Poslednjih mesec dana sam otišao na par detstinacija po Srbiji i tom prilikom sam se odlučio za voz. Ovde ću napisati šta se sve izdešavalo i kakav je moj utisak o relacijama i vozovima kojima sam putova uz par fotografija. Na sva putovanja sam kretao iz Beograda. Pa da krenemo redom:
1)Jagodina
U junu je ponovo uvedena Akva karta za Jagodinu, međutim, ovog puta to nije bio poseban voz koji nigde ne staje između Beograd Centra i Jagodine već je karta važila samo za voz RE 2903 ka Jagodini (voz koji kreće u 7 i 25) i RE 2906 (voz kreće u 18 i 09 iz Jagodine), s obzirom da su ovo RE vozovi, stajali su na svakoj stanici što znači da vreme putovanja bilo oko 3h. Oba voza su dodatno kasnila, ka tamo smo kasnili 30 minuta zbog čekanja drugog voza kod Ripnja, a u povratku je kasnio 30 minuta u dolasku + 30 minuta što smo čekali drugi voz kod Sopota. Najmučnije deonice koje su i uzrok ovih kašnjenja i velikog gubitka vremena su Resnik-Sopot (deonica je katastrofa, 90 posto vremena se vozi 30 km/h, a negde čak i 20 km/h, od 3 sata putovanja, sat i po nam je trebalo do Sopota) kao i deonica Lapovo-Jagodina gde se isto vozi 30km/h na većini deonice. Ove deonice se moraju pod hitno rešiti jer su veliko usko grlo i uzrok kasnjenja i dugačkog vremena putovanja! Broj putnika na dan kad sam išao (četvrtak mislim da je bio) je bio izuetno mali i to su mahom bili ljudi koji su išli između mesta duž pruge (Mladenovac, Palanka, Velika Plana, Lapovo i Jagodina) kao i između sela ka mestima pored. Cena karte je bila izuzetno povoljna, akva karta za mlade košta samo 350 dinara i daje popust na ulazak u akva park, tako da voz+akva park je tačno 650 dinara što je izuzetno povoljno, međutim primetno je da niko nije još koristio tu mogućnost jer se kasirka u akvaparku zbunila kad so joj rekli da imamo popust (moguće da je to zato što je ta karta uvedena tek para dana pre toga ove godine). Voz je bio Stadler FLIRT i voz je bio apsolutno fantastičan. Čist, Udoban za kraće relacije, čist wc itd mogu da kažem da je ovo najbolja nabavka vozova koju je Srbija voz ikada imala. Problem je što se ne koriste za regionalna kretanja (do sat, sat i po putovanja) za šta su namenjeni već kao daljinski vozovi koji pređu celu zemlju. Nadamo se da će nabavkom novih garnitura i ovo promeniti. Osoblje je isto bilo izuzetno ljubazno kao i u svim ostalim putovanjima, čak su mi i dali da uđem u kabinu na kratko da snimim.
2)Vršac
Na relaciji Beograd-Vršac mogu samo da pohvalim, DMV 711 je bio tačan u minut, čist (doduše jedno sedište što se spušta je bilo polomljeno), ka tamo voz u 11 i 52 je bio oko 50 posto popunjen, dosta ljudi je uvek bilo u vozu i ulazilo izlazilo po selima, ali pri povratku RE 2610 koji polazi u 18 i 45 je bio skroz pun, već u Vršcu su sva sedišta bila popunjena, a kako smo se približavali Beogradu sve više i više ljudi je stajalo (bila je nedelja doduše). Bilo je par ljudi koji su stavili i bicikl na voz. Cena povratne karte je oko 680 dinara, i vidi se da dosta ljudi koristi voz ovde, sigurno ostvaruju profit na ovoj deonici. Brzina voza je sasvim okej (100 km/h većim delom), međutim ima prelaza gde rampa ne radi pa voz staje i tu se gubi vreme, isto tako stanje pojedinih stanica po selima je zabrinjavajuće a da ne pričamo o tome da je signalizacija ovde spremna za muzej. Kada se rekonsturiše i elektrifikuje ova pruga mislim da će biti mnogo više putnika i osnova za uvođenje dodatnih vozova. Ako se pusti neki brzi do Temišvara i to bi se sigurno isplatilo (recimo jutarnji i vecernji polazak da obuhvati vršne časove i turistička kretanja), mada od direktnog voza za Temišvar sigurno nema ništa dok se ne elektrifikuje i modernizuje cela pruga.
3) Zlatibor
Zbog nedostupnosti same stanice Zlatibor, uzeo sam opciju da idem do Užica, pa lokalnim autobusom do Zlatibora. Voz koji sam izabro je IC 431 "Tara", cena karte u jednom smeru je oko 830 dinara, a ako se ide u grupi (više od 6 ljudi) je 560 dinara što je svakako dosta povoljije od autobusa, vožnja traje tačno 3 sata i bio je tačan u minut. Što se samog voza tiče bio je sastavljen od 1 Aeelmt, 2 Beelmt, jedan kupejac (bio je jako prljav) i vagon restororan crnogorskih zeleznica (u katastrofalnom stanju i prljav). Aeelmt i Beelmt su bili jako udobni, čisti, jeste da su malo retro ali putovanje njima je prava uživancija. 2 Beelmt-a su bila poprilično puna, a Aeelmt je bio poptuno prazan (iako se tehnički vodio kao 2. klasa pa si mogao da sedneš tamo), moje društvo i ja smo onda bili sami u Aeelmtu.
Beelmt
Aeelmt
Zadnji deo voza
Jedina zamerka je što lokalni autobusi nisu usklađeni sa vozom, pa nekad mora da se čeka sat, dva Užicu, međutim, konkretno Tara dolazi u 12 u Užice i ima autobus u pola 1 ka Zlatiboru, cena karte je 200 dinara + 100 dinara peronska karta. Mislim da bi i železnice i autoprevoznici imali više putnika kad bi sarađivali i promovisali ove vidove prevoza, recimo iz Beograda da možeš jednom kartom do Zlatibora ("Tara"+bus koji te čeka u Užicu, isto tako za povratak).
Dobra strana ove kombinacije je cena karte koja te izađe manje nego autobus na relaciji Beograd-Zlatibor (1500 u jednom smeru, 2000 povratna), a putuje se možda malo duže (ako se poklope autobus i brzi voz onda se putuje i kraće) ali sa mnogo većim komforom. U povratku sam išao kolima, dok je ostatak mog društva išao Regionalnim vozom u 10h iz Užica, kažu da je u Valjevu ušlo dosta ljudi za Beograd, voz isto nije kasnio (međutim dugo putuje zbog stajanja na stanicama pa im se i nije nešto svidelo)
Vidi se da na određenim relacijama ima dosta putnika (Beograd-Vršac, Beograd-Valjevo) gde je pruga u solidom stanju, a na drugim prugama gde vozovi kasne ljudi generalno izbegavaju voz, stoga je potrebno rekonstruisati sve te deonice i time bi se vratili i putnici. Cena karte voza je uvek bila izuzetno pristupačna, međutim veliki problem koji ja vidim jeste neintegrisanost železnice u javni prevoz. Neko ko izađe na pojedinim stanicama ne zna kako da dođe do odredišta i to mnoge putnike odvrađa od voza. Potrebno je poraditi na ovome narednih godina, možda kao neki šablon jeste da kad se sredi određena pruga, srede se i stanice i obezbedi javni prevoz do te stanice iz okolnih mesta. Ovo bi imalo dosta benefita u smanjenju gužve na ulicama i većeg broja korisnika železnice što automatski znači da se povećava broj polazaka, grade dodatni kapaciteti i time još više privlače putnici. Pruga za Novi Sad je, po meni, ključna tačka u istoriji naših železnica, kada se otvori, slika voza će se potpuno promeniti iz nostalgičnog, sporog i jeftinog iskustva u brz i pouzdan prevoz koji može da se koristi na putu do škole, fakulteta, posla, radi rekreacije, itd. Komfor koji nudi voz je jednostavno nenadmašiv ali mora da se ponudi usluga više (elektronske karte, informacije na stanicama, bolji red vožnje itd) kao i javni prevoz od i do stanica jer se putovanje ne završava na železničkim stanicama. Ako naše železnice uspeju da uvedu ove stvari, mislim da će železnice u narednih par godina uzeti primat u prevozu putnika na sređenim prugama.
Hvala na pažnji
, naravno ukoliko želite da znate neke detalje dodatne pišite.