Šta je novo?

Železnice - infrastruktura

СЕВЕР је писао о прузи Бијељина Брчко Модрича, то би за нас била најбоља опција, јер би повезала цео северни и западни део Републике Српске, а и избегли би потенцијалне саботаже лажног високог представника и екипе.
 
То би била најбоља опција и за нас и за РС и због тога што би то била најкраћа и најбржа веза и због тога што су места на траси много већа и индустријски развијенија и због тога што би таква пруга била скоро читавом трасом у РС али тако нешто је и тренутно а и у ближој будућности научна фантастика.
 
Можда би то питање требало потенцирати пред ЕУ, у духу регионалног развоја, сарадње и помирења, да се изгради пруга од Бијељине до Модриче преко Брчког, можда преко неког ИПА пројекта.
 
Одвајање од Митровице према Рачи је релазивно кратко и релативно једноставно за извести.
Железнички коридор кроз Бијељину је практично затворен изградњом и то је први проблем.
Други проблем што ЕУ није превише заинтересована да финансира правце који нису важни њима самима.
Ми смо грант за Београд - Ниш добили зато што је тај правац значајан и за ЕУ.
Неупоредиво и погоднији и краћи од правца преко Румуније и Бугарске.
Кад Хрватима који су у ЕУ не планирају да дају новац за нову пругу од Загреба до Ријеке која је Хрватској апсолутно најприоритетнија пруга као ни за унапређење правца Бели Манастир - Осијек - Стризивојна који је део коридора, Босна и ми нема шта да очекујемо.
 
Poslednja izmena:
Можда би то питање требало потенцирати пред ЕУ, у духу регионалног развоја, сарадње и помирења, да се изгради пруга од Бијељине до Модриче преко Брчког, можда преко неког ИПА пројекта.
Стабилна и развијена Република Српска им тренутно није у интересу.
 
Нажалост, и ако је јака и стабилна економија најбољи гарант миру и развоју сарадње међу народима.
Докле год БиХ буду изоловани и неразвијени, биће погодно тло за екстремизма.
 
Нажалост, и ако је јака и стабилна економија најбољи гарант миру и развоју сарадње међу народима.
Докле год БиХ буду изоловани и неразвијени, биће погодно тло за екстремизма.
Та пруга би требала да буде само наш пројекат, да ју изграде наше фирме, да буде покретач за грађевинску индустрију, да нам то буде пројекат од националног значаја.
БиХ неће бити стабилна докле год буде колонија и докле год маргинализују Републику Српску.
 
У ситуацији где не постоји воз Београд - Загреб и где би се све и да постоји магистралном двоколосечном равничарском пругом тренутно путовало 7 сати изградња нових пруга и повезивање са Сарајевом и Бања Луком је научна фантастика.
Или док је пруга Београд - Бар у стању каквом јесте.
Та пруга је много важнија због терета него због путничког саобраћаја.
Ван сезоне она може да покупи само од Ваљева, Пожеге, Ужица, Прибоја и Пријепоља.
Путнички саобраћај између Чачка, Краљева и Београда барска пругом, све и када би се деоница од Ваљева до Пожеге вратила на пројектованих 70-100 нема превише потенцијала.
Ем се тако прави доста више километара него ауто-путем ем је временски дуже.
Београд - Пожега - Чачак не може да се спусти на мање од 3 сата.
Са друге стране аутобусом 2 сата вожње уз цену која је иста цени карте за воз, аутомобилом сат и по.
 
Poslednja izmena:
За време СФРЈ воз Београд - Сараjeво преко Винковаца је путовао 6 сати. Брже него аутобус данас, а богами, ако возиш колима по ограничењима и направиш једну-две паузе тешко да ћеш успети за испод 6 сати да стигнеш.

И да је изграђена деоница Бановићи - Вареш, којом би се добила директнија пруга између Београда и Сарајева, тешко да би се добило боље возно време од 6 сати, јер је траса кроз Срем, Славонију и долину реке Босне много погоднија за постизање већих брзина него траса кроз планине источне Босне, где је потребно савладати планински масив од преко 1200 м надморске висине.

Ta deonica Banovici Vares je dugacka 31 km vazdusnom linijom, to je zaista moglo da se izgradi u bilo kom periodu.
Ako izuzmemo deonicu kod Drine, sve do Zivnice je skoro pa ravan teren i pruga ne krivuda mnogo a Banovici su tu odmah iza.
Opet ne vidim kako moze biti sporije nego preko Vinkovaca, Doboja i Zenice koja kruzi mnogo vise pritom prelazi preko Hrvatske gde bi bila dodata pasoska kontrola.
 
Београд би као престоница која потенцира да је центар региона морао да има возове ка свим престоницама у региону.
Што је и имао од 1995. до 2010. О периоду СФРЈ да не говорим. Шта се након тога десило? Последица потпуно погрешног руковођења и јавашлука.

Пре свега је последица свега што се дешавало деведесетих и тога што су данас и Босна и Црна Гора иностранство.
Није последица 90-их него последица неулагања у железнице након 90-их. Као што наведох изнад, све до око 2010. године Србија је била повезана са свим околним земљама возовима.

Ta deonica Banovici Vares je dugacka 31 km vazdusnom linijom, to je zaista moglo da se izgradi u bilo kom periodu.
Ako izuzmemo deonicu kod Drine, sve do Zivnice je skoro pa ravan teren i pruga ne krivuda mnogo a Banovici su tu odmah iza.
Opet ne vidim kako moze biti sporije nego preko Vinkovaca, Doboja i Zenice koja kruzi mnogo vise pritom prelazi preko Hrvatske gde bi bila dodata pasoska kontrola.

Говорили смо зашто није спојено Бановићи - Вареш у време СФРЈ. Тада није постојала гранична контрола преко Хрватске и вероватно се сматрало да постоје други приоритети, с обзиром да се у том тренутку изградњом пруге Бановићи - Вареш не би добило ништа у смислу побољшања везе Београд - Сарајево. Не треба заборавити да је Живинице - Зворник изграђено тик пре рата, те та директна железничка веза Србије и БиХ није ни постојала.
 
Није последица 90-их него последица неулагања у железнице након 90-их. Као што наведох изнад, све до око 2010. године Србија је била повезана са свим околним земљама возовима.
Има и једног и другог.
Изостанком улагања је ситуација свакако погоршана али ни када би постојале пристојне брзине не можемо очекивати исти обим путничког саобраћаја који је постојао док смо били једна држава.
Када се уради пруга до Ниша то ствара могућност много бољег повезивања са Скопљем, Солуном и Софијом.
Пошто ће се пруга извесно градити то можемо да посматрамо као завршену ствар кроз 5-7 година.
Поново успостављање Београд - Букурешт није превише реално за очекивати јер нема довољно интересовања.
Београд - Темишвар можда.
Београд - Загреб док и ми и Хрвати не средимо посавски правац тешко а и кад се среди нема потенцијал за више од два пара возова дневно.
 
Скептичан сам око овога.
До 2030. изводљиво ако се крене ове године.
Најтеже је од Ресника до Велике Плане и део кроз сталаћку клисуру.
Ако се те две деонице буду радиле упоредо, до 2030. врло реално.
Део кроз сталаћку клисуру иде новом трасом и радови могу да теку без обустава саобраћаја.
Док се ради Ресник - Велика Плана саобраћај преко Мале Крсне а ово између, девијације и траса вероватно под саобраћајем што ће и одузети највише времена.
Или да се од Ниша вуче преко Зајечара и Пожаревца.
 
Poslednja izmena:
Или да се од Ниша вуче преко Зајечара и Пожаревца.

Многа су ограничења ту - носивост пруге, профил тунела, дозвољен бруто, пропусна моћ, број дизел локомотива.
 
Najveći problem je propusna moć, sve ostalo je rešivo, ali ovo nije.

Profil tunela je odgovarajući, a opterećenje po osovini je podignuto na 21,5t.
 
Многа су ограничења ту - носивост пруге, профил тунела, дозвољен бруто, пропусна моћ, број дизел локомотива.
Неће моћи једна дизелка скроз около да вози до Ниша. А и уосталом садашњи воз опслужује локална села и евентуално мање општине ка већим, ретко ко иде возом скроз до Ниша.
 
Мислио сам на терет од Ниша до Београда преко Зајечара и Пожаревца.
За путничке који путују 6 сати нема путника ни сада а када би га дизелка вукла преко Зајечара и Пожаревца поготово.
 
Poslednja izmena:
Неће моћи једна дизелка скроз около да вози до Ниша. А и уосталом садашњи воз опслужује локална села и евентуално мање општине ка већим, ретко ко иде возом скроз до Ниша.

Ali vozovi su puni, zarada je ogromna, a procenat podmićivanja konduktera je mnogo manji nego na pruzi Beograd-Novi Sad koliko god zvučalo nerealno, tako je.
Ima baš dosta tih lokalnih putnika, 06 iz Niša je nekada prepun da se stoji.

Iako skoro niko ne putuje celom dužinom, meni se lično svidela ta zamisao, jer mogu nešto za fakultet/posao da radim u vozu (zauzmem ona izdignuta 4 separe sedišta u drugoj klasi).
Karta za studente je fazon 700 dinara u jednom pravcu, tako da je voz moj izbor kada nisam vezan vremenski.
03 putuje ravno 6 sati.

Takođe, mnogo je lepo kada možeš da komuniciraš sa ljudima u vozu, a taj voz je zlatan vredan za to.
 
На прузи за 160 регио Ниш - Београд ишао би око 2,40 - 2,50 што је и брже и удобније и скоро дупло јефтиније од аутобуса.
То мења ствари из корена.
О ИЦ да и не говоримо.
Бусеви из Ниша сада иду у просеку на сваких пола сата, путника и те како има али их треба вратити на железницу.
Пруга Београд - Ниш је изузетно значајна у сваком смислу и приоритет свих приоритета.
Није само Ниш, та пруга је значајна за читав југ.
 
Изостанком улагања је ситуација свакако погоршана али ни када би постојале пристојне брзине не можемо очекивати исти обим путничког саобраћаја који је постојао док смо били једна држава.
Zašto, Crnogorci ne dolaze u Beograd?
Ništa se tu nije promenilo. Aviokompanije imaju više od pola miliona putnika godišnje između Beograda i CG.
 
Zašto, Crnogorci ne dolaze u Beograd?
Ništa se tu nije promenilo. Aviokompanije imaju više od pola miliona putnika godišnje između Beograda i CG.
Долазе али мање него раније.
Воз Београд - Бар ни у сезони ни ван сезоне неће повратити онај број путника из осамдесетих.
 
Долазе али мање него раније.
Воз Београд - Бар ни у сезони ни ван сезоне неће повратити онај број путника из осамдесетих.
80-ih broj automobila bio desetostruko manji. O autobuskim linijama da ne pričam.
 
Da bi se ljudi vratili na voz:
a) železnica mora biti ili brža, ili mnogo ugodnija (trenutno osim na BG - NS, i možda BG-VA) prosto ne ispunjava ni jedno ni drugo, jer ili su brzine očajne, ili su vozna sredstva katastrofa da bi bila udobna za duži put;
b) mora biti pouzdana - bez otkazivanja, kašnjenja i učestalih kvarova gde se ostaje satima na otvorenoj pruzi u nekoj zabiti.

Pruga NS-BG vam je živi dokaz ovoga, iako je putnika bilo dosta i ranije otkako je pouzdana i sa mnogo polazaka (ovo je vrlo bitno!) i u udobnim garniturama za tu dužinu puta, vozovi su svi popunjeni.

Ovo piskaranje o gradnji Rača - Bijeljina - Modriča (Doboj, Banja Luka), pa i Banovići - Vareš je u razini besmislenih snova. Možda bi putnika za Sarajevo i Banja Luku i bilo, ali verovatno ne za više od jednog, max. 2 para vozova. Što znači ultra retke polaske, a to ljude odbija, ne privlači. Imalo bi smisla imati dobar noćni voz, ali za to nemamo pristojne vagone ni organizovanu prateću uslugu (hrana, održavanje čistoće, to je zapravo hotel na točkovima), a da imamo to može i sadašnjom vezom, jer za noćni voz brzina nije tako presudna, bitno da ste ujutro - i to ne u praskozorje nego poželjno pred početak radnog vremena - stigli.
Tereta ima, ali koliko sam shvatio većinom je on iz/za Zvornik, tuzlanski rudarski bazen, Zenicu, ili ka luci Ploče (a to je već zadovoljeno sadašnjom vezom).
U toj situaciji ulupavanje enormnog novca za potpuno novu prugu uz bosansku obalu Save, sa potpuno nepouzdanim povratom investicije je besmisleno (ajde prvo da sredimo to što imamo dok se nije raspalo. U BiH neka brinu svoju brigu, pa ako se njima troše pare ko smo mi da ih sprečavamo - rado ćemo izgraditi iznova dobru prugu Šid - Rača ako to ikada naprave. Dok su naše pruge ka CG, ili u istočnoj Srbiji, ili zapravo bilo gde van koridora u haosu - mi nemamo luksuz da ulažemo novac u tako nešto).
 
Vrh