Šta je novo?

Železnice - infrastruktura

Da bi se ljudi vratili na voz:
a) železnica mora biti ili brža, ili mnogo ugodnija (trenutno osim na BG - NS, i možda BG-VA) prosto ne ispunjava ni jedno ni drugo, jer ili su brzine očajne, ili su vozna sredstva katastrofa da bi bila udobna za duži put;
b) mora biti pouzdana - bez otkazivanja, kašnjenja i učestalih kvarova gde se ostaje satima na otvorenoj pruzi u nekoj zabiti.

Pruga NS-BG vam je živi dokaz ovoga, iako je putnika bilo dosta i ranije otkako je pouzdana i sa mnogo polazaka (ovo je vrlo bitno!) i u udobnim garniturama za tu dužinu puta, vozovi su svi popunjeni.

Ovo piskaranje o gradnji Rača - Bijeljina - Modriča (Doboj, Banja Luka), pa i Banovići - Vareš je u razini besmislenih snova. Možda bi putnika za Sarajevo i Banja Luku i bilo, ali verovatno ne za više od jednog, max. 2 para vozova. Što znači ultra retke polaske, a to ljude odbija, ne privlači. Imalo bi smisla imati dobar noćni voz, ali za to nemamo pristojne vagone ni organizovanu prateću uslugu (hrana, održavanje čistoće, to je zapravo hotel na točkovima), a da imamo to može i sadašnjom vezom, jer za noćni voz brzina nije tako presudna, bitno da ste ujutro - i to ne u praskozorje nego poželjno pred početak radnog vremena - stigli.
Tereta ima, ali koliko sam shvatio većinom je on iz/za Zvornik, tuzlanski rudarski bazen, Zenicu, ili ka luci Ploče (a to je već zadovoljeno sadašnjom vezom).
U toj situaciji ulupavanje enormnog novca za potpuno novu prugu uz bosansku obalu Save, sa potpuno nepouzdanim povratom investicije je besmisleno (ajde prvo da sredimo to što imamo dok se nije raspalo. U BiH neka brinu svoju brigu, pa ako se njima troše pare ko smo mi da ih sprečavamo - rado ćemo izgraditi iznova dobru prugu Šid - Rača ako to ikada naprave. Dok su naše pruge ka CG, ili u istočnoj Srbiji, ili zapravo bilo gde van koridora u haosu - mi nemamo luksuz da ulažemo novac u tako nešto).
Треба да буде прво честа, поуздана (да се неће отказати полазак због квара или прекинути путовање на пола пута због истог), и да буде ценом приступачна. Брзина је пожељна да буде најмање 80 кмч, без лаганих вожњи.
За НС су гужве у возовима биле и пре када је воз био старији и спорији. Ово повећање брзине је само привукло више слојеве који су се градили железнице и доживљавали је спором.
Да би се путници привукли, мора да постоји било какав превоз. Верујем да би ноћни воз до Бања Луке био атрактиван за студенте по некој повољној цени.
 
@miki_ns ja bih dodai jos dve potrebne stvari:
- redovne polaske. Ne redovne kao svakodnevni polazak u odredjeno vreme, vec redovan polazak na svakih sat vremena, pola sata i petnaest minuta. Dakle redovan i jasan takt. Ne da voz krece u 6:15, 7:37, 8:35, 10:42,... Ako je u pun i 15 minutea, oda je u 5:15, 6:15, 7:15,... Nema iznimaka i nema opravdanja nesposobnih, poput "zbog medjunarodnog voza nije mogut polazak u *8:35" ili rupe izmedju spiceva (neka salju manje garniture) . Nek ubryaju medjunarodni voz dva minuta da lokalni voz krene na vreme, dovoljno je. Jedino je moguice da na primer voz za ZR-BG ide u 5:15 (neparnim satima), u 6:15 (parnim satima) ide iz ZR za NS, ali ga u Orlovatu ceka presedanje za BG (voz iz NS za BG). To se obezbedjuje sa tri voza koji neparnim satima (5, 7, 9, 11) idu u pravcu kazaljke na satu (BG-NS, NS-ZR, ZR-BG), do parni idu suprotno (BG-ZR, ZR-NS, NS-BG) i sva tri se ukrstaju u Orlovatu.
- sinhronizacija autobuskih linija sa zeleznickim saobracajem. Gradski prigradski saobracaj mora da bude sinhronizovan sa zeleznickim, sa polascima i dolascima vozova. Ne moze da putnik izadje iz voza i sledeci polazak autobusa da ima za sat ili dva vremena ili da ako voz iz nekog razloga kasni dva minuta bude u situaciji "upravo pobegao autobus". Mozda cekanje nije neophodno tamo gde imate redovan i cest gradski saobracaj, ali tamo gde to nije slucaj, sinhronizacija mora da postoji. Na primer stanica Tomasevac - sta da radi putnik, radnik koji tamo sa posla stigne u 23h, zima, sneg? Stanica je 4 km od sela, ne postoji ni pesacka staza ni osvetljenje. Taj isti autobus bi mogao da produzi za Botos, B Despotovac, Sutjeski, i Secanj, i na taj nacin poveze i ta sela na prugu, dovodeci dodatne putnike. Isto tako, ni zeleznicke stanice u svim gradovima nemaju autobuske linije do i od zeleznicke stanice. Primer Zrenjanina - linija 1 na sat vremena,, linija 4 samo radi od 6 do 14, linija 5 ide na sat vremena samo od centra ka stanici i samo od 6-19 radnima danom za vreme skolske godine, Linija 6 ide na sar vremena. Uglavnom postoji autobus u pun i 38, pa za 15 minuta, pa onda pauza od 45 minuta. Uglavnom neupotrebljivo link
Zivim u zemlji gde je okosnica javnog prevoza zeleznica. Karta kupljena za odredjeni pravac vazi za sve vrste prevoza, a medjugradski autobuski prevoz ne postoji. U svakom mestu postoji ili zeleznicka stanica, ili autobuska linija koja vas vozi do najblize zeleznicke stanice. Zivim u mestu velicine Beceja. Na sat vremena sa glavne stanice ima 10 polazaka ka 30 km udaljenom Cirihu (preko 3 pravca), a sa stajalista koje ja koristim 4 polaska, svakih 15 minuta. U samom mestu postoji jedna glavna zeleznicka stanica sa 7 perona i dva stajalista (jedno sa dva perona i jedno sa jednim). Mesto se ne nalazi na nekom velikom zeleznickom koridoru i nije neka na nivou zamlje bitna stanica sa ukrstanjima, iako ima bar nekih 12 ili vise polazaka na sat vremena. U slucaju kvara na pruzi (desava se mozda jednom godinje da se voz pokvari i blokira prugu, ili da dodje do nekog kvara na samoj pruzi), automatski se aktiviraju zamenski autobusi koji premoscavaju problematicni deo. Firme koje obavljaju autobuski prevoz po ugovoru moraju da imaju uvek spremne autobuse u rezervi da ovakve slucajeve i za slucajeve kada se vrse radovi na pruzi.
 
Poslednja izmena:
Plus u BiH ne postoje sagovornici za
bilo kakve železničke projekte.
Tamo pokušavaju da izgrade autoputeve
kroz one gudure. Samo o tome misle.
Vlada RS je ove godine uspela da isplati
jedva četvrtinu granta žrs-u, znači svega
5 miliona maraka. Više para nema.
Sećam se da je Dodik jednom predložio
da se žrs skroz ugasi.
 
O da, u Švajcarskoj je to svuda lepo uštimano, a dopalo mi se što u manjim mestima prevoz autobusima obavlja Pošta (Postbus ili Postauto kako se već zove), kao državno preduzeće jer je bilo jasno da za mali broj putnika komercijalni prevoznici neće imati interes i neće održavati liniju kako treba. Sećam se da mi je uvek iz Birr/Lupfiga trebalo oko 45 minuta do centra Ciriha i uvek je autobus (koji je redovan i čest) stizao 4-5 minuta pre prolaska voza za Cirih kroz stanicu Brugg ("gađali" smo interregio jer on vozi cca 24 minuta do Zurich HB), a u povratku je uvek bus čekao posle dolaska voza i imao polazak nekih 4-5 minuta posle toga. Sve je savršeno šljakalo. A ako se i promaši taj regio, uvek je unutar 10-ak minuta posle njega svakako bio sledeći S-Bahn (koji je vozio nešto malo ispod 40 min do Ciriha -pa je onda ukupno putovanje bilo malo ispod 1h). Jedan jedini put kad smo se odlučili da odemo autom to je trajalo efektivno duže nego kombinacijom autobus/voz - samim auto putem smo brzo stigli pred Cirih, ali ulazak u grad i parkiranje su potraćili mnogo više vremena, a svakako smo se parkirali dalje nego što je Zurich HB u odnosu na centar.

E tako je mogao i kod nas recimo biti organizovan prevoz za stanicu Beška/Čortanovac - mogla je železnica da ima organizovane svoje, ili pod ugovorom s nekim prevoznikom, autobuse koji voze samo taj krug i čekaju polazak posle prolaska vozova ili stižu neposredno pre njih. I time zadovolji "last mile" problem svojih putnika.
Ako će već na više brzih pruga biti situacija da su nove stanice daleko od postojećih, i velikih mesta za koja je i sad bilo putnika, onda je red da ili država kao vlasnik Železnica osnuje posebno preduzeće - nek idu i uzmu "mustru" od Postbus-a u Švajcarskoj, ili da se u okviru Srbija voza organizuje odeljenje koje radi prevoz na tih nekoliko stanica sa svojim busevima i ima usklađen red vožnje - time bi sam Srbija voz pružio punu uslugu prevoza.
 
Poslednja izmena:
Пруга Краљево Сталаћ се не налази ни у једном плану реконструкција или обећања...
Kraljevo - Stalać je planirana za rekonstrukciju zajedno sa Kraljevo - Rudnica. Trenutno u pripremnoj fazi (studija izvodljivosti, idejni projekat, tenderska dokumentacija itd.).

Pokrajinsko železničko preduzeće radi svoj deo do granice sa Severnom Makeronijom.
 
Ta pruga ide preko Evropljana i sigurno se radi zbog interesa onih ispod Rudnice.
Radi se na osnovu teorije liberalnog mira. Ako su dve države povezane, trguju, imaju kulturnu razmenu i turizam - onda neće ratovati.

Isti je razlog zašto se ulaže u ojačavanje institucija i otvaranje organizacija koje prate i kritikuju rad institucija. Ideja je da demokratski sistem u kome ljudi imaju kontrolu nad svojom budućnosti i nad svojim ekonomskim statusom nemaju interesa da ratuju.

Nama svakako odgovara jer se povezuju matice sa manjinskim populacijama: Srbija/Kosovo i Kosovo/S. Makedonija.
 
Pokrajinsko železničko preduzeće radi svoj deo do granice sa Severnom Makeronijom.

Ta pruga ide preko Evropljana i sigurno se radi zbog interesa onih ispod Rudnice.

*Тачније, због интереса оних јужно од Ибра с обзиром да од Северне Косовске Митровице до Руднице живе 99% Срби.

То ће вероватно бити још један камен спотицања када дође на ред реконструкција деонице од Косовске Митровице до Лешка. Тамо на станицама стоје српске заставе и табле ИЖС. Вероватно су зато из Приштине ту деоницу оставили за последњу која ће се радити. Прво се ради Ђенерал Јанковић - Косово Поље (у току), затим је планирано Косово Поље - Косовска Митровица и за крај Косовска Митровица - Лешак.
 
U Zvečanu i dalje radi Srpsko osoblje u svojstvu IŽS-a/SV-a koje dolazi svaki dan na posao.

Biće zanimljivo videti kako će se to raspetljati.
 
Radi se na osnovu teorije liberalnog mira. Ako su dve države povezane, trguju, imaju kulturnu razmenu i turizam - onda neće ratovati.

Isti je razlog zašto se ulaže u ojačavanje institucija i otvaranje organizacija koje prate i kritikuju rad institucija. Ideja je da demokratski sistem u kome ljudi imaju kontrolu nad svojom budućnosti i nad svojim ekonomskim statusom nemaju interesa da ratuju.

Nama svakako odgovara jer se povezuju matice sa manjinskim populacijama: Srbija/Kosovo i Kosovo/S. Makedonija.
Da, to je ona američka teorija da dve demokratske države nikad nisu ratovale... jedino im je promakao sopstveni građanski rat.
 
U Zvečanu i dalje radi Srpsko osoblje u svojstvu IŽS-a/SV-a koje dolazi svaki dan na posao.

Biće zanimljivo videti kako će se to raspetljati.
С обзиром на општу предају, најбоље би било да се оснују Косметвоз и Northern railways infrastructure по моделу Електросевера који је заменио ЕПС Електрокосмет.
 
ddddd.png

Шта могу да раде два месеца?
 
С обзиром на општу предају, најбоље би било да се оснују Косметвоз и Northern railways infrastructure по моделу Електросевера који је заменио ЕПС Електрокосмет.

Koсметвоз сигурно не би могло, с обзиром да је Космет превоз морао да промени име у Колашин превоз. У принципу, ако би то довело до тога да се обнови саобраћај из централне Србије за север Косова боље и то него да централна косовска железничка компанија преузме све. У некој даљој будућности би можда та фирма за путнички превоз могла да обавља саобраћај и на целом Косову. Постоји чак и напуштени крак индустријске пруге од главне пруге Косово Поље - Ђенерал Јанковић који иде преко Грачанице до Кишнице. Он би се могао обновити за путнички превоз Грачаница - Косовска Митровица са успутним стајањем у Прилужју и Племетини, већински српским местима. То би био повратак УНМИК воза Косово Поље - Лешак који је саобраћао до проглашења независности Косова 2008. Опструкције од стране Албанаца су свакако велике. Конкурс за лиценцу за трећег оператера мобилне телефоније на Косову се већ годинама не отвара јер је огромна вероватноћа да би МТС добио лиценцу, који сада послује под привременом дозволом са сигналом на северу и у енклавама. Када би постали званични трећи оператер, могли би се проширити на целу територију Косова, што није у интересу Албанаца.
 
Poslednja izmena od urednika:
Koсметвоз сигурно не би могло, с обзиром да је Космет превоз морао да промени име у Колашин превоз. У принципу, ако би то довело до тога да се обнови саобраћај из централне Србије за север Косова боље и то него да централна косовска железничка компанија преузме све. У некој даљој будућности би можда та фирма за путнички превоз могла да обавља саобраћај и на целом Косову. Постоји чак и напуштени крак индустријске пруге од главне пруге Косово Поље - Ђенерал Јанковић који иде преко Грачанице до Кишнице. Он би се могао обновити за путнички превоз Грачаница - Косовска Митровица са успутним стајањем у Прилужју и Племетини, већински српским местима. То би био повратак УНМИК воза Косово Поље - Лешак који је саобраћао до проглашења независности Косова 2008. Опструкције од стране Албанаца су свакако велике. Конкурс за лиценцу за трећег оператера мобилне телефоније на Косову се већ годинама не отвара јер је огромна вероватноћа да би МТС добио лиценцу, који сада послује под привременом дозволом са сигналом на северу и у енклавама. Када би постали званични трећи оператер, могли би се проширити на целу територију Косова, што није у интересу Албанаца.

Trik je u tome što SrbijaVoz ne želi da osnuje svoju pridružnicu dole, niti želi da konkuriše za licencu kao strani operater iz očiglednih razloga.
To je ujedno i razlog zašto nema voza do Severne Mitrovice.
Ćorsokak.
 
O da, u Švajcarskoj je to svuda lepo uštimano, a dopalo mi se što u manjim mestima prevoz autobusima obavlja Pošta (Postbus ili Postauto kako se već zove), kao državno preduzeće jer je bilo jasno da za mali broj putnika komercijalni prevoznici neće imati interes i neće održavati liniju kako treba.

....
Ako će već na više brzih pruga biti situacija da su nove stanice daleko od postojećih, i velikih mesta za koja je i sad bilo putnika, onda je red da ili država kao vlasnik Železnica osnuje posebno preduzeće - nek idu i uzmu "mustru" od Postbus-a u Švajcarskoj, ili da se u okviru Srbija voza organizuje odeljenje koje radi prevoz na tih nekoliko stanica sa svojim busevima i ima usklađen red vožnje - time bi sam Srbija voz pružio punu uslugu prevoza.

Ovde da te malo ispravim. To sto vidis Postbus autobuse uopste ne znaci da su Postbusovi, a ne nekog privatnika, koji vozi za njih. Ne znam tacno, ali mozda je i vecina autobusa rpivatno. Vec sam, cini mi se, pisao da autoprevoznici ne zive od prodaje karata, vec im drzava (kanton, gemeinde) placa voznje, pa im je sve jedno da li voze dupke puni ili potpuno prazni vrte u krug. Drzava forsira mnoge nerentabilne linije da bi odrzala zivot u naseljima i ustedela na resavanju potencijanih problema koji bi u protivom nastali zbog preseljenja ljudi u gradove.
 
Da, detalje ne znam, ali ono što je bitno - kao što si malopre naveo - država (kanton, okrug, kako gde) preko svoje državne firme (pošte) sklapa ugovore i subvencioniše uslugu prevoza - tako obezbeđuje mogućnost prevoza svima kako bi mogli da zadovolje osnovne potrebe (odlazak na obrazovanje, lečenje, posao, kulturne manifestacije), a da ne moraju da se isele iz svojih mesta u gradove.
 
Trik je u tome što SrbijaVoz ne želi da osnuje svoju pridružnicu dole, niti želi da konkuriše za licencu kao strani operater iz očiglednih razloga.
To je ujedno i razlog zašto nema voza do Severne Mitrovice.
Ćorsokak.

Јасно је мени то, само се плашим да то не доведе до исте ситуације као са општинама, полицијом, правосуђем, Поштанском штедионицом. Срби неће у институције, где су били, изађу из њих и онда им дођу Албанци и заузму све, практично држе цео север под окупацијом, сада и блокирају прилив кеша итд. У примеру са МТС-ом, Електросевером (па донекле и Комерцијалном банком која је имала дозволу ЦБК док није престала са радом) се види да је у овом тренутку за Србе на Косову много боље да се оснивају српске фирме у косовском систему које ће бити под контролом Срба (ма колико то тешко било), него да дођу Албанци и преузму де-факто контролу.
 
И тако ћемо, у региону Београда (и Ниша, па и Крагујевца, богами и Смедерева, а и Јагодине-Ћуприје-Параћина!), добити пругу хендикепирану за путничке возове (регионални саобраћај).

За не веровати - да живмо негде другде, овако нажалост и није.
 
Poslednja izmena:
На барцу ван сезоне путника између Београда и Подгорице нема више него за два вагона.

Једноставно је тако.
A da li imamo zapravo podatke o popunjenosti Barca izvan sezone?

Kojoj svakako ne doprinosi što se vuče kao prebijen leš.
 
Тај воз све до Пријепоља има путнике без обзира прелази ли границу; исто важи и од Бијелог Поља ка Бару. Што значи да би могао да иде и на два сата (да не кажемо на сат, мада, у другим крајевима Европе би ишао и тако, а од Београда до Пријепоља би ишао на сваки сат већ у суседној Мађарској нпр.).
 
Vrh