многа места уз пругу према Нишу. Што кажу, док једном не смркне другом не сване. Тамо где Vmax буде 200 стајалишта апсолутно неће моћи да постоје, остаће само станице а врло вероватно ће и поједине станице бити измештене и/или укинуте. Локацију станице диктира траса, прво траса па онда траса и други разлози одређују локацију станица.
Брзина се спушта и на улазу у БГ и у НС чвор, из више разлога, у чворовима су брзине увек мање, немогуће и нерационално би било да се на апсолутно сваком километру брзе пруге од Суботице до Ниша вози 200, то се нигде не ради, па се зато иде на то да се брзина постиже изван чворова где је год то могуће.
 
Poslednja izmena:
Станица Бешка могла је да се налази близу насеља између два пропуста али би то врло вероватно подразумевало рушење појединих објеката ради изградње станице и приступних саобраћајница. Стајалиште Чортановци, све и када би на прузи за 200 могла да постоје стајалишта може једино да се налази на пропусту, што опет није близу самог места, сам приступ није најбољи а није ни једноставно за извести. У принципу, капирам да су пројектанти били у фазону "хајде да направићемо једну станицу на пола пута између два места, нека то буде заједничка станица коју ће да користе и једни и други и то је то, коме треба воз нека дође колима и остави их на станици". Као што рекох, то неће бити изузетак, слично чека и многа места уз пругу према Нишу. Што кажу, док једном не смркне другом не сване. Тамо где Vmax буде 200 стајалишта апсолутно неће моћи да постоје, остаће само станице а врло вероватно ће и поједине станице бити измештене и/или укинуте. Локацију станице диктира траса, прво траса па онда траса и други разлози одређују локацију станица.
Брзина се спушта и на улазу у БГ и у НС чвор, из више разлога, у чворовима су брзине увек мање, немогуће и нерационално би било да се на апсолутно сваком километру брзе пруге од Суботице до Ниша вози 200, то се нигде не ради, па се зато иде на то да се брзина постиже изван чворова где је год то могуће.
Добијају и Ловћенац и Мали Иђош заједничку станицу, такође далека свакоме...
 
Ок, сада испадам контраш са непопуларним мишљењима али нити ће се Сомбор - Врбас скоро радити, ако се уопште и буде радила, нити би Прахово - Ниш могло да обезбеди ни близу 5000 путника дневно, нити би без стотина и стотина милиона било могуће постићи конкурентне брзине до Ниша, нити би пруга Сомбор - Апатин могла да покрива саму себе.
Прво, већ сам писао, за Сомбор - Врбас све што за сада имамо је тендер за пројектовање, знамо сви колико готових пројеката стоји у фиоци годинама и деценијама.
Ок, ако то ипак буде урађено са 55 км пруге 80.000 људи уз пругу би се на најкраћи и најбржи начин повезало и са Новим Садом и са Београдом којима гравитирају и добила би се времена идентична аутомобилу, краћа од путовања аутобусом али нисам оптимиста да ће се та пруга модернизовати у скорије време поготово што веза Сомбора и Новог Сада већ постоји преко Богојева.
На том правцу би се уз трианглу код Богојева и ремонт 6 километара Футог - Сајлово постигла времена од 2:10 - 2:15 што је такође конкуретно друму за неупоредиво мање новца.
Друго, између Ниша и Прахова такође живи око 80.000 људи, једноставно није могуће имати ни близу 5.000 путника дневно ка Нишу а за подизање брзина, како би железница постала конкуретна друму, потребно је пеглати већину трасе кроз веома тежак терен, правити нову пругу такорећи.
Пруга Сомбор - Апатин угашена је давних дана а недавно је и демонтирано оно што је од пруге остало. То је била локална пруга коју би је да је опстала требало практично градити од нуле. Терета на прузи нема нити би га било, све приче о луци и РТЦ биле су празне приче, запад и север Бачке покрива лука Богојево. Поред луке у Богојеву која већ постоји, која има могућност проширења, која има много бољу локацију, близина границе, инфраструктура, постојећа везу са железницом и луке у Новом Саду градити још једну луку не би била најрационалнија одлука.
 
Poslednja izmena:
Neko je pisao, ovde na forumu, da je od kineza čuo da čim se završi pruga NS-SU, kreću da rade prugu SU-Sombor.
 
Neko je pisao, ovde na forumu, da je od kineza čuo da čim se završi pruga NS-SU, kreću da rade prugu SU-Sombor.
Све што сам о томе успео да нађем је само Весићева изјава "да ће се радити Суботица - Сомбор и Сомбор - Врбас за 120".
За Суботица - Сомбор не постоји ни пројекат нити се ради колико је мени познато.
4 воза која су постојала до Суботице била су полупразна и док је брзина после ремонта била простојна и док се стизало као и друмом, недавно је брзина пала па су полупразна 2 воза, не видим искрено неку рачуницу што се путничког саобраћаја тиче. Сомбор гравитира Новом Саду, између Сомбора и Суботице нема путника за више од 4 пара возова колико их је било и 4 поласка аутобуса колико данас постоји.
 
Мислим да ће тако нешто да сачека неке боље дане а да ће се у некој ближој будућности размишљати о прузи Краљево - Сталаћ.
Stalać-Kraljevo-Rudnica je već u planu, EU finansira taj koridor. I deo u krnjoj Srbiji i Lešak-Mitrovica-Kosovo polje-Đeneral Janković. Brzine do 120 km/h i elektrifikacija.
 
За Суботица - Сомбор не постоји ни пројекат нити се ради колико је мени познато.
4 воза која су постојала до Суботице била су полупразна и док је брзина после ремонта била простојна и док се стизало као и друмом, недавно је брзина пала па су полупразна 2 воза, не видим искрено неку рачуницу што се путничког саобраћаја тиче. Сомбор гравитира Новом Саду, између Сомбора и Суботице нема путника за више од 4 пара возова колико их је било и 4 поласка аутобуса колико данас постоји.
Kad se otvori nova pruga do Subotice, veza Beograd - Sombor preko Subotice dobija na smislu još kako. Pa čak i Novi Sad - Sombor, mada to naravno nije optimalno.
 
Београд - Нови Сад - Сомбор? могло би, али морали би да се узму или хибриди или ДМВ за 160
 
Vrh