[url=http://beobuild.rs/forum/viewtopic.php?p=799692#p799692:1jooze18 je napisao(la):
NoLimit » 04 Dec 2020 03:12 pm[/url]":1jooze18]Brzina teretnih vozova u SAD i procenti na stranu, teretni vozovi imaju mnogo veću masu, pa samim tim i zaustavni put. Kod nas smo imali situaciju da je jedan mali putnički DMV uspeo da se zaustavi gotovo odmah i vukao je auto samo 50m. Da je bio neki ozbiljniji teretnjak poput onih u Americi, ko zna gde bi se to zaustavilo. Hoću da kažem da iako su sporiji vozovi i većinom teretni, nije za igrati se sa time. I većina ljudi u Americi pretpostavljam da to zna. Čak i da ide samo 40 km/h, kad te udari 10 hiljada tona, znamo svi kako to završava.
Nisu samo teretni problem, već i brži putnički vozovi. Pogledaj šta je epilog sudara Pendolina s tegljačem pri brzini od "samo" 160km/h:
[youtube]https://www.youtube.com/watch?v=fD9ps06_kCA[/youtube]
Skanija sve zvezde izbrojala od laganog Pendolina koji se ni sam
nije dobro proveo.
Daću primere oslobođene kinetičke energije teretnog i brzih putničkih, uključujući i gore pomenutog Pendolina pri različitim brzinama.
461+30x78t natovarenih Sgnss (2460t)@90km/h: E
k=
½mv
²=
½x2460000kgx(25m/s)
²=1230000x625=768750000J ili 768750kJ ili
768,75MJ
ČD680 Pendolino sa 331 punikom+osoblje (409t)@162km/h: E
k=
½mv
²=
½x409000kgx(45m/s)
²=204500x2025=414112500J ili 414112,5kJ ili
414,1125MJ
ČD680 Pendolino sa 331 punikom+osoblje (409t)@216km/h: E
k=
½mv
²=
½x409000kgx(60m/s)
²=204500x3600=736200000J ili 736200kJ ili
736,2MJ
Shinkansen N700 (16 vagona) sa 1323 putnika+osoblje (808t)@270km/h: E
k=
½mv
²=
½x808000kgx(75m/s)
²=404000x5625=2272500000J ili 2272500kJ ili
2272,5MJ
Svejedno dal te raspali brod mase 200000t pri brzini od 40km/h ili avion mase 100t pri brzini od 800km/h nećeš se lepo provesti. Ignorisanje zakona fizike mnogi su životom platili. Taj brod koji se vuče 40km/h može celu marinu da pretvori u plutajući otpad, razbije obaloutvrdu, probije put, izazove klizište i solitere iznad pretvori u gomilu šuta, samo ukoliko se ne zaustavi na vreme. I brod ima dug zaustavni put, upravo zbog mase.
E sada zašto se pružni prelazi širom sveta rešavaju na taj način da se drumskom vozilu uopšte ukaže prilika da izađe na prugu kada voz nailazi to je već druga priča. Kad već nema sekača guma niti visećih buzdovana za razbijanje vetrobrana gde nestade saobraćajna policija, gde se izgubiše kamere? Kad ne žele da naprave zastoj bez sudara, eto im zastoja nastalog usled sudara. Kolko para tolko i muzike. Pomenuto nema blage veze sa kulturom vozača, već sa moralom nadležnih. Oni treba da obuzdaju te bahate vozače. Hvala bogu pa ima više načina za to.